![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2008
Location: Tjensvoll Stavanger
Posts: 167
|
![]()
Har akkurat nå fulgt SK 944 fra ORD til CPH. Vanligvis har jeg ruten "rett over hodet" her i Stavanger, men i dag kom det inn over Stord, inn i landet, ut ved Brevik og fulgte svenskekysten sørover. Siden luftrommet over Sør Norge var nokså tomt lurer jeg på hvorfor denne ruten ble fulgt ?.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,452
|
![]()
Sannsynligvis gunstige meterologiske forhold.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
Join Date: May 2011
Posts: 46
|
![]()
SAS har et automatisert system som lager flightplan. Av og til filer de denne ruten. Pilotene og ATC skjønner ikke hvorfor.. pilotene maser da gjerne om mere direkte (gjerne mot TNO). Problemet er at de da kommer inn anderledes enn planlagt i dansk luftrom og det aksepteres ikke uten videre.. Er man tidlig ute kan det sendes en endring av flightplan, men ofte er det ikke tid til det og det ender opp med at de må fly rundt dansk luft til de er nede ved Gøteborg..
Men det er sjelden noen god logikk i at et fly over Sola skal fly via Svergie Kastrup. Men vi ser av og til at de flyr vi Sverige fra Flesland. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
Er det tatt hensyn til kostnad ved utgifter til det enkelte land som gjør at de vil holde seg lenger i ett land enn ett annet for spare avgifter? men vil tro at drivstoff er adskilligig dyrere
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
En litt uvanlig testbane ... | LN-MOW | Småprat | 0 | 10-07-2013 13:47 |
Litt uvanlig bruk av helikopter. | kekker | Småprat | 3 | 01-11-2011 22:47 |
Ein uvanlig finne, og litt til! | Toby91 | Bilder & foto | 11 | 14-10-2010 19:26 |
Et litt uvanlig syn på Sola | rogaland10 | Bilder & foto | 10 | 16-09-2009 16:10 |
DY med uvanlig rute i dag | SK384 | Flyforum | 27 | 16-12-2004 17:47 |