![]() |
|
![]() |
#1 |
Born to run
|
![]() ![]() Denne sommeren går turen vestover til USA. Vi starter på vestkysten, i San Francisco for å være presis. Videre går turen til Las Vegas, inkl en tur til Flagstaff og Grand Canyon. Siste del av ferien skal tilbringes i New York og New Jersey. Vi flyr over dammen med SAS, og innenriks med United. Har ikke testet SAS interkontinentalt tidligere, ei eller United innenriks, så begge deler blir nye opplevelser for oss. (Forhåpentligvis positive sådanne) Huset begynte så smått å våkne til liv sånn rundt 0600, etter en natt med til dels lite søvn. Taxi var bestilt til kl 0745, og kaffetrakter satt på tidsur kl 0645. Stod opp og fikk pakket de siste småtingene, kona selvfølgelig sine toalettsaker, og så smørte vi litt nistemat til reisen. Er ikke veldig god i hoderegning, men vi er fremme i SFO lokal tid kl 1445, da har vi vært på farten i ca 15 timer effektivt, greit med noe å bite i om man skulle bli sulten. Vel fremme på Sola bar det til automatene for å ta ut boardingkort og bagtags, men sistnevnte kom ikke ut, så vi måtte pent finne oss i å stå i kø for å få levert bagasjen i skranken. Hadde heldigvis godt med tid, så ingen problemer for vår del. Litt verre for Strømsgodsets A-lag, som etter tapet for Sandnes Ulf i går sikkert ikke var i det beste humøret fra før ;-) Men de fikk en egen innsjekkningsskranke, så de kom seg da av gårde de også. Plasserte oss ved gate 13 for å vente til det var klart for boarding på vår første flight på denne reisen. Har spurt fint om noen kan ta bilde av oss om vi skulle fly over SVG på vår neste leg, men med det skydekket som er her i dag tviler jeg på at det lar seg gjøre….(skulle vise seg at ikke bar skyene kludret dette til) 150713 SK1875, SVG-CPH CRJ900 Reg OY-KFE, Ingemar Viking Sete 9a Vi fikk gå om bord til oppsatt tid, og fant oss til rette i setene våre på rad 9. Spurte en hyggelig FA om det var ok å feste kamera i vinduet, og fikk klarsignal til det. Så gjenstår det det å se hva det ble til med det som ble filmet da. Herlig kabin på disse flyene, og hvor støyskjermet den er finner du fort ut når de starter opp og setter fart bortover rullebanen. Vi tok av mot syd, på rwy 18. Hadde god medvind nedover, og fikk en kort innflygningsrute, så vi landet ca 5 min før oppsatt rutetid. Kom ”som vanlig” inn fra Svenskesiden og landet på rwy 22L før vi takset inn til gate A25. Det var vel sånn ca det lengste vi overhodet kunne kommet fra gaten vi skulle til, C29…Tuslet bortover, og da vi kom til passkontrollen var det rimelig lange køer. Heldigvis for oss så ble vi vinket til venstre for køen med våre norske pass, og kunne gå rett igjennom. Det ER visst deilig å være norsk i Danmark 150713 SK935, CPH-SFO A340-300 Reg OY-KBD, Toste Viking Sete 24a ![]() Når vi kom inn i terminalen var preboardingen til SK935 i gang, og vi hadde vel knapt 10 min ved gate før det var tid for å gå om bord og finne setene våre på rad 24 og 25. Fant oss til rette i setene og rigget til Go Pro i vinduet for å kunne filme take off’en. Takset ut til rwy 22R og tok av mot sør før vi svingte sakte nordover og satte kursen mot SFO. Jeg hadde jo store planer om å ta bilde fra flyet og ned, og få noen til å ta fra bakken og opp, samt ta en skjermdump av ”oss” når vi fløy over Stavanger på veien. Det gikk jo i dass når vindene over Atlanterhavet gjorde at vi fløy rett nordover, krysset Norge på midten og fløy ut over havet ca ved Trondheim. Lunsj ble servert etter en times tid, biff Lindstrøm het det visst. Smakte helt ok. Våre tidligere langflighter har stort sett vært med SQ, og ja, man merker forskjellen på service, mat, servering, IFE og hele pakken. Litt urettferdig å sammenligne SK og SQ vil kanskje noen hevde, men billettene koster jo det samme… Her vanker det ingen varme kluter før avgang(SAS GO), drikke kun servert 1 gang til maten, og resten av turen ville vi måtte betale for drikken. Vel vel, har jo sjekket litt på forumet her, og lest noen TR’er, så overrasket er vi jo ikke. Mat og drikke vel på plass i magen, og matbrett endelig ryddet bort, så var det tid for å prøve å slappe av litt og kanskje få litt søvn. IFE ble satt på ”flight mode” slik at jeg kunne følge med når jeg gløttet på øynene. I følge vår bergenske pilot så la han kursen så langt nord som til 83grader, før han ville legge kursen mot Canada, og så Seattle på vei mot SFO. Mye flott natur å følge med på der altså. Hvis gudene er på min side(er jo ganske nær dem nå…) så våkner jeg når vi starter innflygningen til SFO. Den gang ei, ikke lett å sove på fly kan man nok bare slå fast. Skal ikke dra den med småbarn/småbarnforeldre på fly altfor langt, men hvis noen av dere som hadde småkryp på denne flighten leser dette så kan jeg foreslå kajakkpadling i Alaska, biltur i Sahara, evt fottur på Jotunheimen. Da kan din uoppdragne sønn herje så mye han vil uten å plage livet av 270 andre mennesker…. Fikk to runder til med mat i løpet av turen, en polarbrødsak med ost ca halvveis, og så en varm wrap i det vi passerte Seattle. Da vi nærmet oss SFO var det på tide å klargjøre kabinen, og Go Pro ble på ny satt klar i vinduet, denne gangen for å få med landingen. Samtidig fulgte vi med på flyets nesekamera, og i det vi nærmet oss rullebanen fikk vi se en parallell take off av to fly på de kryssende rullebanene, litt stilig. Vi kom inn på 28L, samme som Asianaflighten sist uke, og i det vi takset av rullebanen fikk vi se vraket ligge på høyre side av flyet. Trist å se verdens flotteste fly i en slik tilstand….Måtte vente litt på at en SQ 777-300 flyttet seg, og så bar det inn til gate. Kom os kjapt igjennom systemet, det tok 30 min før bagasjen var i våre hender, og det var null(0) kø i immigrasjonen. Kjapt og deilig. Måtte vente litt på taxi, da vi trengte en stor bil, men kom oss til slutt inn til hotellet. DER var det derimot kø….. Dataen var nede, så all innsjekk måtte tas manuelt. Vi brukte ikke mindre enn 1 time på å få romnøkkel. Stakk over gaten og spiste middag på Sam’s Diner etterpå, før vi ruslet litt rundt i nabolaget. Fikk kjøpt med litt vann, og selvfølgelig en adapter til diverse elektriske dippedutter. Starbucks i lobbyen på hotellet, så en kjapp tur innom der før vi tuslet opp på rommet. Klokka er nå 2030 her, 0530 norsk tid, så nå har vi vært oppe i snart 24 timer i strekk. I morgen er det over på Munch Haven for frokost, og så skal vi på Alcatraz utpå formiddagen. Fortsettes…
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sommerens best trip report | Someone | TripReports | 9 | 09-09-2011 18:05 |
Trip report | LN-MAH | Flyforum | 1 | 06-05-2007 00:00 |
Ny Trip Report | MountainDew | Flyforum | 0 | 11-07-2006 01:11 |