![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,800
|
![]()
(Hahaha, nå lurer du nok på hva slags tripreport dette er, med den tittelen. Vel, les videre, og alt vil gi mening
![]() Da jeg ble kontaktet av et svensk filmproduksjonsselskap, Bright Film i midten av mars i år, om å være med på en filminnspilling for Disney i forbindelse med den nye Pixar-filmen “Planes” var jeg ikke i tvil – dette må jeg bare få med meg! Innspillingsdato ble satt til 12.juni så da var det bare å komme seg til Stockholm for noen morsomme dager med filminnspilling og flyving! Bright Film hadde fått i oppdrag fra Disney om å lage tre, korte filmer om luftfart, fly og piloter. Episode 1 er med en flyinstruktør som forteller om luftfartens historie, episode 2 er med en svensk, kvinnelig jagerpilot om hvorfor fly flyr, og episode 3 er med meg, en norsk FAA PPL-IR-holder som skal fortelle om hva som må til for å få flylappen. Billetter ble bestilt på sas.no og hotell ble ordnet gjennom Hotell Savipix avd. Uppsala. ![]() Første tur med Passbook og SAS! Fungerte meget bra på alle flightene. Avreisedato var 11.juni behagelig med 15.45-avgangen fra KRS til OSL. Tok flybussen til KRS fra busstoppet rett på utsiden av arbeidsplassen i 12.30 og kom tidlig nok til flyplassen til at jeg kunne sitte utenfor flyplassen på en benk og lese manus en stund. ![]() På bussen Etter hvert tikket det inn en melding fra resepsjonisten på hotellet i Uppsala hvor han kunne melde om “change of seat” på flighten til OSL. Ooook, tenkte jeg. Jeg fikk deretter instrukser om å ta til venstre etter boarding via 1L. Hæhæhæ, COCKPIT! Awesome! Innsjekk var jo selvfølgelig gjennomført på nett 22+ timer før avreise og min lille Rimowa ble droppet av i bagdrop før jeg beveget meg gjennom sikkerhetskontrollen hvor det var null kø. Etter hvert kunne boarding starte. SK216 KRS-OSL 1545-1630 B737-800 LN-RPN C01 Første mann (kvinne) ombord, og i cockpit ble jeg ønsket hjertelig velkommen av kaptein og styrmann. Veldig ålreite folk! Satt meg ned på klappsetet, forøvrig et veldig ukomfortabelt sete å sitte på, men dette var jo bare et kort lite hopp til Oslo. Pre-departure checks utført og vi kunne pushe og starte motorene. Så takset vi mot rullebane 22 for avgang. Lar bildene fra denne opplevelsen tale for seg selv. Vi snakket litt om motorsykler på cruise, etter at jeg hadde fungert som mellomledds-serveringsdame mellom purser og pilotene da de skulle ha kaffe. Så var det klart for landing på OSL. ![]() Arendal og Tromøya ![]() ![]() ![]() Passerer vest for Oslo ![]() Styrmann var pilot flying på dette legget ![]() På final for 19R Og med det var min første flight på klappsete fullført! Det var en helt suveren opplevelse! Tusen takk til crewet som lot meg oppleve det ![]() I lykkerusen over å ha sittet på klapp, var jeg egentlig ikke veldig klar over at vi var forsinket. Enten det, eller så brydde jeg meg ikke. Jeg hadde jo sittet på klapp! Jeg rakk en superrask tur innom loungen for å benytte meg av de litt mer greie toalettfasilitetene på flyplassen, før jeg måtte spurte nedenom taxfree for å kjøpe smørbukk og seigmenn til en norskie i Sverige. Rakk det akkurat på håret, for da kassadama spurte om kvittering, annonserte gateagenten at min gate var CLOSING ![]() Gaten så slettes ikke særlig stengt ut, og ombord i den ventende bussen, ble vi sittende en 10-15 minutter pga late pax. De ventet i allefall ikke på meg...
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,800
|
![]()
SK884 (Operated by Blue1)
OSL-ARN 1740-1840 B717-200 OH-BLH Sete 07A Valgte bevisst denne flighten da jeg fikk sjansen til å fly 717. En slik sjanse lar man bare ikke gå fra en. ![]() Dette blå flyet så slik ut rett før jeg gikk opp trappen og inn i flyet som hadde flott, lyst interiør. Det var også god plass mellom setene. Til min store forbauselse, ble boarding annonsert “completed” uten at noen hadde gjort krav på mitt nabosete, i et ellers så fullpakket fly. Sendte melding til “SAS VIP Services” hvor jeg forklarte situasjonen og fikk ett fårete “hehehehe” tilbake. ![]() Fritt fra hukommelsen, var vel dette dag 2 eller 3 med de nye servicekonseptene Plus og Minus....eeeh.. GO! Siden jeg ikke rakk de store gastronomiske utskeielsene i gullkantina, og det nå nærmet seg 12 timer siden frokost, var det godt å få noe å knaske på. Valgte en slik en sandwich fra tralla, sammen med en kopp te. ![]() ![]() Den smakte forsåvidt helt greit. 60NOK skulle de ha for den. Litt vel i overkant, men man har strengt tatt ikke noe valg i et metallrør 37000 fot oppe i luften. ![]() Ellers nøt jeg bare utsikten og stillheten fremme på rad 7 på denne maskinen. B717, MD95, kjært barn har mange navn. Jeg liker denne maskinen, veldig godt! Vi landet etter hvert på Arlanda, og i det døren går opp foran slik at vi kan komme oss ut, annonserer en av flyvertinnene at “Cecilie Larsen, please contact the cabin crew” Ehhhhhh...... Noe nervøst tar jeg meg frem til 1L, hvor jeg gjør meg til kjenne for en av flyvertinnene. “Hey, jeg er Cecilie...” “Aaah, hello, her er ankomstservice!” ..... Hallo, der stod da Savipix i egen person. Haha. Så da var det bare å komme seg ned til bagasjebåndet for å finne bagasjen. Min koffert kom etter hvert på båndet, men UTEN pri tag. Nå synes jeg det har skjedd litt for ofte i det siste, men jeg gidder selvfølgelig ikke å hisse meg for mye opp, over det. Men det er litt irriterende. Under “notes” på boardingkort manglet det EBG/SK*G eller hva nå enn det pleier å stå. Selv om mitt EB-nummer ligger inne i bookingen. Jaja, nok om det. Vi kom oss etter hvert ombord i hans kjøretøy og satte snuten mot Uppsala hvor det ble pizza og øl til middag! Namnam ![]() ![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,800
|
![]()
Neste morgen forsvant Savipix tidlig på jobb og jeg kom meg etterhvert til Uppsala Centralstation hvor jeg tok bussen til Västerås hvor filminnspillingen skulle finne sted.
![]() Utsikt fra Hotell Savipix ![]() På bussen fra Uppsala til Västerås. Da jeg kom til bussterminalen på Västerås, ble jeg hentet av en av de frivillige som jobber på Västerås Flygmuseum, hvor vi skulle spille inn filmen. Han hadde 40 år som flyger bak seg, og jobbet nå som frivillig på museumet. Mange artige historier hadde han også på lur. De neste 4-5 timene ble tilbragt inne i denne saken her, en DC10 simulator! ![]() ![]() De første flightene var litt “røffe” - vi gjorde alt 3 ganger, en gang med programleder fra Sverige, en gang med programleder fra Danmark og en gang med programleder fra Norge. Med han fra Sverige var flighten GOT-ARN, med han fra Danmark fløy vi GOT-CPH og med nordmannen fløy vi GOT-OSL. Det var til tider ganske intensivt, særlig under landing da prosjektoren og perspektivet er satt slik at det er han i venstresetet som ser runway korrekt, jeg ser det helt skjevt. I tillegg hadde vi en del lysutstyr mellom simulator og lerrett som gjorde sikten min mildt sagt dårlig. ILS-frekvensen var feil på noen av flyplassene også, så da var det lite hjelp i det. Håndfløy for det meste, og det å prøve å instruere noen som aldri har flydd før, et svært jetfly jeg selv har null erfaring med, var veldig interessant! Etterhvert ble landingene mine mykere og mykere, i allefall i følge simulatorinstruktøren ![]() -Alarm går av i cockpit- Norsk programleder: “Hva er den alarmen?” Jeg (med tidenes mest forvirret ansikt): “......Jeg har ingen aning” Hvorpå både simulatorinstruktøren og filmcrewet bryter ut i latter. Tror (/håper) de klipper bort den delen ![]() ![]() ![]() Deler av filmcrewet ![]() Human-strike ![]() Captain Endre (norsk programleder) Etterhvert ble vi ferdige inne i suicide box og vi kunne ta en velfortjent, men kort, pause. Så var det ut og møte Savipix som hadde flydd inn med en C172 med G1000 slik at vi kunne gjøre noen opptak i luften også. ![]() SE-MBN fyllt til randen av piloter, programleder og filmcrew med et gedigent kamera. ![]() Utrolig fint flyvær! Vi hadde tre flights, en med hver programleder. På siste flight med dansken (tror jeg det var) fikk vi klarering av Västerås Tower om å gjøre en low approach over Taxiway Alpha! Tror de som var igjen på bakken og filmet det fikk noen relativt bra shots av det ![]() ![]() ![]() Før vi satte kursen tilbake mot Uppsala, gjennomførte jeg et kort intervju som skal bli til en 30-sekunders minivideo, som kort oppsummerer det jeg snakket om under simulatorflyvingen og i Cessnaen. ![]() Sånn så jeg ut da, da jeg ble filmet close opp i trynet av samme kameratype som blir brukt under innspillingen av blant andre Pirates of the Caribbean-filmene. Jeg sa at så lenge jeg ser like grei ut som Kiera Knightley, så er det greit ![]()
__________________
![]() Last edited by Cecilie; 13-07-2013 at 23:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,800
|
![]()
På vei tilbake til Uppsala etterhvert, hvor vi hadde med oss Endre (den norske programlederen) som skulle overnatte på Best Western i Uppsala.
![]() ![]() ![]() ![]() På bakken på en gresstripe på utsiden av Uppsala ![]() Vi vasket og skrubbet -MBN (Bertil Nicklas, de har et merkelig fonetisk alfabet der i Øst-Europa ![]() ![]() Dagen etter tok jeg en tur til Helsinki. What else to do, shopping i Stockholm eller gå rundt i Uppsala i regnvær? Nei, tur til Helsinki ble det, Blue1 B717 begge veier, og returen til ARN var faktisk flight SK717 ![]() Returen dagen efter det igjen, med SAS ARN-OSL-KRS. Helt ordinære flighter begge to, rakk så vidt KRS-flighten, pga ekstreeeeeeeemt treg innsjekkingskø og sikkerhetskontroll på OSL. Og gate 19Å eller noe. 1 time transfer Schengen-Domestic er ikke nok på OSL tydeligvis. Var siste person ombord, og fikk slengt meg ned i midt nødutgangssete og kunne puste lettet ut ![]() Denne turen var veldig bra, og jeg må selvfølgelig trekke frem klappsete-flighten til OSL med særdeles hyggelig crew, VIP-services på ARN samt en fenomenal opplevelse på filminnspilling. Trynet mitt kommer på Disney Channel i forbindelse med Norgespremieren på “Planes” (vet faktisk ikke helt hva tittelen blir på norsk enda) en gang i september! Med det, ønsker jeg takk for titten!
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,295
|
![]()
Ser ut som en fantastisk tur, merker jeg er litt misunlig.
Bra dokumentert er det å. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
|
![]()
Litt av en TR dette her! Veldig annerledes og veldig morsomt
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 356
|
![]()
Spennende! Blir nødt til å følge med på Disney Channel i september da
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
Alltid lika roligt med en rapport man har varit del av och den återupplivade ett par goda skratt!
![]() Som liten detalj kan nämnas att kameran som det filmades med är dyrare i inköp än "min" Cessna! //Receptionisten/VIP servicen/mannen med det punkterade däcket! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Helt topp, du kan vel bli instruktør på Dag sin CO DC10 sim i Lillestrøm nå ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2009
Location: LHR
Posts: 895
|
![]()
Takk for turen, Cecilie! Flott og annerledes lesning!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
|
![]()
Takk for suveren rapport, morsom lesning
![]()
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||||
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,800
|
![]() Quote:
![]() Quote:
![]() ![]() Quote:
![]() Quote:
![]() Så da kameraet var ombord i Cessnaen, doblet verdien seg haha. Tusen takk for en flott liten uke i Øst-Europa! De beste anbefalinger for Hotell Savipix oversendes herved. Quote:
![]() Bare hyggelig! ![]() Takk for hyggelig tilbakemelding ![]()
__________________
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,299
|
![]()
Den var gøyal! Noe utenom det vanlige, gitt!
Takk for den! Blir gøy og se på TV når den tid kommer. Har allerede begynt å glede meg til Planes i 3D sammen med de håpefulle. Regner med far gleder seg like mye som de små.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Tomleskolt
![]() Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 1,954
|
![]()
Jøss så gøy, dette var en litt uvanlig men skikkelig artig rapport. Den klappsete turen er det nok mange som kunne ha tenkt seg :-) Takk for titten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,911
|
![]()
DC-10. Kult!
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Disney starter flyselskap | LN-MOW | Flyforum | 6 | 24-07-2019 13:30 |
God morgen og god helg fra Disney World x 100 | SudCaravelle | Flyforum | 13 | 28-11-2013 19:53 |
SAS Disney "Planes" 737-800 på Gardermoen | bjornstrom | Flyforum | 26 | 29-09-2013 12:54 |
Nok en Disney logojet fra Alaska | LN-MOW | Flyforum | 0 | 18-11-2006 19:38 |