Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-06-2013, 18:26   #1
TRDmiler
ScanFlyer Blue

oneworld Kreditere poengene til Malaysia Airlines Enrich?

Hei

Jeg planlegger for øyeblikket en t/r til KUL i midten av Juli. Med bakgrunn i pris, reisetid, og avgangstider så kommer jeg til å reise med KL på strekkene mellom BGO og AMS, og KL og MH hver sin vei på strekkene mellom AMS og KUL.

KL og MH har codeshare agreement på strekningen mellom AMS og KUL, og jeg ser i bookingsystemet til reisebyrået at jeg kan velge om jeg vil ha KL eller MH flightnummer på billetten. Prisen blir uansett den samme.

Spørsmål 1: Har KL vs. MH flightnummer noen praktisk betydning for opptjening av poeng i hhv. FlyingBlue eller Enrich?

Jeg har tenkt litt på om jeg skal kreditere poengene til Flying Blue eller om jeg skal melde meg inn i Enrich og legge dem der. Forhåpentligvis så kommer jeg til å flytte til KUL og jobbe der de neste par årene, med gode muligheter for jobbreising i regionen. Jeg har derfor kommet fram til at det er bedre å åpne en konto i Enrich og begynne krediteringen der først som sist, i stedet for å forsette å putte poeng på Flying Blue-kontoen. Jeg har Flying Blue Petroleum, så jeg vil uansett fortsatt ha loungetilgang i AMS. Dessuten kan det vel sies at status hos Malaysia Airlines er hakket gjevere enn status i Flying Blue ..

Spørsmål 2: Er dette en fornuftig strategi? Finnes det andre Oneworld-programmer som jeg heller burde bruke?

Spørsmål 3: Er det noe jeg bør gjøre ved innsjekking for å passe på at poengene havner i Enrich-kontoen? Må jeg spesifikt instruere KL sine agents om at poengene ikke skal skrives til Flying Blue?

TRDmiler is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2013, 23:34   #2
Peppep
ScanFlyer Gold

Default Re: Kreditere poengene til Malaysia Airlines Enrich?

Har du sett på muligheten for å fly BA BGO-LHR og MH LHR-KUL? Da får du OW hele veien, og A380 på MH-flightene.

Quote:
Originally Posted by TRDmiler View Post
KL og MH har codeshare agreement på strekningen mellom AMS og KUL, og jeg ser i bookingsystemet til reisebyrået at jeg kan velge om jeg vil ha KL eller MH flightnummer på billetten. Prisen blir uansett den samme.

Spørsmål 1: Har KL vs. MH flightnummer noen praktisk betydning for opptjening av poeng i hhv. FlyingBlue eller Enrich?
Vanligvis er det metallet som er avgjørende. Enrich har KLM som "partner airline" utenom alliansen, slik at du vil tjene miles (men sannsynligvis ikke statusmiles): http://www.malaysiaairlines.com/my/e...-airlines.html

Quote:
Spørsmål 2: Er dette en fornuftig strategi? Finnes det andre Oneworld-programmer som jeg heller burde bruke?
Ville ha sjekket ut og eventuelt spurt i denne tråden hos Flyertalk: http://www.flyertalk.com/forum/onewo...p-here-27.html

Stort sett er det fornuftig å bruke programmet til selskapet du bruker mest. Men hvis du reiser i premium-kabiner kan BAs program være et alternativ, en tur/retur AMS-KUL-AMS gir 320 tier points, som gir deg bronse, og over halvveis til sølv (tilsvarende MH Gold, gir loungetilgang, fast track osv). Men vær oppmerksom på at de også krever X antall flighter på BA-metall eller -codeshare for å få status (fire for sølv).

Hvis du reiser på billigste økonomiklasse er ofte AAdvantage et bra program, som gir 100% opptjening i mange klasser som andre har 50% på.
Reply

Posting Rules