Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-04-2006, 08:35   #1
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default SAS: - Vi skal bli best!

SAS: - Vi skal bli best!
Bjørge Stensbøl - evig optimist.Foto: Bjørn Sigurdsøn (Scanpix)
Tidligere toppidrettssjef Bjørge Stensbøl mener at SAS Braathens skal bli best i Europa innen to år.


De optimistiske ordene følges opp med konkrete områder utviklingsdirektør i SAS Braathens Stensbøl mener selskapet skal bli best på, som sikkerhet, fornøyde kunder og medarbeidere og regularitet, skriver Dagbladet.

Stensbøl mener det er stor grunn til optimisme, og drar en idrettssammenligning.

- Men så var det heller ikke så mange som i 1989 hadde tro på at Norge i løpet av få år skulle bli Europas tredje beste idrettsnasjon, vinter- og sommeraktiviteter sett under ett. På samme måte ser jeg ingen grunn til å tvile på at SAS Braathens skal bli best i Europa, sier han til avisen.

10.04.06 04:12
na24.no
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2006, 08:41   #2
intransfer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 391
Default Replying to Topic 'SAS: - Vi skal bli best!'

Fint at mannen har erfaring å vise til
intransfer is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2006, 08:44   #3
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'SAS: - Vi skal bli best!'

mål er gode å ha - man trenger noe å strekke seg etter, og et slikt ambisisøt mål (med kraft bak) skal være en inspirasjon. Se på Continental under Goden Bethune: From Worst to First! Det ér mulig!
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2006, 09:32   #4
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Replying to Topic 'SAS: - Vi skal bli best!'

Quote:
Originally posted by CK


mål er gode å ha - man trenger noe å strekke seg etter, og et slikt ambisisøt mål (med kraft bak) skal være en inspirasjon. Se på Continental under Goden Bethune: From Worst to First! Det ér mulig!
Joda, klart det er mulig. Men det koster også noe å bli best, og ikke minst MÅ alle de forskjellige fagforeningene i selskapet bidra. Tanken er god, men siden det gjennom media virker som om fagforeningene i SAS er veldig opptatt av seg og sitt..., finner vi vel Stensbøl med betong til knehasene ute i Oslofjor'n et sted snart.....

(Innlegget er ment som spissformulert ironi, så ikke knekk pekefingrene i harnisk, der de løper på kryss og tvers over tastaturet....)
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2006, 12:41   #5
TUC
Escaping the blue box
 
TUC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
Default Replying to Topic 'SAS: - Vi skal bli best!'

Hadde bare SAS Gruppen (eller hva fanken man nå kan kalle dem) sluttet med å dele ut solsikkefrø og ørevarmere, og istedet gjort litt for å få ting til å gå rundt.... SUKK
__________________
Just got out of the blue box
TUC is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2006, 12:50   #6
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'SAS: - Vi skal bli best!'

det må selvsagt være en forutsetning -at flyene går som de skal. Stå på Bjørge (kanskje det endelig kan bli brukt for deg i selskapet?)
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2006, 13:42   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,454
Default Replying to Topic 'SAS: - Vi skal bli best!'

SAS har gjort det foer. Noen som husker Jan Carlzon?

Den gangen hadde man et selskap uten styring, misfornoeyde ansatte og hetsing i pressen. Noen som ser likheter?

Den gangen vant man over de ansatte med smilekurs, motivasjon og nye uniformer. Tror nok dessverre det skal mere til denne gangen .....


__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2006, 14:57   #8
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default Replying to Topic 'SAS: - Vi skal bli best!'

Vel sjefen her skal ha skryt for at'n har gode intensjoner. Og det er jo forsåvitt fint. Spørsmålet her er om han er villig til å "put his money where his mouth is".

Sånn jeg vurderer det trenger SK en alvorlig ansiktsløftning når det kommer til inflight produktet. Som idag er for å si det pent.. elendig. Greit at SK skal være ett LCC + Selskap,men pr idag så har vi praktisktalt ingen argumenter til hvorfor kunden skal velge oss framfor andre selskaper ,med mindre han skal fra utkantnorge og utover i europa/verden. Så her må noe gjøres, det værste er at det behøver ikke være så mye, bare det blir gjort skikkelig.

hvorfor skulle en fly BU/SK når de har høyere pris som no-frills selskapene og samme ombordservicen ?, den får jeg høre rett som det er, tro meg kunden betaler ikke for gode intensjoner og proff laga reklamekampanjer. Det er hva som skjer under og i sammenheng med flyturen som teller og som blir lagt merke til.


For det første. 3 kabinopplegget som er på utland er jo en direkte tragedie. Ettermin mening bør det endres til en tokabin Business/Economy ,med serverings/service konsept som er idag på business kan egentlig være,og da tilsvarende economy extra på vanlig økonomi. Dette er jo stortsett sånn det gjøres på de aller aller fleste andre normale selskaper i verden.

På innland/intraskandinavisk så bør det være "Scandinavian Direct" slik det var da det var. Vanlig kald frokost/lunch type ting med kaffe/mineralvann alt ettersom.

vel nå må jeg bare inrøme at jeg har ikke fløyet intraskandinavisk på en ganske god stund, så om det er "0-service-konsept" på denne nå det får en eller annen korrigere meg på.


Dette er for starters. I tillegg bør endel crew gå igjennom servicekurs og lære seg og være litt mer proff selv om dagen er noe dritt. Jeg har vært med på en for mange flyturer med SK og hørt fra folk som ringer inn og reagerer på at crew kan være veldig humørsyke. Jeg fløy nylig med British Airways inn til OSL , siste avgang midt i uka og det var ikke tegn til noe som helst annet en at crew likte jobben sin og gav alt for at passasjerene skulle ha det bra.
Jeg kan ikke akkurat si det samme for de som fløy oss ned til London samme dag. Og det er trist at jeg som ansatt legger merke til slik. Legger jeg merke til det, kan en ta seg eff på at de andre kundene legger merke til det. og det er ikke akkurat noe bra måte å promotere selskapet på. Jeg vet utifra den erfaringen jeg har hatt med å fly med eget selskap endel ganger de siste årene hadde jeg vurdert kraftig om jeg ville gjenta det. Etter også ha erfart andre selskaper.

Dette er noe det må gjøres noe heftig med.


__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2006, 18:06   #9
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,348
Default Replying to Topic 'SAS: - Vi skal bli best!'

Venter i spenning... Det er allerede mye bra- men det er også veldig mye som må endres/bedres...
EB is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2006, 18:31   #10
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Replying to Topic 'SAS: - Vi skal bli best!'

Hvorfor ikke vente til personalkonfliktene er løst før man går så høyt ut med diverse ambisjoner?

Når man leser om piloter som krangler i cockpit, mm., så blir det jo egentlig bare rart å høre Stensbøl snakke om Europas beste.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2006, 18:35   #11
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'SAS: - Vi skal bli best!'

Er helt enig med scanor. Tidligere har jeg også kommentert 3-delt kabin. Ulike konsepter ombord som ingen skjønner eller vet hva som kommer av servering. SAS burde heller satset på å bli noe annet enn et LCC...og heller gjøre det dem var best på.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2006, 07:50   #12
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,348
Default Replying to Topic 'SAS: - Vi skal bli best!'

Samtidig som de må sørge for å få mer penger pr passasjer enn konkurrenten...
EB is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2006, 09:21   #13
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Replying to Topic 'SAS: - Vi skal bli best!'

Quote:
SAS har gjort det foer. Noen som husker Jan Carlzon? Den gangen hadde man et selskap uten styring, misfornoeyde ansatte og hetsing i pressen. Noen som ser likheter? Den gangen vant man over de ansatte med smilekurs, motivasjon og nye uniformer. Tror nok dessverre det skal mere til denne gangen .....
Det berømte smilekurset var journalistenes betegnelse, det var vel et vanlig motivasjonskurs. MEN - da de ansatte endelig fikk lov til å gjøre jobben sin slik de ville (yte god service) så begynte de å smile helt av seg selv. Selv de som ikke hadde gått på kurset.

Nå ser det ut til at forholdene er verre enn i tiden før Carlsson. Stakkars folk.
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2006, 10:47   #14
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Replying to Topic 'SAS: - Vi skal bli best!'

Jeg tror noe av problemet i dag er at SAS har en noe difust identitet. Kundene er litt forvirret fordi de forventer et helt annet produkt en hva de får! Det kan ikke være lett å opprettholde kunde atraktiviteten når forventningene til SAS er noe helt annet enn hva de leverer. Nå tenker jeg på service fremfor siste tids konflikter.

For å illustrere bedre hva jeg mener blir det litt som å selge en volvo for halv pris. Kunden forventer seg fortsatt en typisk svensk familie volvo og blir overrasket når han får en billig verson, ribbet for utstyr og som er laget i Korea. Den får deg frem like fort som før, men er ikke hve du forventet og trodde du ville få!

Jeg mener SAS må rette markedsføringen sin mot det produktet de leverer så kunden sitter med riktige forventninger når han/hun går omnbord i flyet!

Noen som har klart dette er jo REMA 1000. Nå vil jeg overhode ikke at SAS skal markedsføre seg som et null serice og billig selskap, men tenk på budskapet i REMA sin markedsføring. "Enkelt og enkelhet" reklameres det for og kunden sitter med de rette forventningene til produktet når de skal handle....

Jeg tror SAS har mye å lære her....
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2006, 13:51   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'SAS: - Vi skal bli best!'

Jeg skjønner ikke hva som er problemet med 3-kabinløsningen som sådan. Air France opererer med det samme, noe jeg erfarte i forrige uke, og det fungerte helt fint (spesielt siden AF hadde oppgradert meg til Tempo Challenge - eller econ xtra). AF hadde mer fysiske inndelinger av kabinen enn SAS opererer med: "Full" gardin som skilte mellom business og econ xtra, men bare gardiner over setene som skille mellom econ xtra og econ. Det fungerte helt fint.

Jeg tror ikke det er 3-kabinløsningen er SAS sitt problem... Jeg tror faktisk det er en god løsning - de som betaler "nesten" business pris for en full flex økonomibillett kan gjerne få noe ekstra service. Problemet til SAS er vel, som mange her har påpekt, at SAS sin identitet er litt uklar (er det LCC+ som noen hevder, er det fullserviceselskap, eller hva...).
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Flydassen skal bli mindre sirpjalle Småprat 6 05-04-2013 03:00
CPH skal bli hjemmekoselig Everest Småprat 2 20-09-2012 19:09
Kjos: - Vi skal bli bedre AirbusTrond Flyforum 7 06-02-2008 23:15
SAS-sjefen lover at selskapet skal bli streikefritt innen to år sail4fun Flyforum 21 12-06-2007 14:08
skal bli spotter krølle Flyforum 7 24-01-2007 00:52


All times are GMT +2. The time now is 17:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.