![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
SAS: - Vi skal bli best!
Bjørge Stensbøl - evig optimist.Foto: Bjørn Sigurdsøn (Scanpix) Tidligere toppidrettssjef Bjørge Stensbøl mener at SAS Braathens skal bli best i Europa innen to år. De optimistiske ordene følges opp med konkrete områder utviklingsdirektør i SAS Braathens Stensbøl mener selskapet skal bli best på, som sikkerhet, fornøyde kunder og medarbeidere og regularitet, skriver Dagbladet. Stensbøl mener det er stor grunn til optimisme, og drar en idrettssammenligning. - Men så var det heller ikke så mange som i 1989 hadde tro på at Norge i løpet av få år skulle bli Europas tredje beste idrettsnasjon, vinter- og sommeraktiviteter sett under ett. På samme måte ser jeg ingen grunn til å tvile på at SAS Braathens skal bli best i Europa, sier han til avisen. 10.04.06 04:12 na24.no |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fint at mannen har erfaring å vise til
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
mål er gode å ha - man trenger noe å strekke seg etter, og et slikt ambisisøt mål (med kraft bak) skal være en inspirasjon. Se på Continental under Goden Bethune: From Worst to First! Det ér mulig!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
(Innlegget er ment som spissformulert ironi, så ikke knekk pekefingrene i harnisk, der de løper på kryss og tvers over tastaturet....)
![]() |
![]() |
#5 |
Escaping the blue box
|
![]()
Hadde bare SAS Gruppen (eller hva fanken man nå kan kalle dem) sluttet med å dele ut solsikkefrø og ørevarmere, og istedet gjort litt for å få ting til å gå rundt.... SUKK
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
det må selvsagt være en forutsetning -at flyene går som de skal. Stå på Bjørge (kanskje det endelig kan bli brukt for deg i selskapet?)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
SAS har gjort det foer. Noen som husker Jan Carlzon?
![]() Den gangen hadde man et selskap uten styring, misfornoeyde ansatte og hetsing i pressen. Noen som ser likheter? Den gangen vant man over de ansatte med smilekurs, motivasjon og nye uniformer. Tror nok dessverre det skal mere til denne gangen ..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer ettellerannet..
|
![]()
Vel sjefen her skal ha skryt for at'n har gode intensjoner. Og det er jo forsåvitt fint. Spørsmålet her er om han er villig til å "put his money where his mouth is".
Sånn jeg vurderer det trenger SK en alvorlig ansiktsløftning når det kommer til inflight produktet. Som idag er for å si det pent.. elendig. Greit at SK skal være ett LCC + Selskap,men pr idag så har vi praktisktalt ingen argumenter til hvorfor kunden skal velge oss framfor andre selskaper ,med mindre han skal fra utkantnorge og utover i europa/verden. Så her må noe gjøres, det værste er at det behøver ikke være så mye, bare det blir gjort skikkelig. hvorfor skulle en fly BU/SK når de har høyere pris som no-frills selskapene og samme ombordservicen ?, den får jeg høre rett som det er, tro meg kunden betaler ikke for gode intensjoner og proff laga reklamekampanjer. Det er hva som skjer under og i sammenheng med flyturen som teller og som blir lagt merke til. For det første. 3 kabinopplegget som er på utland er jo en direkte tragedie. Ettermin mening bør det endres til en tokabin Business/Economy ,med serverings/service konsept som er idag på business kan egentlig være,og da tilsvarende economy extra på vanlig økonomi. Dette er jo stortsett sånn det gjøres på de aller aller fleste andre normale selskaper i verden. På innland/intraskandinavisk så bør det være "Scandinavian Direct" slik det var da det var. Vanlig kald frokost/lunch type ting med kaffe/mineralvann alt ettersom. vel nå må jeg bare inrøme at jeg har ikke fløyet intraskandinavisk på en ganske god stund, så om det er "0-service-konsept" på denne nå det får en eller annen korrigere meg på. Dette er for starters. I tillegg bør endel crew gå igjennom servicekurs og lære seg og være litt mer proff selv om dagen er noe dritt. Jeg har vært med på en for mange flyturer med SK og hørt fra folk som ringer inn og reagerer på at crew kan være veldig humørsyke. Jeg fløy nylig med British Airways inn til OSL , siste avgang midt i uka og det var ikke tegn til noe som helst annet en at crew likte jobben sin og gav alt for at passasjerene skulle ha det bra. Jeg kan ikke akkurat si det samme for de som fløy oss ned til London samme dag. Og det er trist at jeg som ansatt legger merke til slik. Legger jeg merke til det, kan en ta seg eff på at de andre kundene legger merke til det. og det er ikke akkurat noe bra måte å promotere selskapet på. Jeg vet utifra den erfaringen jeg har hatt med å fly med eget selskap endel ganger de siste årene hadde jeg vurdert kraftig om jeg ville gjenta det. Etter også ha erfart andre selskaper. Dette er noe det må gjøres noe heftig med.
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Venter i spenning... Det er allerede mye bra- men det er også veldig mye som må endres/bedres...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hvorfor ikke vente til personalkonfliktene er løst før man går så høyt ut med diverse ambisjoner?
Når man leser om piloter som krangler i cockpit, mm., så blir det jo egentlig bare rart å høre Stensbøl snakke om Europas beste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Er helt enig med scanor. Tidligere har jeg også kommentert 3-delt kabin. Ulike konsepter ombord som ingen skjønner eller vet hva som kommer av servering. SAS burde heller satset på å bli noe annet enn et LCC...og heller gjøre det dem var best på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Samtidig som de må sørge for å få mer penger pr passasjer enn konkurrenten...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Nå ser det ut til at forholdene er verre enn i tiden før Carlsson. Stakkars folk.
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jeg tror noe av problemet i dag er at SAS har en noe difust identitet. Kundene er litt forvirret fordi de forventer et helt annet produkt en hva de får! Det kan ikke være lett å opprettholde kunde atraktiviteten når forventningene til SAS er noe helt annet enn hva de leverer. Nå tenker jeg på service fremfor siste tids konflikter.
For å illustrere bedre hva jeg mener blir det litt som å selge en volvo for halv pris. Kunden forventer seg fortsatt en typisk svensk familie volvo og blir overrasket når han får en billig verson, ribbet for utstyr og som er laget i Korea. Den får deg frem like fort som før, men er ikke hve du forventet og trodde du ville få! Jeg mener SAS må rette markedsføringen sin mot det produktet de leverer så kunden sitter med riktige forventninger når han/hun går omnbord i flyet! Noen som har klart dette er jo REMA 1000. Nå vil jeg overhode ikke at SAS skal markedsføre seg som et null serice og billig selskap, men tenk på budskapet i REMA sin markedsføring. "Enkelt og enkelhet" reklameres det for og kunden sitter med de rette forventningene til produktet når de skal handle.... Jeg tror SAS har mye å lære her....
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg skjønner ikke hva som er problemet med 3-kabinløsningen som sådan. Air France opererer med det samme, noe jeg erfarte i forrige uke, og det fungerte helt fint (spesielt siden AF hadde oppgradert meg til Tempo Challenge - eller econ xtra). AF hadde mer fysiske inndelinger av kabinen enn SAS opererer med: "Full" gardin som skilte mellom business og econ xtra, men bare gardiner over setene som skille mellom econ xtra og econ. Det fungerte helt fint.
Jeg tror ikke det er 3-kabinløsningen er SAS sitt problem... Jeg tror faktisk det er en god løsning - de som betaler "nesten" business pris for en full flex økonomibillett kan gjerne få noe ekstra service. Problemet til SAS er vel, som mange her har påpekt, at SAS sin identitet er litt uklar (er det LCC+ som noen hevder, er det fullserviceselskap, eller hva...). |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flydassen skal bli mindre | sirpjalle | Småprat | 6 | 05-04-2013 03:00 |
CPH skal bli hjemmekoselig | Everest | Småprat | 2 | 20-09-2012 19:09 |
Kjos: - Vi skal bli bedre | AirbusTrond | Flyforum | 7 | 06-02-2008 23:15 |
SAS-sjefen lover at selskapet skal bli streikefritt innen to år | sail4fun | Flyforum | 21 | 12-06-2007 14:08 |
skal bli spotter | krølle | Flyforum | 7 | 24-01-2007 00:52 |