Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-06-2013, 19:34   #1
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Airbus Om flightlevels - kun runde tall eller ikke?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Testflight nr2 i dag, og så ut som de tok den opp til flight level 418 denne gangen
Så vidt jeg veg er det ikke noe som heter flight level 418 da FL alltid ender på 0 eller 5.

Det ser ut som wikipedia er enig med meg:

Quote:
Flight levels are described by a number, which is this nominal altitude ("pressure altitude") in feet, divided by 100, while being a multiple of 500 ft, therefore always ending on 0 or 5.
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2013, 20:29   #2
Jrgn
Newcomer
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 8
Default Re: A350 - forsinkelser, status m.v.

Quote:
Originally Posted by LNv22 View Post
Så vidt jeg veg er det ikke noe som heter flight level 418 da FL alltid ender på 0 eller 5.

Det ser ut som wikipedia er enig med meg:
FL 418 er 41800 fot. Om det er noe som formelt heter det eller ikke endrer jo ikke på at de faktisk var i 41800 fot...
Jrgn is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2013, 20:44   #3
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: A350 - forsinkelser, status m.v.

Quote:
Originally Posted by Jrgn View Post
FL 418 er 41800 fot. Om det er noe som formelt heter det eller ikke endrer jo ikke på at de faktisk var i 41800 fot...
Hehe - nå skriver du litt rundt deg selv her Mr.

Nei, naturligvis endrer ikke det på at de var på 41 800 fot, men at de var på 41 800 fot medfører ikke at man automatisk kan referere til den høyden som et flight level, dersom man følger definisjonen av flight level.

Du får spørre noen piloter hvor ofte de får beskjed om å for eksempel "climb to flight level three niner four". Jeg tror jeg vet hva du får til svar.

Ellers kan du fortsette lesingen her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_level
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2013, 22:30   #4
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: A350 - forsinkelser, status m.v.

Quote:
Originally Posted by LNv22 View Post
Hehe - nå skriver du litt rundt deg selv her Mr.

Nei, naturligvis endrer ikke det på at de var på 41 800 fot, men at de var på 41 800 fot medfører ikke at man automatisk kan referere til den høyden som et flight level, dersom man følger definisjonen av flight level.

Du får spørre noen piloter hvor ofte de får beskjed om å for eksempel "climb to flight level three niner four". Jeg tror jeg vet hva du får til svar.

Ellers kan du fortsette lesingen her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_level
Vel, her var det mye vitenskap som flagret på kryss og tvers En flightlevel er kort og greit en høyde definert ut i fra standard atmosfærisk trykk (QNH 1013.25 hPa - 29.92 in.), mens altitude er en høyde oppgitt i lokal QNH. Over "Transition altitude" benytter vi alltid flightlevels for å si hvilken høyde vi befinner oss i eller blir klarert til. For å gi noen eksempler, så kan vi dermed slå fast at det ikke er noe i veien for å benytte FL418, ei heller FL413 eller FL234, da flightlevel som sagt refererer til en høyde utrykt i standard atmosfære

En typisk situasjon der vi benytter "urunde" flightlevels til daglig, er når vi sjekker inn hos bl.a. Maastricht, der man må si hvilken flightlevel man passerer:

"Maastricht good day, Ryanair 123 passing FL276, climbing FL330 inbound SOMVA"

Det du trolig mener er at man aldri (sjelden) vil få en standard klarering til å fly FL418, noe som i og for seg stemmer om man følger boka slavisk. Det er imidlertid ikke noe i veien for å request'e non-standard FL376 eller hva som helst annet Hvor ofte vi gjør det, og hvor ofte vi får tillatelse til det er en helt annen sak, men det endrer ikke det faktum at også "Flightlevel four one eight" er et flightlevel

... Akkurat hvor mye denne diskusjonen om flightlevels har å gjøre med "A350 - forsinkelser, status m.v." er jo en helt annen sak

Last edited by 73H; 20-06-2013 at 22:36.
73H is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2013, 23:40   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,035
Default A350 - forsinkelser, status m.v.

Så jeg hadde nesten rett fra min skrivebords-CFO stol
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 21-06-2013, 00:08   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
Default Re: A350 - forsinkelser, status m.v.

Nå er vel den viktigste grunnen for å bruke runde tall separering?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 21-06-2013, 00:18   #7
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: A350 - forsinkelser, status m.v.

Dette var en testflight. Mulig de hadde klarering for en block altitude og lå på FL 418 som det høyeste?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2013, 00:20   #8
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: A350 - forsinkelser, status m.v.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nå er vel den viktigste grunnen for å bruke runde tall separering?
Det er den eneste grunnen, og det er derfor man har regler på hvilken høyde man skal fly på avhengig av retning man flyr - ODD/EVEN

Det betyr ikke at man MÅ ligge på disse standardhøydene hvis trafikken tillater det og ATC gir deg klarering

Utgangspunktet for de siste 10 innleggene var jo ikke hvilken flygehøyde A350'n var klarert til å fly i, men heller hvilken faktiske lightlevel de fløy på

I repeat: Det er ingenting som gjør at man ikke kan requeste en non-standard flightlevel, men det er trafikk/atc avhengig på samme måte kan en flygeleder også gi klarering til å fly non-standard ODD/EVEN level hvis trafikken tillater og de påfølgende sektorene er happy med situasjonen

Det verste som kan skje er at requesten blir denied hvis det ikke lar seg gjøre Grunner til å requeste non-standards kan være værrelatert, fuel-burn optimalization eller atc kan requeste deg om å foreta non-standards hvis det passer dem godt
73H is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS og Norwegian gir ikke ut tall om inntekter pga feilbookinger LN-VLE Småprat 2 05-07-2013 13:26
Hvorfor er ikke motere til 737 og a340-500-600 helt runde? pk772 Flyteknisk forum 6 20-07-2009 11:14
Nye eller skal vi si ny-gamle tilbud- Kun 3 dager OSLflyer Reiseforum 11 01-07-2009 19:19
Ikke kun LH der kan... sk931 Flyforum 3 08-03-2008 12:20
Første oktober-tall ute - CPH med sterke tall LN-KGL Flyforum 8 09-11-2005 18:46


All times are GMT +2. The time now is 22:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.