Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-06-2013, 19:34   #1
LNv22
ScanFlyer Gold

LNv22's Avatar

Airbus Om flightlevels - kun runde tall eller ikke?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Testflight nr2 i dag, og så ut som de tok den opp til flight level 418 denne gangen
Så vidt jeg veg er det ikke noe som heter flight level 418 da FL alltid ender på 0 eller 5.

Det ser ut som wikipedia er enig med meg:

Quote:
Flight levels are described by a number, which is this nominal altitude ("pressure altitude") in feet, divided by 100, while being a multiple of 500 ft, therefore always ending on 0 or 5.
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2013, 20:29   #2
Jrgn
Newcomer

Default Re: A350 - forsinkelser, status m.v.

Quote:
Originally Posted by LNv22 View Post
Så vidt jeg veg er det ikke noe som heter flight level 418 da FL alltid ender på 0 eller 5.

Det ser ut som wikipedia er enig med meg:
FL 418 er 41800 fot. Om det er noe som formelt heter det eller ikke endrer jo ikke på at de faktisk var i 41800 fot...
Jrgn is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2013, 20:44   #3
LNv22
ScanFlyer Gold

LNv22's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jrgn View Post
FL 418 er 41800 fot. Om det er noe som formelt heter det eller ikke endrer jo ikke på at de faktisk var i 41800 fot...
Hehe - nå skriver du litt rundt deg selv her Mr.

Nei, naturligvis endrer ikke det på at de var på 41 800 fot, men at de var på 41 800 fot medfører ikke at man automatisk kan referere til den høyden som et flight level, dersom man følger definisjonen av flight level.

Du får spørre noen piloter hvor ofte de får beskjed om å for eksempel "climb to flight level three niner four". Jeg tror jeg vet hva du får til svar.

Ellers kan du fortsette lesingen her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_level
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2013, 22:30   #4
73H
NorFlyer Front Row

Quote:
Originally Posted by LNv22 View Post
Hehe - nå skriver du litt rundt deg selv her Mr.

Nei, naturligvis endrer ikke det på at de var på 41 800 fot, men at de var på 41 800 fot medfører ikke at man automatisk kan referere til den høyden som et flight level, dersom man følger definisjonen av flight level.

Du får spørre noen piloter hvor ofte de får beskjed om å for eksempel "climb to flight level three niner four". Jeg tror jeg vet hva du får til svar.

Ellers kan du fortsette lesingen her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_level
Vel, her var det mye vitenskap som flagret på kryss og tvers En flightlevel er kort og greit en høyde definert ut i fra standard atmosfærisk trykk (QNH 1013.25 hPa - 29.92 in.), mens altitude er en høyde oppgitt i lokal QNH. Over "Transition altitude" benytter vi alltid flightlevels for å si hvilken høyde vi befinner oss i eller blir klarert til. For å gi noen eksempler, så kan vi dermed slå fast at det ikke er noe i veien for å benytte FL418, ei heller FL413 eller FL234, da flightlevel som sagt refererer til en høyde utrykt i standard atmosfære

En typisk situasjon der vi benytter "urunde" flightlevels til daglig, er når vi sjekker inn hos bl.a. Maastricht, der man må si hvilken flightlevel man passerer:

"Maastricht good day, Ryanair 123 passing FL276, climbing FL330 inbound SOMVA"

Det du trolig mener er at man aldri (sjelden) vil få en standard klarering til å fly FL418, noe som i og for seg stemmer om man følger boka slavisk. Det er imidlertid ikke noe i veien for å request'e non-standard FL376 eller hva som helst annet Hvor ofte vi gjør det, og hvor ofte vi får tillatelse til det er en helt annen sak, men det endrer ikke det faktum at også "Flightlevel four one eight" er et flightlevel

... Akkurat hvor mye denne diskusjonen om flightlevels har å gjøre med "A350 - forsinkelser, status m.v." er jo en helt annen sak

Last edited by 73H; 20-06-2013 at 22:36.
73H is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2013, 23:40   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default A350 - forsinkelser, status m.v.

Så jeg hadde nesten rett fra min skrivebords-CFO stol
Old 21-06-2013, 00:08   #6
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Nå er vel den viktigste grunnen for å bruke runde tall separering?
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 21-06-2013, 00:18   #7
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Dette var en testflight. Mulig de hadde klarering for en block altitude og lå på FL 418 som det høyeste?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2013, 00:20   #8
73H
NorFlyer Front Row

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nå er vel den viktigste grunnen for å bruke runde tall separering?
Det er den eneste grunnen, og det er derfor man har regler på hvilken høyde man skal fly på avhengig av retning man flyr - ODD/EVEN

Det betyr ikke at man MÅ ligge på disse standardhøydene hvis trafikken tillater det og ATC gir deg klarering

Utgangspunktet for de siste 10 innleggene var jo ikke hvilken flygehøyde A350'n var klarert til å fly i, men heller hvilken faktiske lightlevel de fløy på

I repeat: Det er ingenting som gjør at man ikke kan requeste en non-standard flightlevel, men det er trafikk/atc avhengig på samme måte kan en flygeleder også gi klarering til å fly non-standard ODD/EVEN level hvis trafikken tillater og de påfølgende sektorene er happy med situasjonen

Det verste som kan skje er at requesten blir denied hvis det ikke lar seg gjøre Grunner til å requeste non-standards kan være værrelatert, fuel-burn optimalization eller atc kan requeste deg om å foreta non-standards hvis det passer dem godt
73H is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules