Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-04-2006, 10:59   #1
md80forum
Newcomer

Default Blue1 utreder Vasa-Umeå

SAS finska dotterbolag Blue1 utreder nya flyg mellan Finland och Sverige. Det man tittar på är

Vasa - Umeå
Kemi - Kronoby - Stockholm

Finnair och andra mera kortlivade småbolag har längre bak i historien flugit Vasa-Umeå/Sundsvall. För bara några år sedan flög AY också en ATR72-rutt Kronoby-Vasa-Stockholm.

Kronoby är en gemensam flygplats för Jakobstad (Pietarsaari) och Karleby (Kokkola) vid västkusten. Kemi ligger längst uppe i Bottenhavet.

Färjtrafiken över till Sverige har skurits ner betydligt sedan taxfree-handeln föll bort, så flyget kanske lönar sig igen däruppe.

md80forum is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2006, 11:06   #2
Flaps40
ScanFlyer Blue

Default Replying to Topic 'Blue1 utreder Vasa-Umeå'

Blue 1 har med sitt kostnadsnivå mulighet for konkurrere med de fleste LCC. Jeg håper de utnytter det til videre ekspansjon av sitt rutenett. De begynner jo å få en bra flyflåte etterhvert med MD90 også.
Flaps40 is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2006, 15:04   #3
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Quote:
Originally posted by Flaps40

Blue 1 har med sitt kostnadsnivå mulighet for konkurrere med de fleste LCC. Jeg håper de utnytter det til videre ekspansjon av sitt rutenett. De begynner jo å få en bra flyflåte etterhvert med MD90 også.
Den må du utdype. Var det ikke en bra flyflåte med Avro RJ og Saab 2000? Hva er det jeg ikke forstår her? Jeg trenger en saklig forklaring.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2006, 15:18   #4
Redcap
ScanFlyer Silver

Redcap's Avatar

Syntes heller KF (eller for den saks skyld WF) skulle vurdert rute til tromsø fra Oulo eller Rovaniemi. Snøhvitutbyggingen/sykehusenes mangel på arbeidskraft fører til en strøm av finsk/svensk arbeidskraft i nordnorge og dette kunne gjort en slik rute mulig.

AY hadde en sommerrute på lørdager i til Tromsø på 90 taller(98 tror jeg) med F27 og de har også forsøkt seg til Lakselv men begge ble lagt ned etter noen sesonger. Med KF´s kostnadsnivå og dermed lave priser vil jeg tro at lave priser kunne generert endel trafikk.

Jeg vil tro at mating med WF/SK til TOS ville generert endel trafikk for en slik rute.

Old 08-04-2006, 17:12   #5
Flaps40
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally posted by LN-KOG

Quote:
Originally posted by Flaps40

Den må du utdype. Var det ikke en bra flyflåte med Avro RJ og Saab 2000? Hva er det jeg ikke forstår her? Jeg trenger en saklig forklaring.
Jeg antar at KF med MD90 gis muligheter til å operere på en god del destinasjoner, f.eks. i Spania, som de ikke kunne ha gjort med Avro og Saab flåten. Pluss det faktum at de nå har en betydelig større kapasitet enn tidliger, åpner for mange nye og spennende muligheter. Og med sitt gunstige cost level har de forutsetninger for å lykkes bedre enn f.ks. high cost SBU. Etter siste streik er SBU havnet enda lenger ned på listen over levedyktige flyselskaper.
Old 08-04-2006, 20:36   #6
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Er du inneforstått med forretningsmodellen til Blue1? Eller sitter du med informasjon som ledelsen i Blue1 ikke vil gå med som du slipper her?

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2006, 22:44   #7
Flaps40
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally posted by LN-KOG

Er du inneforstått med forretningsmodellen til Blue1? Eller sitter du med informasjon som ledelsen i Blue1 ikke vil gå med som du slipper her?
He, he, det jeg eventuelt måtte vite eller kjenne til av indre forhold går jeg ikke ut med på åpent forum

edit: skrivefeil
Reply

Posting Rules