![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
SAS finska dotterbolag Blue1 utreder nya flyg mellan Finland och Sverige. Det man tittar på är
Vasa - Umeå Kemi - Kronoby - Stockholm Finnair och andra mera kortlivade småbolag har längre bak i historien flugit Vasa-Umeå/Sundsvall. För bara några år sedan flög AY också en ATR72-rutt Kronoby-Vasa-Stockholm. Kronoby är en gemensam flygplats för Jakobstad (Pietarsaari) och Karleby (Kokkola) vid västkusten. Kemi ligger längst uppe i Bottenhavet. Färjtrafiken över till Sverige har skurits ner betydligt sedan taxfree-handeln föll bort, så flyget kanske lönar sig igen däruppe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Blue 1 har med sitt kostnadsnivå mulighet for konkurrere med de fleste LCC. Jeg håper de utnytter det til videre ekspansjon av sitt rutenett. De begynner jo å få en bra flyflåte etterhvert med MD90 også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Syntes heller KF (eller for den saks skyld WF) skulle vurdert rute til tromsø fra Oulo eller Rovaniemi. Snøhvitutbyggingen/sykehusenes mangel på arbeidskraft fører til en strøm av finsk/svensk arbeidskraft i nordnorge og dette kunne gjort en slik rute mulig.
AY hadde en sommerrute på lørdager i til Tromsø på 90 taller(98 tror jeg) med F27 og de har også forsøkt seg til Lakselv men begge ble lagt ned etter noen sesonger. Med KF´s kostnadsnivå og dermed lave priser vil jeg tro at lave priser kunne generert endel trafikk. Jeg vil tro at mating med WF/SK til TOS ville generert endel trafikk for en slik rute. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Er du inneforstått med forretningsmodellen til Blue1? Eller sitter du med informasjon som ledelsen i Blue1 ikke vil gå med som du slipper her?
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() edit: skrivefeil |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Utreder småflyplass på Østlandet | Someone | General Aviation og sjøfly | 13 | 13-01-2019 16:36 |
Nextjet åpner Göteborg-Umeå og Umeå-Karleby/Jakobstad | Jens W | Flyforum | 5 | 11-03-2018 13:02 |
TUI flyg med motorproblem i Vasa 28FEB18 | Ludde | Flyforum | 2 | 28-02-2018 14:24 |
Umeå til hvor sa du??? | kimbo | Småprat | 0 | 27-11-2012 23:25 |