Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-06-2013, 11:41   #1
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Forskjellige klassene på en flybillett

Hei,

Noe jeg aldri har forstått logikken på disse forskjellige klassene på billetten folk snakker om. Jeg tror jeg har forstått at Y-klasse er business og F er First Class?

Men jeg ser også folk skriver om T,S, Q og en hel haug av andre bokstaver. Finnes det en oversikt over hva disse betyr?

Beklager hvis dette er et spørsmål som har gått om igjen og igjen. Jeg prøvde å søke etter noe konkret, men resultatet var heller dårlig.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2013, 11:55   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,402
Default Re: Forskjellige klassene på en flybillett

Man må skille mellom bookingklasser og kabinklasser. Sistnevnte er det enkleste, og da snakker om normalt om F for First, C for business (Amerikanerene liker å bruke J), og Y er normalt economy. Y+ eller PE er ofte brukt om premium economy. Dette er mer eller mindre uoffisielle forkortelser, typisk brukt i diverse forum.

Når det kommer til alle det andre bokstavene så er dette bookingklasser og har mer å gjøre med prisen på billetten og hva slags regler som gjelder. Og ikke minst hvor mange bonuspoeng man får. Det er endel bokstaver som går igjen riktignok

Ta SAS som eksempel, i hvertfall før omleggingene.
A, C, D, J og Z, var alle business, men i forskjellige prisklasser og regler vedrørende fleksibilitet. Itillegg hadde man I som var bonusbilletter i business. Y, S og B var det samme i Eco Extra, med P som bonusbilletter i Economy Extra. M, H, Q, E, W, U, K, L, T, G, O, V (lengst til høyere, M, var dyrest og mest fleksibel), samt X for business billetter. G var gruppereiser og R og N diverse standby/non-rev billetter. Dette var bare for SAS og andre selskaper har samme oppbyggning, men med forskjellig bruk av bokstaver. Så er vanskelig med en fasit her.
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 01-06-2013, 12:17   #3
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Forskjellige klassene på en flybillett

Takk for godt svar.

Men kan jeg som enkeltperson bestemme om jeg vil kjøpe en Z eller A-billett? Når jeg går inn på et flyselskap, så kan jeg kun velge mellom sete i de forskjellige kabinklassene som selskapet har?
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2013, 12:21   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: Forskjellige klassene på en flybillett

Står en del her også:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=44521

Quote:
Originally Posted by Northrider View Post
Men kan jeg som enkeltperson bestemme om jeg vil kjøpe en Z eller A-billett? Når jeg går inn på et flyselskap, så kan jeg kun velge mellom sete i de forskjellige kabinklassene som selskapet har?
Normalt kan man ikke velge bookingklasse på webbookinger, kun kabin, og laveste ledige bookingklasse prises. Noen selskaper lar deg velge klasse (eks. United), noen fikser det manuelt (Widerøe), ellers må du booke pr. telefon med selskapet eller reisebyrå.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 01-06-2013 at 12:23.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2013, 12:36   #5
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Forskjellige klassene på en flybillett

Så kan det jo sies at SAS er litt sære på koder brukt til kabinklasser. M=economy/go Y=økonomi extra/plus, C=Business
Dash is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2013, 13:15   #6
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Forskjellige klassene på en flybillett

En annen vanlig forkortelse er Z for discounted (ufleksibel) business.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2013, 15:14   #7
hifiman
ScanFlyer Gold
 
hifiman's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 1,109
Default Forskjellige klassene på en flybillett

Veldig mye nyttig info for meg, takk
__________________
hifiman is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2013, 15:57   #8
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Forskjellige klassene på en flybillett

For å utfylle litt mer om bookingklasser og pris. Prisen på en billett styres av farebasis. F.eks kan en farebasis hos SAS se slik ut: THAPPY, KNOOWM eller lignende. THAPPY betyr bookingklasse T og billetttype er Happy. KNOOWM betyr typisk bookingklasse K, NOrge, One Way, serviceklasse M.

Hver bookingklasse kan ha flere forskjellige fare basis knytet til seg. Et eksempel på dette kan være bookingklasse V hos SAS. F.eks så vil fare basis på ungdomsbillett se slik ut: VZZ. Og som før så er det førstebokstav som avgjør bookingklasse. Altså bookingklasse V. Men der finns flere farebasis som tilhører bookingklasse V. F.eks Last Minute Ungdomsbillett. Fare basis på den var VLMZZ. Også denne er bookingklasse V, men har forskjellig pris som vanlig ungdomsbillett, men altså sammme tilgjengelighet....
Dash is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2013, 16:06   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,402
Default Forskjellige klassene på en flybillett

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Hver bookingklasse kan ha flere forskjellige fare basis knytet til seg.
Svært mange også da firmaer med storkundeavtaler gjerne har egne koder. f.eks Z[firmanavn/kode] som var/er full flex domestic og som jeg reiste mye med før
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 01-06-2013, 16:15   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Forskjellige klassene på en flybillett

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Normalt kan man ikke velge bookingklasse på webbookinger, kun kabin, og laveste ledige bookingklasse prises. Noen selskaper lar deg velge klasse (eks. United), noen fikser det manuelt (Widerøe), ellers må du booke pr. telefon med selskapet eller reisebyrå.
Min arbeidsgiver bruker Via, og deres online portal gir meg mulighet til å velge mellom en rekke priser i forskjellige bookingklasser på samme avgang. Dette varierer kanskje fra webportal til webportal?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2013, 17:40   #11
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Forskjellige klassene på en flybillett

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
En annen vanlig forkortelse er Z for discounted (ufleksibel) business.
Hos SAS i Norge er C full flex og J,D og Z flex, dvs Z er også fleksibel og kan endres uten kostnad så sant det er ledige seter i Z på ønsket flight. Nå kommer vel APSBY som flex også, men det har ikke vært mulig å booke tidligere. (Kanskje det har gått an som en del av en internasjonal billett i SBY?)

[KVS Availability Tool 7.1.8/Diamond - Sabre: OSL-BGO/SK/ZFLEX/2864 NOK]
Code:
[Rule Application & Other Conditions]
NOTE - THE FOLLOWING TEXT IS INFORMATIONAL AND NOT
VALIDATED FOR AUTOPRICING.
SAS PLUS
CLASS OF SERVICE PREMIUM ECONOMY
APPLICATION
 AREA
  THESE FARES APPLY WITHIN NORWAY.
 TYPES OF TRANSPORTATION
  FARES GOVERNED BY THIS RULE CAN BE USED TO CREATE
   ONE-WAY/ROUND-TRIP/CIRCLE-TRIP/SINGLE OPEN-JAW
   JOURNEYS.
  FARES ONLY APPLY IF PURCHASED BEFORE DEPARTURE
   FARES MAY BE USED FOR ENROUTE UPGRADING FROM A
   LOWER SK FARE PROVIDED THAT ALL CONDITIONS OF THE
   NEW FARE ARE MET.
   CAPACITY LIMITATIONS -THE CARRIER SHALL LIMIT THE
   NUMBER OF PASSENGERS CARRIED ON ANY ONE FLIGHT AT
   FARES GOVERNED BY THIS RULE AND SUCH FARES WILL
   NOT NECESSARILY BE AVAILABLE ON ALL FLIGHTS.THE
   NUMBER OF SEATS WHICH THE CARRIER SHALL MAKE
   AVAILABLE ON A GIVEN FLIGHT WILL BE DETERMINED BY
   THE CARRIERS BEST JUDGMENT.

[Flight Application]
THE FARE COMPONENT MUST NOT INCLUDE TRAVEL FROM/TO/VIA
TRF AIRPORT.

[Advance Reservations/Ticketing]
CONFIRMED RESERVATIONS ARE REQUIRED FOR ALL SECTORS.
WAITLIST NOT PERMITTED.

[Stopovers]
UNLIMITED FREE STOPOVERS PERMITTED ON THE PRICING
UNIT.

[Transfers]
UNLIMITED TRANSFERS PERMITTED. - SURFACE AT FARE BREAK
AND EMBEDDED SECTORS PERMITTED EXCEPT FOR PRICING UNITS
WITHIN/BETWEEN US AND CANADA - INCLUDING PR/USV1 -
SURFACE AT FARE BREAK IS NOT PERMITTED.

[Surcharges]
IF UNACCOMPANIED CHILD PSGR 5-11.
  MISCELLANEOUS/OTHER SURCHARGE OF NOK 231 PER
  DIRECTION WILL BE ADDED TO THE APPLICABLE FARE PER
  CHILD/INFANT FOR DOMESTIC SECTORS FROM/TO/VIA
  NORWAY.
      NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
       IF YOUNG PSGR 12-15 REQUESTING ASSISTANCE
         A SURCHARGE OF NOK 231 PER YOUNG PSGR AND PER
         DIRECTION SHALL BE ADDED TO THE APPLICABLE FARE
         PER YOUNG PSGR.
         ------
         SURCHARGE FOR YOUNG PSGR 12-15 SHALL BE ADDED
         AS Q IN FARE CONSTRUCTION LINE.

[Travel Restrictions]
VALID FOR TRAVEL COMMENCING ON/AFTER 09JUN13.

[Sales Restrictions]
TICKETS MUST BE ISSUED ON/AFTER 01JUN13.

[Penalties]
CHANGES

  ANY TIME
    CHANGES PERMITTED.
      NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
       REBOOKING PERMITTED IN SAME BOOKINGCLASS AS
       TICKETED.
       AT ANY TIME FARE MAY BE UPGRADED TO A
       HIGHER SK FLEX TYPE FARE OR CSKNO FARE.

[Combinations]
 DOUBLE OPEN JAWS NOT PERMITTED.
END-ON-END
  END-ON-END COMBINATIONS PERMITTED WITH DOMESTIC
  FARES. VALIDATE ALL FARE COMPONENTS. SIDE TRIPS
  PERMITTED WITH NO RESTRICTIONS.
  PROVIDED -
    COMBINATIONS ARE WITH ANY -FLEXK TYPE FARES FOR
    CARRIER WF/SK.
    COMBINATIONS ARE WITH ANY FARE OF THE SAME FARE
    CLASS FOR CARRIER WF/SK.
END-ON-END
  END-ON-END COMBINATIONS PERMITTED WITH INTERNATIONAL
  FARES. VALIDATE ALL FARE COMPONENTS. SIDE TRIPS
  PERMITTED WITH NO RESTRICTIONS.
  PROVIDED -
    COMBINATIONS ARE WITH ANY QWFMS0 TYPE FARES OR ANY
    -MS0/-MS01 TYPE FARES FOR CARRIER WF.
OPEN JAWS
  FARES MAY BE COMBINED ON A HALF ROUND TRIP BASIS
  -TO FORM SINGLE OPEN JAWS
   MILEAGE OF THE OPEN SEGMENT MUST BE EQUAL/LESS THAN
   MILEAGE OF THE LONGEST FLOWN FARE COMPONENT.
  PROVIDED -
    COMBINATIONS ARE WITH ANY -FLEX/-FLEXK/-FLEXS TYPE
    FARES FOR CARRIER WF IN ANY RULE AND TARIFF.
ROUND TRIPS
  FARES MAY BE COMBINED ON A HALF ROUND TRIP BASIS
  -TO FORM ROUND TRIPS.
  PROVIDED -
    COMBINATIONS ARE WITH ANY FARE FOR CARRIER WF IN
    ANY RULE IN THIS TARIFF.
OPEN JAWS
  FARES MAY BE COMBINED ON A HALF ROUND TRIP BASIS
  -TO FORM SINGLE OPEN JAWS
   MILEAGE OF THE OPEN SEGMENT MUST BE EQUAL/LESS THAN
   MILEAGE OF THE LONGEST FLOWN FARE COMPONENT.
  PROVIDED -
    THE OPEN SEGMENT MUST NOT BE
    -BETWEEN KRS AND SVG/BETWEEN KRS AND HAU/BETWEEN
     HAU AND AES/BETWEEN BGO AND AES/BETWEEN BGO AND
     MOL/BETWEEN BGO AND KSU/BETWEEN AES AND TRD/
     BETWEEN AES AND BOO/BETWEEN AES AND EVE/BETWEEN
     MOL AND TOS/BETWEEN MOL AND ALF/BETWEEN MOL AND
     KKN/BETWEEN MOL AND LYR/BETWEEN KSU AND TRD/
     BETWEEN KSU AND BOO/BETWEEN KSU AND EVE/BETWEEN
     KSU AND BDU/BETWEEN AES AND BDU/BETWEEN AES AND
     TOS/BETWEEN AES AND ALF/BETWEEN AES AND KKN/
     BETWEEN AES AND LYR/BETWEEN MOL AND TRD/BETWEEN
     MOL AND BOO/BETWEEN MOL AND EVE/BETWEEN KSU AND
     TOS/BETWEEN KSU AND ALF/BETWEEN KSU AND KKN/
     BETWEEN KSU AND LYR/BETWEEN TRD AND BDU/BETWEEN
     TRD AND ALF/BETWEEN TRD AND KKN/BETWEEN TRD AND
     LYR OR BETWEEN MOL AND BDU COMBINATIONS ARE WITH
     ANY FARE FOR CARRIER SK IN ANY RULE IN THIS
     TARIFF.
    WHEN THE OPEN SEGMENT OCCURS
    -WITHIN NORWAY COMBINATIONS ARE WITH ANY FARE FOR
     CARRIER SK IN ANY RULE IN THIS TARIFF.
ROUND TRIPS/CIRCLE TRIPS
  FARES MAY BE COMBINED ON A HALF ROUND TRIP BASIS
  -TO FORM ROUND TRIPS/CIRCLE TRIPS.
  PROVIDED -
    COMBINATIONS ARE WITH ANY FARE FOR CARRIER SK/WF
    IN ANY RULE IN THIS TARIFF.

[Children Discounts]
CNN/ACCOMPANIED CHILD PSGR 2-11 - CHARGE 75 PERCENT OF
  THE FARE.
      TICKETING CODE - BASE FARE CODE PLUS CH.
  MUST BE ACCOMPANIED ON ALL FLIGHTS IN THE SAME
    COMPARTMENT BY ADULT PSGR 16 OR OLDER.
OR - 1ST INF/INFANT WITHOUT A SEAT PSGR UNDER 2 - NO
       CHARGE.
       MUST BE ACCOMPANIED ON ALL FLIGHTS IN THE SAME
         COMPARTMENT BY ADULT PSGR 16 OR OLDER.
OR - INS/INFANT WITH A SEAT PSGR UNDER 2 - CHARGE 75
       PERCENT OF THE FARE.
       MUST BE ACCOMPANIED ON ALL FLIGHTS IN THE SAME
         COMPARTMENT BY ADULT PSGR 16 OR OLDER.
OR - UNN/UNACCOMPANIED CHILD PSGR 5-11 - CHARGE 75
       PERCENT OF THE FARE.
      NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
       1. UNACCOMPANIED MINOR UNDER 5 WILL NOT BE
          ACCEPTED FOR CARRIAGE.
       2. YOUNG PASSENGER 12-15 PAYING 100 PCT OF THE
          FARE MAY REQUEST ASSISTANCE AT A CHARGE - SEE
          SURCHARGE IN SU CATEGORY.

[Voluntary Refunds]
CHECK CATEGORY 16 OR CONTACT CARRIER FOR DETAILS.

[Eligibility]
NO ELIGIBILITY REQUIREMENTS APPLY.

[Day/Time]
NO DAY/TIME TRAVEL RESTRICTIONS APPLY.

[Seasonality]
NO SEASONAL TRAVEL RESTRICTIONS APPLY.

[Minimum Stay]
NO MINIMUM STAY REQUIREMENTS APPLY.

[Maximum Stay]
NO MAXIMUM STAY REQUIREMENTS APPLY.

[Blackout Dates]
NO BLACKOUT DATES APPLY.

[Accompanied Travel]
ACCOMPANIED TRAVEL NOT REQUIRED.

[HIP/Mileage Exceptions]
NO HIP OR MILEAGE EXCEPTIONS APPLY.

[Ticket Endorsement]
TICKET ENDORSEMENT NOT REQUIRED.

[Tour Conductor Discounts]
NO DISCOUNTS FOR TOUR CONDUCTORS.

[Agent Discounts]
NO DISCOUNTS FOR SALE AGENTS.

[All Other Discounts]
NO DISCOUNTS FOR OTHERS.

[Miscellaneous Provisions]
NO PROVISIONS APPLY.

[Fare By Rule]
NOT APPLICABLE.

[Groups]
NO GROUP PROVISIONS APPLY.

[Tours]
NO TOUR PROVISIONS APPLY.

[Visit Another Country]
NO VISIT ANOTHER COUNTRY PROVISIONS APPLY.

[Deposits]
NO DEPOSIT PROVISIONS APPLY.

[Voluntary Changes]
NO VOLUNTARY CHANGES DATA FOUND.

[Negotiated Fares]
NOT APPLICABLE.

[International Construction]
NOT A CONSTRUCTED FARE
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 01-06-2013 at 17:42.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2013, 18:27   #12
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Forskjellige klassene på en flybillett

Takker for svar alle sammen. Plutselig gikk logikken opp hvordan systemet fungerer. :
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Trøbbel i tårnet på OSL? kekker Småprat 7 02-06-2013 05:21
Lyst på å jobbe i/med Flightradar24? LN-MOW Register- og ATC-Forum 0 11-08-2012 14:40
Forskjell på klassene? Aleksander Maaland Flyforum 8 20-04-2009 14:19


All times are GMT +2. The time now is 21:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.