![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Fikk nettopp telefon fra min mor som var strandet på Gardermoen etter å ha kommet sent inn fra Stavanger. Da de kom til gaten på flyet videre til Evenes fikk de ikke boardet med svar at kapteinen hadde allerede fått papirene, så det lot seg ikke gjøre. Forøvrig drev de ennå å lastet baggasje ombord. Resultatet ble 15 illsinte nordlendingen, hovedsakelig Statoilansatte, som ikke kommer seg hjem til 25 grader før sent i kveld.
Hva er egentlig i ferd med å skje med SAS? Dette er jo noe fanklubben til "nettverkselskaper" har hånet folk med at man bare må regne med når man reiser med LCC... ![]() ![]()
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
SK4094, ? , du sier ikke noe om når de var ved gate ? ser jo ut som om den var sein i utgangspunktet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
De var ved gate mens flyet ennå stod med åpen dør. De fikk beskjed fra svg flyet at 4094 ventet så alle la på sprang. Har forøvrig fått mer info. De var allerede booket om før de landet på OSL i følge damen som delte ut matbonge. Det forklarer vel bakgunn for at de ikke fikk komme ombord, men det gjør ikke saken bedre.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Nå har vel ikke det noen med nettverkselskap eller ikke å gjøre. Hadde det ikke vært det måtte man jo kjøpe nye billett når man ikke rakk flyet. Det er der forskjellen er. Sånn sett er tråden din veldig tabloid
![]() At det kanskje var dårlig av SAS, er jeg enig i så forvarer dem ikke, men således ikke unikt. Har opplevd akkurat det samme hos både KLM og Lufthansa. Er boarding stengt så er den stengt, selv om det er jævlig irriterende det og da Og at de allerede var booket om er jo det som kjennetegner et nettverkselskap ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]() Quote:
Når det er sagt har jeg vært ute og fløyet både ons, tor og i dag, og det har vært stor fokus på å holde tildelte slot tider grunnet omlegginger på OSL. Dette kan jo ha vært medvirkende årsak til fartøysjefens negative beslutning om å boarde de som kom sent inn bra BGO og svært gjerne skulle med til EVE på den flighten de allerede var sjekket inn på... Espen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Espen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Av og til virker slike ting uforståelige for de som er rammet. De som tar beslutningene har som regel en del mer informasjon, som f.eks. slot-tider osv. Er det rettferdig at et helt fly skal bli forsinket, for å blidgjøre 10 passasjerer?
Jeg har vært i begge situasjoner, og foretrekker at flyene går på rute selv om ikke alle passasjerer rekker forbindelsen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Beste hilsen Espen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Bare så det er sagt så er jeg ikke rammet å har ikke noe forhold til dette annet en at de denne gang rammet min mor. Ser alle argumenter her og er tildels enig. Det som er spesielt er at de fikk beskjed fra gate når de landet om å "kjappe" seg, og når de kom frem var det bom stopp.
At noen her hevder at de foretrekker at fly går på rute er vel og greit, men når det bare går 3 om dagen, så blir dette en fattig trøst ![]() Det kom kanskje ikke helt greit frem her, men erfaringsmessig så har alltid sas ventet på dette flyet fra SVG for de vet det er mye gjennomgående pax. Tilsvarende har de motsatt vei, der de før alltid brukte samme maskin videre til SVG for å unngår krøll. Tanken min var vel heller mot at sas ikke vektlegger dette på samme måte som før, men heller er mer opptatt av å gå på rute. Når Someone sier at gjennomgående billett er typisk for nettverkselskaper, så er det vel det NAX og er etterhvert. Innad i norge fungerer de helt på samme måte som SAS, men har hatt en uvane å stikke på rutetid whatsoever der SAS har ventet på sine pax.
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Høres ut som dårlig kommunikasjon. EVE-maskinen gikk hele 41 minutter sen, og da er all toleranse strukket til bristepunktet og mer til for forbindelser i den andre enden og for returen. Mulig noen på incoming gate så at forsinkelsen til EVE var øket og sendte dem over uten å forstå konsekvensene .. ? Ren spekulasjon, selvfølgelig ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ikke godt å si. De har tatt stand på seafood bar med tilhørende drikke, så humøret er stigende ;-)
![]() |
#12 |
NorFlyer Front Row
|
![]()
Det nevnes at om gaten er stengt, så er alt håp ute, og for å presisere det litt nærmere; Det er ikke umulig å åpne flighten igjen og kjøre et nytt loadsheet med de ekstra 10 paxene inkludert. Hvis ikke all bagasjen allerede var lastet ombord slik at flyet allikevel ble stående ved gate i en periode lang nok for late pax boarding, så ser jeg ingen grunn til at de 10 skulle holdes igjen i gaten til neste fly. At ikke SVG bagen kommer med på EVE flyet er ikke så unaturlig, men siden delayen ikke er noe pax har styring over, så er det ikke problematisk at ikke bag følger pax. Ja, det medfører ekstra arbeid å åpne flighten igjen, og ja det ryktes at de færreste gjør det lille ekstra på samme måten som tidligere, nå som det er klart at de får ny arbeidsgiver. Kan verken si at det er fakta eller feil, men det ryktes nå iallefall i gangene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Quote:
Vidar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Men ja, det er kjeldelig å miste fly man tror man klarer etter å ha løpt en flyplass på langs. Der og da virker det meste helsvart og svetten siler. Ser man på det store bildet er det faktisk slik det må være av og til, for å gjøre det beste for de fleste. Quote:
Last edited by Dag Viking; 01-06-2013 at 09:05. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Alltid kipt å ikke komme med, og spesielt om man har fått inntrykk av at det ventes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
I bunn og grunn kan alt føres tilbake til planlegging og utførelse. Med planlegging mener jeg paringen SK4024 med SK4094 og dermed selge billetter med bare 35 minutter transfer på OSL. Det kunne gått bra i gamle dager når SAS var punktlig, men når paret har henholdsvis en punktlighet på 65% og 68% i mai. Selv når SK4024 er på tid så kan det være så lite som 21 minutter mellom flightene og hvis så er ankomst ytterst på 19-piren og avgang fra gate 11 vil det være nesten komplett umulig for en eller flere seniorpassasjerer å rekke det på tilgjengelig tid. Med andre ord tror jeg SAS hadde tjent på å tilpasse seg bedre til forholdene på OSL i perioden frem til 2017 - større gangavstander, lengre taksetid med de nye takse banene, mer bruk av remote parking, ...
Når det gjelder informasjonsarbeidet så er det tydelig et problem for SAS, i hvert fall for den omtalte saken. Har i det siste blitt litt reising med konkurrenten innenlands, og jeg setter virkelig pris på deres SMS-infoer selv om de kan antyde forsinkelse en sjelden gang.
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Har ikke sett noe til dem selv ved til dels større forsinkelser, men så kjøper jeg alltid SAS-flighter via Widerøe og da ser det ut til at ikke informasjonen om mitt mobilnr. veien fra WF til SK.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus | Robbiedeluxe | Flyforum | 825 | 02-08-2013 20:56 |
SAS IT: sas.no, sas.se, sas.dk, flysas.com, og nå snart sas.sas? | Utflyttet | Småprat | 8 | 15-06-2012 09:01 |
SAS med felles kommersiell enhet - ledet av ny norsk SAS-direktør | FlightDeck | Flyforum | 11 | 15-02-2010 23:29 |
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige | MD90 | Flyforum | 86 | 12-08-2007 15:11 |