Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-05-2013, 16:43   #1
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
SAS Nettverksselskapet SAS?

Fikk nettopp telefon fra min mor som var strandet på Gardermoen etter å ha kommet sent inn fra Stavanger. Da de kom til gaten på flyet videre til Evenes fikk de ikke boardet med svar at kapteinen hadde allerede fått papirene, så det lot seg ikke gjøre. Forøvrig drev de ennå å lastet baggasje ombord. Resultatet ble 15 illsinte nordlendingen, hovedsakelig Statoilansatte, som ikke kommer seg hjem til 25 grader før sent i kveld.

Hva er egentlig i ferd med å skje med SAS? Dette er jo noe fanklubben til "nettverkselskaper" har hånet folk med at man bare må regne med når man reiser med LCC...
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2013, 16:59   #2
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Nettverksselskapet SAS

SK4094, ? , du sier ikke noe om når de var ved gate ? ser jo ut som om den var sein i utgangspunktet
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2013, 17:04   #3
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: Nettverksselskapet SAS

De var ved gate mens flyet ennå stod med åpen dør. De fikk beskjed fra svg flyet at 4094 ventet så alle la på sprang. Har forøvrig fått mer info. De var allerede booket om før de landet på OSL i følge damen som delte ut matbonge. Det forklarer vel bakgunn for at de ikke fikk komme ombord, men det gjør ikke saken bedre.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2013, 17:04   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,285
Default Nettverksselskapet SAS

Nå har vel ikke det noen med nettverkselskap eller ikke å gjøre. Hadde det ikke vært det måtte man jo kjøpe nye billett når man ikke rakk flyet. Det er der forskjellen er. Sånn sett er tråden din veldig tabloid

At det kanskje var dårlig av SAS, er jeg enig i så forvarer dem ikke, men således ikke unikt. Har opplevd akkurat det samme hos både KLM og Lufthansa. Er boarding stengt så er den stengt, selv om det er jævlig irriterende det og da

Og at de allerede var booket om er jo det som kjennetegner et nettverkselskap
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2013, 17:08   #5
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,353
Default Re: Nettverksselskapet SAS

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
SK4094, ? , du sier ikke noe om når de var ved gate ? ser jo ut som om den var sein i utgangspunktet
Hvorfor er tidspunktet så vesentlig her? Poenget her er vel at flyet fortsatt stod ved gate og at bagasje fortsatt var på vei inn i flyet. Og at Evenespax'en kom inn med en annen maskin fra samme selskap.

Når det er sagt har jeg vært ute og fløyet både ons, tor og i dag, og det har vært stor fokus på å holde tildelte slot tider grunnet omlegginger på OSL. Dette kan jo ha vært medvirkende årsak til fartøysjefens negative beslutning om å boarde de som kom sent inn bra BGO og svært gjerne skulle med til EVE på den flighten de allerede var sjekket inn på...

Espen
raider66 is online now   Reply With Quote
Old 31-05-2013, 17:10   #6
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,353
Default Re: Nettverksselskapet SAS

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
De var ved gate mens flyet ennå stod med åpen dør. De fikk beskjed fra svg flyet at 4094 ventet så alle la på sprang. Har forøvrig fått mer info. De var allerede booket om før de landet på OSL i følge damen som delte ut matbonge. Det forklarer vel bakgunn for at de ikke fikk komme ombord, men det gjør ikke saken bedre.
Dette burde normalt vært opplyst ombord i god tid før landing på OSL.

Espen
raider66 is online now   Reply With Quote
Old 31-05-2013, 17:11   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Nettverksselskapet SAS

Av og til virker slike ting uforståelige for de som er rammet. De som tar beslutningene har som regel en del mer informasjon, som f.eks. slot-tider osv. Er det rettferdig at et helt fly skal bli forsinket, for å blidgjøre 10 passasjerer?
Jeg har vært i begge situasjoner, og foretrekker at flyene går på rute selv om ikke alle passasjerer rekker forbindelsen.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2013, 17:22   #8
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,353
Default Re: Nettverksselskapet SAS

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Av og til virker slike ting uforståelige for de som er rammet. De som tar beslutningene har som regel en del mer informasjon, som f.eks. slot-tider osv. Er det rettferdig at et helt fly skal bli forsinket, for å blidgjøre 10 passasjerer?
Jeg har vært i begge situasjoner, og foretrekker at flyene går på rute selv om ikke alle passasjerer rekker forbindelsen.
Ikke uenig Dag Viking. Suksessfaktoren her er info til de som blir rammet. Forståelsen er ofte stor bare man blir informert og får en troverdig forklaring på hva årsaken er. Noe har etter min mening trolig sviktet her i så måte.

Beste hilsen Espen
raider66 is online now   Reply With Quote
Old 31-05-2013, 19:17   #9
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: Nettverksselskapet SAS

Bare så det er sagt så er jeg ikke rammet å har ikke noe forhold til dette annet en at de denne gang rammet min mor. Ser alle argumenter her og er tildels enig. Det som er spesielt er at de fikk beskjed fra gate når de landet om å "kjappe" seg, og når de kom frem var det bom stopp.

At noen her hevder at de foretrekker at fly går på rute er vel og greit, men når det bare går 3 om dagen, så blir dette en fattig trøst

Det kom kanskje ikke helt greit frem her, men erfaringsmessig så har alltid sas ventet på dette flyet fra SVG for de vet det er mye gjennomgående pax. Tilsvarende har de motsatt vei, der de før alltid brukte samme maskin videre til SVG for å unngår krøll.

Tanken min var vel heller mot at sas ikke vektlegger dette på samme måte som før, men heller er mer opptatt av å gå på rute.

Når Someone sier at gjennomgående billett er typisk for nettverkselskaper, så er det vel det NAX og er etterhvert. Innad i norge fungerer de helt på samme måte som SAS, men har hatt en uvane å stikke på rutetid whatsoever der SAS har ventet på sine pax.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2013, 19:23   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
Default Re: Nettverksselskapet SAS

Høres ut som dårlig kommunikasjon. EVE-maskinen gikk hele 41 minutter sen, og da er all toleranse strukket til bristepunktet og mer til for forbindelser i den andre enden og for returen. Mulig noen på incoming gate så at forsinkelsen til EVE var øket og sendte dem over uten å forstå konsekvensene .. ? Ren spekulasjon, selvfølgelig ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2013, 19:41   #11
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: Nettverksselskapet SAS

Ikke godt å si. De har tatt stand på seafood bar med tilhørende drikke, så humøret er stigende ;-)
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2013, 01:43   #12
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: Nettverksselskapet SAS

Det nevnes at om gaten er stengt, så er alt håp ute, og for å presisere det litt nærmere; Det er ikke umulig å åpne flighten igjen og kjøre et nytt loadsheet med de ekstra 10 paxene inkludert. Hvis ikke all bagasjen allerede var lastet ombord slik at flyet allikevel ble stående ved gate i en periode lang nok for late pax boarding, så ser jeg ingen grunn til at de 10 skulle holdes igjen i gaten til neste fly. At ikke SVG bagen kommer med på EVE flyet er ikke så unaturlig, men siden delayen ikke er noe pax har styring over, så er det ikke problematisk at ikke bag følger pax. Ja, det medfører ekstra arbeid å åpne flighten igjen, og ja det ryktes at de færreste gjør det lille ekstra på samme måten som tidligere, nå som det er klart at de får ny arbeidsgiver. Kan verken si at det er fakta eller feil, men det ryktes nå iallefall i gangene.
73H is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2013, 06:47   #13
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Nettverksselskapet SAS

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Av og til virker slike ting uforståelige for de som er rammet. De som tar beslutningene har som regel en del mer informasjon, som f.eks. slot-tider osv. Er det rettferdig at et helt fly skal bli forsinket, for å blidgjøre 10 passasjerer?
Jeg har vært i begge situasjoner, og foretrekker at flyene går på rute selv om ikke alle passasjerer rekker forbindelsen.
Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Høres ut som dårlig kommunikasjon. EVE-maskinen gikk hele 41 minutter sen, og da er all toleranse strukket til bristepunktet og mer til for forbindelser i den andre enden og for returen. Mulig noen på incoming gate så at forsinkelsen til EVE var øket og sendte dem over uten å forstå konsekvensene .. ? Ren spekulasjon, selvfølgelig ..
Var det ikke slik at SAS fører punktlighetsstatistikk i forhold til landingstidspunkt, mens en del LCC operatører bruker avgangstid i punktlighetsstatistikken?





Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2013, 06:52   #14
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Nettverksselskapet SAS

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nå har vel ikke det noen med nettverkselskap eller ikke å gjøre. Hadde det ikke vært det måtte man jo kjøpe nye billett når man ikke rakk flyet. Det er der forskjellen er. Sånn sett er tråden din veldig tabloid

At det kanskje var dårlig av SAS, er jeg enig i så forvarer dem ikke, men således ikke unikt. Har opplevd akkurat det samme hos både KLM og Lufthansa. Er boarding stengt så er den stengt, selv om det er jævlig irriterende det og da

Og at de allerede var booket om er jo det som kjennetegner et nettverkselskap
Men er det noe forsvar for SAS at slik gjør KLM og Lufthansa? Selvfølgelig ikke. Dette var ikke KLM og Lufthansa's passasjerer, men SAS's passasjerer.




Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2013, 08:55   #15
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Nettverksselskapet SAS

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Var det ikke slik at SAS fører punktlighetsstatistikk i forhold til landingstidspunkt, mens en del LCC operatører bruker avgangstid i punktlighetsstatistikken?





Vidar
Hva har min post med det å gjøre? Er boarding stengt pga loadsheet, slot eller lignende, så er den stengt uansett når man måtte måle punktlighet. Skal man komme fram på rute, så er det greit å komme seg avgårde noenlunde på rutetid også.

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Hva er egentlig i ferd med å skje med SAS? Dette er jo noe fanklubben til "nettverkselskaper" har hånet folk med at man bare må regne med når man reiser med LCC...
Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
De var allerede booket om før de landet på OSL i følge damen som delte ut matbonge. Det forklarer vel bakgunn for at de ikke fikk komme ombord, men det gjør ikke saken bedre.
Det ser vel egentlig ut som SAS har gjort som nettverksslskaper bør gjøre. Sørge for ombooking, dele ut matkuponger og passe på at flest mulig kommer seg dit de skal når de skal.

Men ja, det er kjeldelig å miste fly man tror man klarer etter å ha løpt en flyplass på langs. Der og da virker det meste helsvart og svetten siler. Ser man på det store bildet er det faktisk slik det må være av og til, for å gjøre det beste for de fleste.

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Innad i norge fungerer de helt på samme måte som SAS, men har hatt en uvane å stikke på rutetid whatsoever der SAS har ventet på sine pax.
Da foretrekker jeg DY sin mer presise tilnærming, siden venting på transferpassasjerer går veldig ut over oss som er lokalpassasjerer fra OSL. Det hender vi skal noe viktig i andre enden av flyturen. Selvsagt bør man bruke skjønn, men et sted må også grensa gå. Siden det er mennesker som tar vurderingene, er det ikke alltid man får det utfallet man forventer og håper på.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 01-06-2013 at 09:05.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2013, 09:02   #16
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Nettverksselskapet SAS

Quote:
Originally Posted by raider66 View Post
Hvorfor er tidspunktet så vesentlig her? Poenget her er vel at flyet fortsatt stod ved gate og at bagasje fortsatt var på vei inn i flyet. Og at Evenespax'en kom inn med en annen maskin fra samme selskap.

Når det er sagt har jeg vært ute og fløyet både ons, tor og i dag, og det har vært stor fokus på å holde tildelte slot tider grunnet omlegginger på OSL. Dette kan jo ha vært medvirkende årsak til fartøysjefens negative beslutning om å boarde de som kom sent inn bra BGO og svært gjerne skulle med til EVE på den flighten de allerede var sjekket inn på...

Espen
Det var tynt lite informasjon i første post om bakgrunn, tider og opplysninger gitt av hvem og når.

Alltid kipt å ikke komme med, og spesielt om man har fått inntrykk av at det ventes.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2013, 12:28   #17
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Nettverksselskapet SAS

I bunn og grunn kan alt føres tilbake til planlegging og utførelse. Med planlegging mener jeg paringen SK4024 med SK4094 og dermed selge billetter med bare 35 minutter transfer på OSL. Det kunne gått bra i gamle dager når SAS var punktlig, men når paret har henholdsvis en punktlighet på 65% og 68% i mai. Selv når SK4024 er på tid så kan det være så lite som 21 minutter mellom flightene og hvis så er ankomst ytterst på 19-piren og avgang fra gate 11 vil det være nesten komplett umulig for en eller flere seniorpassasjerer å rekke det på tilgjengelig tid. Med andre ord tror jeg SAS hadde tjent på å tilpasse seg bedre til forholdene på OSL i perioden frem til 2017 - større gangavstander, lengre taksetid med de nye takse banene, mer bruk av remote parking, ...

Når det gjelder informasjonsarbeidet så er det tydelig et problem for SAS, i hvert fall for den omtalte saken. Har i det siste blitt litt reising med konkurrenten innenlands, og jeg setter virkelig pris på deres SMS-infoer selv om de kan antyde forsinkelse en sjelden gang.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2013, 12:45   #18
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default Re: Nettverksselskapet SAS

Quote:
Når det gjelder informasjonsarbeidet så er det tydelig et problem for SAS, i hvert fall for den omtalte saken. Har i det siste blitt litt reising med konkurrenten innenlands, og jeg setter virkelig pris på deres SMS-infoer selv om de kan antyde forsinkelse en sjelden gang.
Denne SMS varslinga ifra DY er genial. Ikke bare varsler den om forsinkelse, men også om det blir gatebytte..
__________________
grindstein is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2013, 12:51   #19
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Nettverksselskapet SAS

Quote:
Originally Posted by grindstein View Post
Denne SMS varslinga ifra DY er genial. Ikke bare varsler den om forsinkelse, men også om det blir gatebytte..
Samme varsling som SAS med andre ord.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2013, 13:21   #20
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Nettverksselskapet SAS

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Samme varsling som SAS med andre ord.
Har ikke sett noe til dem selv ved til dels større forsinkelser, men så kjøper jeg alltid SAS-flighter via Widerøe og da ser det ut til at ikke informasjonen om mitt mobilnr. veien fra WF til SK.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus Robbiedeluxe Flyforum 825 02-08-2013 20:56
SAS IT: sas.no, sas.se, sas.dk, flysas.com, og nå snart sas.sas? Utflyttet Småprat 8 15-06-2012 09:01
SAS med felles kommersiell enhet - ledet av ny norsk SAS-direktør FlightDeck Flyforum 11 15-02-2010 23:29
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige MD90 Flyforum 86 12-08-2007 15:11


All times are GMT +2. The time now is 16:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.