![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,381
|
![]()
Denne linken er død, Trety.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
http://www.flightglobal.com/Articles/2006/04/03/Navigation/177/205769/BA+appeals+US+FAA+fine+for+operating+747+in+'unwor thy+state'+after+engine.html
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,937
|
![]()
$25.000 er da så lite at de kan da bare betale. Heller det en å ha denne saken flygende i lang tid...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Hva er skandale?
Opplys meg gjerne... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
25.000 dollar er lommepenger for BA. Men det handler vel om prinsipper.
Betaler du en parkeringsbot på 300 kroner hvis du ikke har feilparkert? neppe. Og kan det tenkes at saksøkingskåte amerikanere vil prøve å loppe BA for penger dersom det blir vedtatt at BA tok de med på en "farlig" flytur? Det kan jo hende en og annen pengegrisk amerikaner får psykiske problemer av slikt, og det koster fort millioner av dollar... Pr.passasjer! IMM
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
Men likevel fortsatte flyet på turen og Atlanterhavskryssing med kun tre motorer i drift. Og dette var slett ingen ferryflight, men en full passasjerflight. Hvis ikke dette er et sikkerhetsbrudd, så vet ikke jeg. BA beklagde hendelsen i etterkant også AFAIR. FBU4EVER hadde et viktig poeng, hva om flameouten kom som følge av contaminated fuel? Motorene har ulik toleranse, og man kunne risikere at flere motorer stoppet suksessivt etter hverandre.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Kjekt med 4 motorer ihvertfall. Så kan jo to gå uten at det skaper farlig situasjon.
Er man oppe i en 777 eller A330 har man bare èn motor som kan gå... Jeg er ikke sakkyndig her, men når en 777 og en 340 kan krysse atlanteren med 2 motorer, så burde vel en 747 kunne gjøre det med 3. Vel å merke hvis man vet hva som gjorde at den ene motoren gikk føyka. IMM
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,520
|
![]() Quote:
![]() ...og det er mer kraft i en 330 motor enn 2 340 motorer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Nå er jeg ikke helt sikker på reglementet her, men det har åpenbart vært regelbrudd i og med at BA blir ilagt bot av FAA. Selv om liv kanskje ikke stod i direkte fare her, synes jeg personlig det er betenkelig at piloten velger å fortsette turen når en motor gir seg rett etter takeoff. Sikkerhetsmargiene på fremdriften er vesentlig redusert og kapteinen burde gått tilbake til LAX eller til andre nærliggende flyplasser umiddelbart.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Nei, jeg kjenner heller ikke reglene. Men regner med at kapteinen var i kontakt med teknisk avdeling før han avgjorde om han skulle returnere eller fortsette østover.
Der sitter det sikkert flinke folk som kan mye om flysikkerhet og teknikk, men lite om jus. Jeg stoler helt og fult på BA. Kona reiste fra New York med SAS for et par år siden, og det var litt underlig at de holdt lav høyde etter avgang. Og setebeltene fikk de heller ikke lov å ta av, selv en god stund etter avgang. Så kom forklaringen fra cockpit, at de hadde noe problem med flaps. En flyver kom inn i kabinen, og tittet ut av et vindu og lyste ut med en lommelykt. Så gikk han inn i cockpit igjen. Noe senere informerte han at de har snakket med teknisk avdeling i København, og fått OK på å fortsette. De brukte noe lengre tid enn normalt på overfaten. Kanskje de måtte fly litt saktere, eller kanskje de hadde motvind, ikke vet jeg. Men jeg har tiltro til at både flyvere og teknikere har grunnlag for de beslutninger som tas. Men som sagt, kanskje ikke juridisk grunnlag...
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Dersom flyet skulle gått tilbake til LAX måtte det dumpet ca 80 tonn fuel først, noe som ikke er veldig populært, og så ha muligheten til å gå rundt på tre motorer på MLW. Siden jeg ikke er 744 kaptein selv, velger jeg å quote en 744 kaptein: Quote:
Quote:
Jeg ville ikke brukt ordet skandale om denne flighten, selv om det kanskje kan uroe enkelte sjeler. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Anker ikke Ryanair-dommen | sirpjalle | Flyforum | 0 | 12-03-2008 18:15 |
Noen faa fra AMS | LN-MOW | Bilder & foto | 2 | 05-11-2007 15:32 |
Anker SAS-frigivning | Hurum | Flyforum | 5 | 15-08-2006 14:57 |
Alaska faar stor FAA-bot | LN-MOW | Flyforum | 1 | 10-01-2006 13:19 |