![]() |
|
![]() |
#1 | |||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
http://reise.aftenposten.no/reise/Br...l#.UX_fUTQ4Vjp
Tydelig at folk er blitt vant med enveispriser slik vi har innen Europa. Quote:
Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Ikke for å være påståelig, men bør det ikke ringe en bjelle når han bestiller? Det virker ihvertfall som han viste når han bestille at den ene utreisen ikke kom til å bli brukt, og da bør han vel sjekke prisen på enveisbillet også. Og når han ser at eco restricted krever lørdag-søndag stay så kan man vel legge sammen to og to, eventuelt sjekke fasiten(ringe SAS).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,768
|
![]()
Synes det er rart at ikke flyselskapene skal få lov til å avbestille disse om et segment ikker brukes.
Men, tar jeg ikke feil så forekommer det vel i enkelte trip rapporter at så skjer blant beleste, kunnskapskyndige forum medlemmer og. Om ikke hukommelsen svikter, kanskje der de har fått tipset ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]()
Problemet er vel dette:
Quote:
![]()
__________________
Upcoming Flights 2016 24. April BKK-OSL (DY) 22.Aug OSL-DXB-BKK (EK) 05.Sept BKK-DXB-OSL 06. Oktober OSL-IST-BKK (TK) 30. Oktober BKK-OSL (DY) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2008
Location: Storholmen i Romsdal
Posts: 468
|
![]()
Men, er det noen domfellelser, som tilsier at flyselskapet har lov til å kansellere resten av reien, når èn del ikke benyttes?
Dette må vel kunne klassifiseres som urimelige avtalevilkår? Hva er selskapets reelle økonomiske tap av at en reisende ikke benytter deler av sin billett? At det er en etablert praksis i den delen av bransjen som ikke er lavkost, betyr vel ikke nødvendigvis at det er lovlig av selskapet? At en klagenemnd har sagt sitt og gitt avslag, betyr vel heller ikke at saken ikke kan prøves rettslig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
|
![]() Quote:
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Men strengt tatt har han jo benyttet seg av billetten på utreisen. Setet er jo betalt for, han har bare valgt å ikke sitte i det.
Strekker man dette litt ad absurdum, så vil det si at i beste tilfelle får feks. SAS en 340 CPH-EWR som har 280 tomme seter, niks baggasje. Her er det jo mye penger å spare for selskapene? Djevelens advokat, -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Vist en enveisbillett koster 10 000 og en t/r med lørdag søndag stay koster 5000, så er det vel naturlig å kreve at man faktisk benytter billetten begge veier. Ellers så skulle man jo kjøpt en enveisbillett til 10000....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
Quote:
Last edited by Dash; 01-05-2013 at 00:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Den stoerste idiot er helt aapenbart ikke foedt, inkludert "journalisten" som skrev denne saken..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
|
![]()
Ja, er klar over det. Kommentaren min var ikke kun om interkontinentale flighter, men om hvorvidt flyselskap kan kansellere en hel booking fordi deler av den ikke er benyttet. Det kan like gjerne være BGO-OSL-BGO, der den eneste prisforskjellen er 1 x 30 kr vs 2 x 30 kr i bookinggebyr. Jeg har ikke sjekket vilkårene, men jeg er sikker på at det fremgår der - det juridiske spørsmålet ved en eventuell tvist vil, slik jeg ser det, være om det fremgår tydelig nok.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: Last edited by Peppep; 01-05-2013 at 01:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
EDIT: Refrace, litt mindre bastant ![]() Last edited by Dash; 01-05-2013 at 02:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
|
![]() Quote:
Dette må vel kunne klassifiseres som urimelige avtalevilkår?". Om tråden skal være så snever at den kun skal omhandle det konkrete tilfellet, i stedet for en interessant problemstilling som tilfellet berører får moderatorteamet ta stilling til. Jeg trodde at det generelt var slik at ved én PNR må den reises nøyaktig i den rekkefølgen (og med alle segmenter) hvis man ikke har en fleksibel billett. Uavhengig om det er til OSL eller SYD. Er det feil? Regner i hvert fall med at det gjelder for KL og LH, ettersom de ikke har enveispriser på shorthaul heller.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2008
Location: Storholmen i Romsdal
Posts: 468
|
![]() Quote:
Er slike billetter på en eller annen måte subsidiert av destinasjonens turistmyndigheter eller andre aktører? Og av den grunn selges med den gitte klausul? Jeg prøver å ha en viss forståelse, dersom en regel er begrunnet på en slags rasjonell og forståelig måte. Men, når regelen eksisterer bare fordi "det er slik det er!". Da er det noe som skurrer! På den måten, så kan jo etthvert firma som selger en vare eller tjeneste, sette inn de rareste betingelser, for bruk av deres varer og tjenester. Uten annen rasjonell begrunnelse, enn at noen har fått det for seg at det bare skal være slik! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
SAS priser sine billetter slik at innen samme farecode så koster billetten det sammme uavhengig om du reiser BGO-TRD eller BGO-OSL-TRD. Det som gjør at prisen likevel blir forskjellig er forskjell i skatter og avgifter(innkludert YQ), som jo er høyere med en mellomlanding. Så SAS kan kansellere vist du ikke benytter kupongene i rett rekkefølge vist det medfører en rekalkulering av prisen. Men en tur BGO-OSL-BGO vil normalt ikke kreve en rekalkulering av pris vist du ikke flyr utreise..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
|
![]()
Shady business fra flyselskapene dette. Lukter prissamarbeid lang vei måten de mangedobler prisene for enveisbilletter i håp om å heller selge returbilletter. Slik at de kan få flest mulig no shows og overselge sine flyvninger mer enn hva de gjør.
Prisingen er designet for å få folk til å bestille flybilletter de ikke skal ikke bruke. Om noen da, i god tro, bestiller billetter i feil rekkefølge, burde de ikke straffes slik de gjør idag. SAS sitt argument om at no shows fratar de muligheten til å selge setet for en høyere pris nærmere avgang, blir også noe søkt. Da man vet at de uansett overselger sine avganger. Jo flere no shows, jo mer kan de overselge. Som reisende og forbruker, er jeg takknemlig for at det finnes selvstendige alternativer. IcelandAir og Norwegian er gode eksempler. Air Berlin var det inntil de ble medlem av OneWorld (regner med de måtte gi etter for press fra sine nye samarbeidspartnere). I tillegg finnes det vel muligheter hos odde nettverksselskap med begrenset trafikk over Atlanteren. Det hadde vært interessant om ett av de større selskapene hadde baller nok til å prise en enkeltreise mer edruelig. På kort sikt, hadde de nok tjent svært gode penger på det. Men i det øyeblikk United eller Lufthansa gjør det, har vel ikke andre selskap råd til å ikke gjøre det samme. Slik at alle nettverkselskapene taper på det over tid, også de som var først med endringen. Jeg har selv i lengre tid vært på utkikk etter en enveisbillett fra SFO til TRD. Nesten 18.000 skal SAS ha for det. Noe som selvsagt ikke er aktuelt. Legger jeg til en returbillett jeg ikke har planer om å bruke, blir prisen mer enn halvert. Det er hva SAS legger opp til at jeg skal gjøre. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så stor forskjell på om det er ut eller hjemreise man lar være å bruke. Om ikke poenget er at man skal tjene meget gode penger på folk som ikke har satt seg inn i regelverket. Lovmessig gjør de nok ikke noe galt (foreløpig), men etisk og moralsk finner i alle fall jeg slik forretningsdrift langt verre enn det å bruke billig utenlandsk arbeidskraft som besetning ombord. Man spekulerer i at folk som ikke setter seg inn i regelverket skal betale mange ganger opprinnelig pris. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
- alder?(barn, ungdom) - jobb/ikke jobb(Honnør,student) - klær(Militær i uniform) - bestillingtidspunkt(nærme avreise, kampanje) - Reisetidspunkt(høysesong/lavsesong, helg/ukedag) - hvor du befinner deg på kjøpetidspunktet(point of sale) - kundeforhold(egne tilbud til gullkunder) Eller for å ta noen eksempler utenfor flybrabsjen: - Happy hour på bar(drinken koster det samme å lage kl 17 og klokka 01.00) - Vestkant-tillegg for håndverkertjenester - Studentpriser - 2 for 1 kampanjer, kjøper noe man ikke trenger. Jeg bare spør jeg ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Historien bak denne regelen kommer fra tidligere tider som nevnt. Grunnen er at i begynnelsen så tilbød man flyruter dit bedriftene (og andre kunder) var villige til å betale dyrt, men etterhvert som fly ble vanligere og større, så så man muligheten til å fylle opp flyene ved å tilby billigere priser. Men for at rutene skulle forbli lønnsomme så er man fortsatt avhengig av premium-billettene, og dermed kom krav om t/r og over helg osv. siden bedriftene normalt ikke trengte slike billetter. Opp på der kom o-d prising hvor man prissatte i forhold til markeder og ikke strekninger.
Vilkårene til SAS er utarbeidet (og blitt endret) i samarbeid med forbrukermyndighetene så at de kan regnes som urimelige tviler jeg på at man kommer noen vei med. Andre selskaper som f.eks. Lufthansa kansellerer bookingen tvert ved no-show. Forsvinner denne regelen, så kommer prissetting og tilbud til å bli endret. Frekvens og mindre ruter forsvinner. Billige billetter kommer til å forbli, men det vil nok bli færre ettersom tilbudet blir mindre. Nå har fly blitt mer effektive og har ikke samme kostnader som før, så konsekvensene blir nok ikke det samme som om man begynte med dette for 10-20-30 år siden. Det er heller ikke en veldig skjult regel, og er nevnt på de aller fleste bookingsider i tillegg til flyselskapene generelle vilkår.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Har flyet som går til Dubai WiFi? | AirlineLover | Register- og ATC-Forum | 4 | 01-03-2014 01:03 |
Til alle som mener nordmenn ikke har betalingsvilje for dyre seter! | MartinL | Flyforum | 14 | 25-07-2007 14:14 |
Hvorfor har ikke media mer fokus på suksesshistorien Rezidor SAS? | morr | Flyforum | 16 | 23-09-2006 16:40 |
Sky Europe: Vi har ikke nok kapital | LN-MOW | Flyforum | 5 | 29-06-2006 17:43 |
Se han flyr (Muligens ot siden han ikke har/er i flymaskin) | sail4fun | Flyforum | 1 | 30-08-2005 10:42 |