![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2012
Location: LYBE
Posts: 131
|
![]()
Gammelt nytt nå, men..
"Jat Airways and Etihad Airways have today formalised their cooperation which is to lead to the eventual minority takeover of Jat on behalf of Etihad. The CEO of Jat Airways Vladimir Ognjenović and his Etihad counterpart James Hogan held a press conference in Belgrade this morning announcing what the initial cooperation entails. Etihad Airways will now embark on a four to six week screening process during which it will go through Jat’s business structure and prepare for a 49% takeover of the airline. Etihad is to take complete control over Jat’s management, naming its own CEO, head of finance and operations. Etihad will also partially finance the 1998 order made by Yugoslav Airlines for eight Airbus A319s, which have never been delivered. The national carrier of the United Arab Emirates would provide the pre delivery payment, allowing the aircraft to begin arriving in Belgrade." Mer her: http://exyuaviation.blogspot.com/201...emorandum.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Og da er Etihad + Jat = Air Serbia
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,948
|
![]()
Da var papirene underskrevet, JAT nedlagt og nye Air Serbia opprettet. Etihad vil ha en eierandel på 49% i det nye selskaper og være de som drifter selskapet.
De første to A319 kommer senere i måneden og vil få selskap av ytterligere åtte maskiner. Etihad vil i starten stå for operasjonene, frem til Air Serbia får omskolert sine ansatte til å operere Airbusmaskinene http://www.balkans.com/open-news.php...enumber=179611 Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2012
Location: LYBE
Posts: 131
|
![]()
Og iom at Air Serbia sine nye 319 kommer til å ha samme interiøroppsett som EY så blir det et av de få Europeiske selskapene med PTV'er på shorthaul. Ikke verst!
__________________
https://mysasidea.flysas.net/idea/do...e-gold-members |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]()
Det er akkurat dette Jat (Air Serbia) trengte. Nytt navn, ny logo og pengesterke eiere. Noe jeg også lagde en tråd om for noen måneder siden. Air Serbia har nok et stort vekstpotensiale, spesielt når det gjelder transittpassasjer som reiser mellom Vest-Europa og Øst-Europa / Midtøsten. Malev er konkurs, LOT og CSA er begge omtrent spilt ut på sidelinjen. BEG kan fort bli en hub av betydelig størrelse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,402
|
![]()
Mmm .. og hvorfor det. tror du? Air Serbia kan fort gå samme veien når sjeiken blir lei av det nye leketøyet sitt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,948
|
![]()
Ser ikke for meg noen hub i BEG annet enn som feeder hub inn til EY sitt nettverk fra litt marginale steder på Balkan
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Litt mere info. Spennende planer
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,402
|
![]()
Det får'n si .. ikke ubetydelig statsstøtte fra den serbiske staten heller, ser jeg ..
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2007
Posts: 310
|
![]()
Ser at Etihad ogsaa oensker aa oeke eierandelen i Virgin australia til 19,9%, samt starte direkte til Perth, og bruke 380'en til Sydney og Melbourne fra neste aar... Begynner aa bli storeiere i mange selskaper etterhvert.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 462
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,769
|
![]()
Og har de penger til overs kan det være de bruker litt her.
Quote:
Men så var det dette med media da. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2012
Location: LYBE
Posts: 131
|
![]()
Og da er et veldig offensivt vinterprogram lansert..Økning til daily på de fleste rutene samt økning til double daily til Moskva, Paris, Podgorica og Zurich. Mer her: http://exyuaviation.blogspot.no/2013...l#comment-form
__________________
https://mysasidea.flysas.net/idea/do...e-gold-members |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
og araberne nøyer seg ikke med JAT. Nå kan de også få en 20 års konsesjon på å drive Beograds lufthavn. Ikke alle er så begeistret for planene.
Quote:
CH aviation Last edited by jameson82; 16-12-2013 at 09:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2012
Location: LYBE
Posts: 131
|
![]()
De hadde vel en load factor på 53% i November og 48% i de første to ukene av denne måneden, så selv om det ikke er høytid for å reise er tallene slett ikke gode. Resten av Air Serbia-prosjektet begynner dessverre i økende grad å ligne på en klassisk Balkan-fail der sunn fornuft nok en gang ble overskygget av politiske ambisjoner, da forholdet mellom UAE og Serbia blomstrer..
__________________
https://mysasidea.flysas.net/idea/do...e-gold-members |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,948
|
![]()
Nå vet man aldri helt hva som ligger bak tallene, men basert på de siste resultatfremleggelser så ser det ut som en av Europas mest håpløse case har blitt suksessfullt snudd og går nå såvidt i pluss. Og de planlegger nå og starte opp langrute med BEG-JFK sommeren 2016
http://uk.mobile.reuters.com/article...51109?irpc=932 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,525
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,948
|
![]()
Da var deres A330-200 nå i Air Serbia sine farger, og nå venter litt kabinoppgradering, før den settes inn på BEG-JFK mot slutten av juni
http://www.airliners.net/photo/Air-S...202/2821434/L/ MSN885, levert Jet Airways i 2007, før den ble leid av Etihad fra 2013 som en del av deres hjelp til Jet Airways. Videre til Air Serbia nå, og vi få 18C og 236Y konfigurasjon |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,255
|
![]()
Og nå skal denne investeringen samt de øvrige som blant annet Alitalia styres av nordmannen Robin Kamark, som for de fleste nok er mest kjent fra sin tid i SAS.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lufthansa og Etihad med codeshare | RIBRO | Flyforum | 3 | 14-08-2017 11:00 |
Balkan og Air Serbia til Berlin | AirbusTrond | TripReports | 19 | 16-09-2014 20:52 |
AF-KL i samtaler med Wizz air om oppkjøp | RJon | Flyforum | 1 | 09-07-2014 14:01 |
Etihad med KLM-codeshare til Bergen | Chaos Controller | Flyforum | 1 | 19-01-2013 16:42 |
Etihad, Air Berlin, og Air France/KLM med samarbeid | Someone | Flyforum | 3 | 22-10-2012 22:52 |