![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Som lovet i rapporten fra Oman Air kommer det en rapport Ethiopian Airlines. Det er ikke mange rapporter fra dette Star selskapet her på flyprat.no, så jeg håper den er velkommen. Ethiopian gav et greit inntrykk, bortsett fra når det gjelder informasjon vedrørende endrede flytider, mer om det nedenfor. Turen skulle gå t/r Kigali-Dubai via Addis Ababa, selskapets hub.
Utreise: Strekning: Kigali (KGL) Addis Ababa (ABB) - Dubai (DXB) Selskap: Ethiopian Flytype: 737-700 og 757-200 Klasse: Economy Flytid: 2:25 og 3:30 Etter en tur i bil fra Congo gjennom Rwanda til Kigali kom jeg frem til Kigali flyplass. Jeg har vært der mange ganger, og den er svært oversiktlig og relativt grei å komme seg igjennom. Bagasjen scannes før man sjekker inn. Det var ingen kø i skranken og bagasjen ble sendt avgårde. Som vanlig, ventet jeg i flyplassens ok lounge. Flyet skulle gå klokken 02:25 så sulten var jeg ikke. 737-700 –flyet landet og etter at Turkish til Istanbul hadde boardet fikk vi gå om bord. Flyet kom fra Bujumbura tror jeg, da det allerede var mange om bord. En sovende dame satt på min plass, men jeg sa til flyvertinnen at jeg kunne velge et annet sete så damen ikke trengte å vekkes. Flyvertinnen viste meg til et nødutgangssete, hvilket var helt ok. Vi lettet og jeg sovnet. Det neste jeg husker er at vi landet på Bole International i Addis Ababa. Jeg hadde ganske god tid der, og jeg fant meg til rette i den litt slitne loungen som jeg har adgang til med *Alliance gullkort. Cloud Nine loungen har ingen dusj for eksempel, men etiopisk mat er riktig god, så jeg forsynte meg litt fra buffeten. Personalet var også gode til å minne folk på at boarding for deres fly har startet. Etter pass og sikkerhetskontroller ble det en del venting før ombordstigning. Det gav meg litt tid til kikke ut på tarmac. Der stod det flere dreamlinere som må vente en stund før de får fly igjen. Anyways, det ble bussing til en erfaren 757-200, som tidligere hadde tilhørt Continental ettersom det var Continental logo på noen skap etc. Ethiopian har en litt rar fordeling av setene. Det er bl.a. én rad med economy-seter når man svinger til venstre ved fremre inngang før man kommer til business klasse. En dame ved siden av meg styrte verre ettersom hun ikke kunne finne sitt visum til Emiratene. Jeg forstod ikke et kvekk av hva hun så amarisk, men personalet forklarte meg hva som var problemer. Hun satte seg etterhvert i setet og vi tok av. ETs 757 skal fases ut om få år, så det er ikke investert i PET-utstyr. Film vises derfor på storskjerm. Servering kom i gang, og ET er gode mat. Det var valg mellom kylling eller fisk, og min fiskerett var en hvit fisk med diverse tilbehør og det smakte meget godt. Personalet var vennlig og effektivt til tross for smekkfullt fly. Landing i Dubai skjedde med ubetydlig forsinkelse. Det var laaangt å gå til passkontroll og bagasjeutlevering som begge tok ganske lang tid, men nordmenn slipper inn uten problemer i Dubai. Det er også smart å plukke med seg noen flasker i ankomst taxfree’en da man ellers kun kan kjøpe alkohol på hoteller og ikke i butikker (med mindre man har en ”alcohol license ”for expats). Dubai er som kjent Midt-Østens Las Vegas og kommersielt så det står etter, men det er digg med all komforten som følger med når man bor i Congo. Jeg besøkte venner som bor der, og jeg fikk med meg fine strender, malls og verdens høyest bygning. Mitt i all kommersen kommer det plutselig en bønn over høyttaleren. Det ble også en avstikkere til Oman og Abu Dhabi, se rapport her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=115916 Hjemreise: Strekning: Dubai (DXB) - Addis Ababa (ABB) – Kigali (KGL) Selskap: Ethiopian Airlines Flytype: 757-200 og Dash-8-400 Klasse: Economy Flytid: 3:30 og 2:40 Ethiopian skulle også ta meg tilbake til Afrika. Etter at jeg bestilte billett var nonstop fra Addis Ababa til Kigali blitt til one-stop i Entebbe, uten at Ethiopian fant at det var nødvendig å informere om at man ville komme frem tre timer senere enn planlagt. Avgang var på det noe utrivelige tidspunktet kl. 4:30. Dette var endret til 4:45 da jeg kom til flyplassen, igjen uten info. Bagasjen scannes også her før check-in. Ethiopian hadde to avganger med fem minutters mellomrom, hvilket jeg mistenker er p.g.a. grounding av 787. Overvekt fikk en ny mening her. Det er sjelden jeg har sett så mye bagasje på trallene foran skrankene. Det var mange passasjerer og omtrent samtlige afrikanere hadde mye bagasje som skulle med. Selv om det allikevel tok tid, kom gullkortet her godt med, da det ikke var så lang kø ved business-skranken. Passkontroll gikk ikke fort, men shopping gjorde det. Deretter satte jeg kursen mot Lufthansa senator lounge. Det var kun meg i loungen, så de andre Star –avgangene måtte ha tatt av allerede. Damen i loungen var sur og ville ikke slippe meg inn uten videre, selv om UA*G var trykket på boarding-kortet, hun insisterte på å se selve kortet. Jeg fant det da til slutt, men det burde ikke være nødvendig når status står på boarding-kortet. Utvalg av mat og drikke var bra, selv midt på natten, men ellers synes jeg ikke loungen var spektakulær, selv om den nylig skal være pusset opp. Tid for avgang kom som nå var. Kontroll av boardingkort tok lang tid og boarding var kaotisk p.g.a. sprogproblemer, men personalet satte foten ned for de som ikke gikk ombord etter oppgitt gruppe. Jeg hadde fått et nødutgangssete og et ledig sete ved siden av. Belegget var ganske høyt, men helt fullt var det ikke. Jeg sovnet raskt, men ble vekket ved serveringen, men takket nei. Landing i ADD skjedde en drøy time etter skjema, og jeg trodde jeg hadde litt over en time til neste avgang, men jeg skulle ta feil. Jeg måtte til en annen terminal. Jeg satte meg i loungen, men like etterpå kom vertinnen der og sa at flyet skulle gå over fire timer senere enn jeg trodde, hun sa også at dette var bestemt i går. Jeg sa ifra at jeg ikke var spesielt imponert over ETs evne til å informere om endringer. Hun beklaget dette. I det minste var det igjen et direktefly til Kigali, ny flytype var det også, en Dash-8-400 istedenfor en 737-800. Avgangstid kom da omsider, og flyet så nytt og fint ut. Jeg knispet også et bilde av en 787 som venter på å komme tilbake i tjeneste. Belegget var rundt 40 %. Dette er første gang jeg har sett en Dash-8-400 med kun tre seter i bredden foran gardinen. De blide vertinnene serverte et måltid med litt kjøtt og ost, samt slags salat av boønner og erter. I tillegg var det fruktsalat til dessert. Ellers var turen behagelig. Jeg hadde god plass, da setet ved siden av var ledig. Knyttnevetest var også bestått. Endelig kom man frem til Kigali og snuten ble vendt mot Congo igjen. ET er ganske bra å fly med, men strøk med glans når det gjelder informasjon om endringer. Lounger kan trenge en oppgradering, mens flyparken er en blanding av gammelt og nytt, og jeg flyr dem igjen når Dreamliner kommer i luften igjen.
Upcoming flights: APR ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N Last edited by jb1; 02-04-2013 at 10:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Takk for nok en flott rapport fra Afrika med mer
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jeg digger disse rapportene fra Afrika!
Tusen takk for at du deler med oss ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fra "Vi relanserer service" til "Din tur" | EB | Flyforum | 51 | 24-12-2015 12:11 |
Spring break og tur til Las Vegas og San Francisco | lanorge | TripReports | 11 | 20-08-2013 03:38 |
Tur til Las Vegas | Putte | Reiseforum | 7 | 12-05-2012 18:46 |
Snøkaostur til Las Vegas med "BA" | Fnate | TripReports | 19 | 15-01-2010 21:01 |
DAT med "pakketur" til DAT arrangerer tur til "Paris Air Show | sail4fun | Flyforum | 5 | 04-05-2005 21:39 |