![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 265
|
![]()
Norwegian vil slå seg til ro med 18-20 fly sier Kjos i et intervju med Allbusiness.com.
Jeg skjønner ikke strategien hans, først ser vi en kraftig ekspansjon og så får vi høre at nå holder det. Men det er jo mulig at de kan starte flere ruter med den flåten de har nå, spesielt i helgene. Det planlegges kanskje en mer effektiv utnyttelse, selv om jeg trodde at Norwegian-flyene sjelden står lenge på bakken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
Flyene til Norwegian står på bakken 13,9 timer i døgnet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
Join Date: Sep 2004
Posts: 49
|
![]()
Kjoserns mål har hele tden vært å komme over en "kritisk masse" som gjør at enhetskostnaden vil gå ned på alle individene i flåten. Denne massen ligger et sted mellom 15 og 25 fly. Siden DY har klart å komme over på plussiden økonomisk med et masse som er lavere enn dette, har Kjosern lagt seg på rundt 18 fly nå. Da vil strukturen med enhetsflåte og lavere kostnader ellers enn konkurrentene (distribusjon, point to point, tøffe krav til handling) føre til et "levelig" overskudd.
Men så ligger det interesante bestemmelser i horrisonten. Flåten: 733 begynner å bli gamle fly, for at det skal lønne seg må man snart bestemme seg for hvilket type som skal overta ( Tips: "If it aint Boeing, I aint going" ) ![]() Kostnader: Crew er etterhvert blitt ganske mangelvare med de konsekvenser det får. Bedre betingelser høyere kost. Fuel: Kommer fuelkost ned i "gammelt" nivå? OSV OSV |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Synes Kjos mange ganger har sagt at dem er store nok....men likevel ekspandert rett etterpå. Tror det skjer igjen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
13, 9 timer?
På bakken? Hvor i alle dager fikk du det fra P.A Viking? Synes bare de flyr så mye som remmer og tøyler klarer jeg
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 265
|
![]() Quote:
![]() De kan da vel utnyttes langt mer effektivt enn dette... Når DY skal bytte flåten så bør de lease inn det som er ledig av A320...relativt nye fly, god plass, god økonomi. Og en A320 i DY-farger vil ta seg flott ut ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,355
|
![]()
Jeg tror Norwegian innen noen år er der Braathens var før oppkjøpet - det vil si rundt 30 fly.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Kan det være at noen fly skal ut? De første flyene som ble leaset...hvor lenge har Norwegian avtalt leasing på dem?
Man kan jo drømme om Airbus, men tror det blir lenge til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,467
|
![]()
Det er nok lurt aa bremse naa. Naa tjener de penger saa de kan begynne aa forberede seg paa den flaatefornyelesen som vil maatte komme om noen aar. Jo bedre tilstand deres finanser er, jo bedre vilkaar faar de ogsaa paa flymarkedet, saa det er nok dette Kjos har i tankene.
En daglig utnyttelse paa 9.1t per doegn er ikke saa verst for et selskap med saa mange korte legs. Grunnen til at f.eks. jetBlue har ekstrem hoey utnyttelse er alle kyst-til-kyst flygningene og redeye'ene. Det er ikke saa mange strekninger DY kan faa folk til aa fly om natten - det er nok kun til Middelhavslandene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
En annen årsak kan jo være det at selv med nye ruter, nye destinasjoner, nye fly og flere reisende kommer det til et farlig kritisk punkt hvor Norwegian ekspanderer raskere enn økningen i antall pax som reiser med fly pr år.
Jeg tror det ikke er så dumt å finne en riktig balanse her som kanskje ligger på ca 18-20 fly, for så å bygge opp kapital og la videre ekspandering av selskapet følge markedet! Men det er ikke lenge siden jeg leste en artikkel hvor Kjoser'n sa at 16 fly var det de ville oppnå..... Men så lenge de generere nye reisende og tar nye markedsandeler i takt med ekspansjonen ville det bare fryde meg om de fortsetter å vokse!
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,916
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,355
|
![]()
Kanskje Norwegian satser på de 737-800 som Ryanair kvitter seg med?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 265
|
![]() Quote:
Vi får vel se at Kjosern starter et datterselskap med base i Polen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 265
|
![]()
Nå er det jo velkjent at mange av disse polakkene kjøper enveisbillett for å søke lykke og rikdom i Norge, mer eller mindre ulovlig
![]() Og så har du de som kommer hit for å jobbe i bygg og anlegg, og blir lurt med en timelønn på 60kr...men dette er nå en helt annen sak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
|
![]()
Det er vel meget tvilsomt om Kjoser'n prøver å dra en liten avledningsmanøver .. Som leder i et børsnotert selskap må han være forsiktig med hva han sier og jeg tror ikke det vil bli vel mottatt om han går ut og fører markedet bak lyset med sine uttalelser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian markedsverdi: 10,3 milliarder NOK | BraathensSafe1985 | Småprat | 11 | 12-02-2014 15:13 |
Nok er nok - bedre passasjerrettigheter i USA | Discus | Reiseforum | 1 | 26-08-2011 19:49 |
Norwegian henter NOK 400m | BudFox | Flyforum | 26 | 29-08-2008 11:39 |
Norwegian med nok en rute | BU595 | Flyforum | 20 | 18-02-2007 21:42 |