Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-03-2006, 09:07   #1
Airwolf
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 265
Default Nå er Norwegian stort nok

Norwegian vil slå seg til ro med 18-20 fly sier Kjos i et intervju med Allbusiness.com.

Jeg skjønner ikke strategien hans, først ser vi en kraftig ekspansjon og så får vi høre at nå holder det. Men det er jo mulig at de kan starte flere ruter med den flåten de har nå, spesielt i helgene. Det planlegges kanskje en mer effektiv utnyttelse, selv om jeg trodde at Norwegian-flyene sjelden står lenge på bakken.
Airwolf is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2006, 09:12   #2
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'Nå er Norwegian stort nok'

Quote:
Originally posted by Airwolf


Norwegian vil slå seg til ro med 18-20 fly sier Kjos i et intervju med Allbusiness.com.

Jeg skjønner ikke strategien hans, først ser vi en kraftig ekspansjon og så får vi høre at nå holder det. Men det er jo mulig at de kan starte flere ruter med den flåten de har nå, spesielt i helgene. Det planlegges kanskje en mer effektiv utnyttelse, selv om jeg trodde at Norwegian-flyene sjelden står lenge på bakken.

Flyene til Norwegian står på bakken 13,9 timer i døgnet.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2006, 10:51   #3
Baktusbror
Newcomer
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 49
Default Replying to Topic 'Nå er Norwegian stort nok'

Kjoserns mål har hele tden vært å komme over en "kritisk masse" som gjør at enhetskostnaden vil gå ned på alle individene i flåten. Denne massen ligger et sted mellom 15 og 25 fly. Siden DY har klart å komme over på plussiden økonomisk med et masse som er lavere enn dette, har Kjosern lagt seg på rundt 18 fly nå. Da vil strukturen med enhetsflåte og lavere kostnader ellers enn konkurrentene (distribusjon, point to point, tøffe krav til handling) føre til et "levelig" overskudd.

Men så ligger det interesante bestemmelser i horrisonten.
Flåten: 733 begynner å bli gamle fly, for at det skal lønne seg må man snart bestemme seg for hvilket type som skal overta ( Tips: "If it aint Boeing, I aint going" ):
Kostnader: Crew er etterhvert blitt ganske mangelvare med de konsekvenser det får. Bedre betingelser høyere kost.
Fuel: Kommer fuelkost ned i "gammelt" nivå?
OSV OSV
Baktusbror is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2006, 11:14   #4
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Nå er Norwegian stort nok'

Synes Kjos mange ganger har sagt at dem er store nok....men likevel ekspandert rett etterpå. Tror det skjer igjen...
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2006, 12:13   #5
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Replying to Topic 'Nå er Norwegian stort nok'

13, 9 timer?

På bakken? Hvor i alle dager fikk du det fra P.A Viking? Synes bare de flyr så mye som remmer og tøyler klarer jeg

__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2006, 12:15   #6
Airwolf
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 265
Default Replying to Topic 'Nå er Norwegian stort nok'

Quote:
Originally posted by P.A. VIKING

Flyene til Norwegian står på bakken 13,9 timer i døgnet.


De kan da vel utnyttes langt mer effektivt enn dette...

Når DY skal bytte flåten så bør de lease inn det som er ledig av A320...relativt nye fly, god plass, god økonomi. Og en A320 i DY-farger vil ta seg flott ut
Airwolf is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2006, 12:29   #7
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Nå er Norwegian stort nok'

Quote:
Originally posted by ENGM RAMP


13, 9 timer?

På bakken? Hvor i alle dager fikk du det fra P.A Viking? Synes bare de flyr så mye som remmer og tøyler klarer jeg
I følge årsrapporten 2005 er block hours for flyene 9,1t, mot 7,6t i 2004. God forbedring. Block hours...betyr vel at dette er tiden flyene er i lufta eller taxer på rullebanen...må vel også gi passasjerene mulighet til å gå av og på
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2006, 14:42   #8
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,355
Default Replying to Topic 'Nå er Norwegian stort nok'

Jeg tror Norwegian innen noen år er der Braathens var før oppkjøpet - det vil si rundt 30 fly.
EB is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2006, 14:52   #9
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Nå er Norwegian stort nok'

Kan det være at noen fly skal ut? De første flyene som ble leaset...hvor lenge har Norwegian avtalt leasing på dem?

Man kan jo drømme om Airbus, men tror det blir lenge til.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2006, 15:18   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'Nå er Norwegian stort nok'

Quote:
Originally posted by BU662


jajaja, Dagens Kjos:


Vi sier det motsette av hva vi vil gjøre.

Han går nå, med 15 fly i flåten ut og sier "Vi er stort nok". På samme tid ferdiggjøres LN-KKW og LN-KKX. Også LN-KKT og LN-KKY kommer. Vi vet det jo alrede. Også LN-KKZ er reservert, dermed vil flåten bli i minst 20 fly. Personlig tror jeg at det vi bli noen flere.
Kjos sier vel ifølge sitatet ovenfor at DY vil slå seg til ro med 18-20 fly. Det betyr vel at når han sier at DY er stort nok så har han inkorporert de nye flyene som BU662 nevner her.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2006, 15:31   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,467
Default Replying to Topic 'Nå er Norwegian stort nok'

Det er nok lurt aa bremse naa. Naa tjener de penger saa de kan begynne aa forberede seg paa den flaatefornyelesen som vil maatte komme om noen aar. Jo bedre tilstand deres finanser er, jo bedre vilkaar faar de ogsaa paa flymarkedet, saa det er nok dette Kjos har i tankene.

En daglig utnyttelse paa 9.1t per doegn er ikke saa verst for et selskap med saa mange korte legs. Grunnen til at f.eks. jetBlue har ekstrem hoey utnyttelse er alle kyst-til-kyst flygningene og redeye'ene.

Det er ikke saa mange strekninger DY kan faa folk til aa fly om natten - det er nok kun til Middelhavslandene.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2006, 16:46   #12
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Replying to Topic 'Nå er Norwegian stort nok'

Quote:
Originally posted by Hurum


Kan det være at noen fly skal ut? De første flyene som ble leaset...hvor lenge har Norwegian avtalt leasing på dem?

Man kan jo drømme om Airbus, men tror det blir lenge til.
Jeg har lest et sted at de første flyene ble leaset i 8 år. DE tenkte som så at hvis det går konk så spiller det ingen rolle!
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2006, 17:49   #13
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Replying to Topic 'Nå er Norwegian stort nok'

En annen årsak kan jo være det at selv med nye ruter, nye destinasjoner, nye fly og flere reisende kommer det til et farlig kritisk punkt hvor Norwegian ekspanderer raskere enn økningen i antall pax som reiser med fly pr år.

Jeg tror det ikke er så dumt å finne en riktig balanse her som kanskje ligger på ca 18-20 fly, for så å bygge opp kapital og la videre ekspandering av selskapet følge markedet!

Men det er ikke lenge siden jeg leste en artikkel hvor Kjoser'n sa at 16 fly var det de ville oppnå..... Men så lenge de generere nye reisende og tar nye markedsandeler i takt med ekspansjonen ville det bare fryde meg om de fortsetter å vokse!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2006, 21:14   #14
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,916
Default Replying to Topic 'Nå er Norwegian stort nok'

Quote:
Originally posted by captaink


Eller kan det være slik at et helt nytt selskap i et annet land skal ta den videre ekspansjonen ??
Det må da ligge noe mer bak dette Polen greiene, en det vi vet.....
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2006, 04:05   #15
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,355
Default Replying to Topic 'Nå er Norwegian stort nok'

Kanskje Norwegian satser på de 737-800 som Ryanair kvitter seg med?
EB is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2006, 07:36   #16
Airwolf
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 265
Default Replying to Topic 'Nå er Norwegian stort nok'

Quote:
Originally posted by MountainDew


Quote:
Originally posted by captaink


Eller kan det være slik at et helt nytt selskap i et annet land skal ta den videre ekspansjonen ??
Det må da ligge noe mer bak dette Polen greiene, en det vi vet.....
Ja Polen er jo blitt ei gullgruve for DY med tre ruter fra Oslo til Warsawa, Krakow og Gdansk. Men det er jo returene som er fullbooket, DY pøser på med polakker hit til landet...men vi har visst bruk for dem også, i byggebransjen.

Vi får vel se at Kjosern starter et datterselskap med base i Polen.
Airwolf is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2006, 08:50   #17
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Nå er Norwegian stort nok'

Quote:
Originally posted by Airwolf


Ja Polen er jo blitt ei gullgruve for DY med tre ruter fra Oslo til Warsawa, Krakow og Gdansk. Men det er jo returene som er fullbooket, DY pøser på med polakker hit til landet...men vi har visst bruk for dem også, i byggebransjen.
Men dem skal jo hjem igjen også...og kanskje besøke familien mens de er her
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2006, 10:24   #18
Airwolf
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 265
Default Replying to Topic 'Nå er Norwegian stort nok'

Nå er det jo velkjent at mange av disse polakkene kjøper enveisbillett for å søke lykke og rikdom i Norge, mer eller mindre ulovlig

Og så har du de som kommer hit for å jobbe i bygg og anlegg, og blir lurt med en timelønn på 60kr...men dette er nå en helt annen sak.
Airwolf is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2006, 11:49   #19
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Replying to Topic 'Nå er Norwegian stort nok'

Det er vel meget tvilsomt om Kjoser'n prøver å dra en liten avledningsmanøver .. Som leder i et børsnotert selskap må han være forsiktig med hva han sier og jeg tror ikke det vil bli vel mottatt om han går ut og fører markedet bak lyset med sine uttalelser.
Herlov is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian markedsverdi: 10,3 milliarder NOK BraathensSafe1985 Småprat 11 12-02-2014 15:13
Nok er nok - bedre passasjerrettigheter i USA Discus Reiseforum 1 26-08-2011 19:49
Norwegian henter NOK 400m BudFox Flyforum 26 29-08-2008 11:39
Norwegian med nok en rute BU595 Flyforum 20 18-02-2007 21:42


All times are GMT +2. The time now is 04:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.