![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
TripReport - Praha
Del 1 Å starte morgenen kl 05:00 er ikke helt i stilen for en musiker, men allikevel nødvendig for en punktlig systematiker med flight 07:30. Turen gikk med Mercedes S-klasse, taxi riktignok, med en morgenglad og pratsom sjåfør, som både fikk ut litt frustrasjon over kollegaer som aldri vasket bilen, og fikk ønsket oss en nydelig, riktigsågod, fantastisk tur en rekke ganger. Hyggelig, altså. BGO er som alltid. Jeg misliker flyplassen stort sett fra jeg kommer inn til jeg letter. Det hjelper ikke med en relativt radig sikkerhetskontroll når bilettkontrollørene tydeligvis har stått opp og tenkt at "idag skal jeg jammenmeg ta dem!". Har ikke følt meg så mistenkliggjort siden jeg fløy til Libanon, der passkontrollen inn i landet tydeligvis er basert på en tanke om at hvis man stirrer hardt nok, så avslørere man juksemakere. Ikke så hyggelig, altså. SAS SK244, 07:30. Med avreise hjemmefra 05:45, og 20 minutter til Flesland, sier det seg selv at vi hadde alt for god tid. Dermed baguette med litt for mye kyllingsalat, Cola Zero og kaffe. Baguetten fra La Baguette var ikke like sprø som den man får på UpperCrust på OSL, og jeg klarte dermed å spise den helt uten å få kuttskader på leppene. Kjekt, altså. Gate 27 på BGO - innimellom bak sikkerhetskontrollen, og jeg venter alltid så lenge som mulig med å gå til gate. Med andre ord er jeg ved gate 15 minutter før boarding, som vanlig, og som vanlig tenker jeg at neste gang, da gidder jeg ikke gå inn hit før det faktisk popper opp "Go to gate", eller kanskje til og med "Boarding" på mobilvarsel fra Avinorappen. 737-700, 9B og 9C. Gidder ikke ta bilde av knyttnevetest - med 178 på strømpelesten glir jeg relativt lett inn i de fleste seter. Det ble mye jeg ikke liker her, så jeg må få skryte av SAS. Selv om de har gitt opp det der med å boarde de som sitter langt bak først. Men det skjønner jeg, for folk hører neimen ikke etter. Iallefall - jeg er av de som synes det er kjekt med gratis aviser og kaffe. Par timer stayover i Oslo, men vi må ut og hente bagasje, og sjekke inn igjen. Fredag før påskeferien. Jeg forklarte SAS at det syntes jeg var litt teit, og SAS svarte at det var de enige i. Enige, altså. Og der er vi nå. På en iPad, klar for takeoff fra BGO. Lover bilder i del 2 altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fin rapport, altså
![]()
![]() |
#3 |
Newcomer
|
![]()
2. Leg: OSL - PRG
SK4769 Jada, kaffen var gratis den. Og med DN kom D2, og når take-off kom omtrent 20 min før rutetid var allting godt. Flott vær over fjellet. ![]() Landet på OSL 20 minutter før tid, hvilket føltes betryggende foran det som kunne bli en kaotisk tur via kofferthenting, check-in og security. Så tok det 10 minutter med venting på trapp, med Sunnmøring på 110 db i venstre øre. Da ble jeg noe morgengretten, helt sånn plutselig. Men så kom trappa, og jeg kunne heller irritere meg over andre ting. Gardermoen bød ikke på fullt s flotte forhold som vi hadde hatt på turen over fjellet. Jeg har sett så lange køer på OSL kun én gang før, den ene dagen ifjor (?) da det var fare for streik. Køen til SAS-skrankene på E og F startet helt nede på A. Lange køer også på self check-in og bagdrop. Da ble jeg irritert, denne gang på meg selv, og her håper jeg noen av dere mer transferdrevne kan svare. Denne turen var booket i to omganger - først OSL- PRG, og så BGO - OSL. To forskjellige referansenummere. Så ringte jeg SAS og spurte om jeg kunne sjekke inn bagasje hele veien. "Nei, ikke så lenge du har to ref.nr." Dermed gjorde jeg ingenting med dette på BGO, men det burde jeg kanskje gjort? Ville det vært mulig å sjekke inn bagasje hele veien, og dermed slippe å gå landside på OSL? Tilbake til kaoset på OSL: Heldigvis er det tydeligvis få som er klar over de to blå maskinene nederst i terminalbygget, nesten helt borte ved heisen. Eller kanskje det er flokkdyret i oss som våkner? Her var det bare å printe ut tags, og så gå til kombinert bag-drop, altså for både SAS og Norwegian osv. istedenfor SAS sine egne, som hadde 20-minutters køer.Dermed ble det som så ut som 1 times kø redusert til 10 minutter totalt, og security gikk merkelig nok på 5. Gjennom i god tid før boarding. Sushi fra Yo! Sushi. Kult konsept med båndsushi, men madamen er ikke fan, så jeg kjøpte med. Ekstremt sur smak på risen (for mye eddik?) og ganske uinspirert. Shabby fisk. Er det majones på rollene? Sikkert vanlig det altså, men jeg liker makien standard, og risen bør smake ris. Iallefall til 119,- for 5 nigri og 2 maki / rolls. Dyrt og vondt, altså. ![]() Overbooket fly og tilbud om fly til København + hotell + mat + 500€ i flyreiser til hver måtte vike for å få mest mulig ut av dagene til rådighet. Jeg skulle riktignok gjerne ha tatt imot, men mer flyplassventing og en natt på flyplasshotell var visst ikke helt det madamen hadde planlagt for. Dermed ble det to andre som meldte seg frivillig, mens én fikk æren av klappsetetur. Typisk SAS-boarding. Ganske kaotisk altså. Dette er det jeg kanskje liker dårligst med SAS. For noen år siden oppfordret de til at bakre del av flyet boarder først, nå gidder de ikke det engang. På grunn av dette har det blitt en vane at jeg booker meg inn langt frem i flyet på korte flights, og boarder så sent jeg kan. På ferie. Når jeg reiser med instrument må jeg være tidlig på for å sikre at jeg får plass i overhead. 105% belegg, og noe trangt. Herremannen i 8C var vel ærlig talt hverken stor eller lang nok til å forsvare plassbruken med albuen mot magen min, ellers rimelig rolig. Matpolitisk fristet ingenting etter sushifadesen på OSL, og dermed ble det ingenting. Jeg burde husket på å sjekke spotify på iPaden før jeg dro, for plutselig hadde jeg ingen musikk å høre på, etter en skikkelig opprydning på iPhonen. Bose Q15 og GarageBand ble redningen. Det ble en 1,5 minutters produksjon med jævlig fin pop. Når jeg har laget 15 sånne, lover jeg å gi ut album. Men først skal jeg huske offline spillelister på iPaden. PRG ble fort unnagjort, selv om jeg holdt på å gå i taket ved bagasjebåndet. Altså, jeg er vant til at folk ikke forstår prinsippet med å stå en meter fra bagasjebåndet, slik at alle får se, og det blir bedre plass til å gå frem og plukke opp. Dette er helt normal, egoistisk korttenkthet. ![]() Eh, ja, litt irritabel altså. Unødvendig å si at jeg bannet godt da det plutselig kom 20-30 italienere og skulle hente bagasje på samme bånd. Vår bagasje var nå kommet, og vi sto pent og kikket etter våre kolli en god meter fra båndet. Italienerene sin bagasje hadde en rød koffert ("denne bagasjen har ikke kommet ennå"), men jammen trengte de seg ikke mellom oss, og plutselig stod det 30 italienere som en menneskelig mur med ekstremt høyt lydvolum mellom oss og bagasjebåndet. Trenger vel neppe si at jeg bannet relativt godt. Men er det ikke egentlig dødsstraff for slikt? Vi fikk nå plukket opp bagasjen vår, italienerene viste seg å være relativt pysete, og enkle å brøyte seg vei gjennom. Taxi til hotellet for 650 krz, ca 200 kroner, og dermed var Praha for våre føtter. To turistbilder til slutt: ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Ellers kjenner jeg meg igjen når du sier at du irriterer deg over medpassasjerer som klistrer seg inntil bagasjebåndet. Må alltid ta noen dype åndedrag når jeg blir utsatt for sånt noe. Men har inntrykk av at dette har blitt noe bedre i Norge de siste årene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Newcomer
|
![]()
Del 3 - PRG - OSL
SK4768 - 13:50 - 15:50 LN-TUA ![]() Etter noen dager med Pilsner Urquell (eller plznr), turisme og betydelig mengder shopping var det tid for returen til moderlandet. Hotellets taxitjeneste til flyplassen kl. 11:00, nok en gang for å ha god tid. Var tidvis ganske glad for å ha beregnet god tid - vi var farlig nære å kollidere, eller egentlig i å bli påkjørt et utall ganger. Men med 160 km/t på speedometeret på motorveien tror jeg vi kjørte inn en del tid, og ankom flyplassen i meget god tid. PRG - ingen buds gave til mennesket dette. Positivt at avgangshallen føles stor og luftig, uten å være så veldig støyende. Noe merkelig med et område på minst 300 kvm med blankt gulv, med digre vindusflater mot flyplassen. Fint med vinduer altså, rart med masse helt åpen plass. Jeg som ikke kjenner flyplassen fra før tenkte at "vel, kanskje de er vant med store forsinkelser", ettersom de jo har plass til å plassere samtlige passasjerer på minst 5 fly rundt omkring på gulvet. Oppdaget ved ankomst hotellet et par dager i forkant at kofferten hadde fått en noe røff behandling. En Rimowa står nå på ønskelisten, ettersom jeg har innsett at den meget lette Samsoniten min nok ikke tåler å bli sett så hardt på. Ved inngangen fantes det innpakningstjeneste, og for å være på den sikre siden benyttet jeg meg av denne: ![]() Check-in fra 237-239, og mens det var lang kø, stod det ingen på 238. Rett frem til skranken, for så å bruke 10 minutter på å finne min bedre halvdels reisedetaljer. Tre navn, der mellomnavnet inneholder en å (og automatisk blir rettet til "aa" i bookingen skapte en del problemer, og til tross for at vi hadde både ref. nr og billettnummer, måtte damen bak skranken lete frem bookingen manuelt. Dårlig håndtert av skrankedamen, som informerte oss om at hun ikke fant billetten til min kjære, klikket litt på pc'en, og så sendte av gårde min bagasje, ba om å få se passene våre og gav meg boardingkort. Så spurte jeg pent om hun hadde funnet min kjære, fra nå av Frk, i systemet. Nei, det hadde hun ikke. Litt mer klikking, helt uten interesse for å lytte til mine forslag om å søke på varianter av navnet. Til slutt fant hun frem, med en navnkombinasjon jeg foreslo at hun søkte på omtrent 5 minutter tidligere. Security var fyllt opp av skoleungdom som hadde lagt koffertene utover, og gjennomførte et slags prosjekt. Uvisst hva, men det var rimelig blokkert. Jeg peilet oss inn mot køen ved siden av fast track, hvor vi, etter et vennlig smil mot vakten, ble sluppet gjennom og rett i en assisted security. Effektivt og fint, og damen ved skjermen gjenkjente de rare tingene i håndbagasjen min (trompetmunnstykker, som jeg øver på når jeg ikke tar med instrumentet på ferie) som "musical instruments", og jeg slapp å vise, forklare, og spille. Vi var etterhvert blitt sultne, og stoppet opp ved første og beste (eneste?) restaurant. Jeg ba om en "XXL fries", men uten alle X-ene, er du snill, mens Frk ba om en cæsarsalat. Jeg funderte så en stund på hvem i all verden som takler en "XXL", hvis det jeg fikk utdelt var en "L". ![]() Husker ikke helt gatenr, mulig det var 11, men det var iallefall vindu ut mot rullebanen, så jeg prøvde meg på noen bilder. Det gikk sånn tålelig: Nesten: ![]() Der ja: ![]() Speilrefleks neste, altså. Jeg gav opp, og benyttet gratis Wi-Fi (helt uten passordbestilling og slikt tull) til å lese litt mail. ![]() LN-TUA skulle ta oss fra PRG til OSL. Knyttnevetesten gikk bare så der: ![]() Autopiloten tok oss rett over Berlin, kjekt å se igjen fra 38 000 fot, og så langs svenskekysten rett opp til OSL. Ca 60% belegg, og ledig sete ved aisle, og dermed slapp jeg å få invandert privatlivet av overivrige albuer: ![]() Overivrig var riktignok damen på motsatt side. Ved boarding dyttet hun meg bakover, akkurat idet jeg skulle sette meg ned etter å ha sluppet inn Frk, og dermed ble jeg stående der og vente på at henne og hennes mann skulle få av seg jakkene, ta ut lesestoffet, legge i overhead og omsider få satt seg ned. Samme historie ved avstigning. Jeg reiste meg opp, og hentet ned Frks koffert fra overhead, før jeg plutselig ble klemt mot seteryggen, og så sparket i leggen av en ganske vond hel idet damen måtte strekke seg for å komme til i overhead. Hadde hun ventet 5 sekunder, eller gitt et lite "unnskyld" hadde jeg fått tid til å gå inn mellom seteradene, og samtidig sluppet blåmerke på leggen (…) Flirt-tog hele veien til Sandefjord, og så et par dager med dette: ![]() Og denne: ![]() Del 4 - TRF - BGO følger. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
For oss som flyr til PRG, NCE ++ på EBG-kampanjen til SAS | jcnorway | Reiseforum | 245 | 01-11-2013 15:09 |
Med SAS fra OSL til KRS - ORD-LHR-OSL:BA | Cecilie | Reiseforum | 12 | 22-03-2013 15:52 |
SAS Norge på visit til PRG | OSLflyer | Flyforum | 19 | 08-04-2009 15:38 |
BGO-OSL-TXL t/r medio mai med SAS-BR | DCHalvorsen | TripReports | 4 | 03-06-2006 16:54 |
"SAS" med widebody fly til OSL fra 05nov04 | Guest | Flyforum | 9 | 26-10-2004 20:02 |