Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-03-2013, 14:23   #1
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

SAS På tur med de punktligste

Da jeg onsdag nå i uken fikk den ellers lite kjekke sms’en ”Ditt fly har blitt kansellert” sa jeg yes! Hev meg på sas.no og så at det var ledige plasser på halv ni-flyet, dobbelt yes, så telefon 05400 og kom gjennom med en gang, og den hyggelige servicemedarbeideren booket meg kjapt om – trippel yes og like etter kunne jeg sjekke inn og velge sete 4F – kvadruppel yes!

Saken var at jeg torsdag 14. skulle på kurs på Scandic Gardermoen med oppstart 10:30, og så hadde jeg blingset ved bestillingen og valgt SK 246 fra BGO kl 08:00 istedenfor SK 248 med avgang en halv time senere. Og nå ble det altså halv ni like vel og en litt roligere start på dagen. Senere på kvelden så jeg at wideroe.no oppgav Tech som kanselleringsårsak og at SK 248 var satt opp med 735 BRX.

Morgenen etter på Flesland. Gate 29 var akkurat blitt bemannet, og da kommer det alltid noen frem og starter køen, mens det rundt om sitter en masse blaserte folk som har flydd før og som vet at fordi det kommer folk i gaten, så er ikke det ensbetydende med at man slipper om bord (flyet var heller ikke kommet).

Men så sa de på høytalerne fra gate 29 at SK 248 var kraftig overbooket og tilbød reisende som kunne vente til halv elleve enten 300 euro i reisegavekort eller halvparten i kontanter. Da ble det liv i avgangshallen. Minst 100 reisende spratt opp av stolene sine og trengte seg frem i køen, neppe for de 300 euroene, men for å komme med flyet.

I mellomtiden var 736 RRY kommet til gate, og folk gikk i land. – Synd for SAS og de overbookede at en 738 ikke var disponibel til denne flight’en, tenkte jeg. Så ombordstigning. Da maskinen tilsynelatende var full, ble en del passasjerer ropt opp med navn. Ikke alle svarte, og det viste seg å være tre ledige seter. Og så gikk de vel opp i avgangshallen for å finne tre heldige. Det varte og rakk.

Han første som kom smilte rundt, han andre gjorde som ingen ting, og han tredje sa ”patetisk” da han kom inn i kabinen. Så var boarding completet og vi la fra gate. Først ble vi stående ute på plassen og siden i nordenden av rullebanen. Vi hadde mistet slot’en på OSL, sa de fra styrehuset. Det gikk vel en 10 minutter og så take off.

Fin flytur. Klarvær og god nedsikt: Hardangerfjorden, Vidda, Gaustadtoppen, Numedal, Tyrifjorden, Tryvannstårnet, Groruddalen. Og inne i kabinen SAS-service på sitt beste. Kaffe og sekskornbriks, smil og godord fra besetningen. Dette gjør seg. Tenker av og til på LCC DY mellom BGO og OSL. Du ser de ved sikkerhetsdemo’en, og siden hører du bare skravla bak en vegg, hvis du sitter i enden av kabinen.

Vi landet på OSL litt over halv ti og takset mot gate 16, men flyet stoppet noen meter fra broen. Det var ingen betjening der. Vi stod faktisk og ventet i over 10 minutter, og fra styrehuset sa de oppgitt at noen lignende hadde de aldri opplevd før. Kabinen måtte også skuffe de reisende. De hadde ikke fått noen informasjon til reisende med knappe korrespondanser, og det hadde ikke de heller ikke opplevd før. – Det er helt sikkert en streik, eller noe, var kommentaren fra en pax et stykke bak i kabinen.

I sum ble vi en halvtime forsinket denne morgenen med verdens 3. punktligste. Hva de som ikke fikk være med sa, vet jeg ikke. Selv opplevde jeg at buss S22 kjørte rett foran nesen på meg, og jeg rakk til slutt kurset akkurat.

Noen andre deltakere fra Bergen kom ikke før halv tolv. De hadde satset på å ta SK 252 klokken 09:20, men også den avgangen var blitt innstilt, og de måtte ta SK 260 en time senere. Da jeg hørte det, ergret jeg meg over at jeg ikke frivillig hadde valgt å stå over SK 248. Å drikke kaffe et par timer på Flesland mot et gavekort på 300 euro er godt betalt, spesielt når man på kurset bare kunne si at i dag var det ikke orden på noe hos SAS; mange kanselleringer på morgenen fra Bergen.

DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2013, 15:04   #2
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

Default Re: På tur med de punktligste

Glimrende beskrevet!! Alltid en fornøyelse med rapporter fra deg
Old 16-03-2013, 23:28   #3
Dreyer
ScanFlyer Silver

Default Re: På tur med de punktligste

Det har vært reguleringer (var vel bare 30 fly i timen på det verste som fikk lande) hele uken på innflyvningen til Gardermoen. Så og si alle flyselskaper har vært berørt. Har aldri sett flere "RA"(rotation) noen ganger.
Dreyer is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules