Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-03-2013, 10:21   #1
Blouberg
Newcomer
 
Join Date: Oct 2012
Location: Jessheim
Posts: 16
Default Hvorfor så få Europeiske flyselskaper til Qatar?

Har nettopp kommet hjem fra en tur til Sør Afrika, normalt flyr vi ID, men denne gangen ble det QR med normale M billetter. Det betød jo mellomlanding i Doha. La merke til at det var svært få Europeiske selskaper med ruter over Doha. Er det Qatar som er kjipe med trafikkrettigheter? eller er det ikke mulig å konkurrere med Qatar Airlines på disse rutene?

QR er forresten et bra selskap å fly med, bra materiell og god service. Prisene var også greie tatt i betrakting at vi bestilte noen dager før avgang.

/Blouberg
Blouberg is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2013, 10:24   #2
jalig
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
Default Re: Hvorfor så få Europeiske selskaper i Qatar?

Er ikke DOH ganske full nå?
__________________

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2013, 11:36   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,388
Default Hvorfor så få Europeiske selskaper i Qatar?

Er vel vanskelig å konkurrere med Qatar her, spesielt siden Doha, i motsetning til Dubai, vel er et begrenset marked
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 09-03-2013, 16:42   #4
TakeOff
ScanFlyer Blue
 
TakeOff's Avatar
 
Join Date: Nov 2012
Location: Oslo
Posts: 112
Default Re: Hvorfor så få Europeiske selskaper i Qatar?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Er vel vanskelig å konkurrere med Qatar her, spesielt siden Doha, i motsetning til Dubai, vel er et begrenset marked
Har ikke sett noen statistikk for QR's Oslo-rute, men er ikke overrasket om 90% skal videre etter mellomlanding i Doha.
TakeOff is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2013, 16:45   #5
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Hvorfor så få Europeiske selskaper i Qatar?

Quote:
Originally Posted by TakeOff View Post
Har ikke sett noen statistikk for QR's Oslo-rute, men er ikke overrasket om 90% skal videre etter mellomlanding i Doha.
Vil tro det tallet er enda høyere. Noen velger nok dog å ta en dag eller to i Doha når de først er der.
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2013, 18:20   #6
Blouberg
Newcomer
 
Join Date: Oct 2012
Location: Jessheim
Posts: 16
Default Re: Hvorfor så få Europeiske selskaper i Qatar?

Quote:
Originally Posted by TakeOff View Post
Har ikke sett noen statistikk for QR's Oslo-rute, men er ikke overrasket om 90% skal videre etter mellomlanding i Doha.
Det var også mitt inntrykk, veldig mange som skulle / kom fra Asia + en del til/fra Afrika som oss.
Ganske greit egentlig å ta en 13-14 timers tur i to leg..
Prisen er nok også en viktig faktor, vi fikk M fra CPT til OSL for USD 500 pr pers (Bestilte 8 dager før flight)

Så kun en LH og en KLM flight, resten var QR

/Blouberg
Blouberg is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2013, 20:18   #7
Henshaw
ScanFlyer Dusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 4,261
Default Re: Hvorfor så få Europeiske flyselskaper til Qatar?

Qatar og Doha som destinasjon er nok rimelig liten som nevnt tidligere.

Greit å dele opp flighten litt mellom Norge og Sør-Afrika, selv om det legger til et par timer totalt. Reise QR nedover til SA er heller ikke helt optimalt, om flytidene fortsatt er de samme som i fjor sommer.
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2013, 09:31   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: Hvorfor så få Europeiske flyselskaper til Qatar?

<mod>
Vi holder oss til det flyfaglige her, politiske diskusjoner kan tas på vg.no eller andre passende steder

(div. innlegg fjernet etter flere klager på "Off Topic")
</mod>
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvorfor kjøper norske flyselskaper kun B737? AN0510 Småprat 29 01-08-2014 01:53
Får vi mulighet til å fly 787 på DYs europeiske ruter igjen? EK 007 Småprat 7 19-02-2014 21:19
KLM overfører intra-europeiske operasjoner til Cityhopper Mjolnir Flyforum 4 02-12-2013 13:32
BA "ser på" fem europeiske flyselskaper (bl.a SAS) Stian Flyforum 4 04-11-2010 20:53
Austrian første Europeiske flyselskap til Irak Jens W Flyforum 1 10-01-2006 07:59


All times are GMT +2. The time now is 21:29.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.