Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-02-2013, 03:11   #1
flyKSU
ScanFlyer Molded

flyKSU's Avatar

SAS Een vlucht naar Brussel

flyKSU har vært i Brussel. Hvorfor, i alle dager kan man jo spørre. Jo, nå har det seg sånn at jeg er ung student på et studie som i stor grad omhandler EUs institusjonelle rammeverk. I tillegg ble vi lovet meget med øl, så destinasjonsvalget er da plutselig ikke så merkelig likevel. Kilroy sendte oss med SAS hele veien, så av den grunn vil det her nok ikke skildres noen spesielt eksotiske reiseopplevelser.

SK361 TRD-OSL / Boeing 737-800 LN-RRT / 14A
Ut på tur, aldri sur. Bortsett fra vinden denne morgenen – nordavind fra alle kanter. Jeg rekker akkurat å konkludere med at februar klokker inn på en solid andreplass i kategorien årets jævligste måneder – kun slått av november, før flybussen runder hjørnet. Klapper inn til Værnes en lille time senere, og spaserer inn i avgangshallen for en rolig flyplasspils. Ombordstigning annonseres en halvtime før rutetid, og man tusler ned og setter seg på plass. –RRT er utstyrt med de nye, dog nå å regne for nokså gamle SAS-setene – dere vet, der hvor Scanorama og gjengen er plassert i hodehøyde i stedet for som en ball foran knærne i setelommen. Og jeg synes de er riktig så gode jeg.

Flyturen: -RRT kunne skryte av WiFi om bord, men jeg fikk det ikke til å funke. Ellers var det en rolig og vant tur sørover med en kopp kaffe på bordet. Scanorama hadde dessuten en høvelig lang reportasje om vårt kjære Nordvestland, som jo var hyggelig lesing. Ned på Gardermoen på rutetid (en merknad som seg hør og bør ble sneket inn i flere annonseringer fra crewet) og til min store glede rullet vi glatt forbi tullebygget Pir Syd. Korte minutter senere stod vi klare i avgangshallen, etter en liten snushandel på Tax Free-en.

SK4745 OSL-BRU / Boeing 737-800 LN-RPO / 22F
En drøy time stod til disposisjon før oppsatt avgang mot Brussel, så det gikk ikke lenge før vi kunne begynne å tusle om bord. Fant meg godt til rette i setet som var av samme type som på forrige flight, og vi pushet på tid. Også denne flyturen gikk for seg stille og rolig. Sulten begynte imidlertid å melde seg midtveis; spesielt når menyen for herrene derfremme ble annonsert. Gikk for en «kartoffelsalat» akkompagnert av en gin tonic. Hva som gikk gjennom hodet mitt da jeg fant på denne kombinasjonen vites ikke, men hver for seg smakte det i alle fall godt.

Kartoffelsalaten ferdig oppspist...

Flatmark overalt

Det var fortsett dagslys da vi startet nedstigningen mot Brussel, og av en eller annen grunn fløy vi særdeles lavt over sentrum like før den kvinnelige piloten brakte oss ned med en ganske så smud landing. Vi fant fort en gate, og kom oss raskt inn i terminalen. Det som derimot ikke gikk raskt var å komme seg til bagasjebåndene. Herrejemini, jeg kunne sikkert rukket en lett jogg opp 07L og ned 25R på den tiden det tok å navigere gjennom trappeoppgangene og rullebåndene som ledet til ankomsthallen. Etter avhentet bagasje, bar det mot togstasjonen. Også dette tok tid. Jeg kan ikke fatte og begripe at det i byråkratiets høyborg kun skal være utplassert to billettautomater på; hva jeg vil tro er en nokså travel togstasjon. Ei heller forstår jeg hvorfor togene som går i retning Brussel Nord ser ut som vogner man har fraktet kull i gjennom en mannsalder. Men vi kom oss fram, og til rette på hotellet i brukbar tid.

Så… Hva skal man si om Brussel? Jeg hadde, før jeg dro nedover egentlig ingen spesielle forestillinger verken av landet eller byen utover å være en kunstig byråkratisk lekeplass. Denne forestillingen viste seg for så vidt også å stemme. Jeg, i likhet med resten av følget har imidlertid en over gjennomsnittet godt utviklet interesse av det som foregår i kontorjungelen på Schuman, og i så måte leverte virkelig besøket. Vi fikk møte veldig mange dyktige og hyggelige mennesker, og fikk nye aspekter på det vi studerer. Byen i og for seg derimot, vil jeg ikke karakterisere som noe spesielt interessant reisemål. Den er ikke noe spesielt pen eller ren, og mangler trekkplastre som du ikke kan oppleve andre steder… Hvis man ser bort i fra ølet. Herre min gode gud, alt det fantastiske ølet!

Kommisjonen ruver nokså heftig, med Norway House som nærmeste nabo

Broodhuis på Grand-Place

Hehe. Om bare...

SK4746 BRU-OSL / Boeing 737-800 LN-RPR / 24B
Hematt igjen. Møtet med Brussels svar på Flytoget gjorde at taxi var den eneste oppegående løsningen. Jeg kom frem til at automatløsningen på innsjekk var noe bortkastet, da det eneste automaten skrev ut var boardingkortet. Bagasjetagg og slikt måtte ordnes i bag drop-en. Til gjengjeld var sikkerhetskontrollen herlig effektiv og fri for kø. Hadde deretter en drøy time på å tusle litt rundt. Liker løsningen de har på BRU med å samle butikkene à kjøpesenterstyle slik at man slipper styret langs gatene. Boarding ble igangsatt som forventet en halvtime før avgang. Rasket med meg Aftenposten og satte meg på plass i de gamle, brede skinnsetene som fortsatt er å finne i –RPR. Like før takeoff kunne gjengen i cockpit annonsere at vi ville bli en smule sene inn til Gardermoen på grunn av sterk motvind. På rutetid hadde vi 50 minutter connectiontid videre til Trondheim, så en lille forsinkelse skulle da ikke være noe problem tenkte jeg. Så kom jeg plutselig ihåg galskapen med bagasjehenting og re-innsjekk som råder på utland-innland-transfer på OSL. For å si det sånn: Vi var en god del folk som skulle videre til Trondheim.

Flyturen i og for seg var rolig og fin. Litt te, litt påfyll og litt lesing. Når vi passerte Danmark kom cockpitgjengen igjen på tråden, og kunne fortelle at vi ville bli rundt 15 minutter sene inn. Dette ble fulgt av informasjon om gangrute til gate for oss som skulle videre til TRD, og en aldri så liten oppfordring om å løpe.

Klappet til gate 10 minutter på overtid, og tok bena fatt ned mot bagasjehallen. Her var ikke en koffert å se. Bagasjen kom omsider, og jeg og følget rundet hjørnet og humpet opp rulletrappen som hadde bestemt seg for å ta kvelden for… kvelden. Kursen ble sporenstreks satt mot skrankene, som var bemannet av to mennesker. Det hele tok med andre ord tid. Tre minutter før oppsatt rutetid til Værnes kaster jeg bagasjen på båndet, og småjogger mot sikkerhetskontrollen. Men hvor f**n er boardingkortet? No worries tenker jeg – fikk jo en sånn essemess tidligere i dag av SAS; jeg viser den. Men neida, der står det bare at jeg skal til Oslo, og ikke videre til Trondheim. Jeg leter og leter – fem minutter etter oppsatt rutetid, og tenker at jeg etter alle solemerker blir stående igjen i Oslo. Men så, i en lomme der ingen skulle tru at noko kunne liggje er det. Det scannes, og jeg kan loses gjennom slusen – selvfølgelig full av nøkler, mynter og mobiltelefon, slik at jeg kvalifiserer for en complimentary pat down. «Gate closing» blinker, men jeg kommer meg om bord, og dumper ned i – selvsagt, et midtsete. Finner en svak trøst ovenfor morske blikk at jeg ikke var sistemann.

SK382 OSL-TRD / Boeing 737-800 LN-RRG / 2B
40 minutter opp til Værnes, og noget sliten er alt jeg har å rapportere fra turen konsumering av en kopp te og litt flapping frem og tilbake i Scanorama. Takk for titten!

Last edited by flyKSU; 19-02-2013 at 04:08.
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2013, 07:59   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Een vlucht naar Brussel

Fin hverdagsrapport
Old 19-02-2013, 11:26   #3
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Fin rapport! Har selv vært på studietur til Brussel for et par år siden. Det beste med byen var at ølet var godt og at det var kort vei til Paris med TGV
Old 19-02-2013, 14:24   #4
Glean EBG
ScanFlyer Gold

Ølen er jo en god nok grunn til å dra til brüssel aleine.

Fin hverdags rapport.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2013, 15:04   #5
S. Holberg
ScanFlyer Gold

S. Holberg's Avatar

Fin rapport! Men hvor er bildene fra Facebook, de hører vel med til rapporten?
Old 19-02-2013, 17:44   #6
flyKSU
ScanFlyer Molded

flyKSU's Avatar

Man takker

Quote:
Originally Posted by S. Holberg View Post
Men hvor er bildene fra Facebook, de hører vel med til rapporten?
Hehe... Vel, unge Holberg, tenker vi kjører konservativt nettvett og sparer allmenheten for enkelte detaljer
Old 19-02-2013, 19:54   #7
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

Takk for rapporten! Brüssel er bra. Norway House har veldig bra beliggenhet!
Old 21-02-2013, 07:27   #8
hanswest
SAS Customer

Takk for fin rapport, lett å kjenne seg igjen her ja med x antall Brussel-besøk i løpet av året. Jeg har hørt at de skal bygge en ny glasstunnel mellom de to terminalene, på bakkeplan, det vil være en stor forbedring! Artig å lese at du fløy med en 737-800 til og fra Brussel, tidligere var det som regel en -600 som gikk der, men det siste året virker det som -700 har tatt over. Kan være enig i at de kan det med øl i Belgia, Leffe Bruin og Blonde er blant mine favoritter.
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2013, 14:18   #9
Glean EBG
ScanFlyer Gold

Min favoritt øl i belgia er kwak den anbefales.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2013, 20:46   #10
flyKSU
ScanFlyer Molded

flyKSU's Avatar

Fikk selv sansen for Delirium Tremens og DDK Belle-Fleur. Men alt smakte jo dritgodt rundt midnatt - spesielt når du har drukket som om det var Dahls hele kvelden, og glemt for nte gang hvor hardt disse belgiske øltypene sparker fra seg
Reply

Posting Rules