![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
God kveld!
Måtte fordype meg i et emne i 'mellomkrigstiden', og da valgte jeg flyhistorie. Denne tidsepoken er mellom 1. verdenskrig og 2.verdenskrig. Men, så lurte jeg på om det var noen her som hadde tips til hva jeg kunne skrive om! Hva var de viktigste tingene, de mest revolusjonerende etc.. på den tiden? Kom gjerne med linker til informasjon, dette kan være engelsk/norsk. PS: Visste ikke om jeg skulle poste i "Flyhistorisk forum" eller her. Dere får flytte det hvis jeg postet feil. Takk, og håper noen har informasjon (er sikkert mye å velge mellom, men altså kun de mest sentrale/viktigste). |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Oi. Mellomkrigstiden er jo perioden for de store ekspedisjonene med fly og luftskip, rekordflygningene over hav og land, passasjertrafikkens begynnelse og fremvekst, de store luftskipene, etableringen av luftfartsindustri over hele verden, barnstormerne og racing i USA, de store sjøflyrutene, den teknologiske oppbygningen mot andre verdenskrig inkl. borgerkrigen i Spania, og så utrolig mye mer.
Jeg tror det første du må gjøre er å gjøre noen avgrensninger i scopet ditt. Hva slags og hvor stor oppgave er det du skal levere? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
|
![]()
Jepp, var det jeg tenkte meg. Mye skjedde på den tiden, så jeg får begrense meg til et spesielt felt.
Det som kommer til å bli hovedtemaet er opptrappingen mot 2. verdenskrig. I tillegg til det hadde jeg tenkt å skrive mye om den nye teknologien som ble oppfunnet i mellomkrigstiden, ettersom at det interesserer meg veldig mye (men de teknologiske fremskrittene var enorme, så må nok klippe vekk deler der også). Hvis jeg får tid, så har jeg lyst å få med litt av den nye luftfartsindustrien også. Luftskip er ikke noe jeg har tenkt å ha med i oppgaven. Jeg har 2 uker nå og gjøre den ferdig, og mange timer på skolen og hjemme vil bli satt av. Borgerkrigen i Spania skal vi ha et eget prosjekt om etter dette, full fart! EDIT: Når jeg leser hva jeg skriver, så skjønner jeg at det kan bli vanskelig å hjelpe meg. Prosjektet vil bli veldig stort, så hvor lett det vil bli å komme med informasjon vet jeg ikke. Takk hvis dere prøver uansett! ![]() EDIT 2: Et annen måte er å skrive litt grunnleggende informasjon om mye. Jeg starter med oppgaven i morgen, og alt avhenger av hvor mye informasjon jeg finner. Er veldig usikker på hvilke sider jeg kan finne informasjon ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Har dårlig med web-sider å henvise til, men to store hendelser som revolusjonerte luftfarten i 20-30-årene, var overgangen fra bi-plan til mono-plan samt oppfinnelsen og patenteringen av jetmotoren.
Lykke til! ![]()
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Avgrensning av en oppgave er kanskje nettopp den viktigste delen av jobben. Lykke til.
Som andre skriver, den rivende tekniske utviklingen av raskere og større fly og sterkere motorer. Overgangen fra biplan til monoplan, overgangen fra sjøfly og flybåter til landbaserte fly etter hvert som stadig flere flyplasser ble bygget. I Norge kom Sola i 1937, Fornebu og Kjevik i 1939. Både Widerøes Flyveslskap og det opprinnelige DNL startet sin virksomhet på ´30-tallet. I militær sammenheng var utviklingen kommet så langt at alt før WW2 var det totale luftherredømme en avgjørende faktor. Ta et kjapt søk på google over sentrale stikkord, så vil det vel kunne dukke opp ganske mye informasjon fra mellomkrigstiden.
![]() |
#6 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Se på Rob Mulders sider om luftfart i mellomkrigstiden (http://europeanairlines.no/) og se om du ikke kan bli litt inspirert til å kikke på dette feltet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flyhistorie nr. 35 | Matave | Flyhistorisk forum | 1 | 09-04-2015 20:57 |
Flyhistorie nr. 27 | vingtor | Flyhistorisk forum | 3 | 17-04-2013 20:44 |
Flykapring over Oslofjorden i mellomkrigstiden? | terje t | Flyhistorisk forum | 6 | 23-06-2011 05:18 |
Flyhistorie nr.17 | vingtor | Flyhistorisk forum | 6 | 23-09-2010 22:06 |
Flyhistorie nr.16 | vingtor | Flyhistorisk forum | 11 | 18-07-2010 22:13 |