![]() |
|
|
![]() |
#1 |
SAS Customer
![]() Join Date: Dec 2010
|
![]()
Det har jeg egentlig ventet på lenge, at SAS skulle vurdere sin forretningsklasse på de europeiske rutene. SAS har jo sin "Economy Extra" som egentlig er et kjempebra produkt når man ser fordelene i forhold til prisen. Prishoppet opp til business kan sjelden forsvare at kaffen kommer i porselen i stedet for i plastikkopp. Når man er ute og flyr så er det jo helt klart at presset på plassene i business ikke akkurat er veldig stort.
http://www.standby.dk/sas-overvejer-...usiness-class/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Man kan jo endre litt på pris-strukturen, f.eks. at man fjerner business ombord, men billetter booket i business (C,D,J,Z) gir business innsjekk og lounge, samt blokkert nabosete. Jeg vil tro at kostnaden for å tilby business er temmelig høy, siden det blir servicekonsept nr 3 ombord. Prisen opp til business kan være vesentlig lavere enn i dag, slik at noen likevel velger å betale for det for komforten sin skyld. For et par dager siden hadde en 321 jeg fløy med fra CPH 6 rader i business og 0 passasjerer. Et kjapt søk på OSL-MAD viser at business er 1500kr dyrere enn extra hver vei, noe som er 1000kr for mye for å gjøre det attraktivt (etter min mening) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Livsnyter
|
![]()
Står i artikkelen at Lounge tilbys EcoExtra. Det stemmer vel ikke?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Når flyet ikke er fullt er economy extra sikkert ok. Men for meg så er ledig midtsete, lounge, og fast track den aller viktigste delen.
Da er det bare business som gjelder. Economy Extra gir riktignok Fast Track (i Skandinavia bare?), men ellers synes jeg det er et ubrukelig produkt. Kvalitetsforskjellen på frokosten (som er da jeg har booket C i det siste) er jo også ekstremt stor. Utenfor Skandinavia er jo også maten fra BOB betydelig bedre enn den jeg har fått i extra. Så jeg synes det er vanvittig surt om de tar bort biz, nå som de har fått produktet så bra igjen. Selv jeg, som har vært sjefs-anti-business-hos-SAS har begynt å kjøpe igjen. Håper dette bare er rykter
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg begriper ikke denne nesegruse beundringen for Economy Extra på intraeuropeisk. Jeg skjønner helt klart SAS sin logikk; fylle alle seter, relativt billig og kjip mat m/standard drikke, men fortsatt 5-8000 kroner tur/retur. Som passasjer er det kun fleksibiliteten som er aktuell, men full fleksibilitet koster ikke veldig mye mindre enn en Business-billett (gjerne med andre selskaper).
Med Y+ får man som regel aldri sitte ved nødutgang. Bestiller man kort tid før avgang ender man faktisk fort opp med midtsete. Ser det støtt og stadig innen Skandinavia at Y+ er stappet til randen, mens jeg nyter åpent midtsete i M. For den prisen man må ut med for Y+ hos SAS, får man ofte Business hos f. eks. LX og LH. Da kan man også kombinere inn SK-codeshare, slik at man får Business hos SAS, men til vesentlig lavere pris enn det SAS selv skal ha. Det krever imidlertid at man booker en viss tid før avreise, samt ikke er avhengig av fleksibilitet (uten å betale mellomlegg). I tillegg har ikke SAS' ZRH-flight en veldig transfervennlig rutetid på utreisen , men den er perfekt på returreiser fra Sør- og Mellom-Europa. Oppsummert: Y+ hos SAS er kun aktuelt for meg som op-up fra M. Hvis man vil har fleksibilitet og komfort, bør man fly Business. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Positivt:
- Man får samme produkt innenriks, intraskandinavisk og europa. Produktet blir mer gjenkjennelig - Seatblocking for EBG kan innføres uten å tenke på å devaluere biz-produktet - Sparte kostnader for SK Negativt: - Man får en lavere Yield i dette segmentet - Man risikerer å tape dette segmentet til andre - Risikerer at Eco+ blir "det nye biz", på den måten at flere selskaper forbyr sine ansatte å bruke Eco+ Fordeler og ulemper med begge deler. Men dette er vel SK sin måte å stikke ut følere i markedet på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
De som trenger fleksibilitet havner vel i Eco+ uansett, og de som ikke trenger fleksibiliteten er kanskje ikke villige til å betale 3 ganger så mye for fast-track, mer bonuspoeng og litt mat og drikke?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hvor mye sparte kostnader kan det være snakk om? Man får inn flere passasjerer i flyet, men antallet kabinansatte er vel sikkert ikke uendret (flyr man med 1 ekstra CA på businesstunge strekninger?). Litt mer påkostet servering, men neppe den helt store forskjellen i kostnad (man har jo kuttet ut champisen...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
En anne ting er jo feeder business, det er jo mye feed til diverse codeshare partnere i Europa med folk som skal connecte til longhaul, risikerer man denne inntjeningen ved å fjerne business?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
KLM forsøkte jo dette for en god stund siden, dvs. 3+3, og gikk tilbake til mer C-klasse-stil etter en stund.
Hvordan vil SAS oppfattes hos codeshare-partnere, særlig når de flyr med LH-flighnummer på MUC/FRA?
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Nå har jo SAS tidligere fjernet intra-scand C, og har erfaring med kostnad/inntjening på disse rutene. Dessuten går en del ruter nedover på kontinentet med C, andre med kun Y og M. Vil tro de har et godt tallmateriale for å velge å beholde/fjerne C i Europa. Selvsagt håper jeg at C opprettholdes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Rutene som i dag ikke går med C er vel mer typiske turistdestinasjoner hvor kapasitet er viktigere enn enhetsprisen, og ikke på de tyngre businessdestinasjonene. Som også Someone nevner så er det neppe de store kostnadsbesparelsene, så lenge man fortsatt opprettholder infrastrukturen på bakken for businessreisende andre steder.
Hvis det tar 20 minutter å slenge opp noen trekk på midtsetene eller fjerne disse, og flytte "gardinen" så vil det overraske meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Vel, antallet C-klasse er en dalende rase, iallefall innen Europa.
Husker enda de gyldne åra hvor der kunne være oppmot 80-90 C-klasse til LHR på en enkelt flight. Nesten mer enn en klarer en hel uke nå til dags ![]() Så kan en spørre seg, hvorfor tok f.eks KL ut sine F kabiner? Men det er off topic ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
SAS Customer
![]() Join Date: Dec 2010
|
![]()
Den største luksusen omborde i et Europafly for meg er at midtsetet er ledig. Som Dag Viking skriver så kunne man jo reservere dette på et par rader for de med businessbillettklassene selv om man kutter ut porselen og stålgaffel. Når man er EBG-holder så er jo lounger og fast-track på plass, spesielt sistnevnte er et gode på en del flyplasser nede i Europa. Air France har vel også sluttet med business på en del ruter etter det jeg har skjønt, blant annet mellom Oslo og Paris. Jeg mener at SAS sitt EE-produkt faktisk til tider er like godt som andres businessprodukt, så SAS har nok skutt seg selv litt i foten her.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvem flyr fra OSL med business seter innen Europa | Tjab | Småprat | 11 | 03-01-2015 12:48 |
BGO uten Norwegian og nesten uten SAS. | N-3PB | Bilder & foto | 14 | 14-07-2012 12:15 |
Forskjell mellom SAS Business mellom Europa 1/Europa 2 | 737-405 | Reiseforum | 29 | 24-04-2012 11:42 |
SAS har ikke tilbud på business-billetter i Europa | Fnate | Reiseforum | 17 | 18-08-2010 18:43 |
Fly med Lufthansa Business for kr 0.- -- samt D-ABON rundt Europa, også gratis | Tommy777 | Flyforum | 3 | 01-10-2009 23:06 |