![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Er det noen her som erfaring med å få refusjon av veiavgiften når man flyr på MOGAS-STC?
Jeg var i en diskusjon om dette for en tid tilbake siden med en kar jeg traff på Flesland, og han hevdet at dette var en kurrant sak. Dog fikk jeg ikke helt tak i hvordan man går frem, eventuelt med referanse til flyets loggbok, kvitteringer på fylling, etc? Per i dag må man fylle på fat eller jerrykanner og bringe med inn på flyplassen, så vi har ikke dedikert tankanlegg til blyfri 95. Noen som har noen tips? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
|
![]()
En del klubber driver med det (men har pt. ingenkontakter). Kontakt evt. NLF Motor så har de sikkert en oppskrift om du ikke får svar her.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
Posts: 1,648
|
![]()
Du finner et skjema på toll.no om refusjon av bensinavgifter. Jeg sendte med kopi av loggboka + et eget skjema om hvor mye timer og antall liter bensin. Oppgav også hvor mye 100LL det var brukt i perioden. Viste til hvor mange liter det ble i gjennomsnitt per time.
Skrev at dette var normalt for denne type motorer og henviste til NLF og Einar Bjørnebekk. Ikke mange dagene før det meste kom tilbake med et brev om at pengene ville bli utbetalt i løpet av noen dager. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 739
|
![]()
Husker fra min tid i Bodø Flyklubb at man kun fikk fritak for bensin som var brukt til å fly med.
Man fikk per defininsjon ikke fritak for det man "sølte ut".. selv om det var tenkt brukt på fly i utgangspunktet... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Mener man må ha kopi av flyenes loggbok for å bevise bruk når man søker
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Takker for gode svar og innspill!
![]() Jeg har også fått googlet litt ut fra noen av tipsene dere kommer med over, og kan nevne: 1: http://www.toll.no/upload/Dokumenter...0drivstoff.pdf § 5. Det gis fritak eller ytes tilskudd for avgift på bensin som a) brukes i fly, unntatt Forsvarets fly, 2: Samme dokument, men § 4-6-1. Saklig virkeområde. (2) Luftfartøy som har innenlands lufthavn som første destinasjon er fritatt for grunnavgift på mineralolje mv., veibruksavgift på bensin og avgift på smøreolje mv. dersom levering av avgiftsbelagte produkter skjer direkte på luftfartøyets tank. Spesielt den i bold på punkt 2 er interessant, ettersom vi ikke har anlegg for fylling av blyfri 95 på Flesland. Dermed vil ikke vi kunne levere det avgiftsbelagte produktet direkte på luftfartøyets tank, men må gå via fat/jerrykanner. Etter litt med googling, fant jeg forøvrig også denne som beskriver en prosedyre: http://tafk.no/nyheter/2010/refusjon...nsinavgift.htm Og den leser: *Originale bensinkvitteringer påført flyets reg bokstaver og sortert i datorekkefølge. * Alle disse kvitteringene skal også være kopiert inn på ett eller flere A4 ark ved at kvitteringer legges side om side i flere høyder best mulig etter dato. *Antall liter pr kvittering skal føres inn i flyets tekniske loggbok i en ledig rubrikk som passer til cirka flydato. Ta kopi av disse sidene i loggboka slik at begge sider blir med på kopien og legg ved til meg. *Sett opp et regnestykke på et A4 ark hvor dere skriver opp antall flytimer og totalforbruk av bensin i 2009 samt flyets reg bokstaver. Dog nevnes det ikke noe om problematikken rundt å fylle direkte på flyet eller via fat/kanne. Noen som vet om det finnes en forskrift som forteller mer rundt dette? Jeg har forsøkt å google spesifikt inn mot den problemstillingen, men google hadde dessverre ikke noen gode forslag på det. Mulig jeg må kontakte Tollvesenet og få siste nytt fra dem? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Posts: 151
|
![]()
Hvor mye utgjør veiavgiften i kroner pr liter drivstoff ?
__________________
Mvh. "dypen" |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Posts: 151
|
![]()
Ja da snakker vi, plutselig blir fuel prisen kraftig redusert
![]()
__________________
Mvh. "dypen" |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Ja, det hjelper godt på slik som kostandene er blitt i dag.
I Bergen får man ikke låne en PA28 eller C172 for under 1.500kr per time + ti minutter teknisk tid, - så alt hjelper på! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Refusjon av avgifter | LN-TIB | Reiseforum | 7 | 15-10-2010 14:55 |
En helg, en Cessna 150, to staute karer, 250 liter blyfri, godvær og et telt | Keypoint | TripReports | 24 | 05-08-2010 21:26 |
Med småfly til Kabul | Madman | Flyforum | 4 | 24-08-2009 01:51 |
Refusjon av billett | cjobakk | Flyforum | 11 | 24-07-2009 16:11 |
Refusjon på Wideroe.no | LN-TIB | Flyforum | 5 | 21-09-2008 11:58 |