Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-01-2013, 21:33   #1
ILS2
ScanFlyer Gold

Default BGO-OSL 21.01 - Hva skjer med prisene?

Både SK og DY ligger ute med "sjokkpriser" på BGO-OSL mandag 21. januar. Normalt sett er prisene stabilt lave helt frem til avgang (noe de også er dagene etter), men her er det kun dyre flighter hele dagen. Er det meldt sol i Bergen siden alle tilsynelatende flykter til frosttåken på OSL?
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2013, 21:41   #2
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Default Re: BGO-OSL 21.01 - Hva skjer med prisene?

har vært slik helt siden mandag. Vanligvis har jeg bestilt hjemreise for våre ansatte på fredag enten på torsdag eller tidlig fredag og fått det til 6-700. Igår var det billigere å fly BGO-ARN-OSL enn BGO-OSl .Noe en av oss gjorde :-) Da ble det bonuspoeng og taxfree på kjøpet. :-P
Old 19-01-2013, 21:48   #3
ILS2
ScanFlyer Gold

Takk for info, men hva er det egentlig som foregår? Var det kun denne dagen eller er det en generell endring fra selskapene å fyre opp prisene et par dager før avgang?
Old 19-01-2013, 22:25   #4
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Både DY og SK har blitt mer restriktive på de laveste billettklassene ved bestilling mindre enn et par dager før avgang.
Old 05-02-2013, 11:27   #5
ILS2
ScanFlyer Gold

Default Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Det har jo vært poengtert i noen tråder nå at SAS og Norwegian har funnet sammet i et nokså usmakelig prissamarbeid på norsk innenriks når det nærmer seg avreise (bl.a. denne: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=113752).

Kort fortalt:
Et par dager før avreise skrur begge selskapene opp prisene på Economy-billetter til ca 1900 kr (én vei). Dette er helt uavhengig av om flyet er nesten fullt eller har 10 passasjerer. Jeg fløy senest søndag Bergen-Oslo med maksimalt 50-60 passasjerer ombord. Billettprisen over 24t før avreise var nesten 1900 kr i Economy.

Spørsmålet mitt blir derfor: Hvor mange dager før man må bestille for å unngå å bli fanget i prissamarbeidernes nett?

Og joda, jeg er helt for at flyselskapene skal tjene penger, men dette er en pussig duopolpraksis som gjør at jeg ønsker Ryanair hjertelig velkommen på norsk innenriks. 4000 kr Bergen-Oslo-Bergen hører ikke hjemme en i 2013. Da flyr jeg heller til New York for samme prisen
Old 05-02-2013, 11:35   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Det er jo helt normalt i mange markeder og er verken problematisk eller uheldig. Når man bestiller billetter rett før avgang er man jo normalt betalingvillig og behovet for å reise er stort. Da er det både naturlig og bra for bransjen at man klarer å hente ut mest mulig for billettene

Dette er jo ikke noe nytt, og har man fartet litt til f.eks Tyskland (utenom Berlin) ser man at det alltid har vært svært dyrt å betille noen dager før avreise
Old 05-02-2013, 11:38   #7
ILS2
ScanFlyer Gold

At begge selskapet skrur opp prisene nøyaktig samtidig, finner jeg uheldig.

Som sagt i en annen tråd: Velkommen Ryanair!
Old 05-02-2013, 11:41   #8
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

det burde vært en gylden middelvei her på 1100-1300 kr. Ellers får man bruke ruten jeg beskrev i post #2, som var 500kr billigere enn direkteruta
Old 05-02-2013, 11:43   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
At begge selskapet skrur opp prisene nøyaktig samtidig, finner jeg uheldig.

Som sagt i en annen tråd: Velkommen Ryanair!
At de følger hverandre opp, er da like naturlig som at de iblant følger hverandre ned. Dette gjelder jo alle bransjer. Statoil borti veien setter ikke ned prisene når Shell rundt hjørnet hever sine. Og at flyselkap ser på hvilke priser konkurrenten tar er jo ganske naturlig, da salg av flybilletter ikke er en lukket auksjon.
Så de har neppe avtalt seg i mellom, men en av prøvd seg for å se hva reaksjonen til den andre ble, og det gikk tydeligvis bra

Og nå er det uansett ikke plass (slot/gate/etc) til en ny aktør i rushen fra OSL til de andre store byene, så Ryanair slipper vi innenriks

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
det burde vært en gylden middelvei her på 1100-1300 kr. Ellers får man bruke ruten jeg beskrev i post #2, som var 500kr billigere enn direkteruta
Det blir jo opp til markedet selv å avgjøre, og priser man seg for høyt så vil salget synke og man må senke prisene for å hindre at inntjeningen faller for mye. Så havner man på en eller annen form for "gyllen middelvei", uten at det er noe som kan forhåndsdefineres

Det er heldigvis slutt på prisregulering på flyreisen her i landet (ja, jeg vet det er et unntak for FOT-rutene)

Last edited by Someone; 05-02-2013 at 11:49.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2013, 11:47   #10
ILS2
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Helt enig. Særlig når flyene uansett knapt er halvfull. Fint for oss som får åpent midtsete, dog

Igjen; helt fint at flyselskapene skal tjene penger, men reagerer på timingen her. Tviler på at SAS plutselig bare bestemte seg for å prise seg ut av markedet, men oppdaget - til alt hell - at Norwegian valgte å bli med på leken. Schmutzig.
Old 05-02-2013, 11:51   #11
ILS2
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
At de følger hverandre opp, er da like naturlig som at de iblant følger hverandre ned. Dette gjelder jo alle bransjer. Statoil borti veien setter ikke ned prisene når Shell rundt hjørnet hever sine. Og at flyselkap ser på hvilke priser konkurrenten tar er jo ganske naturlig, da salg av flybilletter ikke er en lukket auksjon
For at det skal være sammenlignbart, måtte i så fall prisen ha blitt skrudd opp til 30-35 kroner literen.
Old 05-02-2013, 12:03   #12
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Hvis det er så bittert, så får en heller bestille tidligere. Dette skulle vært gjort for lenge siden, mange andre flyselskaper bruker 7 og 14 dager som "cutover". Så om du trenger fleksibilitet så bestill fleksible billetter.
Old 05-02-2013, 12:08   #13
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Re: Prissamarbeidet til SAS/DY - Når skrur de opp prisene?

Jeg tror du kan være ganske sikker på at SK/DY ikke har noget prissamarbejde, men begge selskaber er ganske gode til at holde øje med konkurrentens priser og sætte sine egne priser så højt som muligt. Det sker på alle ruter og ikke bare på norsk indenrigs og ej heller bare på ruter som trafikeres af SK/DY.

Både SK og DY vil naturligvis gerne tage sig mest betalt for billetten og meget små faktorer kan åbne op for at begge sætter prisen op. Det kan f.eks. være at en af udbyderne justerer prisen lidt op, så følger den anden helt sikkert også med.

Det så vi tydeligt i Danmark, da SK meldte ud at de ville hæve priserne på f.eks. AAL-CPH. Der gik ikke mange dage inden DY's priser også var steget tilsvarende.

At det skulle være usmageligt synes jeg er lidt groft sagt. Alt i alt handler det for begge selskaber om at tjene flest mulige penge og hvis kunderne betaler den høje pris, så er det vel den rigtige pris. Man kan vel tværtimod argumentere for at prisen tidligere har været for lav.

At skrue prisen op kort før afgang ser man vel mere eller mindre på langt hovedparten af alle ruter. Betalingsvilligheden er langt større og regnestykket er enkelt. Kan du sælge 5 billetter til 2000,-, så er det en bedre deal end at sælge 7 billetter til 1.000,- - uanset om du ender med at have tomme sæder eller ej.

jeg oplevede det selv fornyligt på CPH-LON, hvor SAS ville have 5.500,- for en t/r, hvilket jeg ikke var villig til at betale, men valgte i stedet at flyve DY til 1.600,- t/r. SAS havde masser af tomme sæder og man kunne argumentere for at det var dumt af dem at skræmme min i armene på DY (hvilket der skal meget til at jeg gør), men ingen ved jo om de ikke i stedet solgte 5 andre billetter til den høje pris - fremfor at sælge 7 til den lave pris. Lige på dette punkt er jeg ret overbevist om at både SK og DY absolut godt ved hvad de gør og har godt styr på tingene.

Man vil ofte opleve halvtomme afgange, hvor last minute prisen er meget høj fordi selskabet vurderer at det er sådan de tjener mest. Det er der vel intet forkert i.

At priserne på flybilletter generelt bliver lidt højere er i mine øjne kun positivt, så flyselskaberne igen kan tjene penge og få lidt sundere forretninger. Tro det eller lad være, men selv DY, FR, EZ osv vil gør alt hvad de kan for at tage så meget for deres billetter som muligt og tjene flest penge og alle selskaber er faktisk ret gode til at ramme nogenlunde plet mht. prissætningen og efterspørgslen. Hvis de ikke var det, så ville man hurtigt se det på loadfactor og det ville ikke tage mange minutter inden prisen gik ned igen.

Om 4.000,- er meget for Bergen-Oslo-Bergen.... Tjaaeee... Hvis kunderne betaler det, så er det vel den rigtige pris. Om 4.000,- er den rigtige pris til NYC? Hvis kunderne ikke vil betale mere, så er det vel den rigtige pris, men du finder nok ikke mange afgange til NYC booket 24 timer før afgang til 4.000,-

Last edited by FlyHi; 05-02-2013 at 12:12.
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2013, 12:09   #14
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Har lagt merke til det samme, men det gjelder kun mellom Bergen og Oslo. Har sett at det gjelder samme dag og neste dag og i noen tilfeller også to dager frem i tid.
Mellom Stavanger-Oslo er det mulig å få billetter under 700kr samme dag.
Egentlig synes jeg det er helt på sin plass. Er man så sent ute at man må bestille samme dag, så kan man jammen betale for det også.
Old 05-02-2013, 12:10   #15
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Hr. Bitter. Det er ikke noe samarbeid. Tror du ikke at konkurrentene følger med på hvordan den andre priser? Det er ikke vanskelig å oppdage slike endringer for en som følger med på prisene. Og en slik endring har vært "long overdue" for lenge siden. For øvrig så er dette en prispraksis som Ryanair først var mest kjent for, men om de fortsatt skrur prisene markant opp før avgang på "biz"-heavy ruter vet jeg ikke. Prøv å bestill ca 4 dager før og prisene blir å få i en annen smak.
Old 05-02-2013, 12:11   #16
Eirik
Livsnyter

La også merke til dette, og det at begge selskaper innfører dette nesten samtidig gjør at en lett tenker at det har vært snakket ørlitegrann sammen i forkant.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2013, 12:15   #17
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
La også merke til dette, og det at begge selskaper innfører dette nesten samtidig gjør at en lett tenker at det har vært snakket ørlitegrann sammen i forkant.
Naturligvis taler SK og DY ikke sammen om priserne, men de overvåger naturligvis hinandens priser intenst og justerer egne priser ud fra det. Det er big business at lave konkurrentovervågning i flyindustrien og det er der intet galt i.
Old 05-02-2013, 12:43   #18
ILS2
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Hr. Bitter.
Finnes ikke det spor bitter. Tar det hele med knusende ro, faktisk. Rammer ikke meg i nevneverdig grad (men holdt på å gå i fellen like etter at duopolistene jekket prisene i været). Det er for øvrig helt legitimt å stille spørsmålstegn med prisutviklingen uten at man skal anklages for å være bitter. Slikt gjør man bare hvis man er ansatt i et av selskapene og har noe å skjule

På samme måte som det er selskapens ønske å loppe kundene for mest mulig, er det min plikt å finne ut av hvordan jeg kan unngå at jeg betaler 1900 kroner for en vare som ikke er verdt mer enn maks en tusenlapp - selv 24t før avreise.

Det er derfor jeg lurer på om noen vet helt konkret hvor mange dager før man må bestille for å unngå å betale 1900 kr én vei? Kanskje det varierer fra rute til rute?
Old 05-02-2013, 12:44   #19
ILS2
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Har lagt merke til det samme, men det gjelder kun mellom Bergen og Oslo. Har sett at det gjelder samme dag og neste dag og i noen tilfeller også to dager frem i tid.
Min erfaring er at det gjelder på alle avganger til Oslo fra Bergen, Stavanger og Trondheim (har ikke sjekket Nord-Norge).
Old 05-02-2013, 12:51   #20
Eirik
Livsnyter

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Min erfaring er at det gjelder på alle avganger til Oslo fra Bergen, Stavanger og Trondheim (har ikke sjekket Nord-Norge).
Har opplevd det på Haugesund og.
Eirik is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules