Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-01-2013, 11:38   #1
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,528
Norwegian Hvordan hadde det gått med Norwegian i USA og Canada?

Hei, jeg sier det med en gang så ingen tror det faktisk er virkelig...dette er bare et hvis...

Lurer på hvordan Norwegian hadde klart seg på det Nord-Amerikanskemarkedet. Hvordan organiseringa skulle vært og ikke minst hvilke flyplasser hadde vært hub og hvilke destinsjoner?
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2013, 12:02   #2
teamseacow
ScanFlyer Silver
 
teamseacow's Avatar
 
Join Date: Oct 2012
Location: London / Stockholm
Posts: 644
Default Re: Hvordan hadde det gått med Norwegian i USA og Canada?

Det er en interresant tanke, tror ikke at det er ordentlige LCC i Nord-Amerika (JetBlue har jo koffert osv inkludert?)

Norwegian er vel ikke et ideelt navn på det amerikanske markedet, og konkuransen er hard, spesielt mtp ordentlige nettverksselskap og etablerte selskap som amerikanerne er lojale til. Europa utfordring nok til Norwegian foreløbig.
__________________
Businesstudent, BCN/OSL

Gravity, thou art a heartless bitch.

~Sheldon Cooper
teamseacow is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2013, 12:13   #3
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
Default Re: Hvordan hadde det gått med Norwegian i USA og Canada?

Er ikke mor til alle LCC amerikansk? Southwest Airlines?
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2013, 12:14   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,962
Default Re: Hvordan hadde det gått med Norwegian i USA og Canada?

Quote:
Originally Posted by teamseacow View Post
Det er en interresant tanke, tror ikke at det er ordentlige LCC i Nord-Amerika (JetBlue har jo koffert osv inkludert?)
Hva er en ordentlig LCC? Southwest var jo i sin tid modellen på en LCC, selv om man får en en bag og får et glass brus.

Så har du jo selskaper (i vekst) som Allegiant og Spirit som etter min mening er nærmere Ryanair enn Norwegian på "LCC-skalaen". Og Frontier er vel på vei dit. Westjet i Canada begynte vel mer eller mindre som DY, bare ti år før, og så hvordan de har utviklet seg etterhvert
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 09-01-2013, 12:18   #5
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,528
Default Re: Hvordan hadde det gått med Norwegian i USA og Canada?

Var det ikke et Europeisk LCC som prøvde seg tidligere?
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2013, 12:24   #6
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,692
Default Re: Hvordan hadde det gått med Norwegian i USA og Canada?

I følge boken om SAS "Kunsten å ødelegge ett flyselskap" var det Southwest som var den store inspirasjonskilden til Michael oLeary når han startet i Ryanair.
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2013, 12:26   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,962
Default Re: Hvordan hadde det gått med Norwegian i USA og Canada?

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Var det ikke et Europeisk LCC som prøvde seg tidligere?
Nei, da amerikanske eierskapsbegrensinger stopper utenlendinger fra å eie mer enn 25% av et flyselskap.

Men er kanskje Skybus du referere til som forsøkte seg med en Ryanairkopi og gikk dundrene konkurs. Det visste seg at Columbus kanskje ikke var det riktige stedet å starte en hub....
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 09-01-2013, 13:17   #8
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Hvordan hadde det gått med Norwegian i USA og Canada?

Nu er begrebet LCC i USA vel ikke direkte sammenligneligt med LCC i Europa.

I Europa er der vel i realiteten mere tale om Low Service Carriers som bedre kan sammenlignes med Ultra LCC's i USA (a la Spirit, Alliegiant), hvor produkter er blevet unbundled for at få startprisen til at se lavere ud en den (for mange rejsende) reelt er og hvor der ikke tilbydes netværk med andre selskaber, dårlige rerouting muligheder ved irr ops osv osv osv.

Flere amerikanske netværksselskaber kan vel også på visse områder sammenlignes med de europæiske Lavservice selskaber (bag fee, sædereservations fee etc), mens andre (som Southwest inkluderer bagage m.v. i prisen)

Lang hen af vejen er den - ofte fejlagtige sammenligning mellem amerikanske og europæiske LCC's pga. en fejlagtig oversættelse af "Low Cost Carrier", som i Norge, Danmark, Sverige er blevet til Lavprisselskaber - og ikke (som korrekt) Lavomkostningsselskaber.

Hvordan det ville have gået med DY i USA er ganske hypotetisk og egentligt ikke specielt interessant. Men skulle man lege med tanken, så har jeg svært ved at se hvad de skulle kunne tilbyde i et amerikansk marked, som andre selskaber ikke allerede gør. LCC's som Southwest leverer vel et langt bedre og mere overskueligt produkt end DY og har samtidig en kostbase der er lav og svær at konkurrere med. Direkte konkurrenter på produktet ville være Allegiant og Spirit og de er supergode til at unbundle m.v. - her ville DY få alvorlig kamp til stregen.

Lavserviceselskabernes succes i Europa handler vel mest om at de traditionelle selskaber har været alt for lang tid om at tilpasse sig (både på produkt, pris og måske specielt omkostninger) og dermed gav plads til konkurrenter. Havde de været mere omstillingsberedte, så ville vi slet ikke have set så stort et antal Lavservice selskaber i Europa som vi ser idag.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel

Last edited by FlyHi; 09-01-2013 at 13:23.
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2013, 21:22   #9
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
Norwegian Re: Hvordan hadde det gått med Norwegian i USA og Canada?

Quote:
Originally Posted by teamseacow View Post
Norwegian er vel ikke et ideelt navn på det amerikanske markedet
Hæ ! Veit du ikke at Norway er en by i USA ?? ... ;-)

http://en.wikipedia.org/wiki/Norway,_Michigan

De har "Norwegians" der og ... ;-)
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2013, 21:37   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
Default Re: Hvordan hadde det gått med Norwegian i USA og Canada?

For ikke å forglemme Norway, South Carolina ....

http://www.cbsnews.com/8301-504083_1...moments-later/

Quote:
(CBS/AP) NORWAY, S.C. - The mayor of Norway, South Carolina, claims he had every legal right to pull over a state trooper, after the trooper had just pulled him over for speeding.

The Times and Democrat of Orangeburg reports that after Norway Mayor Jim Preacher was stopped for speeding by a state trooper on Jan. 18, the mayor turned on the blue lights and siren in his own vehicle and caught up with the same trooper.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2013, 08:34   #11
teamseacow
ScanFlyer Silver
 
teamseacow's Avatar
 
Join Date: Oct 2012
Location: London / Stockholm
Posts: 644
Default Re: Hvordan hadde det gått med Norwegian i USA og Canada?

Quote:
Originally Posted by BraathensSafe1985 View Post
Hæ ! Veit du ikke at Norway er en by i USA ?? ... ;-)

http://en.wikipedia.org/wiki/Norway,_Michigan

De har "Norwegians" der og ... ;-)
Hehe, det hadde jo vært en perfekt hub for Norwegian!
__________________
Businesstudent, BCN/OSL

Gravity, thou art a heartless bitch.

~Sheldon Cooper
teamseacow is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2013, 13:52   #12
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: Hvordan hadde det gått med Norwegian i USA og Canada?

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
I følge boken om SAS "Kunsten å ødelegge ett flyselskap" var det Southwest som var den store inspirasjonskilden til Michael oLeary når han startet i Ryanair.
Det virker som om det er mange som gjerne vil sammenlikne seg med Southwest, men det er få som kan gjøre det med rette. Ryanair kanskje minst av dem alle.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2013, 13:58   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
Default Re: Hvordan hadde det gått med Norwegian i USA og Canada?

LCC'ene i Europa har mer til felles med 'legacy'-selskapene i USA enn sine LCC-frender - med mulig unntak av Spirit/Allegiant, som også lider av avgiftshysteri ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Er det noen som lurer på hvordan det står til med ex. SAS 767? LN-KGL Flyhistorisk forum 33 06-07-2024 18:27
Hadde SAS gått inn i Ch.11 med Amerikansk konkurslovgivning (splittet fra AA konkurs) TOS Småprat 1 29-11-2011 13:36
Hvordan har det gått... EB Flyforum 5 26-09-2005 08:01
Hvordan går det med... EB Flyforum 2 18-07-2005 05:47


All times are GMT +2. The time now is 11:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.