Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-01-2013, 21:11   #1
jb1
ScanFlyer Rusty

Star Alliance Hjem på juleferie med Turkish Airlines fra det dypeste Afrika.

Etter en tid på jobb i Congo var det tid for juleferie i Oslo. Turkish Airlines skulle frakte meg fra Kigali i Rwanda via Istanbul til Gardermoen. Jeg har tidligere prøvd Turkish innad i Europa, men aldri tidligere på interkontinentalt.

Avreise fra Goma skjedde litt før kl. 18 da grensen mellom Congo og Rwanda stenger da. Jeg delte en taxi med noen kolleger og prisen for den tre timer lange bilturen koster da kun 25 $per snute. Sjåføren snakket hverken fransk eller engelsk, men vi klarte å formidle at vi skulle stoppe et annet sted i Kigali enn flyplassen for å spise middag, da vi hadde flere timer til rådighet før avgang kl. 02:25 om natten. Kjøreturen gikk i forrykende tempo. De kinesiskbyggede veiene i Rwanda er heldigvis av god standard og de vedlikeholdes regelmessig, i motsetning til de humpete krøtterstiene Congo byr på.

Vi ankom Kigali flyplass rundt midnatt. En kollega skulle fly med samme fly, men vi hadde sagt god jul til de andre i bilen da de skulle med et annet fly dagen etter. Bagasjen scannes før check-in og det sjekkes at man står på passasjerlisten. Min kollega stod ikke på listen. Etter en tur til billettkontoret viste det seg at hun hadde kjøpt til dagen før. Det var en liten misforståelse ettersom avgangen var mitt på natten. Hun fikk bytte til det riktige flyet mot å betale 120 $. Det var hun fornøyd med da det jo var hennes skyld.

Formalitetene gikk greit, men flyplassen er liten med få sitteplasser, så det er greit å ha loungen å vente i. Det er kun en lounge der, men den er helt ok. Den ligger også rett ved gatene, som det kun er en håndfull av. Turkish var forsinket inn til Kigali, men vi fikk da til slutt gått ombord. Turkish flyr til Kigali i kombinasjon med Entebbe i Uganda, og endel passasjerer som skulle til Uganda satt ombord. Dette var min første tur i en 737-900. Øko-kabinen var lys og fin. Setene er gode med nok benplass og alle har egen skjerm. I business er det fire seter i bredden. Det er ikke lie-flat, men det er veldig mye benplass, og setene kan legges langt bakover. Turkish bruker disse på flere ruter i Afrika, som ikke er blant de lengste. Jeg var stuptrett og fikk så vidt med meg at vi tok av og at det skulle ta 40 minutter til Entebbe. Deretter tok drømmene styringen og jeg merket ikke engang at vi mellomlandet og våknet over Egypt med to timer igjen til Istanbul. Jeg hadde følgelig gått glipp av hovedmåltidet, men jeg fikk litt frokost før landing. Jeg tror det var noe yoghurt, men resten husker jeg ikke. Landing en time forsinket på Ataturk-flyplassen. Min kollega skulle videre til Geneve og måtte rushe avgårde til neste fly som skulle gå like etterpå. Mitt fly gikk ikke før to timer senere, og jeg hadde tid til en dusj og litt mat i loungen. Turkish' CIP lounge er virkelig bra, med godt utvalg av god mat og drikke. Jeg måtte vente en stund på dusjen, men det er jammen verdt å vente på etter mange timer i luften.

Det var et stykke å gå til Oslo-gaten. Det var buss til 737-800 flyet. Belegget var godt bak, men sparsomt foran. Det ble servert kylling eller köfte, eller kjøttboller, med tilbehør. Turkish serverer generelt god mat og drikke. Landing i Oslo på tid. Passkontroll gikk som en lek, men det gikk en stund før bagasjen kom, men den kom i det minste blant de første, så min prioritytag virket.

Etter mye mat, soving, festing og familie var det tid for retur. Jeg hadde lagt inn en natt i Istanbul på retur. Gardermoen var sånn halvfull denne kvelden. Jeg hadde endret min billett over telefon og var ute i god tid for å kunne betale dette på Turkish' billettkontor på OSL. En blid tyrkisk dame ordnet dette uten problemer og jeg kunne sjekke inn. Det var fortsatt nesten tre timer til avgang, men køen for check-in var allerede lang, og det var godt å kunne hoppe rett til businesskranken med mitt *A gullkort. Dette gav også adgang til fastrack og SAS' gullstue. Matutvalget i loungen er reltativt skuffende synes jeg, men drikke er det bra med.

Jeg tuslet etterhvert til gaten, men etterhvert ble det klart at det ble en forsinkelse. Informasjonen var heller mangelfull, men vi fikk til slutt vite at det ville bli én times forsinkelse. Flyturen forløp ellers udramatisk, men laks eller kylling på menyen. Det var ganske stille på flyplassen i Istanbul og det gikk fort å komme til hotellet i forhåndsbestilt bil.

Etter en dag i Istanbul med lunch med noen venner og litt sightseeing tok jeg taxi til flyplassen igjen. Jeg ankom et par timer før avgang. Det var ikke særlig med kø og formalitetene og litt shopping gikk greit. Jeg tok meg en tur i loungen igjen og maten var god som sist. Denne loungen er virkelig stor og den virker godt besøkt hele tiden.

Avgang mot Kigali og Entebbe gikk på tiden. Det var tilnærmet fullt ombord, men jeg fikk et ledig sete ved siden av meg. Et lite komfortkit ble delt ut, sammen med høretelefoner. Maten lignet på tidligere måltider. Jeg ble litt overrasket over at det ikke var noe måltid nummer 2. Ifølge menyen skulle det være en snack før landing, men jeg regner med at det ble gitt på strekningen mellom Kigali og Entebbe. Jeg sov jo sist. Det er kun mellomlanding på retur til Europa, så nå bar det rett til Kigali.

Bagasjen kom ganske kjapt i Kigali. Kl. var 1 om natten så det bar rett i seng på et hotell før siste etappe på landeveien mot Congo.

Turkish leverte absolutt brukbart her, bortsett fra noen forsinkelser. 737-900 var et hyggelig bekjentskap og man setter pris på at man kan velge mellom to retter, selv på Europa-ruter. Selv ved motorene er det ikke spesielt mye støy.

Last edited by jb1; 07-01-2013 at 09:08.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2013, 21:18   #2
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Default Re: Hjem på juleferie med Turkish Airlines fra det dypeste Afrika.

Fin rapport. Savnet noen bilder her og der, men absolutt godkjent uten og...
Old 07-01-2013, 05:54   #3
jb1
ScanFlyer Rusty

Takk, jeg fikk dessverre ikke tatt noen bilder.
Old 07-01-2013, 18:39   #4
imm
ScanFlyer Crusty

Takk for rapporten. Synd du ikke har bilder. Men om natten er det jo begrenset hva man kan få til. Og flyplassen har kanskje også foto forbud?

Kineserne bygger masse veier i Afrika for tiden. Ser det samme i Sierra Leone også.

IMM
Old 07-01-2013, 19:39   #5
jb1
ScanFlyer Rusty

ja, det er fotoforbud i Afrika ofte på flyplasser, men i Istanbul skulle det jo gå bra. Jeg skal ut å fly til Syd-Afrika snart, der er de ikke så strenge tror jeg. Rwandair, som jeg da skal fly med, har det ikke vært rapport fra her tdligere, tror jeg.
Old 08-01-2013, 23:45   #6
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Takk for interessant og bra rapport. Spennende lesning. Rapport fra Rwandair hadde vært veldig fint.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2013, 01:25   #7
Everest
ScanFlyer Silver

Everest's Avatar

Takk, litt uortodoks sted å reise både til og fra dette Synes det funket fint uten bilder! En lang, uavbrutt skildring fryder i mylderet av bilder som preger denne delen av forumet
Everest is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2013, 01:57   #8
Bergern
ScanFlyer Dusty

Skikkelig fin rapport fra farluft de fleste av oss ikke frekventerer!
Støtter Everest i at det fungerer fint uten bilder. Helheten i turen kommer lettere fram sånn, selv om man alltids er nysgjerrig på hvordan det så ut for deg.
Tusen takk for at du deler
Old 11-01-2013, 08:23   #9
apeks
ScanFlyer Silver

Veldig fin rapport. Synes også den funket helt fint uten bilder :-)
Har samme erfaring som deg med selskapet. Og synes Turkish er absolutt i det øvre sjiktet hva gjelder mat og service.

Takk for titten !
apeks is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2013, 09:33   #10
jb1
ScanFlyer Rusty

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Jeg liker aa lese andres rapporter baade med og uten bilder, og vil gjerne bidra litt.
Old 12-01-2013, 05:53   #11
reiseportalen
travelling nerd

Takk for spennende rapport!

.................................................. ......
http://www.reiseportalen.blogspot.no/
reiseportalen is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2013, 10:43   #12
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Spennende og godt fortalt!
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules