Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-01-2013, 10:29   #1
apeks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
Default Routing over Irak

Var i Dubai i julen og på flyet satt jeg og fulgte med på kartet hvor vi var.
La merke til at vi begge veier flydde rett over Irak og over Bagdad.

Jeg forbinder Irak med noe man holder seg laaaangt unna og i alle fall ikke flyr et vestlig fly over. Skjønner jo nå at det er fullstendig feil.
Er allikevel overrasket over at Irak tillater overflying av vestlige fly.
Har det alltid vært slik ?

Kan ingentng om våpen eller raketter. Men høyden vår var 40 000 fot så det er kanskje ikke er noen trussel fra bakken i den høyden uansett ?

Men jeg lurer også veldig på hva som hadde skjedd dersom man ville fått et alvorlig mekanisk kritisk problem eller en akutt medical.
Hadde man da landet i Irak ? grøss.

Jeg godsnakket med alle de 4 motorene hele veien over Irak og fortalte dem at de måtte oppføre seg og for all del ikke stoppe !
Det gikk fint som dere skjønner, men jeg likte definitivt ikke routingen
apeks is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2013, 12:13   #2
ClassOne
Handelsreisende
 
ClassOne's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Haugesund
Posts: 498
Default Re: Routing over Irak

Hei.

Flyr stort sett alltid over Irak når jeg skal til DXB, så det regnes nok som trygt. Er kun ved et tilfelle i 2006 vi dro over Iran, dette ble opplyst at var pga situasjonen i Irak. Tipper at det var høy militær aktivitet i luftrommet som var årsaken.

En annen ting jeg la merke til sist tur, nå i Desember, er at man fra luften kan se noen kraftige røde lys på bakken, de så ut som om de stod på grensen til Iran. Noen som vet noe om dette?
__________________
" At 270 km/h , what you see in front of you is already history "
ClassOne is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2013, 12:29   #3
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,197
Default Re: Routing over Irak

Quote:
Originally Posted by apeks View Post
Var i Dubai i julen og på flyet satt jeg og fulgte med på kartet hvor vi var.
La merke til at vi begge veier flydde rett over Irak og over Bagdad.

Men jeg lurer også veldig på hva som hadde skjedd dersom man ville fått et alvorlig mekanisk kritisk problem eller en akutt medical.
Hadde man da landet i Irak ? grøss.
Ja om nødvendig hadde man landet i Baghdad eller Erbil. Dette er nok relativt trygt, som vanlig pax deboarder man jo ikke og de to flyplassene er nok veldig godt bevoktet fra Irakisk side. Dessuten flyr relativt seriøse flyselskaper til BGW feks Qatar, Turkish og Royal Jordanian. Til Erbil har man også vestlige flyselskap som Austrian og Air Berlin. Hvis ikke har man jo alternative flyplasser som Kuwait osv.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2013, 13:06   #4
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Routing over Irak

Irak har ikke vært så uvanlig de siste årene, Iran har jeg vært over rett som det er de 10 siste årene. De største avvikene jeg husker er når det stormet som best i Afghanistan og Irak, da har det blitt noen seriøse omveier. Syria mener jeg visselig også jeg har vært over en del ganger.

En gang ble det SIN-LHR som gikk over sørlige India, videre over Sanaa og så opp via Cairo og så til LHR i noe lunde bein linje, da var det både Irak og Afghanistan som var tingen. En annen gang har det vært på tvers av midten av India, så ved Muscat nesten rett nord igjennom Iran og så "normal" løype via øst-Europa til LHR.

De snodigste rutene nå om dagen er fra DOH til øst-Afika, da er det ofte man tar av mot nord, så flyr en god stund nordvest før man tar en stor bue før man endelig fly mot syd. Det er tydelig noe rett vest for DOH som man i ny og ne må unngå.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2013, 13:06   #5
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Routing over Irak

Quote:
Originally Posted by apeks View Post
Kan ingentng om våpen eller raketter. Men høyden vår var 40 000 fot så det er kanskje ikke er noen trussel fra bakken i den høyden uansett ?
Men jeg lurer også veldig på hva som hadde skjedd dersom man ville fått et alvorlig mekanisk kritisk problem eller en akutt medical.
Hadde man da landet i Irak ? grøss.
Det blir vel litt det samme som SAS flyginger over Afghanistan. Taliban antas å ha Stinger bakke til luft raketter, som når opp til max ca 15.000 ft, så selv med høye fjell anses det for å være trygt over 30.000 ft.

Ang nødlanding i Kabul - eller Bagdad - så er det vel noe en vil unngå hvis en ikke absolutt MÅ lande der. 20-30 min ekstra flyging med en alvorlig syk pax kan eks være å foretrekke fremfor å lande i Kabul - både for den sykes- og de øvrige passasjerenes skyld...
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2013, 14:09   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
Default Re: Routing over Irak

Man overfløy Irak fra ganske tidlig i konflikten. En flight engineer i ATA fortalte meg at han opplevde en gang i sin lange karriere at han fikk en engine failure - og det var rett over Baghdad i 2003.... De fortsatte til Budapest.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2013, 17:13   #7
K3nn7
ScanFlyer Blue
 
K3nn7's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Rødtvet i Oslo + Filtvet i Hurum
Posts: 355
Default Re: Routing over Irak

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Man overfløy Irak fra ganske tidlig i konflikten. En flight engineer i ATA fortalte meg at han opplevde en gang i sin lange karriere at han fikk en engine failure - og det var rett over Baghdad i 2003.... De fortsatte til Budapest.
Var dette med Tristar eller 757?
__________________
Siden mai 2004:

Upcoming: 17.01.2019 BA767 OSL-LHR | 17.01.2019 BA105 (Opb. KF) LHR-DXB | 21.01.2019 BA106 DXB-LHR | 21.01.2019 BA762 LHR-OSL
K3nn7 is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2013, 17:18   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
Default Re: Routing over Irak

Det var en Tristar .. 757'en har ikke F/E ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2013, 17:23   #9
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,197
Default Re: Routing over Irak

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Irak har ikke vært så uvanlig de siste årene, Iran har jeg vært over rett som det er de 10 siste årene. De største avvikene jeg husker er når det stormet som best i Afghanistan og Irak, da har det blitt noen seriøse omveier. Syria mener jeg visselig også jeg har vært over en del ganger.

En gang ble det SIN-LHR som gikk over sørlige India, videre over Sanaa og så opp via Cairo og så til LHR i noe lunde bein linje, da var det både Irak og Afghanistan som var tingen. En annen gang har det vært på tvers av midten av India, så ved Muscat nesten rett nord igjennom Iran og så "normal" løype via øst-Europa til LHR.

De snodigste rutene nå om dagen er fra DOH til øst-Afika, da er det ofte man tar av mot nord, så flyr en god stund nordvest før man tar en stor bue før man endelig fly mot syd. Det er tydelig noe rett vest for DOH som man i ny og ne må unngå.

-A
Hva DOH gjelder tror jeg det var noe issue med saudiarabisk luftrom man måtte unngå. Så kanskje derfor de fløy rett mot Iran også sørover.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2013, 18:05   #10
K3nn7
ScanFlyer Blue
 
K3nn7's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Rødtvet i Oslo + Filtvet i Hurum
Posts: 355
Default Re: Routing over Irak

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det var en Tristar .. 757'en har ikke F/E ..
Den biten av teksten din "glemte" jeg å lese
__________________
Siden mai 2004:

Upcoming: 17.01.2019 BA767 OSL-LHR | 17.01.2019 BA105 (Opb. KF) LHR-DXB | 21.01.2019 BA106 DXB-LHR | 21.01.2019 BA762 LHR-OSL
K3nn7 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Irak-tråden Discus Reiseforum 1 05-08-2019 13:46
Underveisavgifter og routing? 1944vintage Småprat 6 29-09-2014 19:27
Longhaul routing !? Cessna182 Flyforum 5 13-05-2011 00:18
Routing SK1330 pilot94 Register- og ATC-Forum 2 25-02-2010 18:24
Routing PEK-CPH MD11 Flyforum 8 04-07-2008 10:15


All times are GMT +2. The time now is 08:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.