![]() |
|
![]() |
#1 |
*A-flyer
|
![]()
Det er ikke så ofte jeg benytter meg av SAS Flybussen frem og tilbake fra jobb,
men i kveld passet det seg best slik. Da vi var kommet ut på E6, på vei mot Oslo, opplyste sjåføren over PA-anlegget at de fra 1. januar 2013 ikke lenger lenger har billettsamarbeid med Ruter. I følge sjåføren hadde dette "kommet brått på", så de hadde foreløpig ingen alternativer for de som til nå har benyttet seg av Ruters periodebilletter. (Jeg går utifra at deres eget klippekort for de som jobber på OSL fortsatt vil eksistere). Personlig synes jeg dette er trist. Til nå har det vært slik at Ruters månedskort for Oslo og Akershus (3 soner eller mer) har gitt "fri reise", også på SAS Flybussen mellom Oslo-Gardermoen-Oslo. - Flybussens enkeltbilletter har gitt fri overgang til alle Ruters linjer i Oslo i 1 time, og Ruters enkeltbilletter har gitt kr. 60,- i avslag mellom Oslo og Gardermoen. Jeg har prøvd å finne ut mer om hvorfor de nå kutter ut dette samarbeidet på nettet, men foreløpig ikke funnet noe informasjon. PS.. Jeg vet at SAS Flybussen nå er operert av Norgesbuss Ekspress, men busstilbudet blir fortsatt markedsført som "SAS Flybussen" og bussene er de samme som før. ;-)
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Får vel anta det er økonomiske grunner, og de fant ut denne rabatten ikke ga flere kunder? Norgesbuss kjører jo flere busslinjer for Ruter, så er neppe noen konflikt mellom selskapene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fra Ruters Facebook-side er mitt inntrykk at det er Ruter som ikke har ønsket å videreføre dette billettsamarbeidet da de ikke anser flyplasstransport innenfor ders kjerneområder. Jeg leste vel også mellom linjene at det var litt feil å "sponse" én busslinje til Gardermpen og ikke alle. Litt for mange dager og innlegg siden dette dukket opp, så jeg klarer ikke helt å finne igjen de eksakte formuleringene fra Ruters side.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg tror du har helt rett i at det er #Ruter som ikke ønsker å videreføre dette billettsamarbeidet. Har neppe noe med selve eierskiftet til SAS Flybussen å gjøre.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Tja men er ikke Gardermoen strengt tatt en del av Akershus og dermed hører innunder Ruters takstregulativ? NSB sine billetter kjører vel på Rutertakst og der er vel NSB faktisk meget konkurransedyktige etter at lokaltoget til Eidsvoll har kuttet ut all stopping mellom Lillestrøm og Gardermoen. I tillegg så har man regiontoget hvor også de samme billettene gjelder. Men men flyplasstransport er vel alltid noe for seg selv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg vet ikke, men det kan vel også ha noe med at flybussen kun tar med passasjerer som kun skal til eller fra flyplassen.
Men det gjør helt klart NSB togene mer attraktive, og hadde de bare klart å få til en tidlig avgang så hadde vel de som bor i Oslo og jobber på OSL benyttet de i stedet.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Oslo-Gardermoen er strengt tatt fylkeskryssende trafikk, og da er det mye som skal til for at det offentlige kan sette foten ned.
Forøvrig så er jo dette noe som kan gå to veier, og det kan jo også være at det er prisen Ruter må betale som blir for høy. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det var mer en sidekommentar til at man er "underlagt" Ruters regler.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Ruter er takstmyndighet for Oslo og Akershus.
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Takst ja, men ikke løyve.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Nå har ikke løyve noe med saken her - , siden spørsmålet var om takstregulativet til Ruter og hvor vidt de må/burde følge dette. For øvrig så har så langt jeg vet både SAS Flybussen (SGS gamle løyve) og Norgesbuss sitt "operative" løyve fra Akershus Fylke og alle bussene har "02" nummer.
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Løyve har veldig mye med saken å gjøre - er det ingenting i løyven om at Ruters takster skal følges, så trenger man ikke følge de.
Det skal også være tungtveiende årsaker til at den som tildeler løyve (her AFK) setter slike krav for kommersiell trafikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Flybussen har da heller aldri fulgt Ruter sine takster, annet enn at de godtar periodekortene. Betingelsen er slik jeg ser det at de ikke tar opp passasjerer som ikke skal til/fra flyplassen. Hadde de tatt lokale passasjerer innen Akershus vil jeg anta at Akershus hadde krevd at de fulgte Ruter sine takster. Ruter er forøvrig Oslo Kommune og Akershus Fylke, og også de samme som utsteder løyve. Skillet er i praksis kun politisk.
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Quote:
![]() Men er det virkelig Ruter som deler ut løyver? Hva jeg kan se så er det Bymiljøetaten i Oslo og Avdeling for samferdsel og transport i Akershus. (Men nå sporer vi av fullstendig...) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det eneste jeg vet er at #Ruter er en gjeng med )#¤//#()%)# som ikke vil forbrukeren det beste
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Der mener jeg du tar fulstendig feil... Bor litt utenfor byen og jobber litt nord i Oslo sentrum. Jeg har aldri hatt et bedre kollektivtilbud enn idag.
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
På www.flybussen.no så står denne beskjeden nå:
"SAS Flybussen og Ruter vil fortsette sitt billettsamarbeid som før også etter 01.01.2013!" http://www.flybussen.no/Oslo/dokument/3444
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Er også opplyst internt i SAS at samarbeidet fortsetter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Finnair kutter 4 ruter | Someone | Flyforum | 0 | 26-07-2019 09:27 |
Hva har SAS med Flybussen å gjøre? | Star Flyer | Småprat | 23 | 05-09-2017 16:13 |
Ny tidlig avgang med SAS Flybussen til Oslo Lufthavn | Superhai | Reiseforum | 1 | 11-11-2013 08:37 |
SAS-Flybussen i Oslo med gratis internett. | ENGM 911 | Småprat | 19 | 29-09-2011 17:31 |
Varig kutter ruter.... | vadheim | Flyforum | 5 | 11-05-2006 11:23 |