![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Sitter og diskutere med en kollega om is/rim og sne på flyet!
Har vært en del diskusjon og oppslag i media om fly som enten tar av med sne på vingene eller crew som bruker whisky til å fjerne is fra vingene på grunn av mye fuel på vingetankene! Jeg jobber i Riga i luftfarten, men er fra Norge! På mine reiser til og fra Riga reiser jeg med SAS innenriks. Der blir flyet de icet om det har litt lett sne på vingene eller rim på vingene. Noen ganger blåser det bort før flyet kommer seg til de ice, men flyet blir de icet før avgang. Dette gjelder nok NAS også! Men jeg ser daglig fly med rim, sne på vingene som tar av uten og de ice flyet! Er selvfølgelig flere grunner det dette, økonomi og tid! Noen de icer flyet for det minste ting, mens andre tar av med sne på vingene. Dette kan være fly fra samme selskap! Et godt airmanship er og de ice flyet for å berolige pax ombord, uten at man selv syns det er helt nødvendig! Hva mener dere om dette? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ikke så mye å mene om egentlig, clean wing eller ingen avgang. Enkelt og greit!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Er dessverre veldig varierende, man kan ikke huske nylige ulykker som hadde en direkte forbindlese med de-icing.
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Som oftest går det bra, men er veldig varierende ja!
Men uansett om hvor mye sne det er på flyet så sier folk ingenting til crewet ser det ut som! Husker Nordavia maskinen som hadde stått over natten i MMK tok av med ca 2- 3 cm sne over hele maskinen, eneste plassen bakke mannskapet fjernet sne var fra cockpit vinduene:-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Flysitter
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jameson82:
Ja det er helt unødvendig at slike ting skal skje, men det skjer som vi ser! Kona min jobber i Aeroflot og ho flyr av og til til Oslo! Der tar f.eks Aeroflot av nesten daglig med rim på vingene pga fuel |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Passasjergrunnlag og slikt | Mjolnir | Småprat | 9 | 10-07-2011 22:40 |
Første sne ?? | sk931 | Flyforum | 1 | 12-10-2009 09:54 |
Sne i vest ..... | LN-MOW | Flyforum | 4 | 22-12-2008 09:52 |
Slikt happens... | KennethGS | Flyforum | 6 | 07-07-2007 23:57 |