![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,051
|
![]()
Icelandair har inngått en avtale med planer om å kjøpe 12 737-MAX, en kombinasjon av -8 og -9 modellen. Ordren er forløpig ikke firm
Basert på pressemeldingen til Boeing skal flyene i stor grad brukes til vekst, og til å komplimentere dagens 757 flåte. Så det ser ut som flyene skal til FI og ikke bare er en finansiell investering http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=2517 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2009
Location: LHR
Posts: 897
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,554
|
![]()
Meget fin video da!
http://www.youtube.com/watch?v=LMIdZ...layer_embedded
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2012
Location: Oslo
Posts: 112
|
![]()
Begge modellene er vel akkurat i grenseland for å kunne klare både DEN og SEA med full load, sannsynlig med begrensinger vestover. Men antar de beholder 757'ene noen år til.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,051
|
![]() Quote:
Og hvem vet hva som trengs og hva som tilbys når vi kommer lang ut på 2020-tallet |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Den eldste av 752ene som benyttes i persontrafikk (L/N 281 TF-FII) har passert 22,5 år og med seks år til første leveranse vil "Eyjafjallajökull" sterkt nærme seg 30 år før avløsning.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]()
Bare jeg som syns B737 i FI farger minner ekstremt om FR?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2012
Location: Oslo
Posts: 112
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,051
|
![]() Quote:
Ulempen her er etterhvert en kraftig økning i vedlikeholdskostnader |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
TF-ISL - l/n 423 "Öræfajökull" er også over 20 år TF-FIR - l/n 593 "Askja" begynner å trekke på årene også med sine 18,9 år TF-FIU - l/n 603 "Hekla" er heller ikke noen ungfole lenger med 18,7 år Det blir mye vedlikehold her, og de to siste som kom fra IBERIA etter 10 år der er ikke de skjønneste i flåten.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 397
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,051
|
![]()
Da er ordren bekreftet hos Boeing, og ser ut være øket til 16 fly
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,452
|
![]()
Stemmer det ...
http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=2591 Quote:
Quote:
![]() Last edited by LN-MOW; 17-02-2013 at 19:25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,051
|
![]()
Ja, ser nå Flightglobal de har benyttet seg av fire av tolv kjøpsrettigheten, og at ordren består av ni -8MAX og sju -9MAX
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2010
Location: Frogner i Akershus
Posts: 149
|
![]()
Rekker de ned til SFB med disse?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,452
|
![]()
Teoretisk er de i grenseland. 800MAX skal ha 3620nm som max range, 900 litt under dette. KEF-SFB er 3050. Så med litt ugunstige værforhold får de trøbbel. Husk også at Iceair ofte har langt til nærmeste brukbare alternate på hjemtur.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
Men på tur hjem fra statene pleier de i det minste å ha vinden i ryggen...
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,051
|
![]()
Ser forresten av FI har har hantet inn flere 757 til flåten i det siste, for å ta unna alle de nye rutene de har annonsert i det siste. Så det bør på sikt bety at de trenger flere fly enn disse 16, men da også noen med lengre rekkevidde
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,051
|
![]()
Dette skal visstnok være kroppen til første -8MAX til Icelandair som nettopp har ankommet Seattle for montering
https://pbs.twimg.com/media/DRczgLFUQAAQibL.jpg |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2013
Location: OSL
Posts: 119
|
![]()
Har 737 MAX ETOPS Sertifisering? Div Motorproblemer fører vel til at ETOPS er langt unna og ekstra fuel tanker må installeres. Spennende satsing med 737 Max fra Island.. Direkte ruter korteste vei krever for 180 min ETOPS i Icelandair.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Allegiant bestiller 737 MAX | LN-MOW | Flyforum | 21 | 05-11-2024 23:50 |
The 737 MAX descends much slower than the 737 ? NG | ENZV | Flyteknisk forum | 3 | 15-09-2021 11:50 |
Ryanair bestiller 75 737-MAX 200 | Someone | Flyforum | 4 | 04-12-2020 09:31 |
Icelandair B737-800 MAX Modell | Tarzan | Samlerhjørnet | 0 | 18-11-2018 00:48 |