Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-03-2006, 11:19   #1
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,255
Default F18-bilde

Er "kondensen" eller sjokkbølgen, eller hva det nå er, bak flyet et tegn på at farten nærmer seg lydmuren?


http://www.airliners.net/open.file/1014787/L/
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2006, 11:27   #2
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Replying to Topic 'F18-bilde'

Jepp. Med god fare for å drite meg ut så er det vel så at hastigheten på luftstørmmen over enkelte deler av skroget allerede er over Mach 1 allerede der, og det er de partiene hvor du ser kondens har formet seg langs skroget (over canopy, og bak langs deler av skroget rundt motoren).

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2006, 17:27   #3
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Replying to Topic 'F18-bilde'

Hva er lydhastigheten i denne hoyden?
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2006, 17:37   #4
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Replying to Topic 'F18-bilde'

Quote:
Originally posted by Concorde


Hva er lydhastigheten i denne hoyden?
Ca 340,29 m/sek
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2006, 17:48   #5
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Replying to Topic 'F18-bilde'

Quote:
Originally posted by Concorde

Hva er lydhastigheten i denne hoyden?
Burde ikke du, gitt ditt navn, vite alt om det?
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2006, 18:04   #6
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Replying to Topic 'F18-bilde'

Sånn for å briefe, dette sto jeg og så på omtrent ved siden av denne fotografen ser det ut til, og det var helt RÅTT!

Se hvordan bølgen påvirker vannet også, det så virkelig ut som han pistret opp sjøen. :smokin

7-8 oktober er de tilbake nedi vannkanten igjen her. Anbefales på det varmeste..
OMW is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2006, 19:23   #7
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Replying to Topic 'F18-bilde'

Quote:
Originally posted by ph-ndr


Quote:
Originally posted by Concorde

Hva er lydhastigheten i denne hoyden?
Burde ikke du, gitt ditt navn, vite alt om det?
Jeg er kun passasjer, ikke pilot...
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2006, 22:12   #8
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,634
Default Replying to Topic 'F18-bilde'

Får vel spørre OMW hva temperaturen var. Ser ut til at KOGs hastighet er basert på ISA. Veldig mye vil det neppe utgjøre. Er vel ca 9 m/s om temperaturen var 30 plussgrader.
CFM is online now   Reply With Quote
Old 11-03-2006, 22:42   #9
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Replying to Topic 'F18-bilde'

Quote:
Originally posted by tripple-seven


Klarer ikke å la være, men må pirke litt: Mach-nummer har faktisk ingenting med høyden å gjøre!! Det er temperaturen som bestemmer lydens hastighet! Og derfor kan man ikke si at mach har en bestemt hastighet ved en bestemt høyde, dvs under tropopausen der temperaturen stabiliserer seg.

Grunnen til at vi sier/tror det er høyden som avgjør dette er pga at trykk og temperatur faller nogenlunde i lik rate når man beveger seg vertikalt i atmosfæren (inntil tropopausen i underkant av 40000fot) og at man derfor bruker høyden til å korrigere mach-nummer istedet for temperatur da dette er enklere pga at man har utstyr i flyene til dette fra før. Og det finnes sikkert fly som bruker temperaturen til korrigering også for alt jeg vet..

Sånn, det var dagens refresh av aerodynamikk.
Rolig nå, som alle gode flyfolk så er en hver diskusjon, med mindre annet gitt, alltid under ISA forhold.
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2006, 01:29   #10
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Replying to Topic 'F18-bilde'

Temperatur var ISA+10, med temmelig god luftfuktighet, særlig 4 meter over bukta

I følge Blue Angels sitt program så flys det rett under Mach 1 (transsonic) i denne "sneak passen", men som dere sier, deler av luftstrømmen kan allerede være akselert til over det. (supersonic)

Når det er sagt, luften trenger vel ikke akselereres til over lydens hastighet for å miste trykk nok (og derfor temperatur ved adiabatisk kjøling) til å kondensere ved høy luftfuktighet?
OMW is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2006, 01:45   #11
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Replying to Topic 'F18-bilde'

Quote:
Originally posted by OMW

Når det er sagt, luften trenger vel ikke akselereres til over lydens hastighet for å miste trykk nok (og derfor temperatur ved adiabatisk kjøling) til å kondensere ved høy luftfuktighet?
Absolutt ikke, det holder med lav temp/dewpoint-spread.

Har sett det mange ganger , spes ved høy AoA.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2006, 01:57   #12
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Replying to Topic 'F18-bilde'

Og da var vi langt inn i en Grignard-reaksjon for meg
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2006, 02:14   #13
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Replying to Topic 'F18-bilde'

Quote:
Originally posted by OMW


Temperatur var ISA+10, med temmelig god luftfuktighet, særlig 4 meter over bukta

I følge Blue Angels sitt program så flys det rett under Mach 1 (transsonic) i denne "sneak passen", men som dere sier, deler av luftstrømmen kan allerede være akselert til over det. (supersonic)

Når det er sagt, luften trenger vel ikke akselereres til over lydens hastighet for å miste trykk nok (og derfor temperatur ved adiabatisk kjøling) til å kondensere ved høy luftfuktighet?
På ingen vis, se her:

http://www.airliners.net/open.file/0979746/M/
http://www.airliners.net/open.file/0974876/M/

og ellers gud vet hvor mange biler fra ZRH (ikke ZUR )

Siden luften over vingen er aksellerert så har den jo undertrykk og det er samme prinsippet som det du ser enkelte steder på skroget når man er på vei igjennom muren, eller når man tar en sving med en og annen G, da det bare forsterker undertrykket over løftflatene.
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2006, 02:16   #14
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Replying to Topic 'F18-bilde'

Ja fullt klar over dette, så hvorfor alt prat om lydmur hver gang noen ser litt kondens ved en jager
OMW is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2006, 02:36   #15
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Replying to Topic 'F18-bilde'

Om du titter nok en gang på bildet så ser du en rimelig vertikal ring av kondens ut fra flykroppen. Denne er ikke direkte relatert til AoA, G-krefter eller slikt, den er relatert til mach-nummeret, og tilsier at dette er rimelig rett under mach 1.
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2006, 02:43   #16
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Replying to Topic 'F18-bilde'

Det er vel egentlig sjokkbølgen man ser, pga at noe luft kondenserer. Selv om flyet holder under mach 1, så vil det alltid være lokal supersonic flow på flyet, og da oppstår dette fenomenet
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2006, 02:51   #17
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Replying to Topic 'F18-bilde'

Japp, såkalt Prandtl-Glauert kondensasjon. Luften over og under vingen der er supersonisk. Men flyet bryter altså ikke gjennom en "synlig" lydmur. :
OMW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Finsk F18 brøt lydmuren over Bodø meliiis Flyforum 1 26-05-2016 19:31
Et bilde LCH78 Flyforum 12 04-11-2006 10:07
F18 Hornet ENTO Flyforum 0 28-07-2006 13:05
FOR ET BILDE !! ENGM RAMP Flyforum 2 27-11-2005 00:37
Bilde MD11 Flyforum 8 08-08-2005 12:34


All times are GMT +2. The time now is 15:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.