![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,255
|
![]()
Er "kondensen" eller sjokkbølgen, eller hva det nå er, bak flyet et tegn på at farten nærmer seg lydmuren?
http://www.airliners.net/open.file/1014787/L/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Jepp. Med god fare for å drite meg ut så er det vel så at hastigheten på luftstørmmen over enkelte deler av skroget allerede er over Mach 1 allerede der, og det er de partiene hvor du ser kondens har formet seg langs skroget (over canopy, og bak langs deler av skroget rundt motoren).
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]()
Hva er lydhastigheten i denne hoyden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Deleted user
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
|
![]()
Sånn for å briefe, dette sto jeg og så på omtrent ved siden av denne fotografen ser det ut til, og det var helt RÅTT!
![]() Se hvordan bølgen påvirker vannet også, det så virkelig ut som han pistret opp sjøen. :smokin 7-8 oktober er de tilbake nedi vannkanten igjen her. Anbefales på det varmeste.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,634
|
![]()
Får vel spørre OMW hva temperaturen var. Ser ut til at KOGs hastighet er basert på ISA. Veldig mye vil det neppe utgjøre. Er vel ca 9 m/s om temperaturen var 30 plussgrader.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Deleted user
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
|
![]()
Temperatur var ISA+10, med temmelig god luftfuktighet, særlig 4 meter over bukta
![]() I følge Blue Angels sitt program så flys det rett under Mach 1 (transsonic) i denne "sneak passen", men som dere sier, deler av luftstrømmen kan allerede være akselert til over det. (supersonic) Når det er sagt, luften trenger vel ikke akselereres til over lydens hastighet for å miste trykk nok (og derfor temperatur ved adiabatisk kjøling) til å kondensere ved høy luftfuktighet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Har sett det mange ganger , spes ved høy AoA. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Og da var vi langt inn i en Grignard-reaksjon for meg
![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
http://www.airliners.net/open.file/0979746/M/ http://www.airliners.net/open.file/0974876/M/ og ellers gud vet hvor mange biler fra ZRH (ikke ZUR ![]() Siden luften over vingen er aksellerert så har den jo undertrykk og det er samme prinsippet som det du ser enkelte steder på skroget når man er på vei igjennom muren, eller når man tar en sving med en og annen G, da det bare forsterker undertrykket over løftflatene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Deleted user
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
|
![]()
Ja fullt klar over dette, så hvorfor alt prat om lydmur hver gang noen ser litt kondens ved en jager
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Om du titter nok en gang på bildet så ser du en rimelig vertikal ring av kondens ut fra flykroppen. Denne er ikke direkte relatert til AoA, G-krefter eller slikt, den er relatert til mach-nummeret, og tilsier at dette er rimelig rett under mach 1.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Det er vel egentlig sjokkbølgen man ser, pga at noe luft kondenserer. Selv om flyet holder under mach 1, så vil det alltid være lokal supersonic flow på flyet, og da oppstår dette fenomenet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Deleted user
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
|
![]()
Japp, såkalt Prandtl-Glauert kondensasjon. Luften over og under vingen der er supersonisk. Men flyet bryter altså ikke gjennom en "synlig" lydmur.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Finsk F18 brøt lydmuren over Bodø | meliiis | Flyforum | 1 | 26-05-2016 19:31 |
Et bilde | LCH78 | Flyforum | 12 | 04-11-2006 10:07 |
F18 Hornet | ENTO | Flyforum | 0 | 28-07-2006 13:05 |
FOR ET BILDE !! | ENGM RAMP | Flyforum | 2 | 27-11-2005 00:37 |
Bilde | MD11 | Flyforum | 8 | 08-08-2005 12:34 |