Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-03-2006, 16:43   #1
Hurum
ScanFlyer Molded

Default Flytrøbbel i nord

Flytrøbbel i nord
Widerøe innstiller mange avganger i Nord-Norge i ettermiddag.

Widerøe innstiller en rekke avganger i Lofoten og på Helglandskysten i ettermiddag.
- Årsaken til den svært uheldige situasjonen vi har havnet i er en kombinasjon av flere faktorer. I dag har vi fått veldig mange på avspasering samtidig som veldig mange har tatt ut ferie. I tillegg er det veldig mange som er på kurs og simulatortrening i dag, sier informasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe til NRK.

Merkelig at Wideroe tillater at ansatte tar ut ferie og avspasering slik at flyene ikke kan betjenes.

Hurum is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2006, 16:52   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Replying to Topic 'Flytrøbbel i nord'

Kanskje de har plukket opp noen tips fra SAS naar det gjelder organisering av ferieavikling og simulator trening?
Old 10-03-2006, 16:55   #3
LN-ATC
ScanFlyer Silver

LN-ATC's Avatar

Quote:
Originally posted by Hurum
Merkelig at Wideroe tillater at ansatte tar ut ferie og avspasering slik at flyene ikke kan betjenes.
Så ferie er bare noe ansatte skal få dersom et firma ser det som hensiktsmessig? Jeg tror nok ansatte har krav på å ta ut x antall ferieuker pr år gitt, og dette er nok WF klar over.
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2006, 17:01   #4
imm
ScanFlyer Crusty

De har nok rett til å ta ut de feriedagene de har krav på. Men ikke å ta de ut når som helst.

IMM
Old 10-03-2006, 17:41   #5
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by LN-ATC

Quote:
Originally posted by Hurum
Så ferie er bare noe ansatte skal få dersom et firma ser det som hensiktsmessig? Jeg tror nok ansatte har krav på å ta ut x antall ferieuker pr år gitt, og dette er nok WF klar over.
Dette skjønner ALLE at en har krav på. En trenger vel neppe hatt ansvaret for å sette opp mer enn et par vaktlister på Mac Donalds for å forstå at en ikke gir ansatte anledning til å ta ut avspasering samtidig som mange har ferie.

...jo jeg synes fortsatt det er merkelig at Widerøe tillater at en får lov til å ta avspasering og ferie slik at flyene blir innstilt. Men mulig jeg er kravstor...
Old 10-03-2006, 19:47   #6
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Det er vel mere et spoersmaal om de hvorvidt de ansatte skal lide for daarlig planlegging fra ledelsens side...og WF's operasjon er nok noe mere komplisert enn aa sette opp McDonalds vaktlister.....blant annet kan nok ledelsen paa de lokal McDonalds ogsaa bygge hamburgere og svette pommes frites, og kanskje ogsaa spoerre "DO YOU WANT FRIES WITH THAAAAT????" ....mens det er vel ikke like sikkert at ledelsen i WF kan loepe igang en Dash 8 enten det er 100 eller 300....
Old 10-03-2006, 20:15   #7
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-ATC

Satt på spissen i forhold til ferieloven: Ja, det er arbeidsgiver som bestemmer når du kan ta ut ferie, men arbeidstaker kan kreve at hovedbolken (18 dager) av ferien skal tas ut i sommermånedene, dvs mellom 1. juni og 30. september.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2006, 20:16   #8
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by dc-8-63

Det er vel mere et spoersmaal om de hvorvidt de ansatte skal lide for daarlig planlegging fra ledelsens side...og WF's operasjon er nok noe mere komplisert enn aa sette opp McDonalds vaktlister.....blant annet kan nok ledelsen paa de lokal McDonalds ogsaa bygge hamburgere og svette pommes frites, og kanskje ogsaa spoerre "DO YOU WANT FRIES WITH THAAAAT????" ....mens det er vel ikke like sikkert at ledelsen i WF kan loepe igang en Dash 8 enten det er 100 eller 300....
Helt enig i at dette er dårlig ledelse!! Derfor min litt sarkastiske kommentar ang MacDonalds. Men jeg sammenliknet IKKE ledlesen i MacDonald med ledlesen i Widerøe slik det ser ut som du har oppfattet meg som. Jeg sa at en ikke trenger ha satt opp et par vaktlister på MacDonalds for å skjønne at en ikek kan gi sine ansatte ferie og avspasering samtdig....sjefene på MacDonalds ønsker neppe å flippe burgere.

Jeg velger ikke å se dette utelukkende fra de ansattes synspunkt som må "lide" ved at dem ikke får ferien/avspasering når dem ønsker...men fra kundenes/passasjerenes synspunkt....som nok en gang står på bakken med billetten i hånda. Ikke lenge siden Widerøe hadde store vansker med ruter og crew i Finnmark f.eks

Om Widerøe IKKE klarer å sette opp ferieavvikling...og samtidig legge begrensinger på avspaseringer synes jeg dem gjør en dårlig jobb.
Old 10-03-2006, 23:26   #9
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

I bedrifter som har et noenlunde godt forhold mellom ledelse og ansatte pleier slike problemer å løse seg ved at noen jenker seg, man gir og tar.

Trodde forholdende i Widerøe var såpass greie at dette ikke burde være noe stort problem?
Old 10-03-2006, 23:45   #10
TG
ScanFlyer Blue

Da er det en stooor fordel med å være selvstendig :smokin
TG is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules