![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Nov 2012
Location: En mil nord for RYG
Posts: 4
|
![]()
Jeg er en helt vanlig Ola Nordmann uten noe som helst faglig peiling på fly, kun en fasinasjon for luftfart som gjør meg litt nysgjerrig.
En ting jeg har lurt på i det siste er hvor mye vind skal til før et passasjerfly blir umulig å lande? Har jo vært med på et par minnerike landinger både på til tider vindfulle BGO, "enhjulslanding" på FBU i 1993, og en Tusenfryd-inspirert landing på ALF. Men jeg lurer altså på, ved hvilken vindstyrke går grensa? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]() Quote:
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
|
![]()
Har ingen begrensinger i boka på vind imot, men ja, det kan bli litt "spennende" om man må lande mens man begveger seg bakover i forhold til bakken.
Ellers er det gjerne sidevindbegrensinger som gjelder, 35 knop på eget fly. Restriksjoner på åpning av dører, igjen eget fly 64 knop. Det finnes selvsagt problemer utover den rene vindstyrken, store variasjoner i vind, vindkast og turbulens som gjerne skaper større problemer enn selve vindstyrken. Her ligger gjerne begrensningen i dyktigheten og erfaringen piloten har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: Nov 2012
Location: En mil nord for RYG
Posts: 4
|
![]()
Akkurat, takk for svar. Dette med erfaring har nok mye å si ja. Den mest "spennende" landinga i Bergen var en gang på rundt år 2000 da det blåste ganske sterkt på Flesland. På PA-anlegget kom det dog en trygg og voksen Braathens-kaptein som opplyste om at det ville bli en "bumpy" landing. Og det ble det. Men jeg følte meg likevel trygg fordi kapteinen virka så erfaren bare av å høre på det han sa.
Den landinga i -93 var værre. Nå vet ikke jeg om Fornebu var spesielt plaget av sidevind, men denne Desemberkvelden blåste det ihvertfall skikkelig. SAS-kapteinen var svensk, uten at det behøver å ha noe si med saken. Ihvertfall så vinglet flyet skikkelig til høyre og venstre før vi etterhvert fikk satt det ene hjulet i bakken etterfulgt av det andre. Det var scary gitt, selvom det kanskje er en vanlig måte å takle sånn vind på. Landing i Alta var jeg egentlig forberedt på, for jeg mener å ha lest et sted at fjellene rundt ALF skaper litt festlige vindforhold i blant. Men man må jo flire når voksne damer hyler og skriker... :P |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2012
Location: Oslo
Posts: 90
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Newcomer
Join Date: Nov 2012
Location: En mil nord for RYG
Posts: 4
|
![]()
Jeg må bare få sagt at jeg fram til midten på 90-tallet var vettaskremt for å fly, men da jeg skulle til militæret på Værnes og bodde i Stavanger fant orket jeg ikke tanken på å ta tog over 100 mil. Dermed tok jeg en tur på biblioteket og lånte en bok for å kurere meg. Det hjalp. Det er det ukjente man er redd for, så kunnskap setter en på en måte fri fra denne type angst.
Det har faktisk endt med at jeg nå liker å fly, selvom det vingler og humper litt i blant. Dermed syns jeg det er veldig interessant å få svar fra dere her på forumet som jeg har inntrykk av har god peiling på faget. Tusen takk! ![]()
__________________
Future flights: 25 november RYG - STN (FR1397) 29 november STN - RYG (FR1396) 31 mai JFK - OSL (DY7002) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]()
Selv om det blir litt OT, så kan det nevnes at vi på Sola har at Boeing 737 som har landet på rullebane 29 pga sterk vestavind (type 40-45 KTS), som etterpå har blitt stående på rullebanen fordi de ikke klarer å snu på banen.. den haleflaten er en greit værhane..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Newcomer
Join Date: Nov 2012
Location: En mil nord for RYG
Posts: 4
|
![]()
Amatøren lurer på noe igjen. Jeg ser det er meldt storm på sørlandet i morra. Jeg skal ut å fly fra Rygge til Stansted, og vanligvis så følger den ruta sørlandskysten ned til Kristiansand før den legger kursen mot sørøst-kysten av England. Hvordan vurderer man et slikt værvarsel?
Kan man fly over stormen, eller velger man en annen flightpath? Blir det uansett bumpy eller kan man fly på en måte som er tanken mer skånsom? F.eks. hvis det blåser mye i Oslofjorden, legger Bastøferja opp til en spesiell kurs for at det skal gynge mindre. Kan man overføre dette til luftfart?
__________________
Future flights: 25 november RYG - STN (FR1397) 29 november STN - RYG (FR1396) 31 mai JFK - OSL (DY7002) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann KidOki!
Ser det er ingen som har svart paa spoersmaalet ditt enda. Det er sikkert flere her paa forumet som ofte flyr denne ruten og kan gi deg et bedre svar, men stort sett saa flyr de fleste flyene over slike stormer du beskriver her. Mesteparten av vaeret befinner seg i troposfaeren som rekker opp til ca. 36.000 fot og jetfly har en cruise hoeyde slik at de kan gaa over dette. Naar dette er nenvt saa har du sikkert sett tordenskyer ut av vinduet naar du flyr, kalt taarn Cumulus eller Cumulonimbus skyer, og disse kan rekke langt over en vanlig cruise hoeyde for et fly. Pilotene vil se disse visuelt og paa radar og styre rundt disse. Turbulens man finner i hoeyden er som regel paa grunn av sterke vind lag som passerer over saktere vind lag og i disse mellomsjiktene kan du faa boelger og turbulens. Pilotene vil proeve aa unngaa slike sjikt om mulig, samme som kapteinen paa Bastoeferja vil proeve aa unngaa boelger... ![]() Haaper dette forklarer noe! Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
|
![]()
Som Dag nevner så er det ofte i grenselaget mellom forskjellig vindhastighet det blir turbulens. Inne i den kraftige vinden kan det være veldig rolig, og umerkbart at det blåser (annet enn at bakkefarten er vesentlig lavere/høyere enn vanlig)
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Legger ved ett lite diagram over max demonstrated crosswind for ulike flytyper.
Når det gjelder hvor mye vind ett fly tåler på bakken er det avhengig av vekten, hvordan det er lastet og baneforholdene. En 737 har ca 10% av totalvekten på forhjulene. Er totalvekten f.eks 50 tonn, vil det være ca 5 tonn vekt på forhjulet. Med en friksjonscoefficient på f.eks 0,8 betyr det at det må blåse mer enn 4 tonn kraft på hale-roret for at flyet skal "dreie" opp mot vinden. Det er mye vind... Er det vått eller is, vil dette reduseres kraftig selvsagt. Også hvis flyet er i bevegelse og vingene gir løft. W |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
|
![]()
Tror ikke helt på det diagrammet der, hvor har du hentet det fra?
En king air har iallefall mer enn 25 kts som max xwind, dhc8-300 står med rundt 20 av diagrammet ditt, mener den er oppe på over 30 kts iallefall. De andre typene vet jeg ikke men...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
|
![]()
Disse tallene stemmer iallefall ikke hvis man leser manualen til både Beech og Dehavilland.
Ifølge disse er max godt over 30 knop. Så hvem skal man tro på? Produsenten eller en uavhengig forskningsrapport? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
|
![]()
Tja, hva betyr max.
Om de ikke hadde mere enn 20kts når de sertifiserte 300 Dashen, kan det vel stå max demonstrated 20kts ifm. sertifiseringen. Likevel kan de skrive at man kan lande den i 36kts, som vel var de som stod i vår manual om jeg ikke husker helt feil, om de mener det egentlig er uproblematisk for flyet. Det er ofte endel misforståelser og blant piloter når det gjelder sidevindsbegrensinger. At en PA28 har max demsontrated crosswind på 17knop betyr ikke at det ikke går fint med 20knop helt lovlig ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
Posts: 1,645
|
![]() Quote:
Klarer du mer så er det OK. MEN flyselskapene har vel begrensninger i sine prosedyrer (SOP) ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Max demnstratet er jo nettopp det. Ingen begrensning i det hele tatt. Mener jeg landet en PA-34 på det doble av det som sto i boka en gang, uten at det var så halsbrekkende.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
En annen ikke ubetydlig faktor er temperaturen. Dess lavere temperature, dess høyere vindkraft.
Fra 30C til 0C for samme vindstyrke øker kraften med ca 10%. Så en kald vinterdag i nord bør man kanskje legge inn litt mer marginer enn ellers.. W |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
|
![]()
Vil ikke den økte tettheten i kaldere luft føre til mer effektive ror og?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mye vind på Evenes | lofoten | Småprat | 2 | 24-02-2014 18:10 |
Mye vind i Alta i går | LN-VLE | Småprat | 0 | 14-11-2012 19:26 |
Mye vind + overaskelser på Osl 8.mai | putzmeister | Bilder & foto | 3 | 08-05-2009 22:42 |
Hvor mye skal man tru på denne?? | Nja | Flyforum | 17 | 11-03-2008 20:57 |
Unnskyld, hvor mye skal du ha for den B-52'en? | Superhai | Flyforum | 0 | 24-08-2007 19:24 |