Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-11-2012, 22:04   #1
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
SAS Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Hvilke muligheter har SAS for å få kjøpt nye fly. Dette er vel den neste store hinderet de må få en løsning på for å bli konkuransedyktig ? Fins det noen mulighet for at SAS for eksempel kan få kjøpt nye langdistanse fly i den situasjonen de er i nå ?

Dette er også et spørsmål som media og såkalte eksperter i disse har notert seg kan bli et problem. Derfor spør jeg ekspertene her på forumet :-) Noen forslag ?
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2012, 22:05   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,302
Default Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Leasing er nok i stor grad løsningen, samt finansiering gjennom diverse gunstige finansieringssubsidier både Airbus og Boeing har tilganger til
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2012, 22:15   #3
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,604
Default Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Kan man forvente seg reduseringer i tilbud der B737-4/500 og MD80 flyver i dag, for at de ønsker å lease de ut fortere? Jeg vet at de må vente, men hvis de har greid å kvitte seg med de fortere.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2012, 22:21   #4
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
SAS Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Leasing er nok i stor grad løsningen, samt finansiering gjennom diverse gunstige finansieringssubsidier både Airbus og Boeing har tilganger til
Men er Boeing og Airbus villig til å gi slike subsidier til SAS slik selskapets situasjon er ?
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2012, 22:24   #5
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Quote:
Originally Posted by BraathensSafe1985 View Post
Men er Boeing og Airbus villig til å gi slike subsidier til SAS slik selskapets situasjon er ?
SAS har jo alt 30 a320neo i bestilling. Tipper de har fått en slik finansiering der.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2012, 22:28   #6
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Men C-series er jo kanskje aktuell også. SAS har jo vært god kunde hos Bombardier lenge.....
Dash is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2012, 22:31   #7
EHBK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Location: varierende
Posts: 176
Default Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Det dere tenker på er nok eksportfinansiering, og det er noe som gis av myndighetene (i USA/EU) og ikke av Boeing og Airbus sådan.
EHBK is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2012, 22:34   #8
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
SAS Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Hva med langdistanse fly ?
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2012, 22:37   #9
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,604
Default Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Quote:
Originally Posted by BraathensSafe1985 View Post
Hva med langdistanse fly ?
Ryktene, og det flyet som ligner mest på dagens A33/43 flåte er vel Airbus nye A350,
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2012, 22:41   #10
ole99
:-)
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 102
Default Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Men C-series er jo kanskje aktuell også. SAS har jo vært god kunde hos Bombardier lenge.....
La oss nå ikke håpe at SAS gjør samme smellen ble gjort ved å kjøpe 737-600 om igjen ved å gå til innkjøp av 120-140 seters C-series. SAS trenger flere seter per avgang for å evt. kutte antall avganger eller ha muligheten til å tilby flere bookingklasser / lavere priser samtidig som profitten opprettholdes og konkurrentene pines. Når en først skal gjøre noe (kjøpe fly..) kan en like så godt gjøre det stort (kjøpe stort..). IMHO

Last edited by ole99; 19-11-2012 at 22:45.
ole99 is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2012, 22:47   #11
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Quote:
Originally Posted by ole99 View Post
La oss nå ikke håpe at SAS gjør samme smellen ble gjort ved å kjøpe 737-600 om igjen ved å gå til innkjøp av 120-140 seters C-series. SAS trenger flere seter per avgang for å evt. kutte antall avganger eller ha muligheten til å tilby flere bookingklasser / lavere priser samtidig som profitten opprettholdes og konkurrentene pines. Når en først skal gjøre noe (kjøpe fly..) kan en like så godt gjøre det stort (kjøpe stort..). IMHO
Det var ikke antall seter som var problemet med 736.
SAS er ingen LCC, og bør heller ikke kjøpe fly som en LCC.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2012, 22:54   #12
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Quote:
Originally Posted by ole99 View Post
La oss nå ikke håpe at SAS gjør samme smellen ble gjort ved å kjøpe 737-600 om igjen ved å gå til innkjøp av 120-140 seters C-series. SAS trenger flere seter per avgang for å evt. kutte antall avganger eller ha muligheten til å tilby flere bookingklasser / lavere priser samtidig som profitten opprettholdes og konkurrentene pines. Når en først skal gjøre noe (kjøpe fly..) kan en like så godt gjøre det stort (kjøpe stort..). IMHO
Den største C-series er jo max 145 seter. Tipper at den kommer med 135 seter i SAS config. Det som er dumt med -600 er ikke størrelsen, men at den har nesten like høye driftskostnader som -700.

C-series er jo et fly som vil være mer moderne enn NEO og MAX. CSeries er lagd av komposittmatrialet (samme som a350 og 787). Og dermed veldig lett. Mens NEO og MAX er gamle fly med kun nye motorer. Dessuten så kan CSeries og NEO utfylle hverandre ganske godt, begge to kan f.eks utstyres med samme motor.

Jeg vil også anta at den lille CSeries kan være aktuell som erstatter for CRJ900, da CSeries vil ha vesentlig lavere driftskostnader enn CRJ. Så flåten vil være mye mer enhetlig....
Dash is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2012, 22:59   #13
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
Default Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Det var ikke antall seter som var problemet med 736.
Vad är problemet med 736?
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2012, 23:01   #14
geha
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 242
Default Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Er det ikke mer nærliggende å tro at SAS avvikler hele langrute trafikken sin og i stedet tilbyr sine kunder biletter gjennom Star Alliance, for så å konsentrer seg om Skandinavia og Europa,
geha is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2012, 23:02   #15
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Quote:
Originally Posted by Fredrik74 View Post
Vad är problemet med 736?
736 har 123 seter, mens 737-700 har 141. Likevel koster de nesten det samme å fly. Så en -700 gir deg ca 20 ekstra seter gratis....
Dash is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2012, 23:03   #16
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Quote:
Originally Posted by geha View Post
Er det ikke mer nærliggende å tro at SAS avvikler hele langrute trafikken sin og i stedet tilbyr sine kunder biletter gjennom Star Alliance, for så å konsentrer seg om Skandinavia og Europa,
IC er vel regnet som en lønnsom del i SAS. Avvikler man IC så kan man etter min mening avvikle hele SAS eller omprofilere seg til LCC.....

Last edited by Dash; 19-11-2012 at 23:10.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2012, 23:07   #17
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Quote:
Originally Posted by Fredrik74 View Post
Vad är problemet med 736?
Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
736 har 123 seter, mens 737-700 har 141. Likevel koster de nesten det samme å fly. Så en -700 gir deg ca 20 ekstra seter gratis....
Nettopp. Og det er (nesten) det samme med A318. Etter at Malev gikk konkurs og Austrian kvittet seg med sine B736 i våres, så er SAS nå det eneste av de store europeiske selskap som flyr B736 (?). Og det er en god grunn til det.

Skal man ha et fly tilnærmet den størrelsen er mye mer lønnsomt å velge de noe større flytypene eller eventuelt av de største regional flyene som f.eks E-95.

Last edited by Boeing_fan; 19-11-2012 at 23:11.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2012, 23:19   #18
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
736 har 123 seter, mens 737-700 har 141. Likevel koster de nesten det samme å fly. Så en -700 gir deg ca 20 ekstra seter gratis....
Et annet problem er at 736 skulle erstatte 735, men var vesentlig tyngre. På en kort rute blir forbedring i aerodynamikk og motorer oppveiet av høyere vekt, og man fikk et fly som brukte mer drivstoff.
En CS300 kan erstatte både 735, 736 og 73G på de fleste rutene, med vesentlig lavere kost.
CS100, CS300 og 73H kunne erstattet CRJ-900, MD80, 737CL og 736. Nå har jo SAS rotet det til enda mer, ved å bringe inn A320 i tillegg til alle typene de har fra før.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2012, 23:23   #19
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
Default Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Tack för svar. Det verkar alltså som att 736 är ett dåligt plan som SK borde skifta ut fortast möjligt.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2012, 23:29   #20
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?

Min drømme SAS-flåte ser slik ut:

- 20 A350 eller B787 for IC.
- 130-140 CSeries, mix av CS100 og CS300. Det kan erstatte B717, B736, B737, MD82 og A319. Øker man langlinjene så er grunnlaget for feed større og CRJ900 kan også erstattes med CS100. CSeries er perfekt for SAS med tanke på å opprettholde frekvenser.
-40-50 A321NEO, som erstatter for A321 og B738. Bruks på de tyngre rutene.

Neo og CSeries kan begge få Pratt & Whitney PW1000G motorer, som vil gi fordeler ifb med vedlikehold, kompetanse og delelager....

Last edited by Dash; 20-11-2012 at 08:20.
Dash is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvilke SAS-fly har vakrest interiør? Star Flyer Småprat 28 12-03-2014 18:54
Skal SAS kjøpe 60 nye fly i sommer!? Fazer Småprat 28 09-04-2013 19:38
Hvilke SAS fly har du reist med? 77W Register- og ATC-Forum 42 07-01-2013 07:46
SAS skal kjøpe nye fly CK Flyforum 42 04-11-2007 18:40
Hvilke SAS fly har nå kommet inn under SAS Braathens AOC? LTH Flyforum 8 04-04-2005 13:50


All times are GMT +2. The time now is 18:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.