![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]()
Hvilke muligheter har SAS for å få kjøpt nye fly. Dette er vel den neste store hinderet de må få en løsning på for å bli konkuransedyktig ? Fins det noen mulighet for at SAS for eksempel kan få kjøpt nye langdistanse fly i den situasjonen de er i nå ?
Dette er også et spørsmål som media og såkalte eksperter i disse har notert seg kan bli et problem. Derfor spør jeg ekspertene her på forumet :-) Noen forslag ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,302
|
![]()
Leasing er nok i stor grad løsningen, samt finansiering gjennom diverse gunstige finansieringssubsidier både Airbus og Boeing har tilganger til
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,604
|
![]()
Kan man forvente seg reduseringer i tilbud der B737-4/500 og MD80 flyver i dag, for at de ønsker å lease de ut fortere? Jeg vet at de må vente, men hvis de har greid å kvitte seg med de fortere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Men C-series er jo kanskje aktuell også. SAS har jo vært god kunde hos Bombardier lenge.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2012
Location: varierende
Posts: 176
|
![]()
Det dere tenker på er nok eksportfinansiering, og det er noe som gis av myndighetene (i USA/EU) og ikke av Boeing og Airbus sådan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]()
Hva med langdistanse fly ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,604
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
:-)
Join Date: Aug 2010
Posts: 102
|
![]() Quote:
Last edited by ole99; 19-11-2012 at 22:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
SAS er ingen LCC, og bør heller ikke kjøpe fly som en LCC. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
C-series er jo et fly som vil være mer moderne enn NEO og MAX. CSeries er lagd av komposittmatrialet (samme som a350 og 787). Og dermed veldig lett. Mens NEO og MAX er gamle fly med kun nye motorer. Dessuten så kan CSeries og NEO utfylle hverandre ganske godt, begge to kan f.eks utstyres med samme motor. Jeg vil også anta at den lille CSeries kan være aktuell som erstatter for CRJ900, da CSeries vil ha vesentlig lavere driftskostnader enn CRJ. Så flåten vil være mye mer enhetlig.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2011
Posts: 242
|
![]()
Er det ikke mer nærliggende å tro at SAS avvikler hele langrute trafikken sin og i stedet tilbyr sine kunder biletter gjennom Star Alliance, for så å konsentrer seg om Skandinavia og Europa,
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
Last edited by Dash; 19-11-2012 at 23:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]() Quote:
Skal man ha et fly tilnærmet den størrelsen er mye mer lønnsomt å velge de noe større flytypene eller eventuelt av de største regional flyene som f.eks E-95. Last edited by Boeing_fan; 19-11-2012 at 23:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
En CS300 kan erstatte både 735, 736 og 73G på de fleste rutene, med vesentlig lavere kost. CS100, CS300 og 73H kunne erstattet CRJ-900, MD80, 737CL og 736. Nå har jo SAS rotet det til enda mer, ved å bringe inn A320 i tillegg til alle typene de har fra før. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
|
![]()
Tack för svar. Det verkar alltså som att 736 är ett dåligt plan som SK borde skifta ut fortast möjligt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Min drømme SAS-flåte ser slik ut:
- 20 A350 eller B787 for IC. - 130-140 CSeries, mix av CS100 og CS300. Det kan erstatte B717, B736, B737, MD82 og A319. Øker man langlinjene så er grunnlaget for feed større og CRJ900 kan også erstattes med CS100. CSeries er perfekt for SAS med tanke på å opprettholde frekvenser. -40-50 A321NEO, som erstatter for A321 og B738. Bruks på de tyngre rutene. Neo og CSeries kan begge få Pratt & Whitney PW1000G motorer, som vil gi fordeler ifb med vedlikehold, kompetanse og delelager.... Last edited by Dash; 20-11-2012 at 08:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvilke SAS-fly har vakrest interiør? | Star Flyer | Småprat | 28 | 12-03-2014 18:54 |
Skal SAS kjøpe 60 nye fly i sommer!? | Fazer | Småprat | 28 | 09-04-2013 19:38 |
Hvilke SAS fly har du reist med? | 77W | Register- og ATC-Forum | 42 | 07-01-2013 07:46 |
SAS skal kjøpe nye fly | CK | Flyforum | 42 | 04-11-2007 18:40 |
Hvilke SAS fly har nå kommet inn under SAS Braathens AOC? | LTH | Flyforum | 8 | 04-04-2005 13:50 |