![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Salg av Widerøe, SAS Ground Handling, sentralisering av all administrasjon til Stockholm, nye kollektivavtaler med flygende personell, nye pensjonsvilgår og mer outsourcing av f.eks. IT- og kundesentertjenester er noen av grepene som gjøres i den nye strategien 4XNG som ble presentert i forbindelse med kvartalsresultatet for 3. kvartal. SAS gikk her med et overskudd på 568 mill. svenske kroner, men totalt sett går det mot et underskudd i de tre første kvartalene på 305 mill. svenske kroner.
Hele kvartalsrapporten finnes her: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/0...6D/wkr0006.pdf Quote:
Last edited by FlightDeck; 12-11-2012 at 08:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Her er informasjon om spareplanen:
Quote:
Quote:
Last edited by FlightDeck; 12-11-2012 at 08:11. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Pressemelding fra Nærings- og handelsdepartementet:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Det er svært af forstå alt det er, synes jeg...men jeg har svært ved at acceptere at det er pressen som får besked før de ansatte...
Er det god personale politik ??? Det synes jeg ikke Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Det kom email om dette på jobbmailen litt over 8, regner med at det ikke kan gjøres så mye raskere. Problemet er børsreglene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Inside information är väl förbjuden?
Dessutom hörde jag att anställda hade möjlighet till information igår kl 21.30... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,508
|
![]()
Det som ikke kommer helt frem og blir spennende å se er hva det konkret vil si for den operasjonelle driften, og organiseringen. SAS sitt problem er vel ikke nødvendigvis lønningene i seg selv, men produktiviteten og hvordan de er organisert
Quote:
Som jo er ettertrykkelig bevist så klarer heller ikke SAS-ansatte (som i de fleste andre selskaper) å holde på hemmeligheter, og da ville det vært et lovbrudd å ikke informere markedet først. Dessuten vil jo kanskje SAS selv stå for informasjonen selv, og ikke la slike som Wikestad og CAU ta strategien gjennom strategiske lekasjer Ellers blir det vel en spennende uke, med harde forhandlinger, diverse utspill og litt skittkasting i media, før man kommer frem til en enighet på overtid på søndag. Om det er nok eller ikke har vel jeg som de fleste andre her inne egentlig ikke peiling på, så man får vente å se Last edited by Someone; 12-11-2012 at 08:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,288
|
![]()
Det er slik i all allmenaksjeselskapet. Først går man public, så informerer man de ansatte. Dette har med at det ikke skal oppstå muligheter for innsidehandel.
Thomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Opplevde en gang ( før mobiltelefon, facebook og twitter) å bli låst inne i kantina i noen timer sammen med endel ansatte da det var fare for lekasje i forbindelse med et oppkjøp fordi en sekretær hadde printet ut sakspapirer på feil printer og "noen" kunne ha sett dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Ett salg av Widerøe til en uavhengig 3de part (non-EB) kan jo gjøre at man åpner for bonus innelands igjen.
W |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Marbella
Posts: 651
|
![]()
Flere som ringer inn til telefonkonferansen nå kl 09?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Widerøe fikk et driftsresultat på 33 mill. svenske kroner i 3. kvartal, ned fra 87 mill. svenske kroner i samme periode i fjor.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Marbella
Posts: 651
|
![]()
Fra telefonkonferansen:
- Kundeservice outsources - Ledelsen går ned 15-17% i lønn - Rickard Gustafson går ned 20% i lønn - SAS skal fremdeles ansette cabin crew i Skandinavia og ikke i utlandet "på kontrakt" - På sikt skal antallet cabin crew ned 12% - Administrasjonen sentraliseres i sin helhet i Stockhlm - Widerøe selges - SGH selges - Ansatte skal ned fra 15.000 til 9.000 - 800 pers mister jobben, resten forsvinner gjennom salg Sjefen sjøl bekrefter at SGH skal selges og at prosessen allerede er i gang. Ville ikke bekrefte om dette var Swissport. "Dette er vår final call". Oppdaterer underveis ![]() Last edited by Robbiedeluxe; 12-11-2012 at 09:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Her går det unna:
Quote:
Definitivt, men de fleste er i selskaper som skal selges. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
|
![]() Quote:
Jeg synes virkelig ledelsen bør ta mye større kutt i egen lønninger og vilkår når man (i praksis) presser igjennom dette nedover i systemet. Se hen til sjefen for JAL som i 2008(?) satte seg selv ned til en lønn tilsvarende mindre enn de som satt på rad 0 i maskinene deres. Elegant, etter min mening. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,028
|
![]() Quote:
Trikset med å "ta de rike og/eller ressursfulle" er helt feil vei å gå.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
En 20% lønnedgang til Rickard G. synes jeg der bør stå respekt omkring. 15-17% for de øvrige ledere passer vel også meget godt med hvad øvrige ansatte skal bidrage med. Det vigtige er at alle bidrager - og det ser heldigvis også ud til at ske. Et selskab som SAS har - specielt nu - brug for en stærk og dygtig leder - og det koster nu engang. I forhold andre topjobs af samme kaliber og med de enorme udfordringer han har, så er hans løn vel ikke få fantastisk høj. Naturligvis er det mange penge, men det koster en god leder på det internationale marked nu engang. Man kan ikke sammenligne med Kjos, som selv har en betydelig aktiepost og startet virksomheden. Han har helt andre incentives. Alternativet var at SAS betalte mindre og fik en chef med langt mindre erfaring og dygtighed - selvom de sparede et par mio. Det havde nok været endnu dyrere for både SAS og de øvrige ansatte. if you pay peanuts - you get monkeys. Desuden er langt de fleste (hvis ikke alle) af de problemer han kæmper med nu skabt af tidligere inkompetente ledere og ikke af ham. Den voldsomme spareplan han har sat i værk p.t. vidner (indtil videre) om at han er den rigtige mand til jobbet - og den første der for alvor har forsøgt at lave en holdbar plan for fremtiden. indtil nu har det mest været lappeløsninger. Men time will tell. Mht. cheflønninger gælder markedsvilkår - akkurat som i andre jobs. Det får de ansatte så også at mærke for alvor nu.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SK-flights fra første kvartal 2012 | CRJ900 | Register- og ATC-Forum | 16 | 26-11-2013 19:23 |
SK-flights fra andre og tredje kvartal 2012 | CRJ900 | Register- og ATC-Forum | 2 | 13-11-2013 12:42 |
Rygge med 0 resultat i 2012 | Geiraage | Flyforum | 5 | 09-01-2013 15:06 |
Resultat for 1. kvartal 2010 | FlightDeck | Flyforum | 4 | 21-04-2010 13:28 |