Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-11-2012, 00:55   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,035
OBB 19 Vraking av fly

Vet ikke om denne har vært oppe før, men synes denne rapporten om et flys verdi som skrap er ganske interessant.

http://users.ox.ac.uk/~pgrant/Airpla...0of%20life.pdf

Og også stadig mer interessant da det i disse dager staig skal mindre til for at et fly vrakes, og alderen minker, da reservedeler tydeligvis holder seg bee i pris enn brukte fly
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2012, 12:31   #2
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,516
Default Re: Vraking av fly

Sikkert en interesant artikkel, men med 22 sider så er det litt mye å lese til at jeg har tid på en lørdag.
Det jeg er spent på er hva de gjør med all kompositten som brukes i 787 og A350 flyene. I tidligere fly har det jo bare vært å støpe om aluminiumen til brusbokser. Plasten i interiøret kan smeltes og brukes på nytt, tekniske komponenter blir overhalt og går inn i byttekomponent system, men hvordan skal de få gjennbrukt kompositten. Kan den males opp og blandes inn i ny kompositt?
Futura is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2012, 14:24   #3
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Vraking av fly

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Sikkert en interesant artikkel, men med 22 sider så er det litt mye å lese til at jeg har tid på en lørdag.
Det jeg er spent på er hva de gjør med all kompositten som brukes i 787 og A350 flyene. I tidligere fly har det jo bare vært å støpe om aluminiumen til brusbokser. Plasten i interiøret kan smeltes og brukes på nytt, tekniske komponenter blir overhalt og går inn i byttekomponent system, men hvordan skal de få gjennbrukt kompositten. Kan den males opp og blandes inn i ny kompositt?
Den kan trolig males opp og brukes i lavere kvalitets produkter.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2012, 22:04   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,035
Default Re: Vraking av fly

BBC har vært på Kemble og laget et reportasje. Tydelig litt penger i skrap også

http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-20316099
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2013, 08:29   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,035
Default Re: Vraking av fly

Aviationweek snakker nå om hvordan en "perfekt storm" driver ned prisene på fly og hvorfor gjennomsnittalderen stadig faller

http://www.aviationweek.com/Article....p44-566502.xml
Quote:
In many ways, the aviation industry's business environment during the past few years has created a perfect storm for early aircraft retirements, reduced valuations and engine part-outs.
Det hevdes også at en 747-400 nå omtrent bare er verdt motorene sine, og det er stort sett høye kostnader ved kjøp av erstattningsmateriell som gjør at ikke flere parkerer de
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2013, 07:19   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Vraking av fly

Interessant artikkel. Stoerste fallet ser man selvsagt paa Airbus 340-300 som har en markedsverdi paa skarve 20-30 millioner dollar og man forventer at verdien paa disse flyene vil falle til rundt 10 millioner dollar naa som LH og LX skal dumpe dem i de kommende aar
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2013, 13:50   #7
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,992
Default Re: Vraking av fly

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Interessant artikkel. Stoerste fallet ser man selvsagt paa Airbus 340-300 som har en markedsverdi paa skarve 20-30 millioner dollar og man forventer at verdien paa disse flyene vil falle til rundt 10 millioner dollar naa som LH og LX skal dumpe dem i de kommende aar
Veldig interessant artikkel, takk for at du delte Someone

Jeg er glad at det kun gjelder A343 og ikke A346, da jeg syns sistnevnte er et utrolig flott fly med fire motorer

Mangler forøvrig kun A345 på min liste av A340-serien, er spent på å se hvordan den er sammenlignet med A346. A342 var nok en feilproduksjon (og grunnen til at de produserte mindre enn 30 slike).
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2013, 14:31   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,035
Default Re: Vraking av fly

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Jeg er glad at det kun gjelder A343 og ikke A346, da jeg syns sistnevnte er et utrolig flott fly med fire motorer
Virgin parkerte eller leverte nylig tilbake noen A346, som står parkert da det viser seg være dårlig med kjøpere. Det hjelper jo heller ikke at dette er pre-HGW modeller
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2013, 22:30   #9
KjetilK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 397
Default Re: Vraking av fly

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Interessant artikkel. Stoerste fallet ser man selvsagt paa Airbus 340-300 som har en markedsverdi paa skarve 20-30 millioner dollar og man forventer at verdien paa disse flyene vil falle til rundt 10 millioner dollar naa som LH og LX skal dumpe dem i de kommende aar
*Graver litt i lommaboka* Nei, fortsatt ikke råd. Hadde vært fint å ha en sånn, da kunne man jo dra omtrent hvor man vil... ;-)
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2013, 13:25   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,035
Default Re: Vraking av fly

Ser ut som de første 737-800 er på vei til huggeren i disse dager. GECAS maskiner som har vært 11 år i India, så kan være en viss sammenheng dog
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2013, 14:52   #11
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,887
Default Re: Vraking av fly

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Virgin parkerte eller leverte nylig tilbake noen A346, som står parkert da det viser seg være dårlig med kjøpere. Det hjelper jo heller ikke at dette er pre-HGW modeller
Ikke bare er de pre-HGW de er også de første A346 som ble levert og de er tunge - veldig tunge! Har lenge vært de 2 svarte fårene i Virgin Flåten.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
trenger hjelp til å få vite hva fly jeg skal fly Peterfsx Register- og ATC-Forum 3 21-11-2014 04:36
SAS-fly fikk ikke lov til å fly inn i Pakistansk luftrom Dash Småprat 8 04-12-2012 11:41
Fly kolliderte med vegskilt som advarer mot fly! Wig-wag Småprat 3 27-08-2012 12:48
Klar for vraking? FlyboyKarsten Småprat 4 08-05-2012 03:40
Stort fly vs lite fly? Noen som har bilder? GFL Bilder & foto 1 12-04-2010 19:48


All times are GMT +2. The time now is 05:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.