![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Noen som har erfaring med å rense kamera for støv ?
Har prøvd å blåse bort inni der, men uten særlig hjelp Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal rense med flytende inni kamera |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg kan ikke hjelpe deg med noe flytende, men jeg hadde et par sånne flekker. Da satte jeg kamera på bulb, trykket av avtrekkeren, og blåste vekk støvkornene som faktisk var fullt synlige på chip'en. Jeg har en kompressor til en sprøytepistol og med bare slangen fikk jeg såpass bra trykk at det gikk så det suste. Kan du se dritten på platen bak speilet?
K |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg ser dritten ja, har blåst og blåst og blåst.
Trenger nok noe flytende trur eg ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
1) Hvis du vil ødelegge kameraet, bruk flytende.
2) Hvis du ikke vil ødelegge kameraet, lever det inn til service. Alle kameraer som er i bruk mye, bør inn til service med jevne mellomrom. Støv på mattskiva er noe skikkelig dritt og digitale kameraer er mer sårbare enn digitale. Derfor lønner det seg å ha to hus og kun skifte objektiv innendørs. Å skifte ute på en flyplass, er å be om støv. I know, I have tried og har nesten ødelagt et kamerahus med trykkluft på flaske.
![]() |
#5 |
www.lch78.net
|
![]()
brukte en qtips, og førte den forsiktig over brikken til støvkornet var løsnet, da jeg hadde støv på min brikke på 300D'n, va det tipset jeg fikk fra fotosjappa her i byen.
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Og det funka 100 % ???? Jeg dytter ikke noe fuktig inni der (kamera) ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
www.lch78.net
|
![]()
Funka i mitt tilfelle ja
![]() ![]()
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Q-tips er brukt, veldig forsiktig. Satser på at støv er borte for en stund.
Jeg skifter alltid linse inni bilen. Men ingen plass er støvfri |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg kjøpte nylig en såkalt ørepumpe til 44,- på apoteket.
Duger som bare det - jeg bruker den jevnlig slik at ikke støvkornene setter seg fast. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Guest
|
![]()
Hei Lennart
er mye enig med LN-KOG at kamera bør inn på service, men for oss som jobber daglig med digitale speilrefleks finnes det foruten service bare en ting som fungerer, du må skaffe deg et proff sett med sensor swab og sensor optic cleaning system. Det koster noen kroner men gjør undere med sensoren og er anbefalt av kam produsentene og skader IKKE sensoren. MEN dette er egentlig ikke for amatører, du MÅ være stø på hånden og ha tålmodighet, men desto større glede etterpå.... sensor swab er som en mini nal, slik du pusser vinduet med, den har et meget fint yttre som fuktes med et spesial rensemiddel som dryppes i to dråper på nalen, så skyver du nalen over sensorbrikken en gang, deretter snur du og tar den tilbake.... Får vekk alt av dritt og støv osv....blir krystall klart nesten 99% av gangene ... Hør med din fotobutikk de kan skaffe deg det, se også Photosol for tips og produkter....er også anbefalt av F.eks Interfoto, Nikon, Canon m.fl.... IKKE bruk Q-tips!!!, ikke bruk papir!!, ikke bruk andre ting det ødelegger bare sensoren. Bruk heller ikke luft på boks!!!! he he mange utropstegn, men dette fungerer for oss og i avishusene rundt omkring.... ta gjerne kontakt om du vil ha mer info.... Hans |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg må jo spørre: Hvorfor kan man ikke bruke luft? Selvfølgelig ikke trykkluft på 50 bar men sånn 2-3 bar kan da umulig ødelegge så mye?
K |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Guest
|
![]() Quote:
![]() ![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg benytter også sensor swab, som SK917 linker til. Fungerer fint! Jeg var riktignok meget skeptisk og nervøs første gangen jeg prøvde...
Kjøpte utstyret fra AV-Hardware i Oslo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Bruker du Q-tips fjerner du jo hele flyet det var bilde av ... noen som tog'an?
![]()
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Blir bildet speilvendt innpå sensoren ?
Når jeg ser støvet på høyre side av bildet, ligger da støvkornet på høyre side på bildebrikken ? Noen som forstår ? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvordan fjerne støv på linsa? | Bizflyer | Bilder & foto | 7 | 27-02-2012 18:49 |
NASA pusser støv av gammelt prosjekt. | jameson82 | Flyforum | 0 | 20-11-2010 11:33 |
Støv på bildebrikka | Trety | Bilder & foto | 13 | 06-09-2010 22:15 |
Foto: Hvor dårlig/bra er denne linsa? | Tommy777 | Flyforum | 15 | 06-12-2006 20:30 |