![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
I kveld kom det en kollega innom på jobb og sa at han hadde rydda litt i noen gamle esker. Der fant han noen s/v-bilder av havarerte fly: Me109, Ju88, He111 og Gladiator.
Bildene er laget på Agfa Lupex og Agfa Brovira fotopapir, og siden det på motivene er flere tyske soldater til stede, er det vel sannsynlig at fotograferingen er gjort av en tysker... Jeg lurer litt på om noen kan være behjelpelig med å finne ut av hvilken staffel denne Messerschmitten kommer fra? Har bare våpenskjold og flosshatt på skroget å gå etter, samt denne kombinasjonen bak på flykroppen: 3 + -
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Og her, fra en annen vinkel...
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Dere kan jo få se de andre bildene også, og starter med Ju-88...., hvor fotografen desverre ikke har vært så opptatt av å få med bokstavkoder. De to første ser ut til å være 4B eller 4P...
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
He-111...
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Gloster Gladiator... (For det kan vel umulig være Hurricane? Synes vegetasjon likner litt på Lesjatraktene jeg da).
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Og til slutt et bilde fra det som sannsynligvis må være en flystasjon. Skulle vært morro å finne ut av hvilke vrak disse bildene viser og hvor de er tatt....
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Etter å ha sett gjennom en del resurssider for Luftwaffe, tror jeg at jeg har funnet ut litt om bilde nr. 3, Ju-88. Har studert originalbildet med gullsmedlupe, og tror reg. er 4B+MH. I så fall tilhørte flyet Wekusta 3 (Wettererkundungsstaffel), som var forlagt på Sola og Øysand i 1944. Finner ut at denne staffelen da hadde to mulige vrak: 11.10.44 sør for Stavanger og 26.12.44 ved Øysand.
Innspill både for dette vraket og de andre mottas med takk! ![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
|
![]()
ME-109 er fra 5 staffel II/JG77 fly nr 3 fra gruppe 2. 5 staffel var hovedsakelig oppsatt med veteraner fra Condorlegionen.
Tapsliste i Norge: 12.04.1940 Bf 109 E Crash due to Combat West of Kristiansand 100 % 12.04.1940 Bf 109 E Crash due to Combat West of Kristiansand 100 % 12.04.1940 Bf 109 E Crash due to Combat West of Kristiansand 100 % 12.04.1940 Bf 109 E Crash due to Combat West of Kristiansand 100 % 12.04.1940 Bf 109 E Crash due to Combat West of Kristiansand 100 % 23.04.1940 Bf 109 E Crash during landing Kjevik 70 % 03.06.1940 Bf 109 E1 Emergency landing Fornebu 100 % 22.06.1940 Bf 109 E1 Crash into mountain Flekkefjord 100 % 27.06.1940 Bf 109 E Airbattle South of Stavanger 10 % 09.07.1940 Bf 109 E Airbattle NW of Stavanger 100 % 13.09.1940 Bf 109 E4 Hit on runaway Værnes 100 % 16.09.1940 Bf 109 E4 Accident during landing Værnes 90 % 12.10.1940 Bf 109 E1 Accident during landing, Killed Sola 100 % 27.10.1940 Bf 109 E4 Accident during landing Hitra 20 % 27.10.1940 Bf 109 E1 Accident during landing Hitra 20 % |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]() Quote:
![]() Går selvsagt ut fra at dine antagelser og vel så det, stemmer med emblemene da? Edit: Fant ut selv at flosshatten stemmer iallefall...
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
|
![]()
Ørnen over blått hav er II/JG77 og flosshatten er Staffel 5, Nr 3 betyr nr 3 og - etter + betyr gruppe 2.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2006
Posts: 132
|
![]()
"Gladiatoren" er nok en Hurricane. Se bare på tykkelsen på vingen.
Videre kan vi se rød-hvit-blå striper på halefinnen, noe som ble innført med virkning fra 1. mai 1940, men som ikke rakk å bli påmalt Gladiatorene under felttoget i Sør-Norge. Nils |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
|
![]()
Vil nok også stemme på Hurricane.
HE-111'en er ... tysk.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Gladiatoren er etter all sannsynlighet en Gladiator.
Det er også etter all sannsynlighet N5641 HE-G fra 263 Sqd og ble reddet på Lesjaskogsvann. Det ser ut som hytta til Ludvig Hope Faye i bakgrunnen. Det er dette flyet som nå står i Bodø. Min bestefar jobbet for en skraphandler som kjøpte disse flyene i 1940 for ei flaske konjakk og han tok masse bilder fra oppryddingen. Jeg har sett bilder tatt fra den siden av flyet med hytta i bakgrunnen. Man trodde lenge at dette flyet var N5579, men det flyet fraktet min bestefar ned til Gjøvik i mai/juni 1940 - igjen finnes det bilder av flyet på Gjøvik. Det ble solgt til Sverige i august og hva som skjedde etter det er uklart selv om det er mange som mener at det havnet i Finland.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2006
Posts: 132
|
![]()
Jeg må protestere på det kraftigste. Denne "Gladiatoren" er en Hurricane. Bl.a. av følgende grunner:
* Gladiator har cockpitglass bak hooden. Hurricane, og flyet på bildet har det ikke. * Gladiator har tynne vinger. Hurricane, og flyet på bildet har tykke vinger. * Gladiator har fast understellslegg foran vingen. Hurricane, og flyet på bildet har inntrekkbart understell festet på undersiden av vingen. * Gladiator har haleflater som sitter lavt på flykroppen. Hurricane, og flyet på bildet har haleflater på høyde med toppen av flykroppens haleseksjon. * Gladiator har cockpitdør som er smalere nede enn oppe. Hurricane, og flyet på bildet har cockpitdør/nødluke som er like bred nede som oppe. Vel, dette var det mest iøynefallende. Det er mere til hvis vi skal gå inn på detaljer. Videre ble halemerkingen innført etter at flyene forlot Lesjaskogsvann. Nils |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2006
Posts: 132
|
![]()
Det må videre tilføyes at N5641 slik den ble restaurert på Rygge, og slik den nå står (henger) i Bodø er malt riv ruskende feil. Dette ble også bekreftet av Stuart Mills (som fløy N5641) da han besøkte Norge på 1980-tallet.
For det første skal koden være HE-B. Videre er merkingen totalt på jordet. Kamuflasjeskjemaet er bare "litt" feil. Nils |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Må si meg enig med vingtor her. I tillegg til alle detaljer vingtor ramser opp, er ikke skjelettet på skroget til Gladiator bygget opp på den måten der.
Så er den mest iøynefallende forskjellen, som jeg er litt irritert på meg selv for at jeg ikke registrerte først, at siderorene på de to flyene er totalt forskjellig fra hverandre. På bildet ser vi en Hurricane, mens sideroret på Gladiator har en "trappetrinnaktig" løsning ved øverste hengsling mot den vertikale stabilisatoren. Antikollisjonslyset er også plassert mye lavere på Gladiator.
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
|
![]()
Her er sannsynligvis ME-109 ern :
5/13/1940 Bf 109 E Hpt. Reinhard Heydrich (F) WIA Stab JG 77 Yellow 3+- Turnover during take off Sola 90% |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Nå vet jeg ikke forskjellen på en JU88 og JU188, men
har på PC'en ei liste over havarier i Norge. Husker ikke hvor jeg fant den på nettet. Der er listet et havari med JU188 merket 4B+B?. På øya Leka på Helgelandskysten. Dato: 14.01.1945. Wekusta 3, antagelig fra Øysand. Fotoet ser ut til å være tatt i et "kystlandskap", og ligner ikke på noe i nærheten av Øysand, så kanskje?
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
|
![]()
Det er store forskjeller på cocpitseksjonen mellom Ju88 og Ju188 så dette er nok en 88.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flyvrak i Victorville | RJon | Bilder & foto | 13 | 19-04-2017 19:17 |
Flyvrak på Island | storg | Flyforum | 1 | 24-05-2010 17:17 |
Flyvrak i fornøyelsespark | LN-MOW | Flyforum | 3 | 07-10-2009 10:15 |
Samling med tyske Fornebu-bilder fra krigen | Falcon | Flyhistorisk forum | 8 | 24-03-2009 21:41 |
Bygger simulator av flyvrak | Trety | Flyforum | 3 | 11-01-2006 18:53 |