Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-09-2012, 01:46   #1
L1011-500
ScanFlyer Silver

L1011-500's Avatar

Smil Welcome to Pyongyang!

Hei hei, da var det dags for en ny trip report!

Årets store tur skulle ta meg til Asia. Nærmere bestemt Nord Korea. Man kan jo spørre seg hvorfor i all verden noen vil reise hit. For min del er svaret ganske enkelt; jeg har lest mye om NK og finner det veldig spennende og interessant, videre finner man ikke noe lignende noen andre steder. Derfor har jeg egentlig ganske lenge hatt lyst til å reise til dette noe spesielle landet. (Må bare si at jeg ikke støtter regimet i Nord-Korea på noen som helst måte!)

I forbindelse med reiser til NK er det en del lover og regler som gjelder. Bla kan ikke turister reise på egenhånd til landet, man blitt fulgt av to guider over alt. Alle reiser må også organiseres gjennom spesielle reisebyråer som igjen jobber sammen med «Korean International Travel Company», som er det nasjonale, nordkoreanske turistselskapet.

Jeg bestilte min reise gjennom det svenske selskapet Korea Konsult, og turen jeg meldte meg på var en liten 5-dagers «utflukt» fra 8-12 september. Bestilte turen i Januar, så jeg hadde go tid på meg til å ordne visum, flybilletter til Beijing, samt hotell i Beijing (Nesten alle turene til NK har avreise fra Beijing).

Bare en god uke etter turen til NK var i boks, kom jeg over et godt tilbud med SWISS OSL-ZRH-PEK til den nette sum av 4098,- , altså en ganske hyggelig pris, så det tok ikke lang tid før de billettene var i boks.

Hotell i Beijing ble bestillt i Juni, og valget falt på Hilton Beijing Capital Airport (lurer på hvorfor det ble Hilton ) Ordnet også double entry visum til Kina på denne tiden. (Kom på etter hvert at jeg bare hadde trengt single entry, da jeg hadde under 24 timer til neste flight når jeg kom tilbake til PEK fra FNJ.

En måneds tid før avreise ordnet jeg billetter til OSL, og det ble SAS som skulle fly meg over fjellet. Da flyet til ZRH skulle gå på morgenen fant jeg ut at jeg skulle fly over til OSL dagen før så da trengte jeg en plass å bo. Valgte Scandic Oslo Airport, rimelige rom og har vært fornøyd me de før. På denne tiden sendte jeg også passet mitt til Sverige for å få NK visumet.

Kan også nevne at jeg var ganske glad når jeg la merke til at jeg skulle fly til Pyongyang på samme flight som flyentusiast-turen til Juche travel service , da den flighten var satt opp med IL-62. Men slik ble det ikke. En uke før avreise kom en mail med siste info om turen, og blandt infoen sto det at vi var booket om til en senere flight som skulle gå kl. 16:00, isteden for kl. 13:00. (Men hvis jeg ikke tar feil var forumet alikevel representert på 13:00-flighten også, i form av Eirik (?))

Vel, nok info, på tide å tra på tur!

05.09.2012
SVG-OSL, SK4042
737-700, LN-TUM
Avgang: 18:30

Ankom SVG ca 16:30, hadde med andre ord meget god tid på meg, men hadde ikke noe bedre å gjøre hjemme. Hadde sjekket inn og skrevet ut boarding pass dagen før, så det var bare å sende avsted bagasjen. Brukte selvbetjenings bag-drop’en og det var ingen kø her, så det tok ikke lange tiden før det bar mot sikkerhetskontrollen. Kom opp rulletrappen, men ikke lenger. Her startet nemlig køen, men den gikk forholdsvis fort. Passerte uten problemer etter ca 15 min.

Kjøpte meg den nyeste utgaven av Airliner World og ventet på boarding. Boarding startet i god tid, og var unnagjort ganske fort, men vi ble uansett forsinket ca 10 min pga flygelederne i Oslo.

Rudolf skulle også til OSL

Kom oss som sagt av sted ca 10 min etter rute og man kunne konstatere at man endelig var på vei. Ikke mye å skrive om denne flighten, en helt ordinær SAS flight over til Oslo hvor vi landet ca 15 min etter rutetid. Takset inn til terminalen og parkerte helt i enden av utenlandspiren hvor et par busser sto og ventet.

Gjorde ikke meg noe at vi ikke kunne gå rett inn i terminalen.

Etter at bussen hadde sluppet av alle ved innenlandspiren var det bare å gå å hente bagasjen. Etter at den va hentet av bånded tuslet jeg ut for å vente på bussen som går til Scandic. Her var det kaos av mennekser og ikke minst bagasjetraller over alt, så da bussen omsider kom måtte jeg nesten klatre over hele mengden for å komme fram til bussdøra. Vel,vel..Kom omsider til hotellet og fikk raskt sjekket inn og lokalisert rommet mitt. Rommet var som forige gang, helt greit, ikke det helt store, men greit i forhold til prisen.

Et dårlig bilde av rommet. Ikke så stort, men jeg hadde en følelse av at jeg kom til å få et større rom senere på reisen Men mer om det senere..

Leste en del, og så en serie før jeg fant ut at det var på tide å finne bingen da jeg skulle opp forholdsvis tidlig neste dag.

Last edited by L1011-500; 24-09-2012 at 01:49.
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2012, 01:58   #2
L1011-500
ScanFlyer Silver

L1011-500's Avatar

Default Re: Welcome to Pyongyang!

06.09.2012
OSL-ZRH, LX1211
A319, HB-IPV
Avgang: 09:45

Alarmen på mobilen ulte kl. 06:00 neste dag, i tidligste laget, men kom meg opp ganske fort. Tok en god dusj før jeg gikk ned for å spise frokost. Kom akkurat i det frokostsalen ble åpnet opp, ca 06:30. Spiste meg god og mett i rolige omgivelser. Var bare meg og 10-12 japanere og disse er ikke akkurat kjent for å lage mye bråk.

Sjekket ut og tok bussen tilbake til flyplassen rundt halv 8-tiden og kvart på 8 tuslet jeg bort til SWISS’ innsjekkingsskranke. Hadde sjekket inn og valgt seter dagen før, men trengte BP, så bortsett fra å sende avgårde bagasjen fikk jeg også BP, ett til ZRH og et til PEK. Forøvrig spurte jeg om det var mulig å få en priority-tag på kofferten, da jeg bare hadde rett over en time i ZRH. Det var ikke mulig, men jeg kunne få en short connection-tag. Oppdaget senere at denne var utsendt av Brussels airlines og gjelder visst nok bare på BRU

Uansett. Til sikkerhetskontrollen bar det. Ikke så mye kø så jeg tror jeg var igjennom på 4-5 min. Så snart beltet var på, og jeg var sikker på at buksene ikke sto i fare for å falle av gikk jeg innom tax-free’en og kjøpte en eske med melkesjokolade til de nordkoreanske guidene. Etter det ruslet jeg bare litt rundt og slappet av, men avslappningen tok brått slutt da jeg så at flighten plutselig var forsinket med 25 min. Tenkte som så at det spøkte for flighten min videre da, jeg som sagt bare hadde 1t og 10 min i ZRH, men jeg våget ikke ta sorgene på forskudd.

Litt før opprinnelig avgangstid dukket SWISS’ A319 opp ved gaten og etter ca 15 min startet boardingen.

Boardet ca kl. 10:00 hvis jeg ikke husker feil, og ble ønsket velkommen av en meget hyggelig flyvert. Sete 12F ble raskt funnet, og jeg må si jeg likte setene til SWISS ganske godt.

Knyttenevetesten bestått!

Boarding gikk veldig raskt og snart var dørene lukket og armert. Besettningen beklaget forsinkelsen, men lovte å fly inn en del siden vi hadde mye med-vind på vei sørover. Tror klokken var ca 10:20 når vi kom oss av gårde, altså var vi 35 min sene.
En stund ut i flighten startet serveringen som bestod av valgfri drikke og en Pizza-baguett.

Pizza-baguetten (som faktisk var ganske velsmakende) og et glass vann.

Ellers en behagelig flight der mesteparten av tiden gikk med til å kikke ut av vinduet og litt lesing. Tiden gikk faktisk veldig fort, og plutselig startet nedstigningen til ZRH. Besettningen holdt det de lovet og vi landet til slutt bare 15 min forsinket.
Takset inn til terminalen og etter litt venting ble omsider døren åpnet. Sa takk og farvel til kabinbesettningen og småsprang mot terminal E.
Toget over til E gikk akkurat i det jeg kom ner til plattformen, men det tok ikke mange minuttene før et nytt et kom. Kan forøvrig nevne at etter at jeg gikk av toget forsto jeg hvorfor noen kaller det fot «mø-toget». Kjapp passkontroll og snart sto jeg i boarding-kø ved gate E57.

06.09.2012
ZRH-PEK, LX196
A340-300, HB-JMG
Avgang: 13:10

Boarding hadde startet noen minutter før jeg komtil gaten, så det var en lang og god kø av for det meste kinesere forran meg, men det tok ikke mer enn 10-12 min før jeg satt i sete 25K.

Det går ikke helt fram av dette bilde men knyttenevetesten ble bestått med en del godvilje. Ellers var setene meget behagelige syns jeg. Tror det finnes verre steder å tilbringe snaue 10 timer.

Utsikten. Hainan Airlines som også skulle til PEK.

Trodde en stund at jeg skulle få toseteren for meg selv, men rett før boarding complete kom en liten sveitser og satte seg i sete ved siden av. Snakket litt med han, men han virket ikke så veldig komfortabel med å snakke engelsk, så vi fikk ikke snakket så mye sammen. Men det skulle vise seg senere at jeg skulle treffe han igjen senere på turen..mer om det senere.

Besetningen presenterte seg selv og infromerte om at flytiden ville bli 9 timer og 40 min. Vi pushet på rute og takset ut til rullebanen og tok av. I kjent A340-300 stil tok vi av bare på grunn av jordens krumming (hehe), og klatret sagte men ganske sikkert opp mot skyene.

Etter ca 20 min i luften kom det meget hyggelige og profesjonelle crewet rundt og delte ut salte kjeks og drikke. Jeg valgte vann til kjeksen og ble gledelig overrasket da jeg fikken en flaske, og ikke bare et lite glass. Bra!

Kjeks og vann

15-20 min etter at kjeksene var delt ut, kom lunsjen/ middagen. Den bestod av enten Pasta eller kylling, nudler og grønnsaker i østerssaus. Jeg valgte sistnevnte samt cola. Man kunne også få vin eller øl hvis man heller ville det.

Hovedretten, salat, rundstykke, plummekake og en sveitsisk ost. Likte også at vi fikk metallbestikk, men nå flyr ikke jeg så mye LH, så det er kanskje noe alle bruker? Maten smakte forøvrig veldig godt faktisk!

Etter hvert ble matbrettene samlet inn og mer drikke ble tilbydt. Noen timer inn i flighten måtte window blindsene ned og lyset ble slått av. Jeg var ikke trøtt i det hele tatt, så jeg så noen serier og en film eller to (AVODEN til SWISS var helt grei, men selve skjermen var ikke noe å skryte av). Noen artikkler i AW ble også lest.

Besettningen kom gjevnlig rundt med drikke gjennom hele flighten. Og etter diverse serier og filmer ble varme kluter delt ut drøye to timer før landing. Frokosten kom like etter at klutene var samlet inn igjen, og ble inntatt over Ulan Bator.

Dårlig bilde, men frokosten bestod altså av en croissant, rundstykke, kjøttpålegg, ost, melon, smør og yoghurt. Hadde også et glass appelsinjuice som ikke er med på bildet.

Nedstigningen startet etter hvert, men ut av vinduet var det ikke annet å se enn møke og skyer. Noen minutter før landing smalt det skikkelig uder beina og hjulene ble senket (Er det bare meg, eller smeller det skikkelig når hjulene går ned på A340 i forhold til andre fly?). Vi fortsatte nedover, men det var ikke mulig å se noe før noen hundre fot over bakken, da det var mørkt ute kombinert med smogg. Landet på PEK 04:50, ti minutter før rutetid, og takset en god stund før vi ankom gaten.

Litt sepsiell stemning ut av vinduet. Smoggen gjode at men bare så siluettene av andre fly, samt at det var meget stille på denne tiden av døgnet.

Det tok ikke lang tid før vi kunne forlate flyet, så 6-7 min etter at vi hadde parkert ved gaten sto jeg i passkontroll-kø. Måtte vente her i rundt 15 min før det ble min tur, men damen i skranken var kjapp med å stemple passet, og vips så satt jeg på toget som går til baggage reclaim og ankomsthallen.

Etter 5 min ved bagasjebåndet begynte bagasjen å komme og min koffert var den første som kom, det må vel bety at min var en av de siste til å bli lastet i containerne. Tok kofferten og tuslet ut i ankomsthallen hvor en representant fra Hilton sto klar med navnet mitt og geleidet meg ned og ut til shtuttle bussen som går til hotellet. (Hilton gjorde det klart på en mail noen dager før avreise at jeg ville bli møtt av en representant som ville vise vei til shuttle’en)
Old 24-09-2012, 08:36   #3
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Takker. Ser frem til fortsettelsen.
Old 24-09-2012, 09:02   #4
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Bra start - gleder meg til å høre om reisen videre til det merkelige landet!
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2012, 10:55   #5
jefi99
ScanFlyer Gold

Interessant. Glæder mig til fortsættelsen!
Old 24-09-2012, 11:09   #6
-Sindre
ScanFlyer Blue

Bra så langt! Blir interessant å se fortsettelsen, for vurderer å ta en tur til Nord Korea når jeg skal til Beijing ett par uker rundt juletider!
-Sindre is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2012, 12:21   #7
L1011-500
ScanFlyer Silver

L1011-500's Avatar

Tusen takk for hyggelige kommentarer! Fortsettelsen kommer nok til kvelden

Quote:
Originally Posted by -Sindre View Post
Bra så langt! Blir interessant å se fortsettelsen, for vurderer å ta en tur til Nord Korea når jeg skal til Beijing ett par uker rundt juletider!
Beklager, men det er dessverre ikke mulig å reise til Nord-Korea på den tiden av året, da landet stenger for turister fra desember til slutten av januar
Old 24-09-2012, 13:21   #8
-Sindre
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by L1011-500 View Post
Beklager, men det er dessverre ikke mulig å reise til Nord-Korea på den tiden av året, da landet stenger for turister fra desember til slutten av januar
Åhh, stusset litt på hvorfor jeg ikke fant noen oppsatte turer rundt juletider, men det forklarer jo det Jaja, skal vel tilbake til Beijing flere ganger de neste årene!
-Sindre is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2012, 14:55   #9
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Veldig interessant rapport. Meget godt skrevet og fine bilder. Gleder meg til resten!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2012, 15:34   #10
LN-CMN
ScanFlyer Silver

Når det gjelder priority tag så utstedes de bare til SEN og *gullmedlemmer, selve tagen har allerede short con på seg, samt at man benytter Brussels sine siden de er samme selskap og swiss equipment fort går tomt For utenom det er alt fra 35 til 75 min ganske normal transfertid på ZRH

Kommende flyvninger:

Instagram: flapsandspoilers
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2012, 17:41   #11
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Interesant! Jeg har tenkt å dra til NK flere ganger men det har alltid blitt noet annet pga prisen. Gruppe turer eller individuelle turer korster fort 10-13000 per person da for jeg ikke dratt til noen andre land. Måtte du dele rom med noen i NK eller betalte du enkelt tilleg?
Sondbjo is online now   Reply With Quote
Old 24-09-2012, 17:47   #12
L1011-500
ScanFlyer Silver

L1011-500's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Interesant! Jeg har tenkt å dra til NK flere ganger men det har alltid blitt noet annet pga prisen. Gruppe turer eller individuelle turer korster fort 10-13000 per person da for jeg ikke dratt til noen andre land. Måtte du dele rom med noen i NK eller betalte du enkelt tilleg?
Jeg betalte ikke tillegg for enkeltrom, nei. Bodde på rom med en meget hyggelig finne, som viste seg å være like gal etter fly og luftfart som meg selv Kan legge til at alle i min gruppe fant tonen fort, og ble gode venner
Old 24-09-2012, 21:52   #13
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Spennende, gleder meg til fortsettelsen!
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2012, 22:15   #14
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Gleder meg til å lese mer.
Kan bekrefte at det kan smelle bra når hjulene på A340 går ut, spesielt om det har vært litt frost etc
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2012, 22:23   #15
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Veldig spennende! (Men så sluker jeg alt som har med NK å gjøre rått da ) Gleder meg til fortsettelsen
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2012, 22:24   #16
L1011-500
ScanFlyer Silver

L1011-500's Avatar

Fortsetter fra der jeg slapp:
Den hyggelige representanten fra Hilton fulgte meg ned til der shuttle-bussen går og etter 2 min kom den lille minibussen kjørende. Tok plass i bussen og avsted dro vi. Det tok ikke lang tid til hotellet, og etter maks 4 min stod jeg i resepsjonen. Dro med meg kofferten bort til skranken for å sjekke inn, og der tror jeg selveste Speedy Gonzales jobbet, for jeg har aldri sett noen trykke så fort på en PC før Innsjekk gikk like fort som han trykket på PC’en, og jeg ble fortalt at jeg var oppgradert til King Delux Suite. Må si jeg liker tilværelsen med jukse-gullkort .

Fant veien opp til fjerde etasje, og etter en stund rommet mitt. Lurte veldig på hvor stort dette rommet egentlig var og det fikk jeg svar på så fort jeg åpnet døren. Det var stort! (75m2 står det på Hilton sine sider. Dette er også den minste av Suitene).

Dette bildet er tatt 2-3 meter inn i rommet. Til venstre var det et lite bad med toalett og inn neste dør til venstre var soverommet og det store badet.

Sovereommet og senga som sikkert kunne romme en hel kinesisk familie

Hovedbadet.

La ikke merke til disse før senere på dagen.

Klokken var nå blitt hall 7, og jeg var trøtt som en mark, så jeg bestemte meg for å sove et par timer før jeg skulle ta turen ned til Beijing for å se meg litt rundt. Har kanskje ikke nevnt det enda, men jeg hadde altså bare denne dagen i Beijing før jeg skulle videre til Pyongyang dagen etterpå.

Så som sagt så gjort. Sov drøye to timer og stod opp i 9-tiden, tok en kjapp dusj og ruslet ned for å ta shuttle’en tilbake til flyplassen siden jeg skulle ta flytoget ned til sentrum. Kjøpte meg en sandwich på starbucks og ruslet bortover til flytog-stasjonen. Kjøpte billett for den nette sum av 25 kroner og kom meg på toget rett før dørene lukket. Faktisk veldig få folk om bord, så det var null problem å få en toseter for seg selv.
20 min etter at vi forlot flyplassen ankom vi endestasjonen, Dongzhimen, hvor jeg tok metroen til Qianmen hvor jeg skulle starte min lille sightseeing tur. Metroen var enkel å bruke og ikke minst billig. 2 kr koster den, uansett hvor man skal. Forholdsvis lite folk var det her også, så ingen trengsel.

Gikk av metroen ved Qianmen og fant etter litt leting en port hvor man kunne gå inn på den himmelske freds plass.
Vandret rundt på den himmelske freds plass en stund, men det var ingen himmelsk fred å få her. Ble konstant kontaktet av de typiske te og kunst-svindlerne man finner i Beijing, men hadde heldigvis lest masse om dem før jeg reiste, så det gikk fint
Da jeg syns jeg hadde sett nok på plassen, gikk jeg under veien og inn i den fobudte by. Måtte måke meg vei gjennom alle som tilbydte sine guide-tjenester, og da jeg endelig nådda fram til billettluken var jeg ganske lei av «HERRO, I GUIDE YOU!?». Den forbudte by var fin den, og er glad for at jeg tok turen, men ble litt mange bygninger i samme stilen etter hvert.

Neste attraksjon på programmet mitt var Jingshan park. Denne parken ligger rett over veien fra der man går ut av den forbudte by, så det var ikke langt å gå, men måtte nok en gang måke meg gjennom mengder av folk som ville tilby sine tjenester. Denne gangen var det «RICKSHAW RICKSHAW!» som ble ropt etter meg. Men til tross for mass å kjas senket freden seg raskt når jeg kom inn i parken. Her var det få folk og kjempe rolig.

Skulle opp til paviljongen for å se på utsikten.

Ingen mennesker å se. Jeg satte meg ned på en benk på vei opp til paviljongen, og der satt jeg i 5 min uten å se noen andre. Skulle ikke tro en var midt i Beijing!

Den forbudte by sett fra paviljongen på toppen.

(Nå er det kanskje noen som lurer på hvor bildene fra den himmelske freds plass og den forbudte by er. Vel, jeg tørr nesten ikke si det, men jeg greide å slette alle bildene fra Beijing her om dagen, og de ensete bildene gjenopprettingsprogrammet klarte å finne var de over her og noen få andre )
Etter en stund på toppen gikk jeg ned igjen og vandret litt øst-over og så sydover, ned en gate i et lokalt strøk, helt til jeg kom til Tian’anmen east station.

På vei til metroen. Slapp ikke unda svindlerne her heller, men det var færre av dem her, og det var relativt enkelt å komme seg bort fra disse.

Fra Tian’anmen east station tok jeg et par metroer tilbake til Dongzhimen. Det var betydelig mer folksomt på metroen nå, så det var stinn brakke for alle pengene. Flytoget tilbake til flyplassen var også mer folksomt nå, men fikk meg sitteplass, så ingen grunn til å klage 
Tilbake på Hilton var det tid for å slappe av litt i Suiten. Kvelden gikk med til litt lesing, TV-titting og god middag i en av resturantene. (Kan legge til at jeg følte meg litt liten og ensom i det store rommet, hehe. ) Senere på kvelden ble det tid for å finne veien til loppekassa og vekkerklokka ble satt på 09:30 neste dag.

Sov som en stein den natta, og morgene kom altfor fort. Tok en oppfriskende dusj og gikk ned i andre etasje, til executive loungen hvor frokosten ble servert. Frokosten var meget god og innholdsrik med mange asiatiske så vel som vestlige retter. Jeg var den enste personen i loungen, så her var det stille og rolig for å si det mildt.

Etter at frokosten var fortært vendte jeg snuten tilbake til rommet for å pakke og slappe av litt forran TVen. Sjekket ut rett rundt 11:30 og tok shuttle-bussen til terminal 2 hvor Air Koryo flyr fra. Det var over fire timer til flyet skulle gå, så jeg hadde god tid. Trodde jeg.

Last edited by L1011-500; 24-09-2012 at 22:38.
Old 24-09-2012, 22:25   #17
Islending
ScanFlyer Silver

Herlig! Gleder meg til fortsettelsen!
Old 24-09-2012, 22:38   #18
L1011-500
ScanFlyer Silver

L1011-500's Avatar

08.09.2012
PEK-FNJ, JS322
TU-204-300, P-632
Avgang: 16:00

Gikk av Shuttle’en ved terminal 2 litt før klokken 12, og i det jeg kom inn i terminalen skjønte jeg at alt ver ganske kaotisk her. Fant ikke JS sin innsjekkingsskranke så jeg måtte lete en del, og mens jeg lette fant jeg ut at jeg skulle ta en titt på avgangstavlen. Der stod det følgende: JS322 – Pyongyang – departure 13:30. Hva f*** tenkte jeg. Flyet skulle jo ikke gå før 16:00. Jeg ble ganske stresset, men fant etter hvert JS sin skranke.

Lite kø, da da de fleste selvfølgelig ikke hadde tenkt seg til flyplassen før om et par timer. Innsjekk tok sin tid, da de ikke kunne finne min reservasjon, men etter litt leting fant de meg tydeligvis. Fikk sendt avsted bagasjen og fikk BP som viste sete 23A.
Stresset så mot pass og sikkerhetskontrollen, og ble ikke mindre stresset da jeg så køen her. Den var lang for å si det mildt. Men det var ikke noe annet å gjøre enn å smøre seg med tålmodighet, og mens jeg ventet kom jeg i snakk med et svensk ektepar som også skulle til Pyongyang.
Etter en over en halv time i kø var endelig pass og sikkerhetskontrollen passert. På vei til gaten rakk jeg å springe innom en tax-free for å kjøpe med sigaretter og mer sjokolade til guidene. Da jeg kom til gate 9 var klokken blitt 13:00, og boarding skulle til å begynne.

I det jeg ankom gaten så jeg også maskinen som skulle fly oss til FNJ. JS sin TU-204-300.

Alle stilte seg opp i kø for boarding, samtidig som flere av oss tenkte at nå blir over halvparten passasjerene igjen i PEK. Men etter 3-4 min i kø uten at noe skjedde ble vi til slutt informert om at flighten var forsinket (lurte veldig på hvorfor ), og ingen visste når ny avgangstid var.
Satte meg ned på en Kafé i nærheten av gaten mens jeg ventet, og like etter at jeg hadde satt meg ner kom plutselig en kjent person vandrende mot Air Koryo-gaten. Denne personen var ingen andre enn den lille sveitseren som satt ved siden av meg fra ZRH! Han så meg ikke på dette tidspunktet, men traff han igjen mange ganger senere på turen
Tiden gikk og gikk....og gikk, men da klokken var litt over tre startet endelig boardingen. Sto langt framme i køen, så jeg var en av de første som ble sluppet om bord. I døra sto et par flyvertinner iført knallrøde uniformer og ønsket oss velommen. Fant setet mitt i den bakre economy-seksjonen.

Knyttenevetesten ble bestått, og setene var helt grie på komfort.

Flyet fremstod som meget fresht og fint.

Boarding tok sin tid, men til slutt ble dørene lukket, og vi var klare for start. Mens motorene ble startet opp kom en flyvertinne rundt med tre skjemaer som måtte fylles ut. Det var helseskjema, tollskjema og Entry-skjema. På tollskjemaet måtte man føre inn om man hadde med mobiltelefon (denne blir tatt ved ankomst og gitt tilbake når man reiser hjem) og kamera, evt. Hvor mange man hadde med, samt om man hadde med GPS, bøker og blader osv. På Entry-skjemaet måtte man bla. føre inn hvilken rase man tilhørte, men verken jeg eller sidemannen gjorde dette.

Vi takset ut og tok av ca kl.16:00.

http://www.youtube.com/watch?v=7WLLN...3&feature=plcp

Last edited by L1011-500; 24-09-2012 at 22:58.
Old 24-09-2012, 22:59   #19
L1011-500
ScanFlyer Silver

L1011-500's Avatar

Klatret ut fra PEK, og satte snuten sør-øst-over mot Pyongyang.

Etter en stund i luften så jeg dette: Er det den kinesiske mur midt på bildet?

like etter at vi var etablert på cruise kom serveringen i gang.

Maten vi fikk. Det meste smakte ganske bra faktisk, men rørte ikke på det som lå bak frukten. Av drikke til maten kunne man velge mellom et glass øl, cider eller vann. Tok et glass øl, men det var ikke det nordkoreanske taedonggang.
Ikke lenge etter at matbrettene var samlet inn, kom en flyvertinne på anlegget og informerte om at vi nettopp hadde fløyet over elva Yalu, og nå fløy over Kim Il Sungs fedreland (eller noe den duren..). På dette tidspunktet fikk alle en ny bekreftelse på hvor vi faktisk skulle.

Tiden gikk veldig fort og plutselig startet nedstigningen mot FNJ.

Lyset skapte en fin stemning.

Hjulene ble snart senket og vi landet mykt og fint i Pyongyang ca. 19:00.

http://www.youtube.com/watch?v=Rb4Vc...2&feature=plcp

Last edited by L1011-500; 24-09-2012 at 23:01.
Old 24-09-2012, 23:01   #20
L1011-500
ScanFlyer Silver

L1011-500's Avatar

Så snart vi hadde kjørt av rullebanen begynte den lange takse-turen ned til terminalen. På FNJ ligger terminalområdet helt i andre enden av rullebanen så det tar ca 15 min å takse ned dit. Etter langt om lenge, og lenger enn langt parkerte vi endelig ved terminalen.

Vi slapp ut ganske fort etter at vi hadde parkert.

TU-204-300 ser egentlig ganske morsom ut. Liten og kort, men med lange bein.

Så snart en del bilder var tatt bar det inn i terminalen som egentlig minnet om en stor garasje. Førse steg var å passere passkontrollen. Her måtte også Entry-skjemaet og helseskjemaet leveres. Så var det å hente bagasjen/ møte guidene og resten av gruppen. Etter at de fleste hadde fått bagasjen sin stilte vi oss i kø for ny sikkerhetskontroll og tollbehandling. Køen tok sin tid, men det ble til slutt min tur.
Først ble kofferten og sekken sendt igjennom røntgenmaskinen og tollskjemaet levert, så ble mann visitert med en håndholdt metalldetektor. Helt til slutt måtte man gi i fra seg mobiltelefonen og man måtte vise tollinspektøren forskjellige ting hvis de lurte på om du haddet det eller det, eller hva det og det var for noe. Jeg måtte vise laptoppen, men ingen blader, bøker eller kameraer ville de se. Ingen andre måtte heller vise kameraer eller publikasjoner. Egentlig ganske rart, da man ikke kan bringe inn kameraer som har innebygd GPS.

Så snart alle var ferdige i tollen samlet gruppen seg i ankomstområdet og alle fikk hilst skikkelig på hverandre. Det tok ikke lang tid før alle i gruppen fant tonen med hver andre og med guidene våre; Ms Yu og Mr. Cha. Begge var fantastiske personer som vi ble godt kjent med etter hvert på turen.
Etter at guidene hadde forsikret seg om at alle var til stede ble vi ledet ut av terminalen og til bussen vår. På dette tidspunktet hadde det blitt mørkt og i det vi gikk ut av terminalen gikk det virkelig opp for oss at vi var i Nord-Kora. Det var ikke et eneste gatelys ute! Bekmørkt var det faktisk, men vi fant fram til bussen hvor Mr. Lee (AKA Mr. Driver) ventet på oss i en buss av eldre årgang.

Vi tok plass i bussen og snart var vi på vei til Pyongyang og Yanggakdo hotell.
Reply

Posting Rules