![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 | |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Faktum er at en CRJ900 på en time har fløyet 880 km, hvorimot en Q400 kun har kommet 670 km på veg. Så kan du jo regne ut selv... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ja, forskjellen merkes best når man kommer opp i blokktider fra rundt 1:15 og oppover. Det er ikke så mange minuttene forskjell på kortere strekniner siden mye av tiden der går med til taksing og innflyging der man har samme hastighet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Newcomer
|
![]()
En kjapp titt i loggboka viser blokktid i snitt på 1:40 TRD-CPH da inkludert 10 minutter taksing med Q400. Så er iallefall den faktaen slått fast
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Med SK er det nå gate og jeg har vært nede i 1.18. Som regel tar det 1.20. Ingenting imot WF men med Jet er det mye mer effektivt, og jeg kan ikke skjønne at de nå vurderer å sette inn propell igjen. Særlig ettersom DY flyr med jet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Nå bor jeg i Oslo så for meg er det ikke så mange stedene jeg har mulighet til fly proppælfly, men etter et par hopp med Air Baltic for 1,5 år siden så har jeg ikke noe i mot å fly det på nytt. Når jeg tenker etter flyr jeg heller Q400 til Barcelona en å mellomlande i FRA. Forøvrig gledelig at SAS/Widerøe tar til fornuften å begynner å bruke disse flyene. Problemet som var er løst og flyene har fungert greit hos Malev i mange år. Last edited by Futura; 23-09-2012 at 00:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Dine 3 punkt er viktig, men når du passerer halvannen time så begynner folk alvorlig å foretrekke jet - spesielt hvis den halvannen timen i Q4 er inni skyene, og alle rundt deg ligger og spyr! Har 3 år+ på begge typene, og vet veldig godt hva den store majoriteten av pax - og for så vidt meg selv - foretrekker... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg er i hvert fall ikke i tvil om hvilket alternativ jeg hadde ønsket, om valgene sto mellom WF 4 daglige og SK 3 daglige. Snakker vi 3 daglige for begge, og dermed en reduksjon på opp mot 20% i setetallet, så er det vel med meg som de fleste andre at jet er tingen. Last edited by Hickok; 23-09-2012 at 10:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Vigtigste parametre er pris, direkte afgang, tidspunkt. Langt hovedparten vil heller ikke have nogen anelse om turen tager 1t20m eller 1t40m.
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Heisann!
Quote:
Dag
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Last edited by CFM; 23-09-2012 at 13:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Godt mulig at mange foretrekker jet, men hvor mye mer er de villige til å betale for å fly jet? Sikkert temmelig lite dersom det er snakk om ca 1 time i lufta. Personlig så venter jeg på en Q500, en turboprop på 90 seter som er raske og effektiv, og har lavere setekostnad og ~samme tidsforbruk på 200-300km flighter som 73H. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
De fleste pax har absolutt ingen anelse om hvilken flytype de booker på (og det har jeg heller aldri hevdet!), men min erfaring er at det oppfattes ensidig som negativt om det er en prop i f.t. en jet som skal fly når de kommer til flyet! Jeg har ALDRI opplevd at en pax sier usjhhh - det er en jet, men jeg opplevde nesten daglig det motsatte når jeg fløy Q400. Og det er fakstisk MANGE pax som husker den opplevelsen! Men dette er vel noe alle vet fra før, så akkurat den diskusjonen syns jeg blir helt tullete å gå inn på! Vi kan godt latterliggjøre hvor mye 15-20 min utgjør, men det avgjør f.eks om SK2862 fra CPH kan vente for å få med så mange cnx pax INN til CPH på morgenen som mulig (dep CPH kl.0810), fly til BGO, og returnere til CPH som SK2865 tidsnok (arr CPH kl.1125) til å nå SK909 og SK925 til EWR og IAD. Vi prøvde det i SAS med Q400 - det kostet mye penger! Men den største forskjellen for pax, i tillegg til at mange har en urealistisk nervøsitet ved å se en prop, er at en Q400 kan fly i max FL250. Jeg vet ikke hvor mange hundre timer jeg har i Q400 hvor vi ligger inne i skyene i FL250 og rister og rister og rister og rister.... Hvis du da skal fly eks STO-GVA i 2:30 så er det så ubehagelig at det nesten går på sikkerheten løs. Og å da sitte å kikke opp til en vekselvis skyfri himmel fra FL300 og opp gjør dette til en ganske så fortvilende opplevelse også for de som sitter foran! Å i en slik situasjon kunne sette nesen opp til FL410 og fly langt over alle ubehageligheter i et fly som er det mest stillegående jeg har opplevd er en helt ny verden - OGSÅ for pax! Positivt jet; Flyr raskere, flyr høyere, mindre vibrasjoner, bedre passasjerkomfort, mindre støy. Positivt prop; Langt bedre økonomi på korte ruter. Og det er nå engang fakta - så er det vel pengetellerene i flyselskapene som får bestemme hvor grensene for hva en pax tåler går.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fire flere Q400 til Air Baltic | Someone | Flyforum | 0 | 29-03-2013 09:14 |
Avgang med 737 vs Q400 (splittet fra: SAS overtar TRD-CPH?) | thnp | Flyforum | 11 | 28-03-2011 23:44 |
LN-WDK, skal Widerøe ha enda flere Q400? | GF1 | Flyforum | 21 | 22-12-2010 17:37 |
I disse SAS dager. Flytyper. CRJ og Q400 | TPN | Flyforum | 19 | 08-02-2009 13:18 |
flyBe. bestiller flere DHC8-Q400 | Blubird | Flyforum | 0 | 23-01-2005 21:04 |