![]() |
|
|
![]() |
#2 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]()
Tror ikke det er realstisk, men langt i fra umulig selvsagt.
Det fremgår ikke av artikkelen om de skal være en privat skole som "alle" kan søke seg til, eller om de skal basere seg på kontrakter - men det naturlige vil være det siste. I såfall vil de måtte konkurrere med bl.a. Entry Point North i Malmø, og for Avinor sin del - mot universitetet i Nord-Dakota. Det skal nevnes at Avinor har valgt UND til sin utdanning fordi de leverer god kvalitet, og ikke minst - de er betraktelig billigere å utdanne elever der enn i Malmø. (Og det er vel ikke usannsynlig at prisnivået på en norsk modell vil være mer likt Malmø - sannsynligvis over - enn USA..) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
For ikke å snakke om plassering. Et slik skole vil generere mye reising, og da er det upraktisk å legge den på Lista
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,516
|
![]()
Det er desverre mange som starter opp en eller annen for for utdannelse, for å tjene penger og lure uskyldige, uten at det er store muligheter for jobb i andre enden. Etter som flaskehalsen i flygeleder utdanningen er kapasiteten til å ha "lærlinger" ute på de opperative enhetene så er vel dette en utdannelse som stopper når man må ha praksisplass i et tårn eller kontrollsentral. Der blit vel Avinor sine elever prioritert.
At man i tilegg skal ha den et avsidesliggende sted uten ruteflyvninger virker også merkelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Men tror vel også at dette kan bli litt usentralt. antar dette er et utspill som kommer i etterkant av de problemene som har vært med aviklingen av sommertrafikken i år. Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
Posts: 1,596
|
![]()
Men spiller det noen rolle hvor skolen ligger? Det er vel kun teori og evt simulator på skolen. Lista som flyplass har vel ingen misjon opp i dette? Grunnen til at de vil ha det til Lista er at det nok ligger planer om en flyskole og mekaniker utdannelse også.
Hvem som står bak dette vil Bernt Erik Spinnangr i Farsund Næringsselskap ikke si. Men det er en kjent sak at Ola Rustenberg, Agderfly, er sterkt engasjert. Han har tidligere prøvd å få til noe av samme både i den nedlagte militærleiren på Evje og på Gullknapp. Da sammen med det som nå er Universitetet i Agder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Lista er vel mer sentralt enn Nord-Dakota reisetidsmessig sett....?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
|
![]()
UND er ved en by og en internasjonal flyplass. Det eneste det er god tilgang på på Lista er vel forlatte lokaler. Reisevei for elever er nok et lite problem i forhold til hvor kvalifiserte instruktører vil ta seg jobb.
Last edited by Pilot1; 17-09-2012 at 12:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Grand Forks en internasjonal flyplass? Det er vel å strekke begrepet temmelig langt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Grand forks har/hadde ruter til Canada. Altså en internasjonal lufthavn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2011
Posts: 83
|
![]() Quote:
De har rett over 100k passasjerer hvert år...
__________________
F-ENBO3, F-ENBO4, F-ENRS1, F-ENSH2, F-ENVR1 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
...men antageligvis flere flybevegelser, enn noen norsk flyplass. De har en latterlig stor flyskole der.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
Posts: 1,596
|
![]()
For en flygeleder skole, hva trenges? Hvor lang er teori undervisningen og er det bare teori?
Brukes det noen form for tårn / kontroll sentral simulator og er det dyre ting? Etter som jeg har lest i en annen tråd her, virker det som det er mest kapasitet på praksis plasser som er den store bøygen for Avinor. Vil det i det hele tatt hjelpe noe for Avinor at det kommer en skole på Lista? Og uten en avtale med Avinor om praksis og utsjekk så, ja hva så? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Teorien er kun en liten del. Mesteparten av undervisningen skjer i radar og tårsimulatorer. Og ja, de koster mye. Pr. Dags dato finnes det ingen fullverdige tårnsimulatorer i Norge.
Det er riktig at det er enhetstreningen som er problemet, så nei flere elever ut i systemet vil nok ikke hjelpe, da kapasiteten til masseopplæring ikke finnes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Igjen ser vi at dette ikke nytter, det kan ikke på noen måte bli flere flygeledere i Norge.punktum.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,692
|
![]()
Jo det kan det, men dette er ikke måten det skjer på
![]() Ser ikke helt behovet for denne skolen, kan umulig være billigere enn det som allerede er? Stordriftsfordelene i Usa må da være mye bedre enn denne skolen? 70-80 elever er alt for mye for norge, antar de vil utdanne for andre land også, i såfall blir det temmelig tøff konkurranse mot Sverige, England og Usa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Det nytter, men det vil ta flere år med max innsats for å komme dithen at man klarer å øke opplæringskapasiteten på enhetene. Avinor klarer å levere så mange elever fra skolen som de ønsker. (Uavhengig av hvor den ligger, det er ikke tema, så lenge kvaliteten på de elevene som kommer ut er bra, er alt ok)
Det hjelper ikke Avinor å kjøpe 100 skoleplasser på UND / EPN/ Lista - stryk det som ikke passer, om opplærngskapasitenen på enhetene i Norge er 35 i året. Man har forlengst kommet dit at man ikke har kapasitet til å ta et skippertak uten at det operative lider. Newsflash: Opplæring var ett moment som gjorde at det ble tynt med folk ved Oslo ATCC i juli/aug, fordi man måtte sørge for å ha instruktører klare til å starte opplæring av 4 elever og 6 flygeledere på overføring 27 august. Med oppstart da er de kanskje ferdig før sommerferie 2013, med oppstart senere, garantert ikke. Uansett ble fordelingen vel skjev, men det er ikke bekvemmelighet som gjør at det ble slik.
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
Posts: 1,596
|
![]()
Grunnen til lokalisering på Lista er at de også vil ha flyskole og mekaniker linje. Tidligere har han prøvd å få til et samarbeid med UiA uten å helt lykkes.
For å drive kommersiell flyskole trenges vel en kontrollert flyplass eller kan en AFIS plass bli godkjent? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mikroflyskole på Lista | Fredriksen | General Aviation og sjøfly | 0 | 25-04-2010 19:41 |
Vil bo i en B747 på Lista | Madman | Flyforum | 14 | 21-12-2009 10:41 |
Lista Airshow | Matave | Bilder & foto | 6 | 28-07-2009 23:13 |
Lista Flystasjon | Twin Otter | Flyhistorisk forum | 3 | 25-09-2007 15:42 |
Lista | LN-GBM | Flyforum | 2 | 07-03-2007 14:20 |