Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-09-2012, 21:06   #1
Dash
ScanFlyer Molded

SAS Flere nye SAS ruter i 2013?

Det nærmer seg den tiden på året der flyselskapene lanserer nye ruter for neste sommer. Som sikkert flere på forumet her har fått med seg, så elsker jeg å leke hobby ruteplanlegger for SAS.

SAS bestemte seg i 2011, da de la frem 4 excellence strategien sin, for at de skal satse mer på leisure-markedet ved å utnytte flåten bedre. Altså ikke ekstra fly. Det henger nok sammen med at nye fly fases inn, og erstatter gamle fly, som har en helt annen kostnadsstruktur enn de gamle. Dermed lønner det seg å holde flyene i lufta enda flere timer i døgnet enn det som har vært vanlig før.

Satsingen for 2012 kom i stor grad fra Norge og Sverige. Det henger vel sammen med at flåten i DK er litt eldre, og krav om utnyttelse av flåten ikke er like stor her som i de andre landene.

Men nå som Airbus 320 skal erstatte Mad Doggene i CPH, endres jo kostnadsstrukturen her også. Dermed tror jeg på at det lanseres en del "nye" leisure ruter fra CPH/DK. CPH-ALC er allerede lansert, men jeg tipper på en del flere.

Dessuten tror jeg på en videre satsning på leisure ruter fra Norge andre steder enn OSL. Slik sommeren har vært på OSL, med tanke på forsinkelser og liknende, så er vel ikke det å øke antall flygninger til og fra OSL som er første prioritet til SAS ledelsen.

Hvilke ruter tror dere kommer? Kom med forslag, og kjør debatt!!!!!!

Last edited by Dash; 17-09-2012 at 11:04.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2012, 21:10   #2
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Default Re: Flere nye SAS ruter

Tja....tror faktisk godt en SAS rute fra Jylland til Alicante eller Palma kunne blive en nogenlunde forretning..(lidt lokalpatriot skal man vel have lov at være !!!)
Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2012, 21:14   #3
jefi99
ScanFlyer Gold

Jeg har længe undret mig over hvorfor ikke SAS går i frontalangreb på AirBaltic, efter de ikke er med i ejerkredsen længere? Det kunne være oplagt fra alle tre skandinaviske hovedstæder, men nok især ARN og CPH.

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Tja....tror faktisk godt en SAS rute fra Jylland til Alicante eller Palma kunne blive en nogenlunde forretning..(lidt lokalpatriot skal man vel have lov at være !!!)
Hilsen Ole
Sidder FR og DY ikke tungt på det marked?
Old 16-09-2012, 21:29   #4
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
Jeg har længe undret mig over hvorfor ikke SAS går i frontalangreb på AirBaltic, efter de ikke er med i ejerkredsen længere? Det kunne være oplagt fra alle tre skandinaviske hovedstæder, men nok især ARN og CPH.
Men Air-Baltic og SAS har vel en del code-share, og man har mulighet til å tjene EB-poeng med AirBaltic. Tror et parterskap er bedre, tror en krig mot air-batic ville endt blodig for SAS. Air Baltic har vel en del lavere kostnader enn SAS.
Old 16-09-2012, 23:02   #5
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Men Air-Baltic og SAS har vel en del code-share, og man har mulighet til å tjene EB-poeng med AirBaltic. Tror et parterskap er bedre, tror en krig mot air-batic ville endt blodig for SAS. Air Baltic har vel en del lavere kostnader enn SAS.
Vel - eneste rute SAS har gått "til krig" mot AirBaltic på var CPH-VNO. Der gikk SAS inn, det store flertall av pax på ruten valgte SAS, og AirBaltic trekte seg ut i løpet av 3 mnd.
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2012, 21:17   #6
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Hilsen Ole
Ja, hvorfor ikke. SAS har jo hatt en del ruter fra andre byer enn OSL i Norge. Tenker på f.eks KRS-ALC, BGO-NCE, SVG-BCA osv.

Så det bør jo funke i DK også. Og nå som Norwegian har tatt opp konkurransen med SAS i DK er vel ikke ruter fra Jylland helt utenkelig
Old 16-09-2012, 21:14   #7
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

Mon ikke der kunne være forretning i at gå ind på "etniske" ruter evt. som red eyes mhb flyudnyttelsen:
Beyrut, Damascus (muligvis lidt for sprængfarligt), Erbil, Ankara, Istanbul, Skorpje, Zagreb etc
JELSC is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2012, 22:53   #8
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by JELSC View Post
Mon ikke der kunne være forretning i at gå ind på "etniske" ruter evt. som red eyes mhb flyudnyttelsen:
Beyrut, Damascus (muligvis lidt for sprængfarligt), Erbil, Ankara, Istanbul, Skorpje, Zagreb etc
Regner med du mener Skopje, ikke "Skorpje" Men jeg tror ikke det er noe å tjene på CPH-SKP, få europeiske flyselskaper flyr dit, og ikke uten grunn. Det bor relativt få "makedonere" i Danmark eller resten av Skandinavia, og mange som reiser til Makedonia bruker SOF og BEG, etter hva jeg har hørt.

CPH-ZAG flys allerede *A partner Croatia Airlines, så det er nok ikke mye å hente her heller.

Men det er blant annet to destinasjoner til som jeg tror SAS kan få til å fungere (fra CPH), og det er Sarajevo og Sofia.

Last edited by Boeing_fan; 16-09-2012 at 23:02.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2012, 22:23   #9
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Default Re: Flere nye SAS ruter i 2013?

Tror nok at DY har udspillet deres rolle i KRP..dY har netop haft et møde med erhvervslivet i KRP området. De ønsker mere fritidstrafik fra KRP til CPH. De vil også
have ændret navnet på lufthavnen. Tror bare det er et spørgsmål om tid før de forlader
KRP.
DY og FR er jo godt med, men jeg tror der er plads til en rute fra AAL eller AAR...Det er
er spørgsmål om at udnytte flyene bedre og så tror jeg det ville kunne svare sig.
Spanien er bare et forslag, det kunne ligegodt være VCE/BLQ eller et andet sted i området...
Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2012, 22:27   #10
Star Flyer
Star Alliance only.

Star Flyer's Avatar

Håper på CPH-SIN, selvom de har en god avtale med SQ på den ruta
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2012, 22:58   #11
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Regner med du mener Sopje, ikke "Skorpje"
Hva med Skopje, kanskje...?
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2012, 23:01   #12
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Ja, kanskje det...
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2012, 00:27   #13
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Håper på enkel måte å komme meg fra OSL til:
-Grønland
-Færøyene
-Bornholm

Ellers:
-Tirana
-Ljubljana
-Firenze

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2012, 00:39   #14
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Håper på enkel måte å komme meg fra OSL til:
-Bornholm
Hadde ikke WF en sommerrute til RNN for noen år siden? Det er vel det som kunne være mest aktuelt, altså en sommerrute OSL-RNN med WF.
Old 17-09-2012, 00:47   #15
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

For noen år siden ja, men det hjelper lite idag.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2012, 05:01   #16
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Ønsker meg en tidligere avgang OSL-BGO. Å være i Bergen klokka ti som jeg er idag blir for sent så da må jeg dra dagen før eller bruke DY
Old 17-09-2012, 05:44   #17
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Ønsker meg en tidligere avgang OSL-BGO. Å være i Bergen klokka ti som jeg er idag blir for sent så da må jeg dra dagen før eller bruke DY
?? Første avgang man-tor lander 08:05, fre lander 08:55.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2012, 09:25   #18
fokkeren
ScanFlyer Blue

Lisboa hadde vert supert,en passelig stor by med mye å se og masse god mat og drikke.
Avgang klokka 10 fra OSL,retur klokka 15 hadde vert finne tider å reise på?
fokkeren is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2012, 10:08   #19
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by fokkeren View Post
Lisboa hadde vert supert,en passelig stor by med mye å se og masse god mat og drikke.
Det er bare å stemme og mobilisere det du kan http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=108556
Old 17-09-2012, 14:37   #20
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by fokkeren View Post
SAS fløy OSL-LIS for noen år siden. TAP har vel ganske bra rutetider her, så det spørs om det vil gå. For øvrig er jeg enig i at Lisboa er en veldig trivelig by.

Faro betjenes allerede av bolaget, slik at skal man prøve noe nytt i Portugal er Porto en mulighet. Jeg har ikke vært der, men jeg har hørt mye pent om byen og Nord-Portugal. Uansett, til tross for at Hellas gjennomgår svært tøffe tider burde Athen settes på kartet igjen. Athen er i seg selv en hyggelig by og med Star partner Aegean med sin hub der som gjør det veldig lett å komme seg videre til veldig mange av de flotte øyene i Egeerhavet.

Men til saken, ettersom man ikke kan nominere ruter selv, tror jeg mest på Olbia eller Cagliari.

Last edited by jb1; 17-09-2012 at 14:42.
jb1 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules