![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2012
Location: LYBE
Posts: 131
|
![]()
Bor i Serbia frem til juni neste år, og har tenkt og fortsette med PPL-en jeg begynte på i Norge i vinter. Fant en ganske bra flyskole her nede som har klasseromsundervisning til teorien- JAR-pensum naturligvis- og regna med at det ikke ville bli noe problem å slippe unna teorieksamen i norge og gå rett på flyginga om jeg besto den her nede, da begge land er med i samarbeidet. Da jeg ringte tilsynet fikk jeg selvsagt et helt annet svar.. PPL-teorien er ikke regulert på samme måte som f eks. CPL el ATPL, og godkjennes derfor ikke i andre land enn det den er bestått i. Vet noen hvorfor det er slik? Er det bare fordi PPL er et "lavere" sertifikat, eller fordi de ikke gidder ekstraarbeidet? Synes også det var veldig rart iom at et PPL-sertifikat fra et JAR-land er godkjent i alle andre..
Last edited by bergejm; 11-09-2012 at 18:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
|
![]()
Har ikke noe godt svar, men hvorfor ikke bare ta eksamen i Serbia også?
![]()
__________________
-S. Holberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Posts: 151
|
![]()
Tilsynet i Norge har ikke for vane å godkjenne atpl-teori fra andre land heller.
Hvis du har tid så vil jeg tro at det er mye penger å spare på å ta hele greia i Serbia. For eksempel var jeg for et par år siden i Beograd og fikk tatt JAA class 1 medical for en tidel av hva den koster i Oslo... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2012
Location: LYBE
Posts: 131
|
![]()
Det eneste som er litt problematisk med det er jo at jeg ikke kan fly opp før november 2013 tidligst! Og da er jeg jo etter all sannsynlighet tilbake i Norge, så må evt bli litt hopping frem å tilbake. Men det er jo uten tvil billigere å ta hele greia her, en flytime koster 140e i en 172 med glasscockpit mot 1650kr på Værnes..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2012
Posts: 65
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Posts: 151
|
![]()
Det var til et utenlandsk sertifikat ja. Tilsynet i Norge godkjenner bare norsk førstegangsutstedelse tror jeg. Slik var det i hvert fall før.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
ATPL-teori | GFL | General Aviation og sjøfly | 4 | 29-04-2013 19:08 |
ATPL-teori i England? | GFL | General Aviation og sjøfly | 1 | 10-06-2012 22:00 |
JAA Medical | pkr91 | General Aviation og sjøfly | 2 | 22-11-2010 19:19 |
Interressant teori! | Concorde | Flyforum | 17 | 13-03-2005 07:14 |