![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]() ![]() Jeg har ikke hatt så mye sommerferie i år, delvis fordi jeg ikke har opptjent så mange feriedager, jeg er i ferd med å bytte jobb og fordi jeg tok fri både i vinter og i forbindelse med noen reiser på våren, deriblant USA. Men med en del fleksitid som en følge av litt reisevirksomhet med jobben tidligere i sommer ble det litt mer ferie enn planlagt. Dermed åpnet også muligheten for et par små utflukter seg. Jeg har besøkt både Riga og Gøteborg flere ganger før, men disse to turene ga meg likevel god uttelling i form av nye ruter, ny flyplass og ny flytype i loggen – og ikke minst litt sommerfølelse. Både Widerøe og airBaltic er tilknyttet SAS/EuroBonus, så det ble også en slant poeng inn på kontoen. Reiserute 23. juli 2012: BT 152 OSL-RIX 733 25. juli 2012: BT135 RIX-CPH DH4 25. juli 2012: SK458 CPH-OSL 321 26. juli 2012: WF324 OSL-GOT DH3 ![]() Last edited by SeatBelt; 04-08-2012 at 12:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
23. juli 2012: BT152
Oslo-Riga (OSL-RIX) airBaltic Economy Boeing 737-300, YL-BBJ ![]() Det er i tidligste laget, men 7:50-avgangen til Riga er akkurat på grensa til at det går an. Jeg har tatt den før og følt jeg har fått mye ut av dagen, så det er for så vidt ikke noe problem når flytiden også er kort. Opprinnelig var det satt opp en 737-500 på avgangen, men til min store skuffelse avdekket jeg kvelden i forveien at det ble nok en tur i en -300 over Østersjøen. Det ble i det minste en nykommer for min del, YL-BBJ fra 1999, som kom til airBaltic i 2008 etter å ha fløyet under registreringen D-ADIA for Air Berlin og Deutche BA. Det var selvfølgelig ikke mulig å legge inn EuroBonus-nummeret ved internettinnsjekkingen, ei heller ikke ved bestilling, så jeg stakk en tur innom skranken ved bagdrop og ba høflig om å printe boardingpass, siden innsjekkingen hadde vært på en søndag og jeg ikke har printer hjemme (de er vel ganske strenge på dette og jeg orket ikke å mase med det med G4S), og om å legge inn EB-nummeret. ”Jeg kan godt legge inn kortet ditt, men det er jo noen år siden de var med i Star Alliance”, sa SAS-mannen. Jeg ble litt overrasket over det han sa, for airBaltic har vel aldri vært medlem i Star Alliance. Jeg påpekte det ikke, men sa at de jo var medlem av EuroBonus og at billettklassen min kvalifiserte for poeng, men jeg gadd ikke å diskutere det noe mer med han. Det verste de vet er vel belærende passasjerer, og det verste jeg vet er kunnskapsløse flyselskapsansatte, så jeg lot stridsøksa ligge. Nuvel. Etter litt somling med frokosten var jeg sistemann om bord og smatt inn på den fremste Economy-raden. Business Class var besatt av én person, mens det var temmelig fullt bak gardina. ![]() ![]() Kø på taksebanen i morgenrushet kombinert med byggeaktivitet ga oss noen venteminutter ved gate 40 før vi fikk takse ut på 19L og forsvinne opp i regntunge skyer. ![]() Det var ikke så mye å se, så jeg bladde frem til den obligatoriske gjennomgangen av Baltic Outlooks rute- og flåteoversikt som ikke hadde forandret seg så mye siden sist. Jeg er imponert over rutenettet deres. ![]() ![]() Jeg sto over serveringen og tok meg heller noen minutter på øyet før vi startet innflyvningen over Rigabukta. Høye skyer gjorde det mulig å se litt, blant annet elveutløpet utenfor byen og de triste boligblokkompleksene mellom Riga og Jurmala. ![]() ![]() ![]() Så var vi nede etter én time og ett kvarter på vingene. ![]() ![]() ![]() Jeg hadde planlagt en taxi, men valget falt ikke på de grønne bilene – men en grønn buss, altså Baltic Shuttle, eller noe sånt. Den gikk nesten direkte til hotellet for 30 kroner, og hadde avgang ti minutter etter at jeg oppdaget den. Ellers er ikke disse små grønne så dumme heller, men da er vel prisen rundt 80-100 kroner eller noe, for øvrig ti prosent avslag med BalticMiles. Til sammenlikning tror jeg lokalbussen koster ti kroner, men året var 2007 da jeg tok den, så det kan ha endret seg. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Destinasjon: Riga
Innbyggere: Ca. 750 000 Overnatting: Maritim Park Hotel Riga er en hyggelig og populær by å besøke. Mye skyldes selvfølgelig det lave prisnivået, men har man en gamleby kombinert med vestlig innflytelse er mye gjort. Av de gamlebyene jeg tidligere har besøkt kommer Riga ganske høyt, men det er ingen grunn til bare å holde seg der. En viktig del av Latvias historie er selvsagt kommunisttiden som var over for 20 år siden, men som ennå har synlige fotspor i byen, for eksempel i Vitenskapsakademiets stalinistarkitektur. Bygget ble reist på midten av 50-tallet. ![]() Når man går inn i det er det som å ankomme femtitallet direkte, eller i alle fall kommunisttiden, bare ved å lukke døra bak seg. ![]() Det koster nesten ingenting å ta den slitne heisen opp til toppen og nyte utsikten over byen. ![]() ![]() ![]() På vei til eller fra denne severdigheten synes jeg et besøk på markedet er et must. Mange gode råvarer, men også mye ræl og plastikk som selges. ![]() Rett utenfor gamlebyen ligger også en hyggelig liten park. ![]() … og i parken finnes et tehus jeg har sovnet i før. Finnes ikke mer behagelige måter å nyte en tekopp på. ![]() ![]() Man ligger faktisk og drikker. ![]() Det er også verdt å ta turen til Radisson Blu-hotellet som ligger noen kvartaler lenger opp fra parken. En øl i SkyBar hører med, selv om jeg ikke bodde på dette hotellet. Jeg bodde imidlertid på søsterhotellet i Vilnius i fjor, og de er egentlig helt like, så det var nok ikke mye å gå glipp av. ![]() ![]() ![]() Jeg oppdaget dette hyggelige stedet, og fant ut at det var på toppen av Galleri Riga. Noteres til neste gang! ![]() Byen er i ferd med å bytte ut trikkene sine, forresten. ![]() Last edited by SeatBelt; 05-08-2012 at 21:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ok, jeg skal ikke holde dere for mye ute av gamlebyen, for det finnes fine takterrasser der også. Gutenbergs hotell har en flott en.
![]() Her er også en bar med utsikt. Jeg holdt meg unna. ![]() Ellers er det pretty much like this: ![]() ![]() ![]() ![]() Og er du lei av brostein, sa du? ![]() Jeg brukte TripAdvisor ganske aktivt denne gangen – det har seg slik at jeg har blitt hekta på å skrive reviews der etter at jeg oppdaget at man kan oppnå ulike nivåer. Bruken resulterte blant annet i et besøk på restauranten som er rangert som nummer tre i Riga; Domini Canes. ![]() ![]() Strålende og billig. Med et glass musserende før maten, forrett med anbefalt hvitvin, hovedrett med anbefalt rødvin, dessert og en liten whisky til slutt falt sluttsummen jeg måtte betale på et sted mellom 250 og 300 kroner. Maten var veldig god, og vinanbefalingene traff spikeren på hodet. Det jeg husker best er likevel mascarponekremen, som jeg tør påstå er blant de aller beste jeg har spist. ![]() Prøvde også denne, som jeg absolutt vil anbefale – nydelig garnityr satte preget her, men ikke like heldig med vinanbefalingene: ![]() TripAdvisor ga meg imidlertid litt for store forhåpninger til hotellet, men for prisen skal jeg likevel ikke klage. Maritim Park ligger på andre siden av elven, bak ”det andre” Radisson-hotellet, og derfor litt avsides, men med 25 kroner for fem turer med trikken som går rett utenfor er det ikke ille. ![]() Veldig 90-talls, men i det minste rent. Ikke pent. ![]() ![]() Fantastisk kunst prydet veggene. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Destinasjon: Jurmala
Innbyggere: Ca. 60 000 Når sola skinner i Latvia og gradestokken passerer 20-25 grader er det lurt å ta seg en tur ut til kysten. Det er enkelt og koster selvfølgelig ingenting. Togreisen ut til Jurmala tar ca en halvtime, og koster 20 kroner tur/retur. Det er en tur jeg har tatt tidligere, og selv om det er turistpreget der ute er det annerledes og befriende. Den massive jernbanestasjonen i Riga er en opplevelse i seg selv. ![]() Det er også togene. Toget lengst vekk er nattoget fra Moskva. ![]() Sjekk disse lokomotivene. De dro et usedvanlig langt og bråkete godstog. ![]() Turen ut av byen er fin, først forbi markedene og så over jernbanebrua. ![]() Underveis stopper toget ved flere stasjoner som har den samme stilen/arkitekturen. Ved noen av dem finnes det knapt hus, men likevel fullt av folk som skulle på. ![]() Jeg gikk som forrige gang av på Majori, men man kan fint gå av både før og etter. Temperaturen tok meg rett ned på stranden for litt friskere luft, og det kjentes godt. ![]() Det er utrolig langgrunt. ![]() ![]() I selve Jurmala, og det som er hovedgaten, er det forferdelig turistpreget, både når det gjelder utvalg av butikker og restauranter. Men det er verdt en rusletur og en kald iste i skyggen. ![]() Jeg hadde ikke giddet å sjekke når togene gikk tilbake til Riga, men syntes å huske at det gikk sånn ca. hvert 20. minutt. Det gjorde de selvfølgelig ikke, selv om rutetabellen på stasjonen sa så, så det ble en del tid å tilbringe på Majori stasjon i ettermiddagssola. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
25. juli 2012: BT135
Riga-København (RIX-CPH) airBaltic Economy Dash 8-Q400, YL-BAF Reiser med airBaltic til Riga er som regel billigst når man reiser direkte, men siden denne turen ble tatt litt på sparket og bestilt midt i juli ble det en svingom innen CPH på vei hjem. Det var selvfølgelig heller ikke nå mulig å legge inn EuroBonus-nummeret ved innsjekk, ei heller på automat på flyplassen. Siden connecting flight var SAS var det heller ikke mulig å velge sete på denne, men det fikset jeg på sas.no, så den saken ble lett løst. På flyplassen var det et enormt kaos avmennesker som skulle både hit og dit, og det er ganske trangt før sikkerhetskontrollen. ![]() Ellers liker jeg flyplassen godt. ![]() Jeg fikk øye på en Kalitta bak der, det kom litt overraskende. ![]() Jeg antok at det kom til å bli buss og fikk rett – vi skulle ut til Dash 8-linja! ![]() Flyet, YL-BAF, er nytt og fresht fra 2010. ![]() ![]() Norwegian skulle også til København, femten minutter før oss: ![]() ![]() Ingen i business, men fullt bak gardina. Jeg hadde sikret den fremste økonomiraden igjen. ![]() ![]() Taksing på rutetid og rett opp etter en tur forbi den gamle flysamlingen. Denne besøkte jeg i mars i fjor, litt av en skraphaug, men ganske interessant. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]() ![]() ![]() Farvel, flyplass. ![]() Her er Jurmala, akkurat i den karakteristiske meanderen ute ved kysten: ![]() Fint, men annerledes. ![]() Dette er Tukums Air Base, eller Tukuma lidosta, utenfor byen Tukums, som så vidt kan skimtes i bakgrunnen. Man kan ta tog hit fra Riga, flyplassen er militær. ![]() Så ble det litt skyer. Morsomt med iPhone og turbopropp. Ser jo ut som om propellen knekker! ![]() Men jeg fikk med meg Liepaja i det vi forlot kysten og været klarnet. ![]() Over sjøen nå. Öland: ![]() Den østre svenskekysten: ![]() Karlskrona litt til venstre: ![]() Ronneby og Ronneby flyplass: ![]() Fra venstre mot høyre: Hammarsjön, Rinkaby og Rinkaby felt, et militært øvingsfelt i Skåne: ![]() Gjenkjennelig innflyvning nå. I finværet er innflyvningen til København fantastisk, både fra den ene og andre siden. Fra nordøst nå, altså over Sør-Sverige før vi krysser Øresund. ![]() ![]() ![]() ![]() Det blir 22L. ![]() Deretter tuslet vi bort ved siden av Widerøes maskin som skulle til Haugesund, og en kritthvit Cimber-maskin som sto parkert og låst. Så en rask tur innom terminalen for litt mat før det bar videre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
25. juli 2012: SK458
København-Oslo (CPH-OSL) SAS Scandinavian Airlines Economy Airbus A321-200, OY-KBE ![]() Gate D2 er ny for meg, og ligger ikke så langt fra SAS-loungene, rett forbi utgangen til C-piren. Boarding startet på rutetid og som en av de første var jeg om bord i den (som vanlig) smekkfulle Oslo-flighten, i dag fløyet av Emma Viking, som jeg fløy for første gang i fjor høst. Flyet er fra 2002 og har blitt nokså solbleket på de ti årene: ![]() ![]() Skulle gjerne sittet i denne: ![]() 22R nå, forbi Flyvergrillen: ![]() ![]() See you again, Copenhagen: ![]() Helsingør nærmest, Helsingborg på andre siden: ![]() Hvorfor ikke? ![]() Gøteborg – sees i morgen! ![]() Skylaget kom samtidig som norskegrensa. Jeg er ikke overrasket. ![]() Kapteinen rapporterte om høye skyer og urolig luft, og at vi måtte forberede oss på en humpete nedtur. Mine tanker gikk til jenta som hadde påberopt seg flyskrekk og som satt noen seter lenger bak, men det hele gikk veldig fint. Vi traff i alle fall ikke Mjøsa: ![]() Ikke Hurdalssjøen heller. ![]() … og i motsetning til min forrige tur med SAS’ A321 fikk vi denne gangen se landingen på 19R på TV. ![]() Her står Widerøe fra Visby, ser frem til morgendagens tur i denne. ![]() Emma Viking er ikke bare solbleket, den er møkkete også. ![]() Ved gaten fikk jeg raskt på mobilen og ordnet meg et bedre sete på morgendagens flight til Gøteborg. Det føltes i overkant nerdete, og var ikke nødvendig å stresse med, ettersom jeg var én av to som hadde valgt sete. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
26. juli 2012: WF324
Oslo-Gøteborg (OSL-GOT) Widerøe Economy Dash 8-300, LN-WFS Det var tidlig på’n for å nå flyet. Flytoget var ikke et alternativ på grunn av Jernbaneverkets byggevirksomhet ved Oslo S, så det ble Flybussekspressen med ankomst Gardermoen i sju-tiden. Jeg rasket med meg et par-tre flasker av denne. Pytt-pytt. ![]() Der kom også 7:50-flighten til Riga, i dag med Dash 8-Q400. Takk for i går. ![]() Gate var som forventet i underetasjen. Her har jeg vært før – jeg liker meg godt her. ![]() Vi busset langt. Først under selve terminalbygget, rundt hele innenrikspiren (og ikke under), forbi en haug Norwegian-maskiner pakket og klare for sommerferie: ![]() Jeg la merke til at LN-KKW ikke lenger synes at alle barn fortjener en barndom, og har blitt en white-tail siden sist. Betyr dette at DY skal ha en -800 i UNICEF-livery i stedet, eller skal de ikke ha dette mer? Jeg husker jeg fløy med LN-KKS i 2008, det var den med barnetegning over hele flyet, så kom vel KKW med gutten på halen etter det. Jeg likte i grunn designet på KKS best . ![]() Nok om det. Ferden fortsatte rundt innenrikspiren, forbi den nye provisoriske terminalen, foran og rundt flyene så vi fikk en titt ned på UPS-en også: ![]() … før vi stoppet foran LN-WFS, en traver fra 1999. ![]() ![]() Jeg hadde rad seks og ledig midtgangsete, og mener å huske jeg telte 19 passasjerer. ![]() ![]() ![]() Last edited by SeatBelt; 04-08-2012 at 00:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det hadde skyet til på Gardermoen, så det ble ikke så mye å se i det vi tok av.
![]() ![]() Meget god og vennlig service skal sies, selv om maten ikke akkurat var gourmet. ![]() Så løsnet skylaget litt. Hadde tatt av nordover på 01L, tatt en høyresving og dermed kommet ganske langt inn i Akershus. Øyeren: ![]() Kaffetørste piloter. ![]() Langt inni de svenske skoger, litt øst for Ed, om jeg ikke tar feil: ![]() Uddevalla, her toger jeg gjennom i morgen: ![]() Lilla Edet: ![]() Så begynte vi innflyvningen etter noen rolige minutter på marsjhøyde. ![]() ![]() ![]() Spotterterritorium litt nord for RWY 21. ![]() Rett til gate, og rett ut for min del, i en terminal som var overraskende stor og fin. ![]() Resten av formiddagen (klokka var jo bare kvart over ni!) ble tilbrakt her: ![]() …og jeg har laget en egen tråd for det her. Ta gjerne en titt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Destinasjon: Gøteborg/Bohuslän
Innbyggere: ca. 500 000/270 000 Overnatting: Quality Hotel Panorama/Eget bærbart fjordhotell Resten av turen er ikke flyrelatert i det hele tatt, men jeg kan ta med noen raske refleksjoner. Etter formiddagen på Landvetter tok jeg meg inn i en solfylt by, sjekket inn på Quality Hotell Panorama like ved Liseberg, som jeg hadde booket gjennom Hotels.com og fått litt rabatt på. Jeg hadde en rabattkupong som jeg nå fikk brukt og sparte noen kroner på. Hotellet er ok – faktisk ganske fint inni, til tross for små rom og en forferdelig fasade. Det eneste jeg har noe å utsette på er spaet, som var slitt og lite innbydende. ![]() ![]() Det smakte godt med ordentlig svenskeøl etter en lang dag! ![]() Ellers fikk jeg litt tid i Gøteborg, en by jeg har besøkt mange ganger. Jeg husket imidlertid ikke at parkområdene var så flotte. Anbefales! ![]() Jeg styrte pent unna Liseberg, men husker godt at jeg likte det før. Det er jo en fantastisk flott park, og jeg tror nok at jeg hadde moret meg i dag også, men det er ikke billig i slike parker. ![]() Dagen etter fikk jeg enda mer tid i byen, frem til den videre ferden i Sverige. På Gøteborg C ventet Västtrafiks nordgående tog, og for den nette sum av 163SEK kom jeg meg ganske langt oppover. ![]() ![]() ![]() Er det ikke disse som ble kalt X2000? Vi kjørte parallelt med Stockholmstoget ut fra stasjonen. Stilig! ![]() Dette er ikke et ekspresstog ![]() Jeg endte opp her: Skee station. ![]() Derfra gikk turen videre til hotellet, hvor jeg tilbrakte helgen før E6 ble transportåren hjem til Oslo søndag formiddag. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Konklusjon
Verken Riga eller Gøteborg/Sveriges vestkyst er å regne som veldig eksotiske destinasjoner, men for et lite avbrekk når tiden er knapp og man har større reiser å spare til er det fine reisemål. airBaltic er ikke akkurat mitt favorittflyselskap, men leverer helt greit, gitt hva man vanligvis betaler for å fly med dem. Jeg synes airBaltic er flinke til å markedsføre seg, kanskje litt vel offensive, og jeg liker at de i tillegg til å være rimelige har goder for forretningsreisende og andre typer passasjerer enn nordmenn på helgetur som vil spare penger. Å fly via CPH er som regel effektivt og greit, selv om Oslo-flightene alltid er smekkfulle. SAS leverer som vanlig, verken bedre eller dårligere, noe som også kan sies om Widerøe. Alt i alt er jeg fornøyd med tidsbruken denne korte sommerferien, selv om lengre ferier absolutt er å foretrekke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Nok en strålende rapport. Fin mix av fly, destinasjons og landskapsbilder
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette var en strålende reiseskildring, og som tidligere nevnt - variert og bra innhold!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Som vanlig en meget bra reiserapport SeatBelt - mange takk!!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Fine bilder og bra skrevet om både flyreisene og byene.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Takk for en fin rapport! Godt blandet med fly og destinasjon. Veldig bra!
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Takk for rapport, strålende som alltid.
![]()
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Svært effektiv og kreativ sommerferie! Göteboerg og Riga er hyggelige byer, men den teloungen vekker minner fra en dag jeg helst vil glemme (les: fyllesyk). Takk for rapport med fine bilder!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Gis bort: OSL-RIX-OSL 8-10. juni | Upsaker | Reiseforum | 0 | 07-06-2016 22:30 |
OSL-AAL-CPH-OSL (2012) | SeatBelt | TripReports | 25 | 19-04-2012 22:50 |
Tripreport OSL-RIX-IST , IST-RIX-OSL (NB en del bilder) | Hypern | TripReports | 12 | 15-09-2010 10:33 |
OSL-RIX-NCE-LHR-OSL med airBaltic og British Airways | LN-AØR | TripReports | 15 | 29-07-2008 17:55 |