![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hei alle sammen. Her er et kjapt reisebrev fra en tur med Lufthansa business class fra ICN til FRA i juli. Har skrevet dette på engelsk for det er først og fremst last ut på bloggen min. På bloggen er det også lagt ut bilder og dere kan sjekke innlegget her: http://gardkarlsen.com/blog/?p=1369 . Noen her som har erfaring med Lufthansa på business? Er dere enige eller var det bare vi som var uheldige denne gang?
********** Over the years I have flown quite a lot with Lufthansa in economy class – they have provided great offers to many parts of the world and their onboard service has been quite good (apart from their really bad in flight entertainment system). So when I was going to fly Lufthansa business class long haul from Seoul (ICN) to Frankfurt (FRA) it was something that I looked forward to! In July 2012 my wife and I checked in at Incheon airport in Seoul to fly LH713 to Europe. Check in was fast even if though the ground staff looked and behaved as if she had gotten out on the wrong side of the bed that day. Our request to sit together was met with a frown and statement that business class was full and this was not possible. There was no priority security check and no priority immigration and that was a bit disappointing for an airport that is labeled as the best in the world. I guess this is Asiana’s home base so I was also looking forward to checking out their lounge – but let me assure you, there is not much to look forward to. It is a rather dark airport lounge with no view of the runway. Maybe they have tried to make it look like home with all the books in the book shelves. Our flight was scheduled for 14:05 and we boarded at about 13:30. Contrary to grumpy check in lady’s statement, our seats were changed so that we could sit together – in seats 10 G and K. These seats are located in the smallest business class cabin at above the wings of the plane (you can see the setup of the plane on the Lufthansa site ). The Airbus A340-600 has been the longest plane in the world until recently when the new Boeing 747-8 took that title. Anyway, the Lufthansa flight LH713 had a three class configuration with 8 first class, 48 business class in a 2-2-2 configuration and the rest being economy class. When we sat down we noticed that a bottle of water had already been handed out together with a blanket, headset were already attached and we had also gotten a small toiletry bag with a toothbrush, socks, eye shades, ear plugs and some lip balm – the toiletry bag and water was “hidden” in a small compartment on the side and behind the seat so I wonder if everyone actually noticed it. After a looong while we were offered a glass of champagne (they had different bottles during the service so I’m not sure it was champagne) but the plane was still parked at the gate. After a while the captain announced that they had to take out some luggage, that there were flight restrictions over China etc. (it was not easy to understand as we could hardly hear what he was saying) and it would cause a delay. I pushed down the call button immediately to get some more champagne but I would have died of thirst if I had to wait for that response. I think I had the call button on for 30-40 minutes and no one came to check on me once – at all. You might say that they were busy with flight preparations but as I said we were supposed to take off at 14:05 and we finally left the ground at 17:40! So in the end I had to just grab a flight attendant that was just walking past or actually go to the galley to ask for service. I walked in once and two flight attendants were casually chatting away. When I asked for some champagne and maybe some peanuts they all of a sudden seemed to think that it was a good idea so they started offering peanuts to all the business class passengers. After a while they did walk around to serve us a small snack while we were waiting but the standard response when asking for a drink was “Just wait a second and my colleague will come past to serve it”. After takeoff they could finally start with the regular service and a menu was handed out. It was rather grand but my wife was like “I’m not sure I understand the menu” and I had to agree. It was not very clear what we would get, what decisions we had to make etc. But when they started serving the food we got some explanation. There were three starters to choose from and I went for the fresh garden greens with Gruyere cheese. The salad was quite good but there was actually not that much salad but more cheese – which isn’t necessarily a bad thing. But this was served on a tray with salt/pepper, tooth picks etc and before the main course they actually removed this tray and hence they removed the stuff that you might want to use for dinner (or after) e.g. the salt/pepper and toothpicks. The dinner option was braised chicken, sea bass on asparagus risotto or bibimpap (a traditional Korean rice dish). I went for the chicken and my wife went for the sea bass but when it was served it was easy to see that my lactose intolerant wife could not eat the sea bass dish. I like the Italian cuisine and I love my risotto and to call this dish sea bass on asparagus risotto is an insult to Italian cuisine…no, actually an insult to Italy and everyone that loves Italian food! The sea bass itself was OK but what was supposed to be risotto were just a few rice grains swimming around in a creamy soup. My wife was not that that impressed by the chicken on linguine either. It was presented as “Tomato basil olive sauce” but she said the chicken was dry and the sauce was merely a few splatters of tomato puree. So could the dessert make up for this rather bad start? On the menu we had the option of chocolate terrine or cheese or fruit salad – when the FA came to me I asked for the chocolate and she was like “Oh, you got the last one” like I had won a prize. But I can assure you…I did not feel like I had hit the jackpot. I don’t know who came up with the idea of combining chocolate cake with terrine as this was not very good – a chocolate “cake” that seemed to have been overdosed on gelatin and with not a lot of taste. Let us talk about the configuration and seat for a bit. Lufthansa is a big company and they have lots of different planes and they also have different options for seats. I think there is at least three different first class seats at the moment and they have finally came to realize that they have to introduce a proper lie flat business class seat to be able to compete with other major airlines. This plane had a pretty standard Lufthansa business class seat for long-haul flights if I’m not mistaken which means that you have a more or less flat seat but in a 160-170 degrees configuration. For me this means that you can get a better sleep than in an economy seat but I keep on sliding down so in my case it is better to turn the seat into a deep reclining seat but this depends on your preference of course. I think what bothers me the most about the seat is that there is nowhere to put “stuff”. There was a narrow compartment behind the seat where the water bottle and toiletry bag was placed but apart from that there is nowhere to place stuff like camera, the holder for my glasses, iPad etc. At least there was a small place for a glass of champagne ;-) There is also a power outlet if you need to top up your iPad or laptop! In addition to this there was a 15”(?) screen that popped up from the seat (we were on the first row before the next section) and the in flight entertainment is not bad but a problem with the StarAlliance deal is that it seems like all the airlines show more or less the same movies. We were seated in the business class section in the back and there are only 12 seats there and the next section is economy. I’m not sure how this is supposed to work but it seemed like most of the economy passengers were using the toilets in the business class sections – and as the flight attendants didn’t seem to give instructions, the economy passengers were walking around in the business class section. In fact, I had to go back to the economy section to go to the toilet as this was available while people from economy were lining up for the business class toilet! This is not a very impressive setup! Maybe Lufthansa should consider informing people where toilets are located. The toilets in economy on the A340-600 are kinda cool as they are located on the lower floor of the plane. It is not like I mind sharing my toilet with economy passengers but the whole idea of flying business is to get better service, have a better seat, get a quieter environment etc. Having people from economy led to a lot of traffic through our business class section. Even SAS (Scandinavian) are able to handle this issue! Before landing it was time for a new meal and as the previous serving had not been a great success, we were looking forward to tasting the Cajun chicken breast with some caprese salad. But when the flight attendant came she asked me if I would care for some Korean braised sea bream with rice. I asked what the alternatives were and then she said that they didn’t have more of the Cajun chicken. Wouldn’t it be better to just say this to start with? Well, she served the fish with a smile and assured me that it was delicious. The fish was not bad but it was not the meal that I wanted! As we took off several hours after planned schedule, we arrived late in Frankfurt. We were lucky to get out of the plane early and got to a Lufthansa service center to get information about what would happen next as we just missed our connecting flight. For some reason we had been rebooked to go to Copenhagen the next morning – which is great if you live in Copenhagen but our final destination was Stavanger in Norway. But they fixed this by booking us into a hotel and sending us to Norway via Aberdeen the next day.
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Og til slutt konklusjon
Conclusion I know I sound like a spoiled brat when I describe the service on board. I mean…I should be thankful for flying business instead of economy right? But I have had the privilege and pleasure of flying first class on a number of airlines and business class on e.g. Scandinavian (SAS), Turkish, AirCanada, Emirates, Thai Airways so I feel like have something to compare it to. When flying for work I have looked into flying with Lufthansa several times but the prices has normally be substantially higher compared to e.g. Scandinavian (and sometimes more or less on par with Singapore Airlines). If I can save 30% by flying Scandinavian compared to Lufthansa I would do so as the seat on Lufthansa is not any better, the service is certainly not any better, the facilities is not any better etc. And if I had the option of flying Singapore Airlines with their new business class or flying this Lufthansa business class…let there be no doubt about it: I would pick Singapore Airlines any day! While Singapore can offer an amazing seat, perfect service, option of selection food before you flight etc. Lufthansa could only provide a tired business class seat with a crew that didn’t seem too interested in it’s passengers. Maybe the business class is too big for the crew to handle as service was slow, they ran out of food, when I tried to call for service no one checked on me etc. I know that this seems like a harsh conclusion – but I have to admit that I am disappointed by the Lufthansa business class. If you are flying long haul on business class you are far better off by choosing Singapore airlines, Scandinavian, AirCanada etc. I do look forward to testing out the new Lufthansa business class (currently being installed on the new Boeing 747-8) – so Lufthansa: feel free to invite me back for a test of the new business class and I will make new flight review and hopefully it will be substantially better.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tusen takk for en detaljert trip report med masse bilder! Jeg skal prøve LH biz på longhaul for første gang om tre uker, så jeg kan ikke si så mye om hvordan det "skal" være.
Men... burde ikke konemor ha bestilt laktosefritt måltid på forhånd? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Som vanlig takk for fin rapport fra deg Gard. Lh serverer ikke Champagne før en er i luften. Og dotrafikk i C-klasse er stusselige greier.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#6 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ettersom jeg innenfor siste uke har flydd Lufthansen t/r Tyskland - Hong Kong har jeg reisen friskt i minne. Jeg kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i din beskrivelse.
Men jeg forstår meget godt at når man blir over 3,5 time forsinket, så sitter irritasjonen lett. Men du beskriver bare en vei. Reiste du kanskje ikke LH andre veien? Skal se om ikke jeg kan få laget en rapport fra min tur. Tar nok litt tid, da jeg er igang med triprapport fra min forrige østen tur også. Men jeg synes jeg fikk det jeg forventet hos LH, og synes vel at de er på høyde med SAS iallefall. Det var fulle fly i C og Y begge veier, og det har jo også alltid innvirkning på servicen. Jo færre folk, dess bedre service. Skal trekke frem de tingene jeg synes utmerket seg positivt og negativt: Minuser: - Jeg synes toalettene var trangere enn det jeg har opplevd hos f.eks. TG. På hjemveien i A346, hadde de et handicap toalett helt akter, som gjorde saken noe bedre, ettersom jeg følte jeg måtte krympe meg for å komme inn på de andre. - Ingen amenities på toalettene, som f.eks. TG og SAS har. - Serverte bare sekt før avgang, ikke champagne, som SAS og TG gjør (og sikkert flere) Pluss: - Setene ble overraskende flate, dog føltes noe de noe harde etter 6 timers søvn. - Servicen var overraskende vennlig og god. På returen kom Sjefspurseren rundt i biz og tiltalte oss alle ved navn og takket oss for å fly Lufthansa, og ba oss ta kontakt dersom det var noe vi lurte på.(Dette skjedde kun på 1 av 4 TG F turer jeg har hatt siste måned) Purseren som serverte oss tiltalte oss også ved navn og var riktig så serviceminded. - Maten synes jeg også var helt grei. Mer konsistent enn den TG serverer i C. - Gode viner, greit brennevin, men litt kleint med bare 1 øltype å velge i. Men de serverte meget velvillig utover kvelden! Og så skal jeg vel legge til at begge flyene var i rute. Likte A346 fra HKG til MUC bedre enn 744 fra FRA til HKG. Generelt er jo LH et dyrt alternativ i biz sammenlignet med andre. Og det er sjeldent gode tilbud å finne i biz. Deres first class er jo ekstremt dyrt priset. Mens LH hadde sommertilbud i biz til HKG for 15k nok (normalminstepris 26k nok) er jo 80k nok i F helt avsindig, og noe rart at LX, som er i samme selskap, bare skal ha 50, og deres F klasse er høyst sammenliknbar og lite forskjellig bortsett fra at ZRH ikke har egen F terminal. Vel, bare mine tanker og erfaringer en sen onsdagskveld. BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Har flydd business på både 744 og 388 med LH det siste året. Generelt sett synes jeg SK er bedre på long-haul. Det gjelder spesielt på maten. Fly-messig, så er 744 "tortur" sammenlignet med 388. Synes SK sine seter på business er bedre, men har til gode å prøve den nye businessklassen på 748, det får bli neste gang
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takk for rapport, ser ut som det er andre valg som er bedre enn Lufthansa i C
Quote:
Prisingen er meget merkelig, Swiss priser seg mye mer aggresivt. Når man snakker om pris, så skal vel AF ha 100k i F. Bedre enn Lufthansa, JA, men ikke dobbelt så bra som Swiss ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Jeg hadde en kort tur i business fra KL til Bangkok tidligere i år og da slurvet de også litt. Det toppet seg på Lufthansa flighten da min kollega ba om Remy Martin cognac etter maten ettersom dette sto på menyen. Vi fikk da servert to glass og det luktet som malingsfjerner. Vi tilkalte en flyvertinne og spurte om det var noe galt med cognacen og hun forsto ikke problemet. Da vi spurte en annen og ba ham lukte på glasset så sier han "Nei, det lukter ikke cognac for det er ikke cognac" - det viser seg at de ikke hadde Remy Martin igjen så de ga oss en brandy fra økonomi og håpet vel at vi ikke skulle merke forskjell
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Har akkurat reist t/r HKG med LH (OSL-MUC-HKG) og ble positivt overrasket over LH (ifht. forventningene). Setene er ikke helt topp, men ellers var alt på stell. Stort sett sprudlende crew, og intra-EU-flighten i C har kommet seg mange hakk siden sist jeg fløy med dem i C (terningkast 5.5 OSL-MUC sett ifht. at det er intra-EU-rute)
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg har dog hatt maaaaange flere daarlige erfaringer med Thai (ogsaa i F) enn det jeg har hatt med Lufthansa.. Ingenting er verre enn at du har bestilt ett produkt fra dette aartusenet, mens paa avreisedagen blir du moett med lenestoler fra tidlig 90 tallet og prosjektorer fra DC10 tiden. Og naar ting ikke gaar som forventet, er Thai veldig daarlig til aa rydde opp. Ser ogsaa at du anbefaler folk aa velge SAS eller Singapore dersom de skal reise i business, noe jeg synes er en elendig anbefaling. SAS er enda mer ustabile enn det LH er, du faar soeppelcrew titt og ofte med dem og som kjent gjoer de kraftige endringer paa Champersfronten og regulariteten paa longhaul er ett lotteri. Singapore er selvsagt bra, men det koster mye mer enn det konkurrentene tar. Sommerkampanjen til LH jeg regner med du shoppet av er omtrent halve prisen av det Singapore skal ha paa samme ruten Som alltid, YMMV Last edited by Tommy777; 08-08-2012 at 20:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Takk for alle tilbakemeldingene. Jeg ser at du Tommy777 skriver at jeg kommer med elendige anbefalinger. Jeg har ikke mye erfaring med Lufthansa business klasse så jeg innrømme gladelig at min konklusjon og anbefaling er gitt på vaklende grunnlag. Men jeg har en del erfaring med SAS business og jeg synes de har et helt greit produkt og det er ganske konsistent. Vel, dette var bare en oppsummering av en tur med Lufthansa - jeg prøver gjerne den nye business klassen hvis jeg får mulighet til det :-)
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
For det første har LH sin c klasse veldig mye tilfelles med SAS. Setene er tilnærmet like, underholdningsprogrammet likeså. Jeg synes cateringen til SAS er bittelitt bedre (kanskje fordi jeg er norsk). På bakken synes jeg LH er Mye bedre enn det SAS er. Begge produktene er helt greie, forskjellen er forsvinnende liten. Så når konklusjonen din blir at du er "far better off" om du velger SQ, SAS eller AC, blir en kraftig uttalelse i en blog som en del folk leser. (jeg leser bloggen din ofte) Du hadde en dårlig flight med LH. Du var uheldig, det skjer. Så ja, ta en tur med nye LH C. Tror nok de er ferdige med oppgradering av flåten før SAS bestemmer seg hva de skal gjøre med sin utdaterte nedoverbakke ![]() ![]() Edit: og kanskje redusere antall utropstegn littegrann ![]() Last edited by Tommy777; 12-08-2012 at 09:11. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg er i det store og hele enig med gardkarlsen om nåværende kvalitet på Lufthansas Business Class-produkt. Man kan ikke legge den nye kabinen til grunn når man vurderer kvaliteten, fordi det fortsatt er altfor få maskiner som har disse. Videre er det matkvaliteten jeg reagerer mest på - det minner mer om Economy Class enn Business. For bare få år siden synes jeg LH leverte tidvis meget god mat i luften, men det gjør de ikke lenger. Nye seter endrer ikke på det.
Jeg opplever også svært varierende kvalitet på servicen på bakken, særlig på utestasjoner, som, outsourcet eller ei, uansett er LHs ansvar. Senest i Boston ble First Class-køen stående i 10 minutter og se på at tre Economy-skranker sugde unna en kø på 25-30 passasjerer. Det er rett og slett ikke godt nok når man står der med bagasje og en utålmodig baby og har betalt for et premium produkt. Ender man i tillegg opp i den bakre Business-kabinen på 343, føler man seg tidvis til bry når man ber om noe ekstra, men akkurat det har jeg også opplevd med SAS også. Hva er det med bakre Business-kabiner som kabinpersonalet ikke takler? Er det fordi de er så nære slutten av runden at de ikke orker å stå distansen? Turen over med Swiss var det imidlertid høy klasse over. Jeg sover fantastisk godt i setet deres, maten er et Business-produkt verdig, og servicenivået ombord og på bakken er generelt meget bra. Jeg blir også mer og mer imponert over ZRH som flyplass, og den fremstår i mine øyne som en av de mest barnevennlige flyplassene i Europa. Min frue dro det så langt at hun faktisk vil fly via ZRH med Swiss enn direkte med SAS når vi drar til New York, noe jeg er tilbøyelig til å være enig i. Lufthansa kommer i hvert fall ikke til å få mine penger på longhaul på en stund, gode tilbud eller ei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg har netop prøvd LHs a380 busniess class. Den var skuffende og jeg fikk ikke to posjoner engang av den bittelille maten de serverte. Har nesten fått bedre mat på økonomi. (på Royal Brunei og TAP Portugal faktisk) og da er det noe galt med catringen dems. Loungene er altid fulle og knøttsmå samt at matutvalget nesten er en spøk når man tenker på hvor mange som reiser... Jeg er enig med beskrivelsen til Gard... Det er veldig liten premium følelse man for. Stakkars dem som betalte fullpris...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Jeg tar med meg alle tilbakemeldinger og jeg er bare glad for å høre at noen leser bloggen :-) Ja, det var kanskje en konklusjon i sterkeste laget - jeg får skylde på at det ble delvis skrevet på flyet mens jeg satt dere og ventet på at noen fra personallet skulle komme for å sjekke hvorfor jeg hadde trykket på knappen for å tilkalle dem ;-) Men det er slik med "reviews" at en skriver en omtale basert på sin egen opplevelse og en konkluderer basert på denne opplevelsen. Det er det samme med et hotell-opphold som en skriver omtale av på TripAdvisor. Leserene må forstå at det ikke er enkelt omtaler en må basere alt på men heller trenden av omtaler. Men det er helt klart at dette var et dårlig første inntrykk for min del og jeg kommer ikke til å ivre etter å fly med LH igjen med det første med mindre det er snakk om et nytt produkt. Uansett, takk for tilbakemeldingen og det er bra og se at andre kommer inn med kommentarer for å gi et mer nyansert syn. Og jeg skal prøve å kutte ned på utropstegn ![]()
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ny business class hos Lufthansa | Someone | Småprat | 2 | 24-11-2017 18:06 |
Business class one way Lufthansa? | SudCaravelle | Reiseforum | 11 | 12-06-2014 08:54 |
Lufthansa A333 - New business class | LNv22 | Reiseforum | 12 | 30-01-2013 11:07 |
Lufthansa Summer Business Class Sale | ILS2 | Reiseforum | 11 | 04-04-2011 09:51 |
Lufthansa Business Class vs Thai Royal Silk Class - synspunkter? | kristian | Flyforum | 2 | 06-04-2008 21:28 |