![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]() Quote:
http://www.airliners.net/photo/Braat...1c9da31e44e5db |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
Boeing tilbød også en "integrert" trapp på bakre dør på 737. Ikke mange som tok den opsjonen så vidt jeg vet, men Lufhansa hadde det på sine 737-100, og det var operatører som tok den på 737-200 også.
Var visstnok en Pain in the A$$ på grunn av mye leamikk. På døren bak var den ikke under gulvet, men på innsiden av selve døra som var hengslet i underkant. Dette bildet av en Lufthansa 737-100 viser den i utfelt posisjon. Mvh,
__________________
You look like I need a drink... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]() Quote:
Forøvrig er det sant at den bakre trappa hadde mye leamikk, men jeg har jobbet med begge to og er i grunnen ikke enig i at den hadde mer snag enn den fremre. Den fremre hadde også sin rikelige porsjon med snag, men ofte var det elektriske problemer det dreide seg om der.... Forøvrig var det nok en større operasjon å folde inn den bakre manuelt hvis hundreogett var ute enn å "sveive" inn den fremre.. ![]() Og NPB's trapp sees her: http://www.airliners.net/photo/Busy-...d67abe83010c0c Last edited by Stone; 29-07-2012 at 16:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2008
Location: Tjensvoll Stavanger
Posts: 167
|
![]()
Min søster var flyvertinne i BU den gang og jeg husker hun fortalte at de hadde ofte problemer med trappen, ut og inn. Det var vel en trapp og rekkverk som ble delt i to før alt forsvant ut og inn i kroppen, med eletrisk wiredrift, og ikke hydrolikkdrift ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]() Quote:
Egentlig starter operasjonen når hoveddøra åpnes, da beveges en arm i dørkarmen som via en teleflexkabel drar bort en låsepinne for trappedøra. Denne teleflexen er besatt til å fryse til... Så kjøres trappedøra åpen, den igjen opererer en bryter som gir krets til trappas motor og spetakkelet glir ut. Når trappa skal inn igjen reverseres alt dette. Forøvrig ser jeg ikke bort fra at jeg kjenner din søster, jeg var selv i BU på åtti- og nittitallet... Men nå er vi vel ganske langt OT fra Onkel Bruns leveranse til LN-MOW.. ![]() Last edited by Stone; 29-07-2012 at 23:30. Reason: Mindre presisering |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,941
|
![]()
Er det stor forskjell på trappeløsningen her kontra det f.eks Ryanair har på sine -800?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
Slik ser det ut når trappa kommer ut på en B732:
http://www.youtube.com/watch?v=0FJQzhhmaBg
__________________
You look like I need a drink... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Green
Join Date: Oct 2013
Posts: 149
|
![]()
Har DY slike trapper på sine maskiner? (kan ikke huske å ha sett det)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,402
|
![]()
Nei, dette er svært sjelden å se på NG.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]() Quote:
Trappene har blitt/blir satt inn igjen før retur av flyene til eier når leasingperioden går ut, rimeligvis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Newcomer
Join Date: Jun 2014
Posts: 10
|
![]()
Disse trappene finnes også på Blue1 sine 717-maskiner som fortsatt brukes hyppig. I blant på OSL foregår boarding på fjernparkering, og da kan man få oppleve dette fortsatt
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
De var vel på DC-9 også. Synes jeg husker Braathens' 737-er på venstre side på FBU (sett fra det store vinduet i avgangshallen) med egen trapp foran og trappebil bak, mens SAS' DC-9-ere på høyre side hadde egne integrerte trapper både foran og bak (under). Hadde MD-ene også integrerte trapper?
Last edited by RWY 24; 05-11-2014 at 10:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]() Quote:
Mener at både BU sine 737-200 hadde innfelt trapp ved inngangsdøren foran, og at SAS sine DC-9 også hadde det.
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,402
|
![]()
Alle DC-9 og MD-80 var 'selvforsynt' med trapper. Også MD-90 ble produsert med trapper, men SAS valgte å ta dem ut for å spare vekt. Imidlertid ga dette uønskede bieffekter, så man endte etterhvert med 200k bly der trappa skulle være.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,911
|
![]()
Noen som vet hva som har skjedd med LN-SUA? (nummer 2)
Fløy denne 2 Juni 1990 BGO - LCA |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
|
![]()
[QUOTE=Stone;767758]Busy Bee's -2R4C LN-NPB hadde også denne, den hadde ikke trappa foran. Jeg har en anelse om at Mey-Air's to -200 også hadde den bakre, men er langt fra sikker på det..
Det er helt korrekt at Mey-Airs to B737-2H5 LN-MTC og -MTD (siden konvertert til -201 og levert til Piedmont i USA) hadde integrert trapp i venstre bakdør. Integrert trapp i venstre bakdør var for øvrig en ganske vanlig opsjon på 737-200C (som LN-NPB), noe som ga gode muligheter for kombioperasjoner (pax og frakt) til lufthavner med begrenset infrastruktur. Mye benyttet i Alaska og nord i Canada, også i dag. Beste hilsen Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Newcomer
Join Date: Jun 2008
Posts: 1
|
![]()
Hadde ikke Busy Bee LN-NPB også en retractable stair på bakre pax-dør?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,603
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvem opererer 737-100 og -200 i dag? | RJon | Flyforum | 15 | 14-02-2024 07:51 |
Boeing 737-200/100 | flyBG | Flyspotting | 4 | 22-06-2013 12:22 |
PacMin 1/100 SAS 737-700w og 737-800 | jewer | Samlerhjørnet | 1 | 31-10-2010 13:48 |
A319 versus 737-700 og 737-200 | SQ 777 | Flyforum | 4 | 22-10-2008 23:36 |
747-100/200/300 | Vede | Flyforum | 6 | 06-03-2008 14:08 |