![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Mange spørsmål angående Avro flyene til SAS.
Flyr di enno for SAS? Hva er/var registreringen på flyene? Hvor mange er/var det ? Hvilken Ruter fløy di? Og til slutt hvor SAS har lånt flyene , evt hvor di er nå? Om det allerede er en tråd angående dette temaet så legg ut link eller flytt meg dit. Ønsker ikke sure komentarer.. Mvh DC-10 ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
|
![]()
Flyene var leid inn fra WDL Aviation, Atlantic Airways og Transwede/Malmø Aviation.
Det varierte litt fra når til når de var leid inn, men mellom 2007 og 2009 var perioden. Husker at Atlantic sin Avro fløy CPH-SVG en del og på di mindre rutene som SAS bruker CRJ200/900 på i dag, samme med de andre også. Husker at de fra Malmø/Transwede fløy OSL-LCY. Her er listen over flyene, trykk på c/n nummeret å du får historien! - Her kan du finne lister over mange spørsmål man lurer på, så det er bare å eksperimentere, kanskje før du spør etter noe, så finner man det selv ![]() http://www.planespotters.net/Product...leetStatus=all |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
AirBussjåfør
|
![]()
SAS bruker p.t. ikke Avro på noen av sine ruter.
Dersom jeg ikke tar helt feil hadde SAS 1 stk Avro RJ70, 1 stk BAe 146-200 og 1 stk BAe 146-300. -200'en, D-AMGL , ble wetleaset fra WDL Aviation i perioden februar 2008 til April 2010. BAe nummer 2, D-AWBA, ble også wetleaset fra WDL Aviation. Denne fløy for SAS nesten like lenge som ovennevnte: Fra februar 2008 til høsten 2009. Siste maskin, SE-DJP/EI-COQ (Avro'en), var leaset fra Braathens Aviation (litt usikker her). Denne maskinen kom i august 2007, og var i SAS' "eie" fram til mai 2009, hvor den ble overtatt av Transwede Airways. Ruter SAS fløy Avro på var bla Oslo - London City. Mener også at fleste av disse flyene ble anskaffet på bakgrunn av Dash 8-flyene som ikke fungerte som de skulle (Ref: http://en.wikipedia.org/wiki/Dash_8_...gear_incidents) Sikkert noen som kan fylle eventuelle hull jeg har, men er da en grei start.. ![]() EDIT: Ser linken til Myhrair har komplett info om flåte. Stemmer for øvrig det jeg har sagt hittil - Glemte "bare" 4 fly. Last edited by CaptainMorgan; 16-07-2012 at 03:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
På den listen fra planspotters.com står OY-RCE fra Atlantic Airways oppført som en av disse innleide maskinene. Men jeg tror ikke denne leasingavtalen omhandlet et spesifikt individ, men at RC sine fly rullerte. Jeg fløy både OY-RCA, OY-RCB og OY-RCW som var i SK-tjeneste på ruten SVG-CPH.
Last edited by EK 007; 16-07-2012 at 08:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takker for mange gode svar , fikk svar på det meste
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Så lenge SAS leide fly fra Braathens Aviation var det vel gjennom Transwede, som var et selskap som spesialiserte seg på wet-lease-avtaler, og som altså var eid av Braathens. De leide vel ut en Avro RJ85 til SAS i Sverige (som i hovedsak fløy ARN-LCY), samt to Avro RJ70 til SAS i Norge. De to maskinene ble brukt på OSL-LCY-ruten, men ble også brukt til Zürich og Amsterdam, i tillegg ble de brukt et par ganger på innenriks. Transwede leide også ut en Avro RJ70 til Air One, som fløy den fra Milano til LCY. Transwede ble lagt ned (igjen) som eget selskap i 2009 ettersom behovet for innleie av fly var svært begrenset etter finanskrisen. LCY-operasjonen fra København ble for øvrig fløyet av Atlantic Airways.
Har skevet to rapporter fra reiser med SAS Avro RJ70: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=36021 http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=37267 |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hvis jeg ikke tar feil, mener jeg at jeg så en Malmø Aviation fly som var malt i SAS farger i fjor på Flightradar24... Den fløy rundt om i Sverige og noen ganger over til England...
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS slutter å bruke Avro RJ70 | FlightDeck | Flyforum | 33 | 22-06-2008 12:50 |
Transwede Avro for SAS Norge | CK | Register- og ATC-Forum | 2 | 02-10-2007 14:21 |
SAS Bae Avro RJ-100 | ATC-flyradar | Flyforum | 2 | 11-06-2007 12:36 |
Avro 70 i SAS färger | Savipix | Flyforum | 9 | 15-02-2006 08:56 |
Telefon på SAS-flyene?? | CK | Flyforum | 7 | 27-01-2005 21:51 |