![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
|
![]()
Ok folkens, og en riktig god søndag, enn så lenge i allefall
![]() Jeg har brukt sommerferien til litt av vert, men to av tingene var helt ny for meg. Nemmelig å fly charter, og fly en Airbus. Bare det å sette sine føtter ombord i en franskmann strider i utgangspunktet imot min egen tankegang. Fly skal etter min smak være amrikansk og ha en "B" som første bokstav i navnet.. Nok om det, la oss gå over til selve flyreisen, og mine tanker og komentarer rundt denne. Vi skriver mandag 25 juni, og unge lovende Grindtsein skal ut på charterferie. Var tidlig på OSL. Ankomm terminalen ca klokken 0500 etter en kort busstur ifra Nannestad med rute 855 for de som er kjent i disse trakter. Og takk min herre for at jeg var tidlig ute. For på OSL var det nermest kaotiske tilstander denne tidlige mandag morgen. Det var så godt som fult i avgangshallen allerde da jeg var der ca 3 minutter etter at bussen hadde ankommet terminalen. Avgangtiden på flyet var 0725. Hadde avtalt med resten av reisefølget som skulle komme med flybuss ifra Kolboten at jeg skulle fixe inchekkinga og bagasjetagger i automaten, slik at dem sparte litt tid, siden dem ikke ville ankommer før neremere kl 0600. Så sagt så gjort Finner en egnet automat, taster inn reservasjonsnr og får sjekket inn 4 stykk og 4 stykk bagasje. Gikk raskt og smerte fritt. Fant fort ut at å gå rundt å drasse på min egen kofert var lite aktuelt, å setter kursen imot bagdrop. Vell framme etter 3 minutter i kø blir jeg spurt om vi er flere. Skjønner fort hvor herren vil, og svarer kjapt ja, men er kun jeg som har chekket inn. Det funket, fikk levert min kofert. Men hva skulle jeg bruke de neste 45 minuttene til? Har jo boardingkort og tagger til resten liggende i min handbagasje, så å bevege seg imot en stadig voksende kø i sikerhetskontrollen var ikke aktuelt. Joda, en tur ned til ankomst inn på 7elleven og fersk baguette med ost og skinke og en halv liter appelsinjuce ble redninga. Omsider ankommer reisefølget. Etter en kjapp prat blir vi enig om å møtes ved gate. Køen ved bagdroppen var ikke på 3 minutter nå, men 15 minutter. Og sikerhetskontrollen tok meg nermer 30 minutter å pasere. Tilsvarende tid tok det også for resten av reisefølget fikk jeg oppgitt av dem. Durty free shoppen ble ikke ofre to sekunder av mine tanker på vei imot gate. Hvorfor handle dyrt på OSL, når den samme drikka kan kjøpes mye billigere i Bulgaria? Ved passkontrollen inn i non shengen området gikk raskt å greit. Og da gikk det opp for meg hvorfor det alt kl 0500 var kaotiske tilstander i avgangshallen. To A330, To A321 og eks antal B737 sto klare for å fly solsultne nordmenn på ferie. At det var 1500 som skulle fly charter denne mandags morgen er ikke langt unna sannheten. ![]() Det var OY-VKI som fikk æren å bringe unge Grindstein ut på sin aller første flight med en franskmann. ![]() Boarding: ![]() Aldri en flytur uten å sjekke om knyttnevetesten blir bestått. Denne var veldig i grenseland. Så jeg gir den bestått under tvil. Sete 22A Men kjære cabinsjef. Nå vet ikke jeg hva du forventer av dine gjester ombord i dine fly. Men jeg er sikker på at 99.9% av alle 407 passasjerene ombord var fult klar over at vi skulle på ferie. Da er det totalt meningsløst og direkte plagsomt at du i løpe av en knap 3 timers flytur klarer å komme med intet mindre en 8 anongseringer på PA, og bruke frasen "nå starter din ferie" minst 30 ganger under reisen. En flyreise mellom A og B skal enten det er et ordinært rutefly eller charter være en rolig og avslappende start på enten ferie, helgebesøk hos venner og familie eller på tur til et viktig møte. Og du får ikke solgt noe ekstra til meg om du så anongserer dine ombordtilbud om så hundre ganger. Hva jeg skulle kjøpe ifra deg og dine annsatte var avklart lenge før vi var airborne. Så all den masinga om salg av ditt og datt, og at du hadde fått noen ekstra varer til en ekstra go pris, og ikke for å snakke om om dine lodd kan du bare kutte ut. For jeg biter ikke på salgskåte personer som er mere opptatt av å selge en å gi sine reisende en rolig av avslappert start på ferien. Mat og drikke må man jo også ha. reisefølget var på 4 totalt. Vi hadde bestilt og betalt mat for 4 personer. Men på lista dere serverte etter ombord hadde vi kun bestilt tre måltider. OK. Det er greit at dere kan gjøre en feil. Men man gjør ikke samme feilen på både utreise og hjemreise ![]() ![]() Til maten bestilte jeg denne rødvinen og kjøpte også to Pepsi for resten av reisen. ![]() Matbrettet: ![]() Det varme måltidet: Maten smakte veldig bra, og er noe av dem beste flymaten jeg noen gang har spist. Det var stekte karbonader (kjøttkaker etter størrelsen og bedømme) med potetmos, saus og grønsaker. Har fått lov til å legge ut bilde av en av de andre i reisefølget. Og siden Stein Olsen har insistert på at jeg måtte ha med bilde av henne, så kommer det her. Navn vil ikke under noen omstendigheter bli oppgitt. Så folkens.. Er ikke vits i å spørre en gang ![]() ![]() Konklusjeon: Ok comfort, masete besetning (alt behørlig beskrevet og komentert) Veldig bra mat. Hva jeg synes om selve flyet? La meg se. Romfølelsen imponerte meg ikke. Og overhedbins sin utforming stjeler for mye plass. Med mine 178 på srømpelesten kan jeg ikke stå oppreist uten å skalle meg. Det er for dårlig i et widebodyfly. Her har Airbus noe å lære av Boeing å løsninga dem har benyttet i 777 og vidreutvilet i 787. Men en positiv ting skal Airbus ha. Støynivået var meget behagelig, og er nok det laveste jeg har opplevd ombord i fly. Varna Flyplass! Her må det gjøres noe, og noe skal vist nok være på gang. Ankomstterminalen er IKKE dimisjonert for en fullastet A330. Og særlig bedre blir det ikke når en rusisk B757 lander 3 minutter etter oss. Bagsajen kom etter ca en times venting. Regner med at jeg får litt pepepr for mine komentarer rundt masinga ifra besettninga. Men smaken er som baken todelt med en sprekk på mitden. Og dette er er hva jeg mener å føler rund dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Hønefoss, Norway
Posts: 334
|
![]()
Hei, fin beskrivelse, ser at det ikke er så mye bedre etter 16 år selv om det er et annet selskap. Fly 4 turer med Balkan Air TU-154 samme dst. Varna er det samme, ja ,ja, men det er fortsatt billig i Bulgaria!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
|
![]()
Morsomt med en detaljert rapport fra en charterflyvning
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Takk, det var en trivelig charterrapport. Skal reise med charter om en måneds tid med samme selskap, men med mindre buss til Skiathos. Er overrasket over at de maser slik du beskriver - skal rapportere om hvordan det er på Hellas-turen. Ellers er maten nesten helt slik jeg husker den, og disse kjøttkatene er utmerkede.
Ellers er Varna en fantstisk flott by. Jeg drister meg til å legge til et bilde som forklarer litt av hvorfor jeg mener det. ![]() Edit, glemte det viktigste: Det er bare tre meter fra baren her og der koster ølen 8-10 kroner halvliteren. Last edited by AirbusTrond; 15-07-2012 at 21:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
|
![]()
Knallfin raport Steinar. Godt at flyet var stille... for det var sikkert ikke du
![]() Jenta var jo også pen...
__________________
MVH Stein Olsen http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/ Det finnes alltid en god grunn til å se på fly ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
|
![]()
Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Slikt blir det flere tripprapoprter av.
Vedrørende det maset. Her er nok det avhengig av cabinsjef til cabinsjef. På hjemveien klarte kabinsjefen å formidle alt han ville på tre runder via PA. men han fikk alikavell annongsert for akkurat det samme som fyren nedover trengte 8 turer på PA for å få sagt. Men for min del hadde det klart seg med en sikkelig gjenomgang av servicetilbudet ved første annongsering, slik at vi som ville slappe av ikke ble plaget av maset på PA. men for all del. Tre ganger er tross alt mye bedre en 8 ganger. Varna by er fantastisk. Er ingen tvil om det. Vi bodde i et område utenfor byen som het Golden Sands. Som en liten tommel opp. Rumnummeret på hotelllet var 737.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2012
Location: Bergen
Posts: 249
|
![]()
Utrolig flott reise rapport, mye flotte bilder har du tatt også. likte denne raporten veldig godt og bildene forsett slik
![]() Last edited by Marius Moberg; 15-07-2012 at 22:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2010
Location: Harøy
Posts: 366
|
![]()
Super flott charter TR
![]()
__________________
Flysas94 |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
|
![]()
Fin charter-TR grindstein - takk skal du ha!
(Har selv et par turer med charter og A332/3....fant det relativt trangt... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Tusen takk, greit med charter rapporter ... For få av dem... Mange år siden sist men kan tenke meg en tur, men en uke føles for lenge. For noen år siden hadde de også 3 og 4 dagers...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Her i Sverige, er det ganske ofte Ving som har "mini-charter" på
både to, tre, fire dager osv - ofte pga. "pos-flyvninger" hos TC når man ser på detaljene mh.t. ulik flytype på utreise og hjemreise osv.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
|
![]()
Takk for en flott rapport med Thomas Cook.
![]() Liker veldig godt A330'ene deres, selv om de begynner å bli veldig slitte - og ikke akkurat så veldig romslig. Thomas Cook widebody er helt klart å foretrekke om man skal fly charter. Visste ikke at de serverte varmmat på tidlige avganger, blir spennende å se hva de serverer på avgangen til AYT om noen uker. Er som regel grei og god mat de serverer. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]()
Fin rapport
![]() Og ja - stor forskjell mellom A330/340 og B777 som du nevner. Reiste ifjor til Australia og kom da rett fra A340 til 777. Veldig stor forskjell på romfølelse. Men absolutt fine maskiner ![]() Takk for at du delte! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Wizz Air starter København - Varna | Boeing_fan | Flyforum | 4 | 14-12-2018 01:36 |
Bulgaria Air starter Varna-Stockholm-København-Varna | Trdfly | Flyforum | 3 | 06-02-2015 20:49 |
bmi leier inn A330-200 fra Meridiana Fly--> hva vil skje med deres A330 | FlightDeck | Småprat | 6 | 01-11-2012 21:01 |
Flytype Oslo-Varna -DY | LN-FHU | Reiseforum | 9 | 07-07-2010 15:00 |
Budapest-OSL/Oslo-Varna | AirbusTrond | TripReports | 1 | 09-07-2007 07:52 |