Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 12-07-2012, 13:27   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Vin Gourmet-tur til København

Vel, det blir mer mat på landjorden en fly i denne rapporten. Så dere som ikke synes om slikt er herved advart, men det var nå det turen handlet om.

Siden gamlefar hadde vært noen dager i København, en by vi selv bodde i for 10 år siden, bestemte han og modern seg for å ta helgen der, og samtidig invitere min bedre halvdel og meg ned for litt god mat og drikke i København.

Opprinnelig var planen at jeg skulle kjøre ned alene på fredagen og opp sammen med fadern, mens damene tok fly, siden det var endel vi skulle ta med oss hjem. To dager før avreise ble det derimot forandring i planene, så endte opp med å fly jeg og. Bestilling av billetter for en helg til CPH to dager før avreise er sjeldent spesielt billig og også denne gangen var selskapenes revenue management flinke til å prise seg. Nedover fant jeg noen ledige bonusbilletter på 13:30 avgangen til SAS, da alternativet til det var fullprisbilletter. Hjem igjen fikk man heller bite i sure eple og cashe ut 2200kr for en enveis economy extra på 16:05 avgangen siden damene hadde booket seg inn på den flere månder i forveien.

Kjørte opp, og siden dette var midt under vekterstreiken hadde jeg beregnet litt ekstra tid, hvilket visste seg å være totalt unødvendig da selv med stengt Fast Track tok det under fem minutter fra jeg kom opp rulletrappen fra parkeringshuset til jeg satt i loungen.
Boarding tok til og en rask sveip med telefonen i gaten, hvor jeg som vanlig hadde lastet ned boarding pass, kunne jeg gå ned i den ventende MDen.

Bortimot fullt fly, som nesten alltid mellom de skandinaviske hovedstedene og var vel en 7-8 rader Extra og resten vanlig economy

Fant plassen min på sete 10A og omtrent på rute kunne vi begynne turen sørover

Hendelsesløs flytur som stort sett gikk med til avislesing. Var litt ubetenksom i øyeblikket og klarte derfor å skru helt av iPhonen da jeg gikk ombord. Det hadde ikke blitt gjort siden jeg fikk den 1,5 måned tidligere, med det resultat at jeg ikke husket pinkoden og klarte derfor å låse den

Så for første gang på mange år ble det da å spore opp en telefonautomat på CPH og få ringt og avtalt møtetidspunkt i hotellobbyen om en halvtime.

Hotell for anledningen var Radisson Royal......eller det originale SAS-hotellet. Hadde også rom i 6. etasje, samme som Arne Jacobsen Suiten. Fikk også en omvisning der, og snakk om retro. (Glemte å ta bilder mens vi var der inne)

Etterhvert ankom også damene byen og det var tid for middag. Bord var bestilt på l'Alsace....som navnet egentlig gjør ganske selvforklarende på hva slags type det er snakk om.

Litt østers til å starte med

Foie Grass, som var ganske kjipt presentert, men smaken var bra

Aspargesesong, så da ble noen hvite varianter kombinert med litt skinke

Espresso og Grappa for fordøyelsen

Lørdagen var det tid for litt klassiske danske smørbrød, så bord til lunch var ordnet på Slotkælderen Gitte Kik.

Øl og en velfyllt lill'en....som det selvsagt ble flere av

Gode restauranter er tydeligvis populært på lørdagen i København, for samtlige restauranter med stjerne (som var målet/kravet) var fulle da vi forsøkte å bestille bord. Men heldigvis finnes det alltid en løsning og har heldigvis tilgang til DnBs concierge service, så gjennom dem ble et bord på Era Ora fikset dagen før.

Era Ora er Københavns beste italienske restaurant, og har aldri skuffet.

Bestilte den lille menyen på 9 retter, med dertil egnet vinpakke, og måltidet kunne så begynne. Var såpass godt det som ble servet at jeg glemte å ta bilder i blant, men her en et godt utvalg:

Utpå søndagen ble det så tid for returen hjem. siden vi var fire stykker var taxi . Utrolig gald for at vi hadde tilgang til Fast Track denne dagen for køen til den ordinere sikkerhetskontrollen begynte ved enden av rulletrappen. Litt småshopping ble unnagjort før litt lett mat ble inntatt i loungen

Boarding tok så til på en av gatene ca midt på B-piren og også returen skulle gå med MD

Fant så setet mitt som var 7A for anledningen. Siste rekken på Extra og også her var det stapp fullt fly. Var klar for avgang på tid, men pga Avinor sin "flotte" mannskapsplanlegging ble det totalt en times forsinkelse mens vi ventet på en ledig slot inn til OSL. Første halvtimen ble tilbrakt ved gate, før vi stod en halvtime på de-iceplattformen før vi fikk ta av.

Ellers ikke mye å rapportere fra turen, bortsett fra at de fortsatt hadde Champagne og at jeg ved ankomst var 940 Eurobonuspoeng rikere.

Som ofte ved landing en søndags ettermiddag/kveld var det rimelig fullstappet i ankomsthallen. Men fikk nå kjøpt kvoten før vi gikk å hentet bagasjen. Som nok engang kom et par minutter etter vi kom til båndet. Erfaringsmessig så pleier man akkurat å rekke en tur innom tax free hvis man er litt effekt før SGH får levert bagasjen. Som ved denne anledning klarte å levere 3 av 4 av våre prioritymerkede bagasje riktig.

Posting Rules