![]() |
|
![]() |
#1 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Computerworld bringer en interessant sak i dag om hvordan BA googler pax før avgang - all in the name of dunnowhat!
http://www.idg.no/computerworld/article249254.ece?nl=1
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Hensikten virker oppriktig, men jeg ser mange ulemper. For det første, så er det jo mange med samme navn... "Hello mr John Smith, seem you are an explorer guy... oh and you died four centuries ago". Noe annet er jo mange som ønsker å være litt anonyme, eller ikke knyttet til belastede personer med samme navn. Skal de bare gå ut fra offentlig tilgjengelig informasjon, eller blir det samlet også informasjon fra tidligere reiser? I så tilfelle, kan det bli litt for mye gjenkjenning. Jeg tror ikke dette er så veldig nyttig og privatslig dårlig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Så lenge BA tar QA på dataene som samles (eks identifisere rett person), er dette genialt.
Ser noen kommentarer på vevet omtaler dette om en invasjon av privatlivet, men dette er åpen info på nettet. Hvor genialt hadde det ikke vært om crew serverte en GT uten spørsmål siden de har innhentet at dette er min favoritt drink? Hvis du ikke vil bli googlet bør du unngå å poste ting på nettet... Sent from my BlackBerry Runtime for Android Apps using Tapatalk 2 Beta-5 |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Støtter Commuter fullt ut!
Skal nå oppdatere FB ogTwitter med mine favorittseter i 1. klasse, foretrukket champagne og at jeg helst tar biffen medium-rå. Makan til service ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Personlig synes jeg frihetsfølelsen av at "ingen vet hvem man er" er noe av poenget med en feriereise. Blir man fysisk gjenkjent som en kjær gjest, er det dog noe annet. Last edited by AirbusTrond; 09-07-2012 at 22:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Jeg har et bevisst forhold til privacy, også på flyprat hvor jeg poster under et alias. Moderatorer, DBAene, folk på neste treff, venner og kollegaer vet hvem Commuter er.. Men det kan ikke aggregeres, knyttes til person eller benyttes av BA. De tingene jeg poster under eget navn kan fritt benyttes de neste 100 årene knyttet mot min kundeprofil, da jeg bevisst har besluttet at det kan knyttes mot meg. Det at andre er mindre bevisst diskvalifiserer ikke bedrifter fra å benytte tilgjengelig info - alt annet ville vært meningsløst... Sent from my BlackBerry Runtime for Android Apps using Tapatalk 2 Beta-5 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Da får de sjekke opp Fnate får neste tur så får vi lese om resultatet etterpå
![]()
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
Jeg ser jo at det kan oppleves litt kontroversielt dette, men jeg henger meg nok litt på Commuter jeg. Dette er jo informasjon som i alle tilfeller er offentlig tilgjengelig. Jeg Googler meg selv i ny og ne for å se hva som har dukket opp siden sist. Ser de at Fnate foretrekker Japp og Cola, så kan de jo serve han bedre. Har hatt et par eksempler på; "hei Fnate. Velkommen tilbake igjen allerede. Trivdes du i xxxx (forrige reisemål)". Synes dette er ok jeg, og nok noe vi vil se mer og mer av. Som Commuter sier skal man ta seriøst hva man "tillater" publisert på nett, hvilket i kort tekst betyr at man må oppføre seg på en måte der man tør se seg selv i speilet. Både online og offline.
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg er ikke helt inne i detaljene, men det er ikke slik at all informasjon som ligger på nett om enkeltpersoner kan brukes fritt.
Mener å ha lest noe om at f.eks. arbeidsgivere bør være ganske forsiktige med "google" og forøvrig samle inn informasjon om personer i ansettelsesprosesser uten at vedkommende er informert og har gitt samtykke. Etter hva jeg har forstått stilles det krav i forbindelse med systematisk innhenting og oppbevaring av informasjon. Selv om dette ligger åpent på nett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Når det gjelder systematisk innsamling og lagring tror jeg du må ha konsesjon fra datatilsynet, og data må vel sikkert behandles ihht POL. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
I.f.t en eventuell arbeidsgiver vil jeg tro at de fort kan komme i konflikt med regelverket om de f.eks. lagrer sine søk på en pc eller tar en print og legger den i jobbsøkermappen. Men igjen, dette er ikke mitt felt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Ser ut til at ikke BA er helt alene om dette...
Satt i baren og (stri-)niblet til en Negroni og snakket med et par som sjekket inn her idag. De hadde nylig giftet seg. De kunne fortelle at når de ble vist rundt i hytta si hang brudebildet deres innrammet på veggen. De hadde ikke skrevet "honeymoon" i kommentarfeltet, og damen var omtrent starstruck. De likte det veldig.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
PAX svikt? | LN-KKY | Flyforum | 5 | 24-10-2007 13:12 |
Er billig-pax fullverdige pax eller | Trash2000 | Flyforum | 33 | 02-08-2007 09:56 |
Hva man finner om man googler litt... | CK | Flyforum | 5 | 23-05-2007 12:04 |
MD-11 pax operatører... | LN-AFG | Flyforum | 17 | 07-10-2005 10:44 |