Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-07-2012, 20:30   #1
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Default BA googler pax

Computerworld bringer en interessant sak i dag om hvordan BA googler pax før avgang - all in the name of dunnowhat!

http://www.idg.no/computerworld/article249254.ece?nl=1

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2012, 21:43   #2
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Default Re: BA googler pax

Hensikten virker oppriktig, men jeg ser mange ulemper. For det første, så er det jo mange med samme navn... "Hello mr John Smith, seem you are an explorer guy... oh and you died four centuries ago". Noe annet er jo mange som ønsker å være litt anonyme, eller ikke knyttet til belastede personer med samme navn. Skal de bare gå ut fra offentlig tilgjengelig informasjon, eller blir det samlet også informasjon fra tidligere reiser? I så tilfelle, kan det bli litt for mye gjenkjenning. Jeg tror ikke dette er så veldig nyttig og privatslig dårlig.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2012, 22:09   #3
Commuter
ScanFlyer Silver

Så lenge BA tar QA på dataene som samles (eks identifisere rett person), er dette genialt.
Ser noen kommentarer på vevet omtaler dette om en invasjon av privatlivet, men dette er åpen info på nettet. Hvor genialt hadde det ikke vært om crew serverte en GT uten spørsmål siden de har innhentet at dette er min favoritt drink?

Hvis du ikke vil bli googlet bør du unngå å poste ting på nettet...

Sent from my BlackBerry Runtime for Android Apps using Tapatalk 2 Beta-5
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2012, 22:15   #4
Bergern
ScanFlyer Dusty

Støtter Commuter fullt ut!
Skal nå oppdatere FB ogTwitter med mine favorittseter i 1. klasse, foretrukket champagne og at jeg helst tar biffen medium-rå.
Makan til service
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2012, 22:30   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Ser noen kommentarer på vevet omtaler dette om en invasjon av privatlivet, men dette er åpen info på nettet.

Hvis du ikke vil bli googlet bør du unngå å poste ting på nettet...

Systematisk innsamling og systematisering av informasjon om enkeltpersoner på nett mener jeg absolutt går inn under invasjon av privatlivet. Det ligger mange opplysninger om meg på nettet som jeg ikke har postet selv!

Personlig synes jeg frihetsfølelsen av at "ingen vet hvem man er" er noe av poenget med en feriereise. Blir man fysisk gjenkjent som en kjær gjest, er det dog noe annet.

Last edited by AirbusTrond; 09-07-2012 at 22:33.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2012, 23:01   #6
Commuter
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Systematisk innsamling og systematisering av informasjon om enkeltpersoner på nett mener jeg absolutt går inn under invasjon av privatlivet. Det ligger mange opplysninger om meg på nettet som jeg ikke har postet selv!

Personlig synes jeg frihetsfølelsen av at "ingen vet hvem man er" er noe av poenget med en feriereise. Blir man fysisk gjenkjent som en kjær gjest, er det dog noe annet.
...hvilket er en helt annen problemstilling som jeg er helt enig i... Det publiseres mye som er utenfor min kontroll, men hvis min åpne facebook- eller flickr-profil er full av bilder fra min USA-tur er det helt greit at SK ved neste anlening spør meg hvordan turen var...

Jeg har et bevisst forhold til privacy, også på flyprat hvor jeg poster under et alias. Moderatorer, DBAene, folk på neste treff, venner og kollegaer vet hvem Commuter er.. Men det kan ikke aggregeres, knyttes til person eller benyttes av BA.

De tingene jeg poster under eget navn kan fritt benyttes de neste 100 årene knyttet mot min kundeprofil, da jeg bevisst har besluttet at det kan knyttes mot meg. Det at andre er mindre bevisst diskvalifiserer ikke bedrifter fra å benytte tilgjengelig info - alt annet ville vært meningsløst...

Old 10-07-2012, 14:39   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Da får de sjekke opp Fnate får neste tur så får vi lese om resultatet etterpå

Old 10-07-2012, 15:17   #8
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Da får de sjekke opp Fnate får neste tur så får vi lese om resultatet etterpå
Håper ikke. Da oppdager de bare at dette er gjengen som til stadighet tømmer kantinene og Club Kitchen'ene deres.

Jeg ser jo at det kan oppleves litt kontroversielt dette, men jeg henger meg nok litt på Commuter jeg. Dette er jo informasjon som i alle tilfeller er offentlig tilgjengelig. Jeg Googler meg selv i ny og ne for å se hva som har dukket opp siden sist.

Ser de at Fnate foretrekker Japp og Cola, så kan de jo serve han bedre. Har hatt et par eksempler på; "hei Fnate. Velkommen tilbake igjen allerede. Trivdes du i xxxx (forrige reisemål)". Synes dette er ok jeg, og nok noe vi vil se mer og mer av.

Som Commuter sier skal man ta seriøst hva man "tillater" publisert på nett, hvilket i kort tekst betyr at man må oppføre seg på en måte der man tør se seg selv i speilet. Både online og offline.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 16:00   #9
Cloudius
ScanFlyer Silver

Jeg er ikke helt inne i detaljene, men det er ikke slik at all informasjon som ligger på nett om enkeltpersoner kan brukes fritt.

Mener å ha lest noe om at f.eks. arbeidsgivere bør være ganske forsiktige med "google" og forøvrig samle inn informasjon om personer i ansettelsesprosesser uten at vedkommende er informert og har gitt samtykke. Etter hva jeg har forstått stilles det krav i forbindelse med systematisk innhenting og oppbevaring av informasjon. Selv om dette ligger åpent på nett.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 21:36   #10
Commuter
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Jeg er ikke helt inne i detaljene, men det er ikke slik at all informasjon som ligger på nett om enkeltpersoner kan brukes fritt.

Mener å ha lest noe om at f.eks. arbeidsgivere bør være ganske forsiktige med "google" og forøvrig samle inn informasjon om personer i ansettelsesprosesser uten at vedkommende er informert og har gitt samtykke. Etter hva jeg har forstått stilles det krav i forbindelse med systematisk innhenting og oppbevaring av informasjon. Selv om dette ligger åpent på nett.
Nå er jeg ikke advokat, men jeg mener klart at en arbeidsgiver har lov å benytte åpne kilder for å sjekke ut en arbeidssøker. Det betyr at facebook, linkedin, twitter, flickr og all annen åpen info er fritt vilt.

Når det gjelder systematisk innsamling og lagring tror jeg du må ha konsesjon fra datatilsynet, og data må vel sikkert behandles ihht POL.
Old 10-07-2012, 22:00   #11
Cloudius
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Nå er jeg ikke advokat, men jeg mener klart at en arbeidsgiver har lov å benytte åpne kilder for å sjekke ut en arbeidssøker. Det betyr at facebook, linkedin, twitter, flickr og all annen åpen info er fritt vilt.

Når det gjelder systematisk innsamling og lagring tror jeg du må ha konsesjon fra datatilsynet, og data må vel sikkert behandles ihht POL.
Ja, da er vi nok ganske enige. Det jeg sikter mest til er hvordan opplysningene håndteres. Manøveren til BA betyr nødvendigvis at informasjonen lagres ettersom det videreformidles i eget system.
I.f.t en eventuell arbeidsgiver vil jeg tro at de fort kan komme i konflikt med regelverket om de f.eks. lagrer sine søk på en pc eller tar en print og legger den i jobbsøkermappen.

Men igjen, dette er ikke mitt felt.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2012, 09:26   #12
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Ser ut til at ikke BA er helt alene om dette...

Satt i baren og (stri-)niblet til en Negroni og snakket med et par som sjekket inn her idag. De hadde nylig giftet seg. De kunne fortelle at når de ble vist rundt i hytta si hang brudebildet deres innrammet på veggen. De hadde ikke skrevet "honeymoon" i kommentarfeltet, og damen var omtrent starstruck. De likte det veldig.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules