![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2011
Posts: 65
|
![]()
http://nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8222666
Quote:
Last edited by Someone; 28-06-2012 at 09:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,196
|
![]()
Tja vil Emirates kjøpe opp hele Bodø lufthavn når Forsvaret legger ned?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
|
![]()
Spennende
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Former CCA F-16
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
|
![]()
Egentlig ingen dum ide, men så spørs det jo hvem som eier rullebanen da, slik at i allefall nytt banedekke blir prioritert, i motsetning til i dag under forsvarets eie..
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter? F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]() Quote:
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
|
![]()
Tabloid-journalistik fra statsmediet!
Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
|
![]()
De har vel bare søkt etter specs på nettet. Og A380 er vel sertifisert for 853 pax. Hva som er reelle fakta er sjelden det viktigste når det kommer til tall og mulig dramatikk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Også NASA hadde alternative runways for spaceshuttle rundt i verden uten at noen så snurten av den så er vel ikke så sensasjon dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
|
![]()
Men så er det litt flere A380 avganger med EK hver dag, enn turer med romfergen. De vil nok også ta ett par test landinger om dette blir aktuelt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,445
|
![]()
Hvorfor skulle de det? EK har dusinvis av slike 'en route alternates'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Newcomer
Join Date: Jun 2012
Posts: 8
|
![]()
Merkelig at noen av dere fly"nerder" kan være negativ til denne artikkelen. Trodde at alle på et flyforum ville syns at en slik nyhet var ganske ok.
Hvis forsvaret flytter fra en lufthavn, tar dem også med seg rullebanen da? Forventer virkelig noen her inne at journalister skal undersøke hvor mange pax EK har i denne flytypen? Hvis NASA hadde hatt en alternativ rullebane for romferga i Norge ville vel det ha fått en helt grei artikkel i norske aviser? ... Som Kanon skriver så er det jo de mulige testlandingene som er interessante! Hadde jo vært fett å fått med seg noe slikt :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
|
![]() Quote:
Står også dette i artikkelen: Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
|
![]() Quote:
Journalist-lærlingen har i dette tilfælde googlet sig til max-antallet på A380; et antal som ingen A380-operatører pt opererer med. Det ville ikke have taget længere tid at undersøge hvor mange sæder Emirates rent faktisk har på deres fly. Men det havde jo ikke været så dramatisk et tal at skrive i en artikel. Derfor er det formentlig et overlagt forsøg på at dramatisere vinklen på artiklen, og derfor enten udtryk for tabloidjournalisme. Eller dårligt håndværk! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]()
Dette handler neppe om dramatikk, men om å gi et bilde på hvor sannsynlig eller usannsynlig en slik landing er. Rett nok må man ha (nesten) to EK A380 for å nå det antallet passasjerer, men det har forsvinnende lite å si. "Riktig" journalistikk her ville vært å finne ut hvor ofte man faktisk har slike landinger og deretter hvor stor mulighet det ville være for at de endte nettopp i Bodø, og ikke et annet sted langs veien. Dog ville det være å bygge entusiasme på noe potensielt tragisk. Slik sett er det like greit at de fokuserer på eventuelle testflygninger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,120
|
![]()
Så skøy det hadde vært med en A380-landing på BOO! Om det er en passasjer eller 850 passasjerer ombord spiller da mindre rolle.
Og til de som er bekymret for journalistenes presisjonsnivå angåene fly: Nøyaktigheten er nok på samme nivå i alle andre saker/tema som publiseres i media ![]() Vi krysser iallefall fingrene for en A380-low pass på neste Bodø Airshow ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Location: Oslo
Posts: 156
|
![]()
Svært sjeldent det hender da, og hvis det er en flytype som ha realtivt ofte flyvning over Nordland er det Boeing 777. Ingen dårlig erstatning det da...
![]() Emirates en gang hvert 5. år er stas nok. ![]() Gjelder ikke Oslo eller Stavanger, da :P Last edited by Snorreth; 27-06-2012 at 16:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
|
![]()
Bodø lufthavn har fodt dispensasjon fra lyftfartstilsynet om å motta A380 om det skulle oppstå en nødsitvasjon.
http://www.hangar.no/bodo-blir-alter...lass-for-a380/
__________________
MVH Stein Olsen http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/ Det finnes alltid en god grunn til å se på fly ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
|
![]()
EK bruker TOS som ENR ALTN for B77W og B772
![]() Så selv om flyselskapene bruker en drøss med ENR alternate så skjer det yderst sjelden at de dumper nedenom ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,445
|
![]()
TOS kan ikke ta den type fly, så det tror jeg neppe stemmer. Det skal nok være Bardufoss eller Lakselv i tilfelle. De kommer ned, men rullebanen er for kort til at de kan ta av til sin destinasjon med required fuel, uansett retning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
|
![]()
Tja det kommer fra sikre kilder det, akkurat hvor jeg har lest/hørt det vil jeg ikke komme innpå her offentlig
![]() Med tanke på visse regler som gjelder her ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Saudia mulig ny A380-operatør | Trdfly | Flyforum | 0 | 03-12-2015 16:37 |
LN-RPJ BOO-OSL som ferry? | orhel | Småprat | 0 | 27-05-2011 11:00 |
Er det mulig å bygge 747 større enn A380? | NeXy | Flyteknisk forum | 9 | 14-05-2010 21:57 |
Noen som har bilder av A380 eller An-225 som viser størrelsen? | Bronzee | Bilder & foto | 24 | 21-01-2010 23:35 |
Ser ut som jeg dropper Bangkok - hvordan komme hjem fra KL på best mulig måte? | gardkarlsen | Reiseforum | 9 | 02-12-2008 01:08 |