![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,520
|
![]()
Man kunne se hos både NRK og TV2 i går at forsvaret og Avinor sleit med et meget dårlig dekke på rullebane. De kjører og ser over hele rullebanen annenver time, dette for at det ikke skal ligge betongbiter løst som kan skade flyene. I august skal arbeidet med å legge et nytt dekke begynne.
En strotingsrepresentant fra Høyre kommenterer saken og sier at Forsvaret må ryde opp etter seg i Bodø og flytte flystripen, slik den ville blitt ved en eventuel hovdeflybase for F-35. Men en annen ting, før det kom frem at Ørland blir den nye Hovedflybasen, var at det bare var aktuelt å bygge ny rullebane lengre ut mot sjøen i sør dersom Bodø ble ny base for F-35, grunnen var at F-35 bråkte slik at det var nødvendig for resten av byen å flytte støyen lengre ut av byen, alikevel kunne man ikke ha flyttet byen dit dagens rullebane står, det ville jo bare oppretholdt dagens standar. Flyttingen var av forsvarets innteresse ved en eventuel base, ikke den sivile luftfarten, kommunen eller andre representanter den gang da det var aktuelt. Ordføreren i Bodø sier at i stede for at Forsvaret/Avinor må lage ny rullebane til en halv milliard kroner, så sier kommunens ''nye'' bergeninger at det er mere økonomisk å flytte den ut mot havet, et projekt som er satt til over 3 milliarder. Ordføreren vil at Forsvaret/Avinor setter igang jobben med flyttingen av rullebanen, og han mener kommunen vil tjene inn ca 2 miliarder kroner på salget av de frigjorte arealene som settes av til en økt bykjerne, kjøperen vil først og fremst Bodø kommune. Han mener også at projektet ikke kommer til og belaste Den Norske Stat ut over det, men da har han misste litt, det er et glipp på over 1 milliard. Den halve miliarden som nå settes av til utbedringer i August må skje nå alikevel og vis ikke vil Bodø lufthavn være ubrukelig til en eventuel ny rullebane som Ordførern sier kan komme om få år, alltså realistisk....4-6 år. Det er tydelig at ordføreren og stortingsrepresentanten er meget bitre på serlig forsvarsministeren siden de ikke fikk hovedflybasen eller en eventuel rullebaneflytting som bare hadde kommet ved en base ved Bodø lufthavn, nå krever de noe som de ikke tidligere har hintet til i det hele tatt, dette minner om en hevnaksjon mot forsvaret og Den Norske Stat siden de ikke fikk basen. Dette kommer ikke serlig frem i artiklene, men i tv-sendingene. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8209124 http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...n-3811148.html Quote:
Last edited by Trdfly; 20-06-2012 at 02:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Etter det jeg har forstått, så er det stor forskjell på hvordan Avinor og Bodø kommune ser på det med flytting av rullebanen. Mens Bodø vil flytte den 300m, har Avinor sagt 60m.
Det er klart at rullebanen er i dårlig forfatning, men det er ikke helt uvanlig at betong-/asfaltbiter løsner på rullebaner. De blir utsatt for store påkjenninger, og blir "marinert" i kjemikalier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Det har vært kjent lenge at Bodø kommune ønsker rullebanen flyttet uansett basevalg..
Jeg syns det er svært forståelig at Bodø er bitre.. det ville nok Ørland vært også.. Til info er det en gjeng på rullebanen seks netter i uka, samt lørdag ettermiddag som fuger og gjør annet reparasjosarbeid.. det er vel tredje året på rappen dette er nødvendig.
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Det er nok ikke så mye bitterhet i Bodø som en ser ut til å ville tro. Det har skjedd mye politisk bak kulissene i enkelte av de toneangivende partiene, mens det forsvarspolitiske ved å ha så og si alle luftmilitære ressurser på bare én hovedflystasjon for mange er av mer faglig interesse, og derfor noe vanskeligere å svelge for en del.
At det er behov for ny rullebane i Bodø er velkjent for alle som opererer der. At byen har et stort potensiale for annen aktivitet nå når Forsvaret skal flytte, er klart for de fleste lokalt. Da er det slik at byen har behov for større arealer, og med en forvitret rullebane som er noe ugunstig plassert, vil en flytting mot sjøen være en fornuftlig langsiktig investering. Med sjøvarme og moderne teknologi mener en i tillegg å kunne redusere driftsutgiftene ved vintervedlikehold av rullebanen. Flytting eller vridning av rullebanen vil medføre lavere innflygingsminima, men ren vridning vil skape to bydeler på hver sin side av rullebanen istedetfor å muliggjøre utvidelse av byens sammenhengende areal sørover. Det er helt naturlig at Forsvaret "rydder" opp etter seg, fjerner gamle og nye sheltere, og frigjør hangarer o.l. til næringsvirksomet. Det er mye søl i grunnen under flystasjonen (det er det nok på Ørlandet også), og gjeldende miljøbestemmelser vil nok medføre en del etterarbeid, som er regnet inn i flyttekostnadene. Spisse penner har merket seg at generalinspektoratet er tenkt flyttet til Bodø, men undes over hvorfor stabselementet skal ha det noe bedre enn skvadronene og luftvingens personell som må flytte til Ørlandet, og ser derfor helst at inspektoratet også flyttes ytterst i Trondheimsfjorden. De om det (-:
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
|
![]()
Næringsminister Giske har gjort en god jobb for sitt fylke ved å være pådriver for å flytte hovedflybasen til Fosenhalvøya.
Jeg sover dårlig når jeg hører at ruserne, vår nabo, ruster opp sitt forsvar med nesten like mye beløp som alle EU landene. Det er valg om et år så siste tog er nødvedivis ikke kjørt. Flybase valget kan bli omgjort, vis det er forsvarlig. Jeg var i Bodø under flyshowet og så byen og flyplassen og syntes det er feil å lege ned plassen som kampflybase. Vis det er distriktpolitikk som er årsak til at Ørlandet blir hovedbase for kampflyene, så er det feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Bystyret i Bodø har bestemt seg for å flytte rullebanen 2km lengre sør.
Om det bevilges penger til dette er vel mere usikkert. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8370933 Last edited by jameson82; 25-10-2012 at 21:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2008
Location: Saltnes
Posts: 1,403
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,520
|
![]()
Enkelt og greit så alle forstår det; vis flybasen hadde havnet i Bodø hadde det blitt rullebane forflyttelse, men fortsatt ville det vært behov for å lydisollert opptil 3/5 deler av bebyggelsen i området, og det koster nye penger, på Ørland må mye av bebyggelsen også isolereres, men der er det bare en brøkdel så mange boliger...
Og for det andre så blir det en ny base som er enda lengre nord en Bodø,....Evenes, som vil kunne møte "Russerne" mye kjappere en Bødø. Og tilslutt, alle tre alternativene har den grunnleggende infrastrukturen, men alle må også oppdateres når F-35 kommer, forskjellen som avgjorde det var at i Bodø trengte man også å flytte rullebanen. +at den ligger midt i en by(/tettbebyggd strøk) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Posts: 172
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Har hørt "rykter" om oppgradering av deler av taxiway Y i forbindelse med utbedringer av RWY.
Noen som vet mere ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,204
|
![]()
Nå skal det bli slutt på løse betongbiter på rullebanen i Bodø etter at regjeringen har bevilget penger for utbedring:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
Hadde man ikke kunne asfaltert for denne summen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Hjelper lite å asfaltere oppå løse betongbiter. Da er det mer fornuftig å utbedre betongen.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2011
Location: Bodø
Posts: 315
|
![]()
Hele dekket på rullebanen i Bodø burde vært skiftet ut, og ikke bare reparert for ente gang. Det er i skikkelig dårlig forfatning.
Men godt å se at det i alle fall blir gjort noe annet enn bare å lappe i, som har vært dagligdags de siste årene... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Former CCA F-16
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
|
![]()
Uansett hvor mye dagens rullebane utbedres og reparers blir det nødvendig med en flytting av rullebanen, så det blir neste "bortkastede" penger som brukes nå dessverre.
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter? F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Hvorfor blir det nødvendig å flytte rullebanen? Forsvaret forsvinner jo uansett etterhvert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2010
Location: Bodø
Posts: 484
|
![]() Quote:
Den beste løsningen er selvsagt å bygge ny rullebane 2 km sør for dagens rullebane, da dette ikke gir konfliktflater (både støy og byggehøydebegrensninger) på begge sider av flyplassen.
__________________
Upcoming flights: 12.03.15: SK 4561 BOO-TRD 15.03.15: SK 4576 TRD-BOO 29.03.15: SK 4117 BOO-OSL 30.03.15: UA 39 OSL-EWR 05.04.15: LH 404 EWR-FRA 06.04.15: SK 4756 FRA-OSL, SK 4116 OSL-BOO |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Hvilke sikkerhetsavstander snakker du om? Ser for meg at om rullebanen flyttes, blir den parallelle taksebanen en stor del av den nye rullebanen.
Det å flytte rullebanen 2km, vil føre til store driftskostnader, og er etter min mening et drømmeslott. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Det ville i så fall være drømmeslott nummer to som ble realisert i nord
![]()
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Flying high
Join Date: May 2011
Posts: 45
|
![]() Quote:
Fylle på med mer tekst...
__________________
Storm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Deltasjefen misfornøyd med Skyteam | Someone | Flyforum | 11 | 23-09-2019 17:08 |
Ryanair truer dansk kommune med søksmål | semmern | Småprat | 42 | 17-05-2015 22:54 |
SAS: Ny rullebane i Bodø spiser dekk. | LN-CGJ | Flyforum | 14 | 06-11-2014 08:34 |
Forslag om å flytte/ bygge ny rullebane i Bodø | spitfire | Flyforum | 6 | 25-01-2008 11:50 |
Iberia misfornøyd med BA | Someone | Flyforum | 5 | 30-11-2006 15:34 |